בעקבות פעילות מואצת של מחלקת יבוא רכב במשרד התחבורה התגלו עשרות מסמכים החשודים כמזוייפים. מסמכים אלה צורפו לטופס הבקשה ליבוא אישי רכב וכוללים בין היתר: אישורי שרות של יבואן הרכב, אישורי שרות של מוסכים, אחריות בינלאומיות של יצרן הרכב, תאריכי יצור הרכב, רשיונות נהיגה, תעוד ההיסטוריה של הרכב כגון תאונות ותקלות חוזרות ברכב (RECALL). כל המסמכים החשודים כמזוייפים הועברו לחקירת משטרה.

במשרד התחבורה רואים בחומרה את נסיונות הזיוף של מסמכי הרכב ומציינים כי מדובר בתופעה חמורה המהווה סכנה בטיחותית ממדרגה ראשונה. על כן כל מסמך או טופס המגיע כיום למחלקת יבוא רכב נבדק בדיקה מעמיקה, שהתוצאה היא – האטה משמעותית בקצב הטיפול בבקשות ליבוא רכב לישראל.

בתאום מושלם ובלתי מכוון שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ צפוי לדון בימים הקרובים בדו"ח שיבחן את מכלול ההיבטים הקשורים ביבוא רכב אישי לישראל. הדו"ח מוגש ע"י ועדה ציבורית שהוקמה בכדי לבדוק תופעה לפיה סוחרים עוסקים ביבוא מסחרי של רכב, במסווה של יבוא רכב אישי. סוחרים אלה נוהגים להגיש בקשות לרשיון יבוא על שמו של המייבא האישי כאשר כל המסמכים הרלוונטים מוסבים על שמו, כולל שטר המטען והחשבונית.

כמה כלי רכב בייבוא אישי נמכרים בישראל?
מנתוני אגף הרכב במשרד התחבורה עולה כי בשנים האחרונות חל גידול של מאות אחוזים ביבוא אישי של רכב. בשנת 2005 יובאו לישראל כ-300 כלי רכב ביבוא אישי ובשנת 2006 גדל המספר ל-450 כלי רכב. בשנת 2007 עלה מספר המכוניות שיובאו ביבוא אישי ל-950 ובשנת 2008 זינק המספר ל-2700 כלי רכב. עד סוף יולי 2009 בלבד יובאו לישראל 1484 כלי רכב ביבוא אישי.
לטענת משרד התחבורה, הגידול המואץ בין השנים 2007 ועד היום נבע בין השאר משער הדולר הנמוך, הוזלת תעריפי המכס ליבוא אישי של רכב והפחתת מס הקניה הדרגתי משעור של 95% ב-2005 ועד ל-72% ב-2010. אגב, הסעיף האחרון כבר אינו רלוונטי היות ובעקבות רפורמת המס הירוק, כל המכוניות חזרו לרמת מיסוי של 90% עם מתן זיכוי בהתאם לרמת הפליטה שלהן.