אחרי היעדרות ממושכת של מספר שנים שבה פורד פוקוס למחוזותינו, ורשימת הגרסאות שלה הולכת ותופחת. בחודשים שעברו מאז שהגיעה הספקנו להכיר את הפוקוס מצוין; בחנו אותה במרכב האצ‘בק לא שגרתי בגרסת ‘אקטיב X' מוגבהת לשטח, בסדאן הקלסית עם מנוע בנזין או דיזל, בהאצ'בק דינמי מתבקש ‘ST־ליין‘, וכאן אנחנו מביאים גרסה חריגה מאוד בנוף המקומי: סטיישן מוגבהת שזוכה לכינוי ‘אקטיב טורר‘

סטיישן, האצ‘בק
נתחיל במספרים. עם מרכב באורך 469 ס“מ, גרסת הסטיישן־אקטיב של פוקוס ארוכה מהאצ‘בק־אקטיב בכ־30 ס“מ, רובם לטובת תא מטען גדול בהרבה, וגדול בפני עצמו, בנפח 575 ליטרים (341 ל‘ בהאצ‘בק). היא גם גבוהה יותר מההאצ‘בק ב־3 ס“מ (155 ס“מ) ונתון זה משפיע בצורה ברורה על נוחות הכניסה, במיוחד למושב האחורי. מרווח הגחון זהה לזה של האצ'בק 'אקטיב X' (כ-16.3 ס“מ) — גדול מזה של הסדאן (13.5 ס“מ) ועוד יותר מזה של ההאצ'בק ‘ST־ליין‘ המונמכת (12.3 ס“מ).

פורד פוקוס - מבחן דרכים (אקטיב טורר, 1.5 ל')
צילום: בן חסון

אקטיב טורר מגיעה עם אותו מנוע המשרת את ההאצ‘בק — טורבו־בנזין 1.5 ליטר 3 צילינדרים המפיק 182 כ“ס ו־24.5 קג“מ. התיבה האוטומטית היא אותה תיבה עם שמונה הילוכים, וגם כאן ההנעה קדמית. הסטיישן מעט כבדה מההאצ'בק (ב־41 ק“ג), וגם זה משפיע על נתון האצה איטי ב־0.2 שניות, ל־8.6 שניות — ועדיין מדובר בנתון מרשים; אנחנו הרי מדברים על משפחתית־פנאי של מותג עממי, כן?

מתחילים להתרגל
בתמונות הפוקוס נראית מעט אנמית, אבל מפגש ראשון, פנים מול שבכה, הפתיע אותי לטובה. לא מדובר ב"מסובבת־ראשים", אבל הקווים נאים ומודרניים, יחידות התאורה העשירות נאות, הפרופורציות טובות ואיפור השטח מוסיף. הצמיגים שמנמנים מהמקובל כיום (חתך 55) וגם הם מוסיפים לא מעט להופעת הפנאי. 

פורד פוקוס - מבחן דרכים (אקטיב טורר, 1.5 ל')
צילום: בן חסון

כניסה פנימה תפגיש אותנו עם סביבת נהג נאה, אך זו רחוקה להיות מיוחדת או עדכנית. מסך המולטימדיה הבולט נראה מעט לא שייך ואינו משדר איכות נדרשת במגע. החומרים עצמם מספקים לרוב, אך איכות ההרכבה לא תמיד הצטיינה, ובכלל — זה לא שהאבזור חסר (ההפך), אך התחושה היא שפנים הרכב אינו מהודר במיוחד. תפעול מערכת המולטימדיה המקורית דורש פרק למידה לא קצר, ומנגד נציין קישור קל ומהיר לאפל קארפליי/אנדרואיד אוטו המייתרים את הצורך להתעסק עם המערכת המקורית.

מושב הנהג מוצלח למדי וקל למצוא תנוחת נהיגה טובה (גבוהה משל משפחתית, נמוכה משל רכב פנאי ”אמיתי“) וזו מעניקה שדה ראייה מספק. גלגל ההגה נעים לאחיזה — והיינו שמחים לפקדים להעברת הילוכים מאחורי ההגה, או בכלל. בורר ההילוכים העגול מונח באופן טבעי ומתרגלים מהר לתפעולו.

פורד פוקוס - מבחן דרכים (אקטיב טורר, 1.5 ל')
צילום: אוהד אלגוב

מאחור המרחב מצוין לשני נוסעים, וגם שלושה יסתדרו בזכות מנהרת אין־הינע נמוכה יחסית. כאמור בגרסת הסטיישן הכניסה עדיפה לשורת המושבים מאחור, גם הודות למפתח רחב של הדלת. וכמו המחסור בפקדים מלפנים, היעדר פתחי מיזוג מאחור תמוה. 

תא המטען גדול ממש, שימושי מאוד, בעל מדף נגלל נוח לשליפה (אין מקום אחסון), מאפשר קיפול נוח למושבים מאחור, התאורה עשירה ויש לו מספר פתרונות עגינה.

פורד פוקוס - מבחן דרכים (אקטיב טורר, 1.5 ל')
צילום: בן חסון

פוקוס זו פוקוס
הפוקוס לדורותיה הצטיינה במערך מתלים משובח, כך גם בדור הזה, לא שונה בגרסה זו. ראשית, הפוקוס היא מכונית נוחה לנסיעה, תוצאה של כיול מתלים נכון ומדויק, המשלב היטב בין ספיגה ראשונית טובה לריסון ראוי בהמשך. ואותם צמיגים, שיש להם דופן גבוהה מספיק, בהחלט מסייעים — וכל אלה בולטים בעיר, מחוצה לה וגם בשבילים. בכבישים הבין־עירוניים רמת הרעשים — מנוע, רוח, כביש — סבירה, וזו משלימה חבילה מוצלחת של איכות נסיעה כוללת, לכיסוי מרחקים נעים, יעיל וקל. 

גם היכולת הדינמית של הפוקוס מצוינת — אפילו בגרסת סטיישן מוגבהת עם סרח עודף לא־קטן בהשוואה להאצ‘בק. גם לטורר אקטיב נכונות מרשימה לכניסה לפנייה, תגובות נהדרות להעברות משקל ומשחקי דוושות תאוצה ובלם. גם בגרסה זו פוקוס היא מכונית מהנה, בטוחה ומוצלחת בפיתולים, אפילו שזוויות הגלגול מורגשות ובייחוד שם בולטים בחסרונם פקדי הילוכים.

פורד פוקוס - מבחן דרכים (אקטיב טורר, 1.5 ל')
צילום: בן חסון

המנוע המוגדש מוצלח ביותר: נעים, מעודן וחזק. הוא נכון לדחוף בשקט ובנחישות כבר בסל“ד נמוך כדי לספק ביצועים נינוחים ליום־יום, ושמח לטפס למחוזות סל“ד גבוהים יותר כדי לנפק כשצריך ביצועים לא־שגרתיים לרכב ברמת המחיר הזו, תוך כדי השמעת צליל חביב.

תיבת ההילוכים היא החולייה החלשה כאן; לרוב היא עושה עבודתה נאמנה, אך לעיתים העברות ההילוכים מורגשות, והמעברים בין המצבים מעט איטיים. בסל“ד סרק מורגשות מעט רעידות מצידו של המנוע, אבל מעבר לכך קשה לנחש שמדובר במשולש צילינדרים.

צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 10.4 ק“מ לליטר, נתון טוב לאור העובדה שבילינו יותר מהרגיל בפקקים (לא כיף) ובפיתולים (כן כיף). בשיוט ניתן להגיע ל־15 ק“מ לליטר וגם לצריכה טובה יותר. 

פורד פוקוס - מבחן דרכים (אקטיב טורר, 1.5 ל')
צילום: בן חסון

עדיין שוברת
כל המפגשים שלנו עם הפוקוס החדשה, על גרסאותיה השונות, הסתיימו באותה מסקנה; למעט שלוש טענות — ללא פקדי הילוכים בחלק מהגרסאות, היעדר פתחי מיזוג מאחור, סביבת נהג מעט פשוטה — מדובר במכונית מוצלחת מאוד בכל מרכיבי הנהיגה והשימוש, ומתומחרת על הסקלה שבין עסקה טובה לשוברת שוק ממש.

המפגש עם הפוקוס במרכב הסטיישן המוגבה חיזק את הרושם הכולל שהתקבל — וגרסה זו בהחלט נוטה לצד שובר השוק. אם אתם מחפשים משפחתית מרווחת ושימושית, חזקה, מוכשרת, נעימה וגם מהנה — פוקוס אקטיב טורר צריכה להיות ברשימה המצומצמת שלכם.     

פורד פוקוס - מבחן דרכים (אקטיב טורר, 1.5 ל')
צילום: בן חסון