נראה שהשנה אתם עומדים בפני תנופה שלא נראתה שנים בטויוטה-ישראל. יש דגמים חדשים ומחירים חדשים, מה הסיבות לכך?
מיכה כרמון: "מכונית אינה לחם מהתנור. אלו תהליכים שלוקח להם זמן להבשיל. אומנם טויוטה הוא היצרן עם זמן הפיתוח הקצר ביותר, 18-20 חודשים, אבל כשהתחילו את פיתוח כל המכונית החדשות לא צפו את המשבר העולמי. בשנה שעברה לא היתה לנו אף השקה והשנה יש לטויוטה 18 השקות. אלינו יגיעו רק כמחצית מהכמות הזו" .
אבל איך פתאום מצליחים לייצר מחיר טוב למכונית?
"מחירים זה פועל יוצא של כמה מרכיבים: שערי מטבע, משא ומתן טוב יותר עם היצרן, וביקושים עולמיים. התכנון החל לפני שנתיים, אבל ההשקות והמשא ומתן יצאו בתקופת המשבר. גם שער אירו נוח בתקופת המשא ומתן עזר לנו עם האוונסיס. זו בעצם קומבינציה של מטבע נוח ונפחי ייצור של החברה שסייעו לנו".
אז האם בסופו של דבר המשבר הכלכלי עזר לכם בתוכניות?
"לא בדיוק. המשבר הכלכלי הורגש בשלושה-ארבעה חודשים האחרונים, אבל התוכניות היו עוד קודם. אולי המצב עזר במקרה של מחירי האוונסיס והפריוס, אבל הכל היה בתכנון כבר לפני שנה. את הוורסו, למשל, אנחנו מנסים להביא כבר שלוש שנים – והפעם הצלחנו. יכולנו לעשות את זה כבר לפני חצי שנה אבל העדפנו לחכות לחידוש. יש כאן התפתחות טבעית וצירופי מקרים – העובדה שבספטמבר אישרו לנו את הקורולה האוטומטית, לא קשורה למשבר. דיברנו עליה עם היצרן הרבה קודם".
אומרים שבניגוד לאחרים, טויוטה העולמית מאוד מעורבת ומחליטה על ההתנהלות שלה בשוק הישראלי. האם זה נכון? והאם היא מציבה מטרה או שאתם מציבים אותה?
"כן, טויוטה מאוד מעורבת. יעדי המכירות נבנים ביחד איתם, פועל יוצא של יכולת ייצור ושל מחירים, אבל הם שותפים כל הדרך. הם מאשרים יעדים, לוחצים כלפי מעלה וכלפי מטה. אין חודש שלא מגיעים לכאן שניים או שלושה אנשים שלהם, וזה לא רק בתחום המכירות אלא גם בשירות ובסוכנויות. הם מכירים את השוק שלנו היטב ויודעים בדיוק מי מתחרה בכל פלח ומה מקומנו. אבל אני בטוח שכך זה אצל כל היפנים".
האם העובדה שטויוטה היא יצרן הרכב הגדול ביותר בעולם עוזרת או מפריעה?
"טויוטה עדיין עובדת על איכות ולא על כמות. אני משוכנע שעלייתה למקום הראשון נובעת מחולשה של ג'נרל-מוטורס. מה שעומד לנגד עיניה זה שהלקוחות שקנו יחזרו וירכשו שוב מכונית שלהם. זו הכוונה שלהם ושלנו, ואם בסוף זה יביא אותם למקום הראשון זה רק חלק מהעניין".
יש תחושה ששמה של טויוטה הולך לפניה ושגם אם לא תעבדו קשה היא תימכר. האם זה נכון לדעתך?
"אנחנו לא לוקחים דבר כמובטח. אנחנו מתנהגים כאילו זה הכי קשה ומשקיעים הכי הרבה בשביל התוצאות. אנחנו יוצרים סביבה שבסופו של דבר עוזרת לבניית המותג ומביאה את התוצאה".
מהיכן החיבה הגדולה של הישראלים לטויוטה?
"טויוטה הייתה מוכרת בארץ עוד לפני שהיא נחתה כאן. לא היה צריך להציג את המותג בארץ אלא רק לתחזק אותו כמו שצריך. הערכים של איכות, אמינות וסחירות הם דברים שעמדו מול עיני טויוטה וגם מולנו – וזה מה שהביא את התוצאה".
האם סיפור התיבה הרובוטית של הקורולה, פגע בסופו של דבר בדימוי של טויוטה בארץ?
"אם טויוטה היתה ממשיכה עם
התיבה האוטומטית, אין לי ספק שהיינו יכולים למכור יותר. אבל גם כך יש כבר יותר מעשרים אלף טויוטות רובוטיות על הכביש. הקורולה מכרה כ-12,000 מכוניות רק בשנה שעברה, ואנחנו ממשיכים עם התיבה הזו גם ביאריס ובאוריס. ברור שלקוחות מסוימים היו קצת פחות מרוצים, אבל זה לא פגע בתדמית. זה המוצר ומכיוון שהוא היה שונה – אבל לא רע! – עמדנו על כך שאנשים יבצעו נסיעת מבחן לפני הרכישה. החבילה כולה משתלמת, אבל אם מפרקים אותה ורוצים צריכת דלק של רובוטית עם תיבה אוטומטית סטנדרטית, ברור שזה לא יכול להיות".
למה לא היתה קורולה 1.6 ל' אוטומטית מהתחלה? האם היו אלה ענייני תקינה?
"זו היתה החלטה של היצרן מתוך כוונה לרדת לממוצע נמוך של זיהום אוויר באירופה למנועי 1.6 ל' ומטה. ב-1.8 וב-2.0 ל' היו תיבות אוטומטיות. זה לא היה עניין של תקינה כי כל המרכיבים היו קיימים, זו היתה דאגה של טויוטה לאיכות הסביבה. כעת שחררו את האוטומטית לעוד מדינות באירופה בהן מחירי הדלק ואיכות הסביבה אינן בראש מעייני הלקוחות".
אז בעצם טויוטה ניסתה לחנך?
"לא את הישראלים, אלא את הקהל כולו. היא רצתה איכות סביבה ובאירופה רואים בתיבה הזו יתרון. טויוטה זה יצרן שחרת על דגלו ייצור מכוניות ידידותיות לסביבה. היא מנסה להקדים את התקנות בתחום הזה וזה מתפרש לרוחב. אפילו המשרדים שלנו והסוכנויות צריכים לעמוד בתקן ISO140001 שנוגע לאיכות הסביבה".
מתי התחלתם לבקש את התיבה האוטומטית הקונבנציונלית?
"דיברנו על זה לפני ותוך כדי בגלל היכרותנו עם העדפות השוק, לא בגלל שלא האמנו בתיבה. הלחץ בא מעוד מספר מדינות שאינן מוטרדות מנושאי איכות הסביבה".
טויוטה מתמקדת באירופה באוריס. האם זה יכול לגרום בעתיד להפסקת שיווק הקורולה לאירופה?
"זה לא סוד שהאוריס, והאצ'בק בכלל, זה מה שנמכר באירופה. אבל הביקוש הוא כזה שמבטיח שנמשיך לראות מכוניות סדאן. לא יקרה לנו מה שקרה לסובארו או פיג'ו".
האם לטויוטה חשוב להיות במקום הראשון בשוק הישראלי?
"זה לא יעד. נשמח להגיע לשם כתוצר לוואי. היעד שלנו הוא מקום ראשון בשירות, במקצועיות, בפרישת הסוכנויות, שעד סוף 2009 ישודרגו כולן. אם זה יביא אותנו בסוף למקום הראשון, נשמח. אבל אין ספק שכל זמן שהשוק נוטה לציי הרכב וצריך לשחק את משחק הליסינג, יהיה לנו קשה יותר. אבל בתחום הלקוחות הפרטיים אנחנו במקום הראשון ונמשיך להיות בו".
עם כל כך הרבה חידושים, יכול להיות שתהיו ראשונים השנה?
"לא. כרגע אנחנו מצפים ל-16,000-17,000 מכוניות בשנה. אבל קשה לדעת. המכירות הכלליות בינואר מאכזבות. במצב הנוכחי ינואר 2009 יכול להסתיים עם 12,000 מכוניות, אולי אפילו 10,000 לכל השוק. זו נפילה לחצי, ירידה עצומה. אז קשה להעריך".
איזה מותג אתם תופשים כמתחרה?
"אנחנו לא מתחרים במותג אחד. בכל פלח אנחנו מתחרים במותגים החזקים. באירופה הם מדברים על ה-Top Five, אצלנו זה שונה. אז אני לא יכול להגיד פולקסווגן וגם לא מאזדה".
מי היא המכונית החשובה ביותר עבור טויוטה בארץ. הקורולה או הפריוס?
"לפני כמה חודשים הייתי אומר שהפריוס, כי אם היינו מקבלים את הכמות שרצינו יכולנו להתקרב למכירות הקורולה. היום, כשמחיר הדלק ירד, ברור שגם הביקוש קצת נחלש, כי המכונית הזו מוטה מחיר דלק. לטויוטה אמנם אין "כרטיס ביקור" אחד, אבל אין ספק שבצד המשפחתי זו מכונית מאוד מיוחדת עבורנו. כל המנהלים שלנו נוסעים בכזו. היא מתקדמת טכנולוגית ועדיין אמינה – ולא קל לעשות זאת".