היעלים בכיכר הכניסה של מצפה רמון אפילו לא הרימו את הראש מהדשא הרענן אותו נשנשו בהתלהבות. כמוהם גם בני אדם רבים שעל פניהם חלפתי עם מודל Y החדש – עבורם זה היה עוד טסלה אחת מני רבות ושקופה למדי. היחידים, כך שמתי לב, שסובבו צוואר ופקחו עין היו בעלי טסלה שקלטו מיד כי מדובר באותו 'ג'וניפר' שנחת בארץ אחרי בילדאפ מתמשך במדיות – ועתה המעריצים התברכו באורו שירד עלינו ועל כביש 40. ג'וניפר, אגב, הוא סוג של ברוש הצומח בארץ, בהר שפנים ליד בית ג'ן.

הקשר, פרטים

בעולם שבו לאמת יש גמישות מפתיעה, מודל Y העכשווי הוא דגם חדש אם שואלים את אנשי טסלה בישראל, או מתיחת פנים משמעותית כעולה מדברי טסלה בעולם. 

ובכן, מודל Y, דגם פנאי בגודל בינוני (D-SUV), הושק באביב 2019, חולק עם המשפחתית הגדולה מודל 3 שנחנכה שנה קודם, רצפה, מכלולים וגם ממדים (להוציא הגובה, כמובן). היצור הסדרתי החל בינואר 2020, ומאז לא נרשמו שינויים. חמש שנים ללא עדכון משמעותי זה המון במונחי עולם הרכב ובקצב החידושים המאפיין את ההיצע מסין, זה ממש נצח. נכון, זה הדגם הנמכר בעולם בשנתיים האחרונות, ובכל זאת צריך לחדש. לא ככה?

טסלה מודל Y - מבחן דרכים
צילום: רוני נאק

בהחלט ככה. ובכן, החידושים העיקריים הם עיצוביים ויש להם השפעה על היכולת האווירודינמית של הרכב. מדובר בפגוש קדמי בעיצוב חדש ויחידות תאורה המזכירות את החזית של הטנדר סייברטראק (בוודאי בגוון הצבע המתכתי של רכב ההדגמה); מאחור דלת חדשה גם היא עם פס LED לכל הרוחב אלא שזה מוסתר ומאיר בהילה את הדלת עצמה וכיתוב TESLA היולי. מתחת יש דיפיוזר שחור המסדר את זרם האוויר שמתחת לרכב. מלמעלה ספויילר חדש המחליק את זרם האוויר שמעל לרכב. בנוסף, תמצאו גם כיסויים חדשים (צלחות) לחישוקי "19 או "20 מעוצבים כאופציה דקורטיבית שלא בהכרח משפרת את טווח הנסיעה.

אבל החידושים משמעותיים בהרבה מאשר הנ"ל. טסלה טוענת לשיפור מהותי ב-NVH (ר"ת Noise, Vibration, Harshness; רעש, רטט, קשיחות) שהושג על-ידי שימוש בזיגוג כפול, מערך מתלים משופר פעולה, בולמי זעזועים עם כיול חדש וגג שמש אטום יותר בפני קרינה. הכל כדי להעניק חווית נסיעה נעימה-אך-דינמית.

מערכת ההנעה היא דו-מנועית עם תפוקה של 514 כ"ס ו-50 קג"מ, והתאוצה ל-100 קמ"ש היא רק 4.8 שניות והמהירות המרבית 201 קמ"ש. המנועים ניזונים מסוללת NMC עם אנרגיה של 78 קוט"ש לטווח מוצהר של 586 ק"מ (WLTP; חישוקי "19; 568 ק"מ חישוקי "20) והספק הטעינה המהירה 250 קילוואט. 

מחיר רכב ההדגמה בגרסת 'לונג ריינג' כפולת מנועים פלוס תוספת צבע 'קוויקסילבר' עומד על 312,000 שקלים. לא מעט.

סביבת נהג, נוסעים

בפנים טסלה משמרת את האופי המינימליסטי, ועל הדרך נפטרה גם מפאנל העץ שהיה וממנוף בורר ההילוכים. רכב ההדגמה צויד בריפודי המושבים הלבנים שעמם מתכתבים דיפוני דלתות ודשבורד חדש עם פאנל לבן. אין תצוגה עילית או לוח מחוונים וכל המידע ורוב התפעול נעשה ממסך יחיד "15.4. אינצ'ים נוספים תמצאו במושב האחורי שם מסך נוסף של "8 משמש לתפעול בקרת אקלים, בידור ומשחקים. הממשק עצמו מהיר ועובד באופן חלק, האפליקציה שהורדתי לגלקסי שלי עבדה ללא דופי וכמובן שלכל העסק יש גם עדכונים מהאוויר (OTA).

טסלה מודל Y - מבחן דרכים
צילום: רוני נאק

לקח לי רגע להתרגל לאקוסיסטם של טסלה. תפעול מלא של הכל דרך המסך דורש לא מעט הסתגלות – לעבור בין מכוניות טכנולוגיות היום זה כמו להחליף מאפל לאנדרואיד – פשוט ללמוד שפה שונה. יחד עם זאת, הממשק של טסלה היה לי הרבה יותר אינטואיטיבי להבנה מאשר אלה שפגשתי בחשמליות רבות אחרות עם מסכים גדולים. גם לא הייתה לי בעיה עם חיסול בורר ההילוכים הפיזי שעבר לפינה של המסך (כל עוד המסך עובד כמובן...).

טסלה מודל Y - מבחן דרכים
צילום: רוני נאק

כן הפריע לי היעדר אנדרואיד/קארפליי – WTF! אמנם יש ניווט מקורי שגם יודע לתת הערכה לרמת הטעינה שתישאר בסוללה ובכל זאת, כל העולם הדיגיטלי שלי נותר הרחק מהישג יד בתוך הסמארטפון.

מעבר לרשימת האבזור הארוכה בגרסה הבכירה עמה ביליתי, האיכות במרחב הפנימי מצוינת, זו עלתה על הציפיות שלי ומצאה ביטוי גם באזורים הנמוכים ההם שבהם רוב יצרניות הרכב חוסכות עלינו. המושבים עצמם מחוממים ומאווררים, ויש כמובן הזחה חשמלית וזיכרונות.

טסלה מודל Y - מבחן דרכים
צילום: רוני נאק

מאחור שורת המושבים מתקפלת חשמלית והשליטה באמצעות מתגים הנמצאים בתא המטען, והמושבים עצמם עם בסיס ארוך יותר וגם עם חימום. פיצ'ר נחמד יזיז אוטומטית את מושב הנוסע הקדמי לפנים אם אין בו נוסע – כדי לפנות יותר מקום לרגליים של הנוסע מאחור.

נהיגה, נסיעה

כיול המתלים הזכיר לי את מה שהכרנו בעבר בפולקסווגן. מוצק על סף הנוקשה בעיר אך כזה שנכנס עמוק יותר למהלך שלו בקצב מהיר יותר ובעומסי צד גדולים כמו שעשויים לפגוש בנהיגה נמרצת או כשיש תפוסה מלא של מושבים. אישית אהבתי את הסטאפ הזה שגם יוצר מעניק איכות מוצקה ואחודה יותר ביחס לרכות הרופסת של דגמים רבים משל מותגי סין. האם העובדה שהרכב מיוצר ליד ברלין יש משמעות? אולי.

טסלה מודל Y - מבחן דרכים
צילום: רוני נאק

בעיר ההגה כבד למדי וגם אחזור האנרגיה מאד מורגש – חלק מזה אפשר להגדיר דרך תפריטי-התפריטים שבמסך המרכזי. המצלמות ההיקפיות מעולות וגם תנוחת הישיבה גבוהה ומקנה שדה ראיה טוב. המינוס הוא שאי אפשר להוריד את המושב עמוק יותר למטה – כנראה בשל מיקום הסוללה – וכן הייתי רוצה לשבת מעט נמוך יותר. קיטור עירוני אחד: הדשבורד החדש יצר קרקוש מוזר כשחלפתי על פני שיבוש שיצר רעידות קצרות. למעט זאת – הפנים מהודק היטב.

מחוץ לעיר ה-Y משייט רוב הזמן בשקט מופתי. רחש צמיגים נוכח על אספלט מחוספס אבל רעשי רוח אין בכלל וכך גם לא כל מיני אוושות או יבבות ממערכת ההנעה החשמלית (כאלה שמענו אצל אחרים ו"יוקרתיים"). כיול המתלים מעולה לנסיעה בין-עירונית, כך גם ההיגוי ואחזור האנרגיה התגלה כיעיל מאד.

היעד לנסיעה היה מצפה רמון, למסירה של ארגז עם צ'ופרים לחייל המשפחתי. הדרך עברה מהר מאד מתחת לסוללה של הטסלה שהשילה 50% ממטענה בנסיעה מהמרכז ליעד. צריכת האנרגיה הממוצעת הייתה 5.6 ק"מ/קוט"ש, מה שמעניק טווח ריאלי של כ-450 ק"מ. טווח זה זימן לי מפגש עם ה"סופרצ'אג'ר" של מצפה רמון. אגב, רוב הזמן נסעתי במצב 'רגוע' שסיפק את כל הכוח שצריך על הכבישים בישראל. במצב 'רגיל', התאוצות בכל טווחי המהירות חזקות מאד ומיידיות – כיף אמיתי – אבל צריכת האנרגיה עולה מאד.

עם הספק טעינה של 250 קילוואט, חשבתי לתומי על Splash&Dash זריזים של כמה דקות כדי לעלות מ-40% טעינה לקצת מעל 80% כדי שאוכל לחזור הביתה בשמחה. אלא שלא היה כל דבר "סופר" בצ'ארג'ר הזה – בשיא ההספק הוזנו רק 107 קילוואט לרכב, וככל שרמת הטעינה עלתה כך ירד ההספק עד לשפל של 43 קילוואט; לטעינה הגעתי אחרי שהרכב עמד כשלוש שעות והטמפרטורה הייתה כ-25 מעלות, תנאים בהם הטעינה צריכה לחגוג – והיא לא. כך שכדי להימנע מעצירה נוספת ביליתי לבסוף 40 דקות פלוס פחית קולה מיותרת בעמדת הטעינה. הביתה הגעתי אחרי שיוט רציף עם יתרת אנרגיה של 30% בסוללה.

טסלה מודל Y - מבחן דרכים
צילום: רוני נאק

סיכום, תמורה

טסלה מודל Y המעודכן הוא רכב מרשים מאד. בעיקר באיכות הכללית שלו כמוצר. אם לרגע נפריד את המסך מהגלגלים, אז מתחת יש גם מכונית טובה, שמתנהגת, בולמת ונוסעת בצורה מצוינת. וזה משהו שאי אפשר לומר על חלק לא מבוטל מחשמליות אחרות בשוק שלנו. מודל Y גם שימושי בזכות תא מטען ענקי וקיפול נוח למושב האחורי, יש לו יכולת גרירה ויש לו גישה למטעני הסופרצ'ארג'ר בנוסף לכל מטעני ה-CCS האחרים – שזה נוח. מנגד, המחיר שעומד על 291,000 שקלים לחבילה הבסיסית של גרסת לונג-ריינג' כפולת המנועים, מעלה בסימן שאלה את התמורה לכסף. בגלל ההיצע המדובר לעיל.