אנחנו נמצאים אי שם בצפון צרפת, אורחים של פיג'ו שהזמינה אותנו להיות חלק מאירוע החשיפה העולמית של פיג'ו 3008 החדש. את פנינו קיבלו שורה ארוכה של 3008 מהדור החדש עטופים במדבקות הסוואה צבעוניות שטשטשו את קווי המרכב אבל השאירו מספיק מקום לדמיון ואולי חשוב מכך הוסיפו צבע ואווירה קייצית. אמרתי קיץ? זה בגלל שגם כאן חם.

מהרחבה בחוץ אנחנו מובלים לחדר חשוך שמגדיר מחדש את המונח "חושך מצרים" ומעניק לו נופך צרפתי ועדכני. את החושך קוטע מופע אורות מרהיב ממש, ואנחנו נמצאים רגע קט מהחשיפה הרשמית.

פיג'ו 3008 החדש נחשף
צילום: פיג'ו

לבמה עולה לינדה ג'קסון, מנכ"לית המותג, שאמרה "3008 היה רכב השנה באירופה, המטרה להמשיך ולשמר את ההובלה ולהציג רכב שהוא 'רמה מעל כולם' ויספק חלון הצצה לעתיד עולם הרכב בכלל, חשמלי בפרט". היא מוסיפה "שעד שנת 2025 פיג'ו תהיה למובילה באירופה בתחום החשמלי". אני חייב להודות שהמופע הזה, המילים והשאיפות בהחלט מרשימות, אבל פחות התרשמתי מהעדרו של המזגן באולם החשוך. חם לי.

אחריה עולה מתיאס חוסן (Matthias Hossann), המעצב הראשי של פיג'ו. "אנחנו מאמינים שבדור הזה יש הצלחנו להגיע לרמות חדשות בתחומים מגוונים בתור חשמלי וגם באופן רחב יותר. זה יבוא לידי ביטוי בנהיגה וגם בעיצוב, במיוחד בסביבת הנהג בה השקענו המון". "מלפנים ישנו המופע המוכר של המותג המגיע כאן בפרשנות מודרנית ועדכנית, מאחור ניסינו להגיע לתוצאה דינאמית וטבעית אך בו זמנית 'רובוטית' ועתידנית". זה נהדר, אבל למה אף אחד מהם לא מטפל במזגן?

פיג'ו 3008 החדש חשיפה
צילום: פיג'ו
 

מפיג'ו 3008 ועד היום

פיג'ו 3008 הוא רכב הפנאי הקומפקטי (C-SUV) של היצרנית והוא נחשף בדורו הראשון בשנת 2009. זה היה למעשה רכב הפנאי הראשון ה"אמיתי" של היצרנית מתכנון עצמי (קדמו לו שיתופי פעולה עם מיצובישי, למשל) והוא הוצג במבנה שהזכיר מאוד מיניוואן. הדור השני נחשף בשנת 2016 ויישר קו עם המצופה מ"רכב פנאי" מבחינת המבנה, הוסיף עיצוב עדכני ביותר לחוץ ולפנים והיה הראשון בשושלת שהוצע גם עם יחידות הנעה היברידיות-נטענות.

פיג'ו 3008 נחשפת
צילום: פיג'ו

כאמור, כעת חושפת פיג'ו את הדור השלישי המבוסס על פלטפורמה חדשה של קבוצת סטלנטיס – STLA מדיום – אשר תשרת מגוון רחב של דגמים ומתאימה להנעה חשמלית וגם למנועי בעירה פנימית. כן, זה הדור הראשון של 3008 אשר יוצע גם עם הנעה כל חשמלית (ביותר מגרסה אחת) וזו צפויה לקחת חלק משמעותי מהיקף המסירות של הדגם, בשווקים מסוימים אף להיות הנמכרת יותר.

פיג'ו 3008 החדש נחשף: האריה שהתחשמל (אירוע השקה)
צילום: פיג'ו

מבט ראשון

אחרי שמופע האורות הסתיים ניתן היה להתחיל להתרשם מעיצובו של רכב הפנאי הזה. המופע הכללי אכן מזוהה מאוד עם דגמי המותג השונים אך מביא כאן ביטוי עדכני וחדש לשפת העיצוב של פיג'ו. לפחות בגרסה החשמלית שנחשפה הסבכה נדמית כאילו היא חצי אטומה, משלבת בתוכה מצבע המרכב ויחידות התאורה, אותם "ניבים" המשתלבים בקצה הסבכה. יחידות התאורה הראשיות צרות יותר ומחבר ביניהן פס שחור מבריק עליו משובץ שם הדגם. 

פיג'ו 3008 ניבים
צילום: פיג'ו

מהצד בולט המעבר למרכב פאסטב, פנאי קופה אם תרצו. זה מהלך מעניין שכן המתחרים, בעיקר אלה לבית קבוצת פולקסווגן, מציעים שתי תצורות מרכב לדגמים המקבילים – מבנה פנאי "רגיל" לצד דגם נפרד או גרסה במבנה פנאי קופה – פולקסווגן ID.4 ו-ID.5 בהתאמה, למשל. בפיג'ו מסבירים את המעבר לתצורה זו לא רק בתרומה להופעה המרשימה אלא גם ביעילות אווירודינמית עדיפה המביאה לנתון גרר של 0.28, קצת יותר מאותו ID.5 שהזכרתי קודם וזהה לנתון של ID.4. 

עוד בולטים החישוקים ה"חשמליים" וכמובן סיומת הפאסטבק מאחור שמזכירה מאוד את זו של פיג'ו 408 המרהיבה, רק שכאן מגיעה במבנה אנכי יותר המייצר פרופורציות שונות לגמרי. בפיג'ו מתגאים בכנף אחורית "צפה" ש"ממציאה מחדש" את מבנה הפאסטבק. זה באמת נראה טוב במבט ראשון, אבל להמציא מחדש? נו, שיהיה.

פיג'ו 3008 כנף אחורית
צילום: פיג'ו
 

משחק המידות

לפני שניכנס לסביבת הנהג נעבור על כמה פרטים טכניים. השימוש בפלטפורמה החשמלית החדשה אפשר לפיג'ו לשמור על מימדים צנועים למדי ועדיין לספק מרחב נדיב לנוסעים ולמטען, כך פיג'ו. בכל זאת, להבדיל מכמה מהמתחרים (יונדאי איוניק 5, למשל) בפיג'ו מתכוונים להשיק בתחילת שנת 2024 גם דור חדש לפיג'ו 5008 שיהיה גדול יותר ויציע מקום לשבעה.

בהתאם, אורכו של 3008 החדש עומד על 454 ס"מ (+9), רוחבו ע 189 ס"מ (+5), גובהו על 164 ס"מ (+2) ובסיס הגלגלים שלו נמתח על פני 274 ס"מ וזו כבר תוספת משמעותית של 7 ס"מ. צנועים צנועים המימדים, אבל ה-3008 אכל וגדל יפה מאוד. זה גם בולט במרחב לנוסעים שהוא נדיב בהחלט ביחס לסגמנט. לתא המטען נפח של 520 ל', נתון דומה לשל הדור היוצא על אף שזה החדש חשמלי.

פיג'ו 3008 מידות
צילום: פיג'ו
 

עפים על סביבת הנהג

כן, אמרתי סביבת נהג ולא "קוקפיט" כי מטוס זה לא, יש גבול, אבל אחרי שפרקתי את זה מהלב אפשר להתחיל להתרשם ממה שיש, ויש ממה. עם 3008 החדש פיג'ו מביאה לשולחן ביטוי חדש לתפישת ה"i-קוקפיט" שלה, במסגרתה גלגל ההגה קטן ונמוך הממוקם קרוב לנהג כאשר לוח המחוונים נמצא מעליו. אלא שכאן במקום לוח מחוונים ומסך מולטימדיה נפרדים יש כעת מסך פנורמי ענק בגודל 21 אינץ' הנראה כאילו הוא "צף" מעל הדשבורד, וזה מרשים. אגב, ברמות הגימור הנמוכות המסך יפוצל לשני מסכי 10 אינץ' על פאנל במבנה דומה.


פיג'ו 3008 סביבת נהג
צילום: פיג'ו

בגלל שהמסך כעת רחוק מהנהג בפיג'ו תכננו את גלגל ההגה כך שניתן יהיה להפעיל יותר פונקציות דרכו ובמרכז הדשבורד, ממש בנקודה בה הקונסולה המרכזית הגבוהה פוגשת בו יש מסך משני נוסף בו ניתן לקבוע בו עד עשרה קיצורי דרך שונים בהתאמה אישית.  

בקונסולה המרכזית הגבוהה, פיתוח של המבנה הקיים ב-3008 הקודם, משולב בורר ההילוכים ועוד מספר קטן של פקדים וקיצורים. יש גם המון תאי אחסון, בפיג'ו ספרו טוענים שיש לא פחות מ-17 והם חושבים שהם ספרו את כולם.

פיג'ו 3008 מושבים
צילום: פיג'ו

מעבר לכך ישנם דיפונים נאים במגוון צבעים ומרקמים ושימוש נרחב וחכם בתאורת אווירה המייצרת מעיין תנועת זרימה לאורכו ורוחבו של התא. התוצאה הכללית באמת נראית כמו אבולוציה טבעית של סביבת הנהג היוצאת, כזו שמציגה התקדמות ושינוי מורגשים מבלי להגיע למחוזות של הגזמה וחידוש לשם החידוש בלבד. 

פיג'ו 3008 לוח מחוונים
צילום: פיג'ו

מעבר לכך בפיג'ו מציינים את המושבים שלטענת היצרנית הם מהנוחים בסגמנט ומציעים חימום, אוורור ופונקציית עיסוי. לראשונה בפיג'ו הם יציעו גם תמיכת צד מתכווננת. בתחום האוויר הרע בפיג'ו מציינים כי 3008 החדש יוצע עם מערכת ניטור איכות אוויר ומערך סינון מתקדם. לבסוף בפיג'ו מתגאים במערכת שמע Hi-Fi של פוקל שתוכננה עבור דגם זה במיוחד וכוללת 10 רמקולים ותמיכה ב-12 ערוצים.

אגב, ברוח טסלה והעידן החדש בפיג'ו מתגאים בקישוריות של 3008 החדש אשר יאפשר גם עדכונים דרך האוויר (OTA). כן ישנה אפליקציה חדשה שתאפשר פתיחה מרחוק, ניטור מיקום הרכב, הפעלת מיזוג והכנת סוללה כולל תזמון מראש, תכנון מסלול ועוד.

פיג'ו 3008 איכות חומרים
צילום: פיג'ו
 

התחשמל לגמרי

כאמור, פיג'ו 3008 החדש יוצע בהנעה חשמלית – בשלב זה נחשפו שלוש גרסאות שכאלה והן מכונות בפי היצרנית E-3008.

הראשונה היא גרסת הנעה קדמית עם סוללת 73 קוט"ש, מנוע יחיד, 213 כ"ס, 34.9 קג"מ וטווח מירבי של 525 ק"מ.

פיג'ו 3008 חלק אחורי
צילום: פיג'ו

הגרסה השנייה עושה שימוש באותה סוללה ומנוע קדמי אך מוסיפה מנוע נוסף מאחור (112 כ"ס, ו-16.9 קג"מ) להנעה כפולה והספק משולב של 326 כ"ס. גם כאן טווח הנסיעה עומד על 525 ק"מ.

הגרסה השלישית מסקרנת במיוחד. מדובר בגרסת הטווח הארוך, אבל אולי היה צריך לקרוא לה גרסת ה"טווח הממש ארוך" מפני שלזו טווח של עד 700 ק"מ המושגים בזכות סוללה ענקית לסגמנט: לא פחות מ-98 קוט"ש. ההנעה כאן קדמית ממנוע יחיד המפיק 231 כ"ס ו-34.9 קג"מ.

פיג'ו 3008 חדש
צילום: פיג'ו

לשתי הסוללות (NMC) טעינה ביתית בקצב של עד 11 ק"ו ואפשרות לשדרוג ל-22 ק"ו (תוספת תשלום). טעינה מהירה אפשרית עד 160 ק"ו. בפיג'ו מציינים מערכת ניהול תרמית חכמה כולל משאבת חום משופרת לשיפור ביצועים הסוללה, גם כהכנה לקראת טעינה מהירה. יש כעת גם אפשרות לטעינת מכשירים חיצוניים. עוד מדחוות היצרנית על שלושה מצבים לבלימה רגנרטיבית – נמוך המדמה בלימת מנוע של רכב עם מנוע בעירה פנימית, מצב בלימה "בינונית" ומצב בלימה "גבוהה", בשניים האחרונים ה-E-3008 אך יטרח להדליק את אורות הבלם. 

בעתיד תחשוף פיג'ו גם גרסה היברידית והיברידיות-נטענות ואפילו גרסה עם "יחידת הנעה לשווקים גלובליים" עליה לא נמסרו פרטים.

פיג'ו 3008 חזית
צילום: פיג'ו
 

מתי בישראל?

פיג'ו 3008 הפך לדגם מרכזי וחשוב עבור היצרנית, ואם למישהו היה ספק בכך הוא בוודאי נעלם לאור אירוע החשיפה הגדול והמרשים שערכה לכבודו פיג'ו. אנשי לובינסקי, יבואנית דגמי פיג'ו לישראל, מעריכים כי הדור החדש יגיע אלינו מתישהו לקראת מחצית שנת 2024 – עד אז אנחנו מקווים לפגוש בו גם במסגרת השקה נוסעת כדי שנוכל להתרשם מהתנהלותו בכביש.

פיג'ו 3008 סמל
צילום: פיג'ו

@auto_magazine_il הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על הפיג׳ו 3008 החדש  מההשקה העולמית #אוטוטוק #אוטו ♬ original sound - אוטו