בתרגום חופשי, פירוש המונח "קנשיקי" ביפנית הוא "תובנה". זה גם שמו של הכנס באמסטרדם אליו הזמינה אותנו טויוטה, כדי לתת לנו "תובנות" לגבי דרכה של הקבוצה בשנים הקרובות. "בחמש השנים האחרונות ראינו שינוי ענק בתעשייה וזה ימשיך בקצב מהיר יותר בשנים הבאות. העשור הבא יביא שינוי גדול, במיוחד באירופה", מסביר יו"ר טויוטה אירופה, יוהאן ואן זיל, בפתח הכנס. "משבר הדיזל שינה את ההעדפות בסוג המנוע ואנו רואים מעבר מקנייה לליסינג".
 
ואן זיל גאה לספר לנו שהחודש טויוטה תחגוג מכירת 15 מיליון מכוניות כלאיים, מהן 2.8 מיליון באירופה, שנתח מכירות הכלאיים ממכירות טויוטה במערב אירופה עומד על 63% ומאלו של לקסוס על 96%. הוא גם מספר על צמיחת נתח השוק של טויוטה באירופה מ-4.9% ב-2015 ל-5.3% ב-2019 - או מ-875 אלף מכוניות ל-1.089 מיליון. "בחמש השנים הבאות נציג יותר מ-40 דגמים מחושמלים, מתוכם לפחות עשרה עם אפס זיהום" (חשמל ומימן).
 
מאט האריסון, סגן נשיא בכיר בטויוטה אירופה האחראי לשיווק, מפרט: "נציג יותר מ-25 דגמי כלאיים חדשים או מחודשים, לפחות רכב כלאיים נטען משקע אחד בשנה, ולפחות עשרה רכבי אפס זיהום. עד 2025, 70% מהמכירות שלנו באירופה יהיו רכבי כלאיים, 10% כלאיים נטענים וכ-10% חשמליים. רק פחות מ-10% יהיה לא מחושמל. אני מנחש שאתם תוהים כעת לגבי החלק שאינו מחושמל?". הוא מחייך ומסביר שזה יוקדש לרכבי שטח ובעיקר למכוניות ספורטיביות כמו שמציגה כאן חטיבת גאזו רייסינג (Gazoo Racing או GR בקיצור).

פסגת טויוטה: מפגש ראשון עם טויוטה יאריס, מיראי ועתיד לקסוס
צילום: טויוטה
 
ועל הבמה
טויוטה הזמינה אותנו למפגש עם ההנהלה הבכירה לא רק כדי לדבר על תכניות העתיד ולהכריז על "קינטו" (Kinto), מותג המוביליות החדש, אלא גם כדי לפגוש מקרוב בחידושיה לשנה הקרובה. מה זה אומר? למשל מפגש עם טויוטה יאריס החדשה שנראית מרשימה וספורטיבית מקודמתה עם קשר, דווקא בדופן, לטויוטה קורולה האצ'בק. היאריס נשענת על פלטפורמת ה-TNGA בגרסת B חדשה למכוניות סופרמיני (או GA-B בקיצור).

פסגת טויוטה: מפגש ראשון עם טויוטה יאריס, מיראי ועתיד לקסוס
צילום: טויוטה
 
"רצינו לחזור למאפייני הדור הראשון" מסביר אנדריאה קרלוצ'י, ראש הפרויקט, "קטנה מבחוץ, גדולה מבפנים ודינמית יותר". היאריס  קצרה מקודמתה בחצי ס"מ (394) ונמוכה בארבעה (147 ס"מ). בסיס הגלגלים דווקא ארוך בחמישה (256 ס"מ) וכך גם הרוחב (175 ס"מ). בסביבת הנהג מראה צעיר ונאה למחוונים ולבקרת האקלים, ופלסטיקה שחלקה רך וחלקה קשיח למגע.
 
בחרטום תמצאו פיתוח לדור הרביעי של מערכת הכלאיים של טויוטה - לראשונה עם מנוע בנזין שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר. התוצאה לפי היצרנית: 116 כ"ס משולבים ואפשרות לנוע 80% מהזמן על חשמל.

פסגת טויוטה: מפגש ראשון עם טויוטה יאריס, מיראי ועתיד לקסוס
צילום: טויוטה
 
ויש עוד בשורה חשובה: כפי שפרסמנו לאחרונה, האריסון מאשר כי פלטפורמת GA-B תשמש רכב פנאי קטן. הוא ייוצר במפעל בצרפת לצד היאריס וביחד הם יהיו אחראים ל30% ממכירות טויוטה באירופה.  
 
אפס בזיהום, 100 בעיצוב
וזכינו גם להתרשם מקדימון למיראי החדשה מתודלקת המימן, שנחשפה בטוקיו כמכונית תצוגה. "אנחנו חושפים כאן מהדורה קרובה ביותר לסדרתית", מבטיח האריסון. היא ארוכה מאוד (497.5 ס"מ) ואלגנטית ונראית נהדר, אולי כי בניגוד לדגם היוצא היא מבוססת על פלטפורמת ההנעה האחורית שמשמשת את לקסוס ב- LS/LC. "הצד החזק של תא הדלק אינו בכוח אבל אנחנו יכולים לשפר זאת", מבטיח לי המהנדס הראשי בפרוייקט יושיקזו טאנקה. "אנחנו מאמינים שהמכונית תימכר לא רק בשל הטכנולוגיה אלא גם בגלל העיצוב".
 
מבפנים המראה, שכולל בורר בסגנון הפריוס, צג מדיה ענק ושפע פלסטיקה בגוון שחור פסנתר, עדיין אינו מספיק יוקרתי. אבל למרות המראה הבשל אולי עוד יהיו שינויים...

פסגת טויוטה: מפגש ראשון עם טויוטה יאריס, מיראי ועתיד לקסוס
צילום: טויוטה
   
בתצוגה פגשנו גם את טויוטה ראב4 PHEV הנטען משקע, עם טווח חשמלי של 65 ק"מ ו-306 כ"ס משולבים. זה כרגע הרכב החזק ביותר של טויוטה באירופה אחרי הסופרה, וגם המאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש בזמן הקצר ביותר מלבד דגמי ה-GR הספורטיביים (6.2 שניות). "עיקר העדכונים קשורים לכך שרצינו שהיא תיראה הגרסה היקרה והחזקה במבחר. לכן התפרים האדומים ותוספת הגוונים בתא הנוסעים", מסביר קרלוצי.
 
ובינתיים בלקסוס
בצד של מותג היוקרה לקסוס, הוצג ה-e300UX החשמלי. ברכב הפנאי הקומפקטי בוצעו עדכונים קלים לעומת הדגם המשווק בישראל, זאת משום שהמותג רצה להביא רכב חשמלי מהר לאולם התצוגה. ולכן נבחר ה-UX, אך "הדגם הבא יהיה כבר חשמלי ייעודי", כך לפי האריסון.
 


לעתיד הרחוק חשובה יותר ה-LF-30 אלקטריפייד, מכונית תצוגה חשמלית שנחשפה בתערוכת טוקיו. האחראי לעיצובה, איאן קרטביאנו, מסביר: "רצינו להראות כוח בדרך שונה מאשר מכסה מנוע ארוך, כי זהו עולם חדש. העיצוב מאוד דינאמי אבל יוצר הרבה מקום מאחור". הוא מבטיח שהרבה רעיונות יגיעו מכאן בקרוב לדגמים חדשים: "יש כאן הרבה רמזים לרכב החשמלי הבא".
 
מקנחים בספורט
עבורי העמדה המושכת ביותר הייתה זו של גאזו רייסינג, חטיבת המרוצים ומכוניות הספורט. כאן ניתן לראות גרסה חדשה וקלה ב-100 ק"ג ל-GR סופרה עם מנוע 2.0 ליטר טורבו 258 כ"ס (מנוע ה-B48 של ב.מ.וו) במהדורת "פוג'י" בייצור מוגבל. גרסה זו כבר שווקה קודם ביפן והיא מצטרפת כעת ל-3.0 ליטר (B58 של ב.מ.וו) באירופה.


 
מרתקת הרבה יותר היא ה-GR יאריס, אשר אקיו טויודה, יו"ר טויוטה, היה מעורב ישיר בפיתוחה. זו אינה עוד סופרמיני ספורטיבית: היא פותחה על ידי GR כבסיס למכונית ראלי (WRC) והיא מאוד שונה מיאריס רגילה.

פסגת טויוטה: מפגש ראשון עם טויוטה יאריס, מיראי ועתיד לקסוס
צילום: טויוטה
 
ה-GR מוצעת במרכב שלוש דלתות שלא קיים בדגם הרגיל ועם מנוע 1.6 ליטר טורבו שלושה צילינדרים שפותח במיוחד עבורה ומייצר 261 או 272 כ"ס. אלה עוברים להנעה כפולה דרך תיבת שישה הילוכים ידנית. במצב רגיל 60% מהכוח עובר קדימה, ב"ספורט" 70% אחורה. נשמע מעניין, בייחוד כאשר לרכב מתלה אחורי שונה: עצמות עצה כפולות במקום קורת מתח. אם לא די בכך, במרכב נעשה שימוש רב באלומיניום וסיבי פחמן ואפילו החזית שונה לטובת זרימת אוויר משופרת.
 
פסגת טויוטה: מפגש ראשון עם טויוטה יאריס, מיראי ועתיד לקסוס
צילום: טויוטה

ועם כל השינויים מפתיע לראות רכב שנראה סדרתי למדי עם תא נוסעים שימושי. מושבי הספורט אינם רק נאים אלא גם נוחים, וסביבת הנהג דומה ליאריס הרגילה למעט מחוונים גדולים. הכניסה לאחור מעט קשה והמרחב לראש שם מוגבל.
 
פסגת טויוטה: מפגש ראשון עם טויוטה יאריס, מיראי ועתיד לקסוס
צילום: טויוטה

לטובת חלוקת משקל טובה המצבר מונח בתא המטען, שהצטמק משהו. כנראה שהיינו יכולים לחיות עם זה, בייחוד כאשר יומי אוטסוקה, יו"ר GR, מבטיחה ש"אנחנו מנסים לעשות את מכוניות ההילה בנות השגה". ללא ספק סיום אופטימי באקורד הולם למפגש מרתק, ואף מילה על כך שה-GR יאריס לצערנו אינה מיועדת להגיע לישראל.