​פורד פוקוס סדאן - מבחן דרכים (1.0 ליטר) - אוטו

פחות מחודש אחרי השקת פורד פוקוס אקטיב (האצ'בק "שטח"), גרסת הסדאן חביבת ציי הרכב של המשפחתית האמריקאית מתייצבת לצידה ומגיעה למבחן. ב-2012 הדור השלישי של הפוקוס היה הרכב הנמכר ביותר בישראל, ולגרסת הסדאן היה תפקיד חשוב אך לא ראשי בהישג (את המקום הזה תפסה דווקא גרסת  הסטיישן).

הפוקוס סדאן החדשה מתייצבת ב-2020 בישראל, כאשר תמונת השוק השתנתה לחלוטין - הביקוש למשפחתיות בכלל וסדאן בפרט בירידה מתמדת, מנגד רכבי הפנאי עולים ועולים. ואף מילה על תדמית האמינות של הפוקוס הקודמת. מעכשיו.
 
הסדאן החדשה, שמיועדת יותר למרכז ומזרח אירופה מאשר למערב (הפוקוס כלל אינה משווקת יותר באמריקה), התייצבה למבחן ברמת גימור "טיטאניום" מהודרת עם מנוע 1.0 ליטר. מחירה 130 אלף שקל. בהיצע הישראלי גם מנוע דיזל בנפח 1.5 ליטר.

כמו בהאצ'בק, הפוקוס סדאן מציעה בסיס גלגלים של 270 ס"מ, אך אורכה הכללי 465 ס"מ - 26 יותר מדגם החמש דלתות. לסדאן מתלה אחורי מסוג קורת מתח במקום רב-חיבורי (שהיה תקני בפוקוס בעבר וכיום מוצע בגרסאות נבחרות, כמו האקטיב X בישראל). לטענת פורד קורת המתח נבחרה לטובת חסכון במשקל ומקום. מן הסתם גם עלותו הנמוכה יותר שיחקה תפקיד בהחלטה.

האבזור עשיר וכולל חישוקי "17 נאים, תאורת לד, מפתח חכם ועוד.

1632860
צילום: אלי שאולי
 
עיצוב ותא נוסעים 
לפורד פוקוס סדאן החדשה מראה מרשים ומוצלח מהגרסאות הקודמות, שהיו "הברווזון המכוער" בהיצע. היא יוצרת רושם של רכב גדול וסאלוני שהולם את הייעוד. הסבכה הקדמית בולטת ומכסה המנוע מפוסל, ויחד יוצרים תחושה חסונה. קווי מותניים מודגשים תורמים למראה ארוך. הכיתוב "פוקוס" לרוחב החלק האחורי אף הוא מוסיף לרושם המכובד.
 
לסביבת הנהג מראה פשוט ופחות מודרני ביחס לעיצוב החיצוני. האיכות נאותה ויש שימוש בחלקים צבעוניים (כסופים בעיקר), אבל גווני הפלסטיק, הדיפון והריפוד קודרים והקווים פשוטים. גם מערכת המולטימדיה והתצוגות השונות לא מרשימות והתפעול באמצעות מתגי קיצורי הדרך מוגבל למערכת השמע בלבד. לבקרת האקלים פיקוד חיצוני, וזה טוב, אבל הוא ממוקם נמוך מדי וכמו גלגל ההגה עמוס במתגים.

לוח המחוונים ברור אבל לא מרשים לעין. באופן מעניין ואולי כדי לסייע לתחושת המהירות, חלק מהמספרים בשנתות הנמוכות גדולים בהרבה מהגבוהים. צג המידע במחוונים שופע תפריטים אך מסורבל לשימוש. יש גם פקודות שדורשות המתנה מיותרת בזמן שהמערכת מציגה גרפיקות שונות.

1632861
צילום: אלי שאולי

רשימת האבזור, שכוללת גם טעינה אלחוטית לטלפון חכם, מפנקת ומרשימה. ולמרות שהנדסת האנוש אינה מרשימה ולוקח זמן להסתגל לתפעול הרכב, עם השימוש התמונה משתפרת.
 
מושב הנהג נוח ושופע כיוונים ותנוחת הנהיגה נוחה. המרחב מאחור טוב מאוד לרגליים וסביר לראש, אך חבל שאין שם פתחי מיזוג. תא המטען, כיאה למכונית סדאן, גדול על הנייר (511 ליטר) - אבל בעל מבנה פשוט עם זרועות גלויות. אין בו תאי אחסון מתוחכמים, אבל חשבתם לחטוף מישהו ולנעול אותו שם, תגלו מהר שיש מתג שפותח אותו מבפנים.
 
נוחות והתנהגות כביש 
בנהיגה במהירות נמוכה, המתלים אינם מעלימים את שיבושי הכביש והרושם הראשוני הוא שהם מכויילים באופן נוקשה מהרצוי. כשהמהירות עולה וגם על שיבושים גדולים, הרושם טוב יותר ובולמי הפוקוס מתמודדים היטב עם שיכוך המהמורות. רעשי הרוח והכביש בתא נוכחים, לא מוגזמים.
 
בצד הדינמי הפוקוס זורחת: אפילו עם המתלה הבסיסי היא ששה לפנות ומגיבה בנחישות לפקודות הנהג - זאת בסיוע היגוי מהיר (מדי, לפעמים) עם משקל. זו עדיין, לטעמנו, מהמכוניות היותר מהנות לנהיגה בקטגוריה.

רכב המבחן צויד בבלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת סיוע להימנעות מתאונה ועוד.

1632867
צילום: אלי שאולי
 
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.0 ליטר טורבו בנזין (שלושה צילינדרים) של פורד מייצר 125 כ"ס ומשודך לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית - שילוב נדיר בקטגוריה. האצה מ-0 ל-100 קמ"ש אורכת על הנייר 10.2 שניות.

מרגע ההתנעה ברור שמדובר באחד ממנועי ה-1.0 ליטר הטובים בתחום. הזינוק הראשוני נמרץ במפתיע, הצליל תחת עומס נעים ואינו חזק מדי. המנוע גם לא מייצר רעידות בולטות, פעולתו נעימה והוא שמח לטפס בסל"ד. מערכת העצור-סע לחסכון בדלק מתפקדת היטב יחסית למנוע שלושה צילינדרים.

הביצועים טובים ורק בעליות מהירות ניתן לבקש קצת יותר. בעקיפות נתקלנו לעיתים בהשתהות בהורדת הילוך וביצירת תנופה. מצב הניהוג הספורטיבי מוסיף קצת פלפל אך אינו קיצוני מדי.

מה ניתן לשפר? במהירות איטית התחושה לעיתים "פעלתנית" מדי - כאילו מסירת הכוח אינה ליניארית ואז גם פעולת התיבה, הנעימה לרוב, עלולה להיות מורגשת.

1632865
צילום: אלי שאולי

חלקנו לא התלהב גם מבורר ההילוכים בצורת חוגה, בייחוד כאשר אין אפשרות לתפעול ידני. זה חסר כשחפצים בבלימת מנוע מדויקת בירידות, אם כי ספק כמה נהגים באמת משתמשים בתכונה זו ביומיום. תצרוכת הדלק טובה ונעה בין 15.1 ק"מ לליטר בשיוט ו-13.5 ביום טיול "נמרץ" ועד ל-11.3 ק"מ לליטר במבחן מאומץ. 
 
תמורה
כמו כל היצע פורד פוקוס החדשה, גם הסדאן נעזרת בחבילה מעולה כדי (לנסות) להשכיח את בעיית התדמית: במחיר של 130 אלף שקל (126 אלף ב"מבצע השקה") היא זולה משמעותית מהמקובל בקטגוריה, זאת אף לפני שלוקחים בחשבון את האבזור, יכולת הכביש ולטעמנו לפחות - העיצוב.

למרות זאת, בכסף שלנו תמורה עדיפה במשפחת הפוקוס היא האקטיב 1.5 החזקה משמעותית, שימושית לא פחות וזאת במחיר קל לטעמנו ברושם ה"משפחתי" של תא מטען נפרד.

שווה לשקול גם:

תעודת זהות

}
מחיר מחירון
-
החל מ- 1,258 ₪
שנת דגם
2020
שווי שימוש רציף
אחריות
ללא
שנת השקת הדגם
2018

תיאור

}
מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
4
מרכב
סדאן
קבוצת רישוי
קבוצה 3

מידות

}
אורך
464.7
רוחב
182.5
גובה
145.2
משקל
1415
בסיס גלגלים
270
נפח תא מטען (ליטר)
511
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
52

צמיגים

}
קוטר/חתך/רוחב
215/50R17

מנוע וביצועים

}
נפח מנוע (סמ"ק)
999
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
3
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
125
סל"ד להספק מירבי
6000
מומנט מירבי (קג"מ)
17.3
סל"ד למומנט מירבי
1400
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
10.2
מהירות מרבית (קמ"ש)
198
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
8

צריכת דלק

}
צריכת דלק - בינעירונית
23.8
צריכת דלק - עירונית
14.9
צריכת דלק - ממוצעת
19.3
דרגת זיהום אוויר
7
צריכת דלק - אמיתית
14.2
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

}
מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
יש
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף

מולטימדיה

}
מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
יש
חיבור לאינטרנט
אופציונלי
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

אבזור

}
חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
מצלמת רוורס בלבד
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
יש
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
מראה פנימית מתכהה אוטומטית, חלונות כהים מאחור, משטח טעינה אלחוטי, בורר מצבי נהיגה
אבזור נוסף בתשלום

  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי
  • צילום: אלי שאולי

12 1

דגם פורד פוקוס
גרסה פוקוס אקטיב X, האצ'בק, 1.5 ל'
מחיר 0
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 8.4
מהירות מרבית (קמ"ש) 211
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 18.2
נפח תא מטען (ליטר) 341
דרגת זיהום אוויר 5

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 32. עשיתי נסיעת מבחן על הספורטיבית וכן יש שליטה על ההילוכים

    ל31 10 דצמבר 2020, 21:41

  2. 31. לפוקוס 2020 שנמכר בישראל יש בעיית בטיחות קשה. בבלימות חירום, או בירידות תלולות אין לנהג אפשרות לשלוט בהילוכים. זה הרכב היחיד בארץ עם בעיה כזו. שלא לדבר כמה זה פוגע באיכות הנהיגה. בעיית הבטיחות בהילוכים קיימת רק בפוקוס שנמכר בישראל. בשווקים אחרים פוקוס אוטומטי נמכר עם ידיות החלפת הילוכים. רק בארץ חתכו את זה, למעט רמת גימור st. רק בארץ אין לנהג אפשרות לשלוט בהילוכים, אם נדרש. זוכרים את התאונה הקטלנית לפני מספר שנים, בה משפחה שלמה נהרגה בירידות לטבריה, כי לא הצליחו לבלום, וכנראה עם בעיה בבלמים? אולי היה סיכוי לתוצאה אחרת אם היו מנסים לבלום בסיוע הורדת הילוכים. בפוקוס 2020 בישראל, האפשרות אפילו לא קיימת. אין לנהג יכולת להחליף הילוכים. פורד פינטו - התנהגות פורד ודלק מוטורס מעלה סממנים דומים להתנהגות פורד עם הפינטו. מי שלא מכיר את האירוע, שיעשה גוגל. במקרה של הפינטו פורד הסתירו, מסיבה כלכלית, תקלה קטלנית שהרגה לא מעט אנשים. היה להם יותר זול לשלם פיצויים לנפגעים, מאשר לתקן את התקלה. בפוקוס 2020, פורד ודלק מוטורס החליטו, יתכן שגם כאן מסיבות כלכליות, לחתוך את אפשרות השליטה של הנהג בהילוכים. מי שחס וחלילה בחירום

    ערן 2 אוגוסט 2020, 03:54

  3. 27. מחזיק גלאקסי. מחכה להיפטר ממנה

    צחי 12 יוני 2020, 14:11

  4. 20. ל16 מה אמת ? הפוקוס היתה זבל בשנים האחרונות !

    גיל 10 יוני 2020, 23:55

  5. 18. יש לי אלנטרה 2014 ולא מצאתי סיבה להחליף אותה.

    קובי 10 יוני 2020, 23:49

  6. 13. עדיף סיאט לאון 1.5 טורבו וגם יותר זולה ויותר חזקה.

    מומו 10 יוני 2020, 21:23

  7. 9. בישראל שמרנים וכל שינוי מפחיד אותם עדיין חוששים להחליף את חלב תנובה פסטה אסם וביבי נתניהו עוד אתמול לעבור ל 100% אוטובוסים חשמליים

    די כבר 10 יוני 2020, 15:38

  8. 8. נהגתי עליה בחול, לא נמרצת כלל

    יוד 10 יוני 2020, 15:20

  9. 7. נראית כמו הרנו פלואנס

    חובב רכב 10 יוני 2020, 12:42

  10. 6. היא תופנה לנהגי הליסינג... נו מה

    אפי 10 יוני 2020, 12:19

  11. 4. מנוע 1.0 למשפחתית = תמורה גרועה בכל מחיר

    גא 10 יוני 2020, 10:39

  12. 3. קשה מאוד לשקול אפילו לרכוש פורד, אחרי שורת הבעיות בשנים האחרונות ובראשן עניין האמינות המפוקפק וירידת הערך הדרמטית..

    עופר 10 יוני 2020, 09:14