"התחבטנו בדרכים לעודד את הצריכה של כלי רכב פחות מזהמים ולבסוף החלטנו על שיעור מס קניה קבוע אשר ממנו תינתן הטבת מס בהתאם לדרגות הזיהום." כך, אמר היום (רביעי) בועז סופר סגן בכיר למנהל רשות המיסים, בדיון שנערך בועדת הכספים בנוגע לרפורמת המיסוי הירוק. אבל דברים אלה לא שכנעו את יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "90% מס הוא גבוה מדי. המתווה שגובש (רפורמת המיסוי הירוק י.ש) הוא נכון אך אבקש מרשות המיסים לשוב עם הצעה חדשה בה המס הקבוע ירד מ-90%".

רפורמת המיסוי הירוק יצאה לדרך בחודש אוגוסט האחרון כאשר במסגרתה מס הקניה על כלי הרכב בישראל הועלה מ-75% לרמה של 90%. במקביל כל כלי רכב זכה להטבה כספית בהתאם לאחת מ-15 קבוצת הזיהום אליו הוא שייך. באופן כללי ניתן לומר כי "בשטח", הקבוצות פילגו את השוק כך שמחירן של מכוניות משפחתיות (1.6 ליטר אוטומטיות, למשל) נותרו ללא שינוי כאשר מכוניות קטנות יותרו הוזלו ומכוניות גדולות יותר התייקרו.
לעומת זאת ברכבי הסולר באשר הם, חלה פגיעה משמעותית. לא ניכנס שוב לנושא יתרונות והחסרונות של דיזל מול בנזין רק נציין כי לפני כניסת הרפורמה לתוקף, העניין הובא לידי בג"ץ אשר לבסוף דחה את העתירה. בדיון היום שוב עלתה הסוגיה.
דורי מנור, מנכ"ל דוד לובינסקי יבואנית פיז'ו וסיטרואן, אשר בדיון היום ייצג את יבואני רכבי הדיזל שנפגעו מהרפורמה, קרא לשנות את נוסחת המיסוי הירוק. לדבריו, יש להתחשב יותר בפליטת ה-CO2 וצריכת הדלק של כלי רכב. את קריאתו הוא מכוון לחברי הועדה ולשר האוצר היות ורשות המיסים, שיזמה את הנוסחה, אינה מעוניינת בשינויים כלל.

בסופו של דבר הודיע ח"כ גפני שלא יקבל את הרפורמה הירוקה כפי שהיא ואפשר לרשות המסים להגיש צו מתוקן בשבוע הבא. אם הצו לא יאושר על ידי הוועדה בשבוע הבא, יבוטל המיסוי הירוק בסוף נובמבר והמס על רכב יחזור לרמה של 75%. עם זאת, ההערכות הן שהמס לא יחזור לרמה זו אלה יופחת מ-90% (כפי שדרשה רשות המיסים תחילה), לרמה של 85%. הערכות אחרות גורסות כי המס יופחת משמעותית – לרמה של 60% – כאשר את "התוספת" יקבל משרד האוצר דרך אגרות רישוי רכב ('טסט') גבוהות יותר.

אגב, נושא שווי השימוש הרציף היה אמור לדון היום בוועדה, אלא מפאת קוצר הזמן הוא נדחה לשבוע הבא.