יונדאי, יצרנית הרכב הקוריאנית, השיקה בשנת 2016 את יונדאי איוניק, משפחתית היברידית ייעודית. האיוניק מבוססת על פלטפורמה ייעודית שפותחה במיוחד בשבילה מן היסוד. פלטפורמה זו מאפשרת להציע את האיוניק בשלוש גרסאות שונות — היבירידית ”רגילה“, היברידית-נטענת ואפילו בגרסה כל חשמלית. וכן, הסידור הזה מוצע גם בקיה נירו החולק עם האיוניק את הפלטפורמה.

לישראל הגיעה תחילה הגרסה ההיברידית, ממש בסוף שנת 2016. האיוניק הפכה מהר מאוד לסיפור הצלחה גדול, וכבר בשנת 2018 הייתה למכונית הנמכרת ביותר בישראל — וזו המכנית ההיברידית הראשונה שעושה זאת. בשנת 2019 הגיעה לארץ גרסה מחודשת לאחר שאיוניק עברה עדכון לעיצוב החיצוני וחשוב מכך — שינויים מהותיים בתא הנוסעים. עוד לפני מקצה השיפורים בוצעו ברכב כמה שינויים טכניים. 

יונדאי איוניק 2020 החדשה - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

בחניה 
הדבר שבולט במפגש ראשוני הוא העיצוב — ההופעה החיצונית נגזרת מהצורך לעצב מרכב אווירודינמי ככל שניתן. התוצאה מזכירה את טויוטה פריוס היוצאת. העיצוב עצמו אינו מושך במיוחד, אבל מאוד מזוהה עם האיוניק והתדמית ה“ירוקה“. במתיחת הפנים החזית הפכה אגרסיבית יותר וקבלה תאורת לד נאה. מאחור קבלה המכונית תאורה חדשה ושמשות כהות. ישנם גם חישוקים חדשים.

בסביבת הנהג בוצעו שינויים משמעותיים יותר — הקווים מודרניים יותר, הגוונים נעימים יותר ונוספה תאורת אווירה נאה. מערך מולטימדיה מקורי החליף את המקומי ויש לו כעת צג בגודל 8 אינץ‘. גם בקרת האקלים עוצבה מחדשה והיא בעלת מראה נאה מבעבר, אבל השליטה באמצעות לחצני מגע אינה נוחה. 

רשימת האבזור עשירה וכוללת מפתח חכם, אותה מערכת מולטימדיה עם רדיו אינרנטי ו-WAZE ובגרסה המהודרת אפילו תפעול חשמלי למושב נהג. גם האבזור הבטיחותי עשיר עם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ובקרת שיוט אדפטיבית (לרמת הגימור הגבוהה גם ניטור שטחים מתים). 

יונדאי איוניק 2020 החדשה - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

המושבים החדשים נוחים מבעבר, ומאחור המרחב טוב בזכות מרווח נאה לרגליים, אך פחות מרשים לראש. 

לתא המטען נפח נאה אך המבנה והכיסוי (נגלל בלבד) שאינו מתרומם עם הדלת אינם נוחים. 

יונדאי איוניק 2020 החדשה - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

בתנועה  
בישראל מוצעת האיוניק בגרסה החשמלית ובגרסה ההיברידית — זו האחרונה היא הפופלרית מבין השתיים ונתייחס אליה. הגרסה ההיברידית משלבת בין מנוע חשמלי למנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.6 ל‘ וההספק המשולב עומד על 141 כ“ס. התיבה היא רובוטית דו-מצמדית עם שישה הילוכים.

מנוע הבנזין מתעורר לחיים באופן מעט מחוספס אך בהמשך מתגלה חטיבת הכוח כנעימה ובעלת יכולת, גם אם התחושה לא תמיד נמרצת (האצה של 11.1 שניות ל-100 קמ"ש). לרכב נוספה אפשרות לתפעול ידני מאחורי ההגה שבמצב חיסכון קובע את דרגות הבלימה הרגנרטיבית המנוע לצורך טעינה. צריכת הדלק מצוינת עם כ-17 ק"מ לליטר בממוצע במסגרת מבחן דרכים מאומץ.

יונדאי איוניק 2020 החדשה - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

בעיר נוחות הנסיעה אינה מתעלה והתחושה מעט נוקשה, אך היא משתפרת מחוץ לעיר. אחיזת הכביש מספקת ולא הרבה מעבר, התנהגות הכביש טובה. פעולת הבלמים אינה מספיק הדרגתית.

תמורה 
מחירי יונדאי איוניק 2020 החדשה 2020 בגרסה ההיברידית מתחילים ב-142,000 שקלים ומגיעים ל-143,000 שקלים לרמת הגימור המהודרת. ברמת המחיר הזו איוניק מיישרת קו עם משפחתיות מובילות אחרות, ומציעה רמת אבזור טובה ויחידת הנעה חסכונית — התמורה טובה בהחלט. 

יונדאי איוניק 2020 החדשה - חוות דעת
צילום: איתמר רותם

בקיצור, יונדאי איוניק המחודשת היא מכונית טובה שמציגה יכולת ראויה ברוב הסעיפים וללא מגרעות בולטות. היא מציעה צריכת דלק נמוכה ותמורה טובה לכסף.

יונדאי איוניק 2020 החדשה — מחירון
יונדאי איוניק 2020 היברידית ’פרמיום’ — 142,000 שקלים
יונדאי איוניק 2020 היברידית ’סופרים‘ — 143,000 שקלים

יונדאי איוניק 2020 החדשה - חוות דעת
צילום: איתמר רותם