אתמול (30 באפריל), ציינו בלנד רובר את יום השנה ה-70 להצגת רכב השטח לנד רובר, דגם שהפך למותג שלם והיה לאייקון כביר של עולם הרכב.

תכנון הדגם הראשון החל עוד ב-1947, על-ידי בעל החווה מוריס וויקיס שהיה מעצב ראשי בחברת המכוניות רובר ונעזר על-ידי אחיו ספנר, שהיה אחד המנהלים בחברה. הרעיון התבסס על זה של הג'יפ המקורי – וויליס MB – כמו-גם תכנון השלדה ומערכת ההינע, וגם האבטיפוס נבנה על בסיסו של אותו ג'יפ.

המנוע הגיע כמובן מרובר, ואילו מרכב האלומיניום – מאותם מרכיבים שאפיינו אותו והעניקו לו אורך חיים מופלג – היה תוצאה של הכרח ושל הזדמנות. ההכרח היה בגלל בעיות בייצור פלדה ומחירה, ההזדמנות נוצרה בגלל שפע עצום של מטוסים צבאיים שנזנחנו אחרי מלחמת העולם השנייה.

שיהיה במזל – לנד רובר חוגג 70 שנה


השימוש באלומיניום הקל והעמיד, הביא לאימוץ טכניקה נוספת מעולם המטוסים: חיבור משטחים במסמור. גם הצבעים שנבחרו היו מעודפי ייצור צבאיים, ומשם גווני הירוק של הדגמים הראשונים, צבע שנועד לקוקפיט של מטוסים. הרכב נבחן בחווה של וויקיס ונועד להיות כלי עזר לחקלאים. 
בתערוכת הרכב באמסטרדם ב-30 לאפריל 1948, הוצג הדגם הראשון – לנד רובר – ששילב בשמו את שם המפעל בו עבדו האחים וסיפק להם את המנוע. ההצלחה הייתה עצומה, וייצורו של הדגם, שרק בהמשך נקרא לפי סדרות ודיפנדר, נמשך באותה מתכונת כעשרים שנים.

שיהיה במזל – לנד רובר חוגג 70 שנה


לנד רובר, שזכה לשמות סדרות (סדרה 1, סדרה 2 וסדרה 3) יוצר במהלך השנים בגרסאות מוארכות, טנדרים, וגם כאלה סגורות. ב-1983 הוצג דגם חדש לחלוטין תחת הסימולים 90 ו-110 (אורך בסיס הגלגלים באינצ'ים) – שלדה חדשה, קפיצי סליל, הנעה כפולה קבועה – והדור השני שלו, ב-1990, הוא שזכה לשם "דיפנדר". דגם זה יוצר עד פברואר 2016, מסיים שושלת מפוארת של 68 שנות ייצור ומעל שני מיליון כלי רכב.

שיהיה במזל – לנד רובר חוגג 70 שנה


הדגם זכה למעמד אייקוני של ממש בגלל ששירת בצבאות סביב כל העולם, הוביל הרפתקנים לטיולים בכל מקום אקזוטי שהוא ולכן כיכב בסרטים רבים שהוקדשו לכך.  

ריינג' רובר, דיסקברי ואחרים
הרצון לשווק בארה"ב, על רקע העלייה בפופולריות של דגמי השטח (SUV) אז והצורך ליצור רכב שהוא מעבר לכלי ספרטני, הביאו לייצור ריינג' רובר (1970), רכב שטח לג'נטלמנים. הבסיס היה סדרה 3, אבל מדובר היה במרכב שלם (שלוש דלתות) נמוך יותר, ארבעה קפיצי סליל, 4 בלמי דיסק(!), הנעה כפולה קבועה ותא נוסעים מהודר יחסית. הרכב תוכנן כך שניתן לשטוף אותו בפנים עם צינור; ריינג' רובר היה לרכב מפואר רק בדור השני שלו, ב-1994.

שיהיה במזל – לנד רובר חוגג 70 שנה


סיבה אחת לכך הייתה הצגתו של לנד רובר דיסקברי ב-1989, על בסיס שלדת ריינג' רובר (בסיס גלגלים "100), שאמור היה לענות לדרישה הגוברת יותר ויותר לרכבי שטח. דיסקברי חדש לגמרי ומתקדם ביותר הוצג ב-2004, דגם ראשון עם בורר מצבי נהיגה לשטח ('טריין רספונס') – רעיון שאומץ בהמשך על ידי יצרני רכב אחרים. ב-2017 הוצג דיסקברי חדש, לראשונה ללא הילוך כוח תקני.

ב-1997 הושק רכב פנאי ראשון, פרילנדר, שהיה הדגם הראשון של לנד רובר ללא הילוך כוח. מאוחר יותר הוצג ריינג' רובר ספורט (2005; אז למעשה דיסקברי מאוד מפואר, בדור השני שלו מבוסס ריינג'), שאפשר ליצור את תת המותג ריינג' רובר, ואליו הצטרפו בהמשך ריינג' רובר איווק (2011) וריינג' רובר וולאר (2017).

שיהיה במזל – לנד רובר חוגג 70 שנה


ב-2015 הפך גם השם דיסקברי לתת-מותג, עם דיסקברי ספורט (שהחליף את פרילנדר). בקרוב יוצג הדיפנדר הבא והכה-מדובר; עד אז, ניאלץ להסתפק בסקיצה ברוחב 250 של דיפנדר בהרי האלפים, ששרטטו אנשי לנד רובר לכבוד יום ההולדת, ונראה אותם מפזרים נרות.

שיהיה במזל – לנד רובר חוגג 70 שנה