משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה פלילית כנגד פיאט קרייזלר אוטומובילס (FCA), בחשד להתקנת תוכנת ניהול מנוע שאיפשרה למכוניות מזהמות לצלוח את מבחן הזיהום האמריקני. מדובר בפרשה דומה לזו שנחשפה בפולקסווגן לפני כשנתיים, ושלאחרונה הובילה להטלת קנס בסך 4.3 מיליארד דולר על היצרנית, והגשת כתבי אישום פליליים כנגד בכיריה.

סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת כי משרד המשפטים האמריקאי בוחן האם ב-FCA לא דיווחו על תוכנה שעברה על תקנות זיהום האוויר, וזאת בנוסף לחקירה שמתקיימת כנגד היצרנית בחשד לזיוף נתוני מכירות.

קונצרן FCA הוא ענק רכב שנולד מהשתלטות פיאט על קרייזלר. הקונצרן האיטלקי-אמריקאי, שמטה הניהול שלו ממוקם דווקא בבריטניה, מייצר את דגמי פיאט, אלפא רומיאו, אבארט, מזראטי, לנצ'יה, קרייזלר, ג'יפ, דודג' וראם.

פיאט קרייזלר נחשדת בזיוף נתוני זיהום אוויר
צילום: מנהל

ביום חמישי האחרון דיווחה הרשות האמריקאית להגנת הסביבה (EPA) כי נמצאה תוכנה חשודה בכ-104 אלף מדגמי ג'יפ גרנד צ'ירוקי וראם 1500, וכי לפי החשד תוכנה זו איפשרה למכוניות לצלוח את מבחן הזיהום הנדרש לצורך תקינתם. יצויין כי מדובר בחשדות דומים לאלו בהם הודתה והורשעה אך לאחרונה פולקסווגן. מניית FCA איבדה מערכה כ-12% מרגע פרסום החשדות.

פיאט קרייזלר עושה שימוש בתוכנות ניהול מנוע שפותחו על-ידי בוש הגרמנית, אותה ספקית שייצרה את התוכנות לפולקסווגן. במקרה של FCA עם זאת, מדובר לפי החשד בכמות מכוניות קטנה בהרבה, כך על-פי גורם המקורב לחקירה ששוחח עם סוכנות הידיעות אוטומוטיב ניוז.

בתדרוך עיתונאים שקיים מנכ"ל FCA, סרג'יו מרקיונה, הוא הכחיש כי מדובר בפרשה דומה לזו שבה מעורבת פולקסווגן. "אנחנו בטוחים שאף אחד ב-FCA לא רימה או ניסה לא לעמוד בתקינה". מרקיונה, שמתאפיין באופי רגוע בדרך כלל, נשמע בשיחה כועס וקצר רוח, וקרא להאשמות שהושמעו כלפי FCA "שטות מוחלטת".

במידה ויימצא אמת בחשדות, קונצרן FCA עשוי למצוא עצמו בפני קנס של 4.6 מיליארד דולר שישולם ל-EPA בגגין הזיהום העודף שפלטו 104 אלף המכוניות. זאת לעומת קנסות ועלויות נוספות שהצטברו לכ-23 מיליארד דולר במקרה של פולקסווגן. על-פי מרקיונה, היצרנית תוכל לעמוד בקנס החזוי, אך חזר והדגיש כי הוא מקווה שזה כלל לא יידרש.

פיאט קרייזלר נמצאת בימים אלה גם תחת חקירה בנושא דיווח המכירות. בשנה שעברה משרד המשפטים האמריקאי הודיע כי נבדק חשד להונאת ניירות ערך, באמצעות תשלום לסוכני המכירות של היצרנית כדי שידווחו על מכירות שלא בוצעו. בעקבות פתיחת החקירה, פיאט קרייזלר שינתה רטרואקטיבית את נתוני המכירות שפורסמו ואת נוהל הדיווח.

פיאט קרייזלר נחשדת בזיוף נתוני זיהום אוויר
צילום: מנהל