פורד פוקוס - מבחן דרכים (1.5 ל', ST-ליין) - אוטו

אחרי היעדרות ארוכה מהשוק חזרה פורד פוקוס לארץ במבחר גרסאות עשיר ומגוון. כעת, לאחר שפגשנו בהאצ'בק 'אקטיב X' ובסדאן הרגילה, הגיעה תורה של ההאצ'בק.

גרסה זו מוצעת ברמת הגימור 'ST ליין' שיש לה איפור ספורטיבי, אבל להופעה זו יש ביטוי גם במפרט: ההאצ'בק מונמכת ב-1.2 ס"מ ביחס לסדאן, וכיול המתלים שלה מוקשח יותר. לא פחות מעניין וחשוב, המתלה האחורי שונה; למרות שהיא חולקת מרכב עם 'אקטיב X', בגרסה זו קורת מתח במקום רב-חיבורי מתקדם.   

בסיס הגלגלים, 270 ס"מ, זהה, ואורכה העומד על 439 ס"מ, קצר בס"מ מזה של האקטיב. היא מצוידת באותו מנוע 1.5 ליטר טורבו המייצר 182 כ"ס ובאותה תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים, אלא שכאן יש לה פקדים לתפעול ידני מאחורי ההגה. 

כיאה למשפחת פוקוס, גם בגרסה זו אבזור עשיר, וזה כולל גם תאורת לד, מפתח חכם וטעינה אלחוטית. המחיר מפתה: 130,000 שקלים, 126,000 שקלים בתקופת ההשקה. 

1633768
צילום: מערכת אוטו

עיצוב ונראות 
ה-'ST ליין' נאה מאחיותיה ונראית נהדר, בייחוד בגוון הכחול מטאלי שלבשה מכונית ההדגמה, ומשהו בה הזכיר לנו, ולטובה, את מרצדס A. היא אינה "צעקנית", והאיפור המוצלח גורם לה להיראות שרירית ומלאה במקומות הנכונים, כמו בפגוש הקדמי האגרסיבי ובשבכה המוחצנת. גם תאורת החזית שבמרכזה קו לד (תאורת יום) ו"החצאיות" תורמות לאותו מופע דינמי. מאחור, ספוילר עילי, דיפיוזר תחתי ומפלט כפול משלימים הופעה מצוינת. ואם יש תלונה, היא נוגעת לחישוקי ה-"17 שאינם נאים ונראים קצת "קטנים על המרכב" (באירופה מוצעים גם חישוקי "18). 

תא הנוסעים 
תא הנוסעים וסביבת הנהג דומים לאלה שבשאר גרסאות הפוקוס. אמנם, חדי-עין יבחינו בגלגל הגה ספורטיבי עם פקדים קטנטנים לתפעול ידני, מושבים שנראים מעט שונה בגלל מרקם הריפוד והתפרים האדומים, דיפון שחור בתקרה וחלקים הנראים כאילו עשויים מסיבי פחמן בסביבת הנהג. אבל התיבול עדין מדי ואינו יוצר את האווירה המתבקשת, והתוצאה דומה מדי לזו שבגרסאות הרגילות, נותרת בגזרה הגרמנית של פעם: פרקטית, כהה, קצת מיושנת. בנוסף, חומרי הדיפון אינם מזמינים. 

כמו ביתר הגרסאות, צג המולטימדיה נראה מעט מיושן ואינו נוח לתפעול. בין שני המחוונים הקלאסיים הרגילים צג מידע שהוא מעט סבוך לתפעול ודומה לזה שבסדאן (ב'אקטיב X' צג שונה). לבקרת האקלים פיקוד חיצוני, וזה טוב, אבל היא ממוקמת נמוך מדי וכמו גלגל ההגה עמוסה במיתוג מבלבל. תנוחת הנהיגה נאותה, ומושב הנהג נוח לרוב, אם כי בנסיעות ארוכות חסרה מעט תמיכה לגב.

מאחור מרווח הרגליים טוב, ומרווח הראש נאות, והחיסרון הבולט בחלק זה הוא היעדרו של פתח מיזוג; הנוסעים התלוננו. על הנייר, נפח תא המטען, 341 ליטרים, אינו מרשים אבל בפועל הוא בהחלט מספק.

1633764
צילום: מערכת אוטו

מערך הבטיחות עשיר וכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ושמירת הרכב במרכזו,  בקרת שיוט אדפטיבית ועמעום אורות אוטומטי.

מנוע וביצועים 
כאמור, להאצ'בק מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר 3 צילינדרים המייצר 182 כ"ס ו-24.5 קג"מ (ב-1600 סל"ד) – נתון מרשים בתחום המשפחתי, שלא מכבר היה צמוד לקומפקטיות חמות. מנוע זה מבוסס על הטורבו-בנזין 1.0 ליטר שפגשנו בסדאן, ויודע לנתק צילינדר לטובת חיסכון. בשילוב התיבה האוטומטית עם 8 ההילוכים, משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 8.4 שניות והמהירות המרבית היא 220 קמ"ש.

על הכביש חטיבת הכוח הזו נעימה בהתנהלות, שרירית בביצועים. המנוע והתיבה מסדרים לפוקוס הזו קצב מצוין, מאפשרים עקיפות מהירות, ויודעים לטפס לסל"ד גבוה, והמנוע מוסיף לכך צליל נעים. במצב אוטומטי, הקצב טוב יותר, מכיוון שבזה הידני התיבה פחות ששה להוריד הילוכים. פעולת התיבה מורגשת מדי לעיתים במהירויות נמוכות. פעולת מערך הדימום/התנעה נעימה יחסית, ואינה מלווה בזעזוע שמאפיין משולשי צילינדרים.    

צריכת הדלק נעה בין 9 ק"מ/ל' ביום המבחן ל-12.5 ק"מ/ל' בנהיגה נינוחה. 

1633765
צילום: מערכת אוטו

נוחות והתנהגות
פורד השיקה את קו 'ST ליין' באירופה עם מתלה אחורי רב-חיבורי שהיה בעבר מקור גאווה לפוקוס. אבל לאחרונה החליטו בפורד לשנות ועברו לשימוש בקורת מתח, כמו בסדאן. התירוץ: רצון למיקוד ספורטיבי יותר ודגש מופחת בנוחות; צרפו לכך כיול נוקשה יותר של המתלים, הנמכה – והתחושה אכן... נוקשה יותר. במהירות איטית, בייחוד על שקעים ושיבושים גדולים, נוחות הנסיעה אינה מרשימה, והדבר בולט בהשוואה לגרסאות 'אקטיב X' המצוינות והמצטיינות בתחום זה – ועדיין, התוצאה הסופית אינה רעה בהשוואה לדגמים אחרים בקטגוריה המשפחתית. מחוץ לעיר המצב עדיף, ועדיין, מפגש בחיבור-כביש רוחבי מורגש. עם ארבעה נוסעים בסיפון, נוחות הנסיעה משתפרת. מחוץ לעיר, בולטים רעשי רוח וכביש. 

וככל שמדובר בהתנהגות – כאן 'ST ליין' לא מאכזבת. אמנם, לוקח קצת זמן להסתגל למשקל הקל של ההגה ולתחושה המלאכותית שהוא יוצר, ובזינוק הכוח מאתגר את אחיזת הצמיגים הקדמיים, עד-כדי לוחמת הגה קלה – אבל: ככל שנוהגים יותר, מעלים את הקצב, מפזרים את הטרמפיסטים, כך לומדים להעריך את הפוקוס. בהשוואה ל'אקטיב X', 'ST ליין' יותר ממוקדת, מרוסנת, קלילה ובעלת יכולת דינמית טובה יותר. היא פחות רוכנת בפניות ומגיבה באופן יותר צפוי והרמוני, וגם אם הישבן פוסע קצת פחות בקלות, היא מהנה יותר לנהיגה.   

1633769
צילום: מערכת אוטו

סיכום ותמורה 
למרות ההספק והעיצוב, צריך לזכור שלא מדובר בגרסה הספורטיבית של פורד פוקוס 2020, זה תפקידה של גרסת ST האמיתית. פוקוס האצ'בק 'ST ליין' היא גרסה מאופרת שמעניקה ניחוח מעט יותר ספורטיבי ועושה זאת באופן הולם. נכון, בגרסה שנראית כל-כך טוב בחוץ, מרגיז שסביבת הנהג אינה מבריקה, אבל צריך להשאיר משהו למתיחת הפנים.

בכל אופן, לגרסה זאת עיצוב נהדר, אבזור עשיר, חטיבת כוח טובה, והיא מהנה באופן שנשכח על-ידי רוב המתחרות. התמורה, כמו בשאר גרסאות הפוקוס. מעולה.

*פורסם ב-09.07.20 (נוסף וידאו)

1633767
צילום: מערכת אוטו

שווה לשקול גם:

תעודת זהות

מחיר
131900
החל מ- 1,308 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2018

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
האצ'בק
קבוצת רישוי
קבוצה 3

מידות

אורך
439.7
רוחב
184.4
גובה
151.5
משקל
1442
בסיס גלגלים
270
נפח תא מטען (ליטר)
341
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
52

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
215/55R17

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1496
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
3
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
182
סל"ד להספק מירבי
6000
מומנט מירבי (קג"מ)
24.5
סל"ד למומנט מירבי
1600
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
8.4
מהירות מרבית (קמ"ש)
211
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
8

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
22.2
צריכת דלק - עירונית
14.2
צריכת דלק - ממוצעת
18.2
דרגת זיהום אוויר
5
צריכת דלק - אמיתית
13.7
צריכת דלק - מבחן אוטו
13

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
יש
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף
זיהוי הולכי רגל, חיישני חגורות בטיחות

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
מצלמת רוורס בלבד
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
יש
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
מראה פנימית מתכהה אוטומטית, חלונות כהים מאחור, משטח טעינה אלחוטי, בורר מצבי נהיגה
אבזור נוסף בתשלום

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
יש
חיבור לאינטרנט
אופציונלי
חיבורי אודיו
AUX + USB
נגן DVD
אין

  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו

7 1

דגם פורד פוקוס
גרסה פוקוס אקטיב X, האצ'בק, 1.5 ל'
מחיר 131900
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 8.4
מהירות מרבית (קמ"ש) 211
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 18.2
נפח תא מטען (ליטר) 341
דרגת זיהום אוויר 5

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 65. לפי מגזינים בריטיים תצרוכת הדלק של ה- 1.5 באמת מופרזת

    גא 18 אוקטובר 2020, 09:11

  2. 62. אנשים מזהמים זה מגעיל אותי

    שני 7 אוקטובר 2020, 19:55

  3. 61. תביאו פורד חשמלית בנזין זה לעתיקים מצביעי ביבי כמו 55

    נוער שוליים 7 אוקטובר 2020, 19:55

  4. 54. מי קונה רכב בנזין היום צריך להיות אטום

    גרטה 2 אוקטובר 2020, 19:47

  5. 52. מה זה הכתבות האלה? שנות ה 90? תכתבו על ה E מוסטנג

    תתקדמו 2 אוקטובר 2020, 13:54

  6. 51. עדיף MG ZS

    מה זה הרכב המיושן הזה 2 אוקטובר 2020, 13:25

  7. 48. מי קונה הביום רכב בנזין? רק חרדים וביביסטים שלא מתקדמים

    E TRON 2 אוקטובר 2020, 12:12

  8. 47. שותה דלק יחסית למתחרים

    אופיר 2 אוקטובר 2020, 10:22

  9. 44. לא חשמלי או הייברידי מתאים לנהגים שמרנים ביביסטיים

    ויש הרבה 2 אוקטובר 2020, 07:47

  10. 29. חרא כמו הפוקוס שלי לא ראיתי. הפסד מלא של כל הסכום. אין קונים, ואם יש אז באגורות.

    אחד שאכל אותה 31 יולי 2020, 10:47

  11. 10. כל הכבוד. הגיע הזמן לשינוי. אלטרנטיבה מעולה

    רם 9 יולי 2020, 18:30