המדריך הגדול לרכבי פנאי קטנים - אוטו

המדריך הגדול לרכבי פנאי קטנים

מקטגוריה שכמעט ולא הייתה קיימת לפני שנים ספורות, לאחת החשובות בישראל: הכירו את רכבי הפנאי הקטנים שכבשו את השוק

קשה להאמין, אבל קטגוריית רכב הפנאי הקטנים כמעט ולא הייתה קיימת עד לפני כשבע שנים. למעט כמה ניסיונות שלא ממש הצליחו, הבולט בהם הדור הראשון של הונדה HR-V, תעשיית הרכב כמעט והתעלמה מהנישה שכיום הופכת לאחת החשובות בישראל. למעשה, אפילו הונדה זנחה אותו עם הפסקת ייצור ה-HR-V ב-2006, וחזרה רק ב-2013.

ניסאן ג'וק. התחיל את הגל הנוכחי

תפנית בעלילה התרחשה בשנת 2010, אז הוצג ניסאן ג'וק בתערוכת ז'נבה. רכב הפנאי הקטן הציע עיצוב מעורר מחלוקת ועשה הרבה רעש - בדיעבד לחיוב, משום שהצלחתו (לא רק בישראל) העירה את תעשיית הרכב: הלקוחות רוצים רכבי פנאי, גם קטנים לסביבה עירונית. וכך, כמעט מיד, החלו לצוץ מתחרים דומים מכל היצרניות הגדולות. כך שגם עם דעיכת המכירות של הג'וק, הקטגוריה - רכבי דמוי-שטח מבוססי סופרמיני או "פנאי קטנים" - רק הולכת וצומחת מדי שנה, עם הצטרפותם של שחקנים חדשים ומעניינים. את מייסד הקטגוריה ומתחריו הצעירים נסקור במדריך זה.

כדאי לשים לב כי למרות שחלק מרכבי הפנאי הקטנים כיום כבר די גדולים - ולמעשה מתקרבים מאוד במידות למשפחתיות קומפקטיות (הבסיס לרכבי פנאי קומפקטיים דוגמת קיה ספורטאז'). אבל גם חשוב לא פחות לשים לב למחירם - בישראל הם סובלים לעיתים ממחיר גבוה ואף יקרים יותר מהמשפחתיות הגדולות מהם. אם התוכן חשוב לכם יותר מעיצוב ולהיות בשיא האופנה, ייתכן שמשפחתית קומפקטית "רגילה" תהיה משתלמת יותר עבורכם. אז בחרו בתבונה.

אופל מוקה X

שנת השקה: 2012 (2014 בישראל) / מתיחת פנים ב-2016 (2017 בישראל)

טווח מחירים: 150,000-133,000 שקל

אופל מוקה הוא אח תאום של שברולט טראקס ושניהם משתמשים במכללים דומים. למוקה ממדים חיצוניים גדולים יחסית לקטגוריה, דבר התורם למרחב פנים טוב ולמבנה שימושי של תא המטען. עם מתיחת הפנים שהגיעה ארצה ב-2017, נוסף ה-"X" לשם, כדי לסמל עדכון לעיצוב החיצוני והפנימי ותוספת אבזור. מתיחת הפנים הביאה איתה גם גרסת הנעה כפולה עם מנוע חזק יותר שמקורו באסטרה החדשה.

מנוע הטורבו של המוקה חזק יחסית למקובל בקטגוריה ומציע ביצועים טובים. נוחות הנסיעה אינה מצטיינת, אך בהחלט מספקת - מוטיב חוזר בקטגוריה.

המוקה לא משווקת עם אבזור בטיחות מתקדם מקורי, אך מציעה מערכת התרעה של מובילאיי בהתקנה מקומית בכל הגרסאות. רמת האבזור אנג'וי (Enjoy) כוללת מולטימדיה מקורית עם מסך "7 וממשקי אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, בקרת אקלים וחישוקי "17 קלים.

רמת האבזור אנג'וי פלוס מוסיפה חיישני חנייה מלפנים ומאחור, מצלמת חנייה ומסך מידע צבעוני בלוח המחוונים. רמת האבזור אנג'וי פלוס SR מוסיפה חלון גג, מפתח חכם ובקרת אקלים מפוצלת. גרסת ההנעה הכפולה הבכירה מגיעה בנוסף עם בקרת ירידה במורד ומערכת עצור וסע לחסכון בדלק.

יתרונות: איכות, מרחב, ביצועים

חסרונות: מחיר, נוחות נסיעה

מנועים: 1.4 ליטר טורבו-בנזין, 140 כ"ס, 20.4 קג"מ, תיבת שישה הילוכים אוטומטית / 1.4 ליטר טורבו-בנזין, 150 כ"ס, 24 קג"מ, תיבת שישה הילוכים אוטומטית

הונדה HR-V

שנת השקה: 2013 (2015 בישראל)

מחיר: 159,900-138,900 שקל

הונדה HR-V הוא מהגדולים והיקרים בקטגוריה. כצפוי מממדיו - ומבסיס הגלגלים הארוך בקטגוריה - ה-HR-V מציע מרחב טוב לארבעה נוסעים וגם תא מטען גדול ונוח לשימוש. סביבת הנהג לא מרשימה באיכות, אך רמת אבזור טובה ועיצוב מודרני ונעים לעין משפרים את הרושם.

יחידת הכוח דורשת סל"ד גבוה (ורועש) בשביל למצות את מיטב יכולתה, ונוחות הנסיעה והיכולת הדינמית אינן מהטובות. עם זאת, החסרון העיקרי של ה-HR-V מגיע עוד באולם התצוגה - מחיר גבוה ביחס לקטגוריה ולתמורה.

אבזור הבטיחות המתקדם המקורי כולל בלימת חירום אוטונומית. ברמת האבזור הבכירה נוספת התרעת שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב וזיהוי תמרורים. רמת אבזור קומפורט (Comfort) כוללת מולטימדיה בהתקנה מקומית עם מצלמת נסיעה לאחור, חישוקי "16 קלים, קיפול מראות חשמלי, חימום למושבים הקדמיים ובקרת אקלים. רמת האבזור אקזקיוטיב (Executive) מוסיפה מולטימדיה מקורית עם מצלמת נסיעה לאחור, חיישני חנייה קדמיים ואחוריים, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני חנייה מלפנים ומאחור, חלון גג פנורמי ופנסי חזית מסוג לד.

יתרונות: מרחב, תא מטען

חסרונות: מחיר, נוחות נסיעה, ביצועים, רעש מנוע

מנוע: 1.5 ליטר בנזין, 130 כ"ס, 15.5 קג"מ, תיבת הילוכים אוטומטית רציפה

מאזדה CX-3

שנת השקה: 2014 (2017 בישראל)

טווח מחירים: 145,000-134,000 שקל

מאזדה CX-3 הוא מצטרף חדש-יחסית לקטגוריה בארץ, למרות שהושק בחו"ל לפני שלוש שנים. העיצוב החיצוני והפנימי הם מנקודות החוזק של הדגם וסביבת הנהג - במיוחד ברמת האבזור הגבוהה - משדרת כמעט-יוקרה, באופן שנדיר למצוא בקטגוריה.

חווית הנהיגה והביצועים מתבלטים לטובה ב-CX-3, שהוא מהמהנים לנהיגה בקטגוריה. מאידך, נוחות הנסיעה אינה מרשימה ובידוד הרעשים לקוי. גם המרחב מאחור מהווה נקודת תורפה ותא המטען קטן מהמקובל בקטגוריה.

אבזור הבטיחות המתקדם המקורי ב-CX3 כולל בלימת חירום אוטונומית והתרעה על סטייה מנתיב ברמת הבסיס. התרעת רכב בשטח מת - לצידכם בנסיעה קדימה ומאחור בנסיעה לאחור - נוסף ברמת האבזור הבכירה.

רמת האבזור זום (Zoom) כוללת מולטימדיה מקורית עם מצלמת נסיעה לאחור, חישוקי "16 קלים, קיפול מראות חשמלי, הנעה ללא מפתח ובקרת אקלים. רמת האבזור פיור ווייט (Pure White) מוסיפה ריפודי עור, חישוקי "18 קלים, פנסי חזית מסוג לד, כניסה והנעה ללא מפתח ותצוגת מידע עילית לנהג.

יתרונות: עיצוב חיצוני ופנימי, יכולת דינמית, ביצועים, אבזור

חסרונות: מחיר, בידוד רעשים, מרווח מאחור, תא מטען, נוחות נסיעה

מנוע: 2.0 ליטר בנזין, 156 כ"ס, 20.8 קג"מ, תיבת שישה הילוכים אוטומטית


ניסאן ג'וק

שנת השקה: 2010 (מתיחת פנים ב-2014)

טווח מחירים: 139,000-127,000 שקל

ניסאן ג'וק הוא האב המייסד של הקטגוריה, בגלגולה המודרני. כזקן השבט, הוא מתקשה להתמודד מבחינת מרווח, איכות החומרים, ביצועים ונוחות מול מתחריו המודרניים. מנגד, מתיחת הפנים לפני כשלוש שנים שדרגה משמעותית את מפרט האבזור.

גרסת הבסיס לא כוללת אבזור בטיחות מתקדם מקורי, ומסתפקת במערכת התרעה בהתקנה מקומית מתוצרת מובילאיי. אבזור ברמת האבזור הבכירה מוצעות מערכות בקרת סטייה מנתיב, לזיהוי רכב בשטח מת וזיהוי הולכי רגל מקוריות.

רמת האבזור אסנטה בלאק (Acenta Black) כוללת מולטימדיה מקורית עם מסך "5.8, בקרת אקלים, חלונות כהים מאחור וחישוקים קלים ("18). רמת האבזור טקנה יוניק (Tekna Unique) מוסיפה מצלמות חנייה היקפיות, מפתח חכם, ריפודי עור, חימום למושבים הקדמיים וקיפול חשמלי למראות צד.

יתרונות: עיצוב, אבזור, תצרוכת דלק

חסרונות: מרחב, איכות, נוחות נסיעה, ביצועים, רעש

מנוע: 1.6 ליטר בנזין, 117 כ"ס, 16 קג"מ, תיבת הילוכים אוטומטית רציפה

סאנגיונג טיבולי

שנת השקה: 2015

מחיר: 120,000 שקל

סאנגיונג טיבולי הוא נציג ראשון לסאנגיונג בקטגוריה. היצרנית, שמתמחה ברכבי פנאי-שטח קשוחים יחסית, מצטרפת כאן לקטגוריה הנוטה לכביש. וגם לטיבולי אין יכולת שטח, אך הוא מציע עיצוב חיצוני מקורי וסביבת נהג איכותית מהמקובל (ומהטובות אי-פעם של סאנגיונג). גם רמת האבזור טובה (לא רק ביחס למחיר), אך תחום הבטיחות לוקה בחסר - רק מערכת מובילאיי בהתקנה מקומית וציון נמוך במבחן ה-Euro NCAP.

נוחות הנסיעה בינונית, בין היתר בגלל חישוקים גדולים ("18), אך המרווח טוב והיכולת הדינמית מספקת. רמת האבזור היחידה כוללת מלבד חישוקי "18 גם בקרת אקלים ובקרת שיוט.

יתרונות: סביבת נהג, מרחב, אבזור, מחיר

חסרונות: נוחות נסיעה, הנדסת אנוש, בטיחות

סוזוקי ויטארה

שנת השקה: 2014 (2015 בישראל)

טווח מחירים: 133,000-125,000 שקל

סוזוקי ויטארה הפך בדור הנוכחי מרכב פנאי קומפקטי ובעל יכולת שטח מרשימה, לרכב פנאי קטן ומעוצב בעל יכולת כביש בלבד. העיצוב החיצוני אופנתי,עם אפשרות לבחירת צבע שונה לגג, ומצליח להותיר רושם גדול וקשוח מכפי שהרכב באמת.

עיצוב תא הנוסעים לעומת זאת פחות מוצלח, וסביבת הנהג מיושנת למראה ולא איכותית. מרווח הפנים טוב ותא המטען נוח לשימוש. לוויטארה נוחות נסיעה בינונית ובידוד רעשים לוקה בחסר. יחידת הכוח לא מרשימה על הנייר, אך בפועל הביצועים ותצרוכת הדלק סבירים. גרסת ההנעה הכפולה לא משדרגת מהותית את יכולת השטח, אך מציעה שדרוג משמעותי לאבזור המותרות.

הוויטארה לא משווק בארץ עם מערכות בטיחות מקוריות, ומסתפק במערכת מובילאיי בהתקנה מקומית. רמת האבזור GLX כוללת חישוקים קלים ("17), בקרת אקלים ובקרת שיוט. רמת האבזור GLX-V מוסיפה מפתח חכם, קיפול מראות חשמלי, חלונות אחוריים כהים וחיישני חנייה היקפיים.

יתרונות: עיצוב, מרווח, צריכת דלק

חסרונות: איכות, נוחות. בידוד רעשים

מנוע: 1.6 ליטר בנזין, 120 כ"ס, 15.9 קג"מ, תיבת שישה הילוכים אוטומטית

סיטרואן קקטוס

שנת השקה: 2014 (בישראל 2015) / מתיחת פנים ב-2017 (עדיין לא בישראל)

טווח מחירים: 104,000-89,000 שקל

סיטרואן קקטוס מתבלט בעיצוב חיצוני ייחודי, שמשלב סממני רטרו ועתיד - למשל האיירבאמפס (Airbumps), "כריות אוויר" בצדי המרכב שמוצעות בצבעים שונים ומגינות מפני שריטות. תא הנוסעים מהמיוחדים בתעשיית הרכב כולה, עם עיצוב מינימליסטי והשראה מעולם המזוודות הקלאסיות. כל זאת מבלי לוותר על מרווח ושימושיות, עם שפע מקום לנוסעים ולמטען. מנגד, בכדי לחסוך במשקל ומחיר, הקקטוס מוותר על כמה מותרות - החלונות האחוריים נפתחים כלפי-חוץ במקום למטה ולנוסע במושב הקדמי פתח מיזוג אחד במקום שניים כמקובל.

הקקטוס שווק בתחילה בארץ עם תיבת הילוכים ידנית בלבד, אך כעת מוצעת גם תיבה אוטומטית. מנועי הטורבו - בנזין ודיזל - מציעים שילוב טוב בין ביצועים לתצרוכת דלק. גם נוחות הנסיעה מרשימה, בעוד איכות החומרים ממוצעת.

הקקטוס לא מציע אבזור בטיחות מקורי. בגרסה האוטומטית מותקנת מערכת מובילאיי בהתקנה מקומית (אופציה ביתר הגרסאות). רמת האבזור פאן (Fun) כוללת חישוקי "17 קלים ("16 בדגמים הידניים), מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך בגודל "7 ובקרת שיוט. רמת האבזור וואן טון (One Tone) מוסיפה מערכת הפעלה בהתקנה מקומית למולטימדיה (כולל ניווט לדוגמה), מצלמת נסיעה לאחור וחיישני חנייה אחוריים.

יתרונות: מחיר, עיצוב חיצוני ופנימי, נוחות נסיעה, שימושיות, ביצועים בגרסאות הטורבו

חסרונות: חלונות אחוריים, העדר מערכות בטיחות מתקדמות

מנועים: 1.2 ליטר בנזין, 82 כ"ס, 12קג"מ, תיבת חמישה הילוכים ידנית / 1.2 ליטר טורבו-בנזין, 110 כ"ס, 20.9 קג"מ, תיבת חמישה הילוכים ידנית או שישה הילוכים אוטומטית / 1.6 ליטר טורבו-דיזל, 100 כ"ס, 25.9 קג"מ, תיבת חמישה הילוכים ידנית


פיאט 500X

שנת השקה: 2014 (2015 בישראל) / מתיחת פנים ב-2017

טווח מחירים: 157,000-123,000 שקל

פיאט 500X מבוסס בעיצובו על קווי הרטרו של ה-500 (בהצלחה חלקית) וחולק פלטפורמה עם ג'יפ רנגייד. גם העיצוב הפנימי מתכתב עם ה-500, וכמוה האיכות והמרווח אינם ממצטייני הקטגוריה.

הגרסאות האוטומטיות משווקות בארץ עם מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין, שמציע ביצועים טובים ותצרוכת דלק נמוכה. התנהגות הכביש מכובדת ביחס לקטגוריה, אך נוחות הנסיעה אינה טובה.

אבזור הבטיחות המקורי (למעט בגרסת הבסיס) כולל בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת סטייה מנתיב עם סיוע אקטיבי, ניטור שטחים מתים (גם בנסיעה לאחור).

רמת האבזור פופ (Pop) מציעה בקרת שיוט ובלם יד חשמלי. רמת האבזור פופ סטאר (Pop Star) מוסיפה מערכת מולטימדיה מקורית עם מצלמת נסיעה לאחור, חישוקי "17 קלים וחיישני חנייה אחוריים. רמת האבזור לאונג' (Lounge) מוסיפה חישוקי "18, פנסי קסנון, חיישני אורות וגשם, חלונות אחוריים כהים ובקרת אקלים מפוצלת. רמת הגימור קרוס (Cross) מציעה ערכת עיצוב דמוי-שטח.

יתרונות: עיצוב חיצוני ופנימי, ביצועים, התנהגות כביש

חסרונות: מחיר, נוחות נסיעה, אבזור בטיחות בגרסת הבסיס

מנועים: 1.6 ליטר בנזין, 103 כ"ס, 14.7 קג"מ, תיבת חמישה הילוכים ידנית / 1.4 ליטר טורבו-בנזין, 140 כ"ס, 23.4 קג"מ, תיבת שישה הילוכים אוטומטית

פיג'ו 2008

שנת השקה: 2013 / מתיחת פנים ב-2016

טווח מחירים: 130,000-115,000 שקל

פיג'ו 2008 הוא מהבולטים בקטגוריה - רמת נוחות הנסיעה, התנהגות הכביש והאיכות הכללית - כולן מהטובות בנמצא. למרות מידות חיצוניות צנועות, ה-2008 מציע מרווח פנים טוב ורמת שימושיות טובה. סביבת הנהג מצוידת ואיכותית ביחס לקבוצה, אך תנוחת הנהיגה הייחודית לא מתאימה לכולם וגובה הישיבה קרוב לסופרמיני רגילה.

בשנת 2016 מתיחת פנים שיפרה שניים מהחסרונות הבולטים - עיצוב החרטום שודרג למראה קשוח יותר, ומנוע טורבו-בנזין (1.2 ליטר) ותיבת שישה הילוכים אוטומטית שידרגו משמעותית את הביצועים ותצרוכת הדלק.

ה-2008 לא מציע אבזור בטיחות מתקדם מקורי, ומסתפק במערכת מובילאיי בהתקנה מקומית. רמת האבזור אקטיב גו (Active Go) כוללת מולטימדיה מקורית עם מסך "7 וקיפול מראות חשמלי. רמת האבזור אקטיב (Active) מוסיפה חישוקים קלים ("16) וחלונות אחוריים כהים. רמת האבזור פרימיום (Premium) מוסיפה חיישני חנייה אחוריים, חיישני אורות וגשם, חישוקי "17 וחלון גג פנורמי.

יתרונות: נוחות, התנהגות, מרווח פנים, תא מטען, מחיר

חסרונות: עיצוב, בידוד רעשים

מנועים: 1.2 ליטר טורבו-בנזין, 110 כ"ס, 20.9 קג"מ, תיבת שישה הילוכים אוטומטית / 1.6 ליטר טורבו-דיזל, 100 כ"ס, 25 קג"מ, תיבת שישה הילוכים רובוטית

רנו קפצ'ור

שנת השקה: 2013 / מתיחת פנים ב-2017 (עדיין לא בארץ)

טווח מחירים: 136,000-127,000 שקל


רנו קפצ'ור מתבלט בעיצוב אופנתי, כולל אפשרות לשילובי צבעים והתאמה אישית לחלקי מרכב ותא נוסעים שונים. תא הנוסעים עצמו מרווח ורמת האבזור טובה, אך איכות החומרים לא מרשימה.

נוחות הנסיעה מאכזבת בנסיעה עירונית ובינעירונית. למנוע הבנזין נתונים נאים, אך תיבת הילוכים איטית פוגעת בביצועים. מנוע הדיזל חזק מהמצופה ומציע אלטרנטיבה ייחודית וחסכונית במיוחד.

הקפצ'ור משווק בלי אבזור בטיחות מתקדם מקורי. רמת האבזור אקספרסיון (Expression) כוללת מולטימדיה מקורית, מפתח חכם וחישוקי "16 קלים. רמת האבזור אקספרסיון פק (Pack) מוסיפה צביעה חיצונית דו-גוונית. רמת האבזור דינמיק פק (Dynamic Pack) מוסיפה בקרת אקלים וחישוקי "17.

יתרונות: עיצוב, שימושיות, אבזור

חסרונות: איכות, נוחות נסיעה, אבזור בטיחות

מנועים: 1.2 ליטר טורבו-בנזין, 120 כ"ס, 19.3 קג"מ, תיבת שישה הילוכים רובוטית דו-מצמדית / 1.5 ליטר טורבו-דיזל, 90 כ"ס, 20.4 קג"מ, תיבת שישה הילוכים רובוטית דו-מצמדית


שברולט טראקס

שנת השקה: 2012 / מתיחת פנים ב-2016

טווח מחירים: 133,000-123,000 שקל

שברולט טראקס כמו אחיו התאום (ראו אופל מוקה) הוא מהגדולים בקטגוריה, וזה ניכר ברושם החיצוני ובמרווח. תנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת והתחושה הכללית היא של רכב חסון ומאסיבי מהמקובל בקטגוריה.

מתיחת הפנים שהוצגה ב-2016 עידכנה את החרטום ויישרה קו עם דגמי שברולט המודרניים. בסביבת הנהג יש עיצוב חדש ואיכות משופרת. ברמת האבזור הגבוהה נוספה גם מערכת המולטימדיה העדכנית של היצרנית.

מנוע הטורבו מציע ביצועים טובים מהמקובל בקטגוריה ותצרוכת דלק סבירה. נוחות הנסיעה ובידוד הרעשים לא מתבלטים לטובה.

הטראקס לא מציע אבזור בטיחות מתקדם מקורי, ומסתפק במערכת מובילאיי בהתקנה מקומית בכל הגרסאות. רמת האבזור LS כוללת בקרת שיוט. רמת האבזור LT מוסיפה מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך "7 ותמיכה באפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, לצד מצלמת נסיעה לאחור וחישוקי "16 קלים.

יתרונות: גודל, ביצועים, שימושיות

חסרונות: איכות, נוחות נסיעה, מחיר בגרסה המאובזרת

מנוע: 1.4 ליטר טורבו-בנזין, 140 כ"ס, 20.3 קג"מ, תיבת שישה הילוכים אוטומטית

     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות