קיה פיקנטו הוצגה ב-2004, אבל הדור השני של המיני הזאת, שהגיע לישראל ב-2012, רשם הצלחה חסרת תקדים; לא רק שהיה לדגם הנמכר מסוגו, אלא שב-2015 היה לדגם הנמכר בשוק הרכב בישראל. שנתיים לאחר מכן הושק הדור השלישי, והחל גם שיווקו בישראל.

קיה פיקנטו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.2 ל', רובוטית)
צילום: מערכת אוטו

הקשר ופרטים
ביוני 2020 הציגה קיה פיקנטו מחודשת, ושיווקה של זו בישראל החל בסוף חודש מאי. מעבר לשינויים אופייניים יותר ופחות במתיחת פנים, למהדורה המחודשת מנוע מעודכן ותיבה חד-מצמדית המחליפה את האוטומטית הקודמת. גם מפרט הבטיחות שופר והוא כולל כעת גם תיקון סטייה מנתיב, כך שאין צורך בהתקנה מקומית של מערכת התרעה. בנוסף, המולטימדיה שופרה והצג גדל מ-"7 ל-"8. 

פיקנטו המחודשת, כמו המקורית, מוצעת בארבע רמות גימור. הראשונה היא 'LX' שמחירה 84,500 שקלים, וקרובה לה היא 'EX' העולה 84,900 שקלים; מעליהן 'X ליין' ו-'GT ליין', עם תג מחיר זהה: 86,900 שקלים. בשלוש רמות הגימור הגבוהות יותר בקרת אקלים, מפתח חכם וב-GT גם גג נפתח. במפרט הבטיחות בלימה האוטונומית וכאמור תיקון סטייה מנתיב.  

קיה פיקנטו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.2 ל', רובוטית)
צילום: מערכת אוטו

עיצוב, נראות 
כרגיל במתיחות פנים, עיקר השינויים הקוסמטיים בחזית, כוללים פריטים חדשים, ובפיקנטו המחודשת הדבר בולט יותר ב-'GT ליין' שהיא כעת נאה יותר. בחידושים: יחידות תאורה ייחודיות ופגושים השופעים קישוטים ספורטיביים כמו ספוילר תחתי, דמויי כונסי אוויר מלפנים וכאילו מפלטים מאחור. הוסיפו לאלה את הפס הסמוק בשבכה המחודשת ובמפתנים ואת חישוקי ה-"16 שיש ב-'GT ליין', ותקבלו מראה אופנתי וגם שופע הומור. 

סביבת נהג, תא נוסעים 
מבפנים מפתיעה ה-GT במראה ססגוני בזכות מושבי ספורט עם ריפוד דמוי עור באדום ובשחור, וגון אדמדם בידיות ובתפרים של הכיסויים על גלגל ההגה והבורר מעשיר אף הוא את ההופעה.

סביבת הנהג מפגינה מראה סולידי ומוצק, ומשטחי הפלסטיק קשיחים. בשינויים בורר חדש החסר מצב "חניה", ובעיקר מולטימדיה משופרת עם צג גדול יותר, המקרין גם תמונת נסיעה לאחור. מתחת לצג בקרת אקלים שהשליטה בה נוחה, אך פעולתה בתא הנוסעים מעט רועשת. כל אלה יוצרים סביבת נהג שאינה מחייבת ויתורים למרות שמדובר במיני. הנדסת האנוש טובה: המחוונים ברורים, קל לתפעל את מערך המידע שבתוכם ורק ניתוק תיקון ההיגוי אינו נוח. כאן נציין כי אותו תיקון היגוי פעלתן מדי. המושבים הנאים נוחים למדי, אם כי לאחר עמידה ממושכת בשמש יהיו כאלה שימצאו כי הריפוד מתחמם מדי.

קיה פיקנטו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.2 ל', רובוטית)
צילום: מערכת אוטו

המרחב מאחור נאה ביחס לגודלה של המכונית, וגג הזכוכית אינו פוגע מדי במרווח הראש.

לתא המטען נפח נאה ביחס לדגמי מיני (255 ליטרים), אך סף ההטענה גבוה.  

מנוע, ביצועים 
השינוי הגדול, כאמור, הוא ציודה של פיקנטו המחודשת במנוע 1.2 ליטר במהדורה עדכניתף ונפחו כעת 1197 סמ"ק, 51 סמ"ק פחות מאשר קודמו. ההספק, בכל אופן, ללא שינוי: 84 כ"ס. שינוי משמעותי יותר הוא בהחלפת התיבה האוטומטית-פלנטרית (4 הילוכים) בחד-מצמדית 5 הילוכים. משך ההאצה ל-100 קמ"ש איטי בהרבה: 15.1 שניות, לעומת 12 שניות לפני חידוש הדגם. השינויים והמפרט העדכני זהים כמעט בכולם לאלה שביונדאי i10.

קיה פיקנטו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.2 ל', רובוטית)
צילום: מערכת אוטו

ובפועל? הפתיחה בעיר אינה מבטיחה. למרות שמדובר באחת התיבות הטובות שפגשנו מסוג זה, שילוב ההילוכים מורגש מדי, איטי מדי, והדבר אחראי לנסיעה לא חלקה. תכונות אלה בולטות בעיקר בהילוכים הנמוכים ובתנועה עירונית. 

אפשר לעגל את הפעולה בתפעול ידני או עם ביטול הלחיצה על המצערת לקראת שילוב הילוך, אבל קשה להאמין שנהגים יאמצו טכניקה זו. שילוב ההילוכים האיטי פוגע גם בקצב ההתקדמות בעיר, וזו אינה חלקה בזחילות בתנועה כבדה. איכשהו בחניות היא פחות מציקה מהצפוי. 

במהירויות גבוהות יותר, כאלה המאפיינות תנועה בין פרברים, הקצב משתפר. פעולת המנוע בסל"ד גבוה יוצרת תחושה שהביצועים ספורטיביים, לא מעט בגלל הרעש שיוצרת פעולתו שם. בנוסף, ובהשוואה ל-i10, יחסי ההעברה בהילוכים 4 ו-5 קצרים יותר, וכתוצאה מכך  הביצועים מעט טובים יותר, העידון טוב פחות. בכל אופן, פעולת המנוע חלקה והוא מטפס מעלה בקלות. הביצועים תחת עומס אינם מצטיינים וחטיבת הכוח נאלצת למאמץ בעליות ובעקיפות. 

קיה פיקנטו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.2 ל', רובוטית)
צילום: מערכת אוטו

היתרון הגדול של יחידת הכוח הזאת בהשוואה לקודמתה הוא בחיסכון: במבחן המאומץ עמדה הצריכה על 16.3 ק"מ/ל' - שיפור משמעותי של כשליש(!) בהשוואה ל-12-13 ק"מ במהלך המבחן ההשוואתי בזמנו. בשיוט, נתוני הצריכה אף טובים יותר, בין 17 ל-20 ק"מ/ל', ובתנועה עירונית איטית ונמשכת מדובר ב-12 ק"מ/ל'. 

נוחות, התנהגות 
לפיקנטו בולמים נוקשים אך פעולתם מרוסנת. בעיר, במהירות איטית, היא אינה מצטיינת בנוחות; היא סופגת פחות טוב את רוב סוגי השיבושים, והצמיגים, 195/45-16, אינם עוזרים בגלל דופן נמוכה יחסית. נוחות הנסיעה משתפרת ככל שהמהירות עולה, אך גם מחוץ לעיר היא אינה נוחה במיוחד. רעשי הכביש והרוח בולטים. 

למרות הכינוי של רמת הגימור ופריטי העיצוב, פיקנטו, גם ב-'GT ליין' אינה מכונית ספורט – אבל היא בהחלט מתנהגת היטב, לא מעט בזכות אותם בולמים נוקשים השומרים היטב על המרכב גם בעומס. היא נוסכת ביטחון בכבישים בין-עירוניים, גם בכאלה מעוקלים, ואפילו מפתיעה לפרקים בתגובות מהנות בפניות. פעולת ההפניה של ההגה ברורה לנהג, גם בנהיגה כזו, והבלמים מתפקדים היטב גם בעומס. 

קיה פיקנטו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.2 ל', רובוטית)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
הבה נשים דברים על השולחן. גם עם קיה פיקנטו המחודשת, וכמו שאמרנו על i10 – למרות השיפור המשמעותי בצריכת הדלק, היינו מעדיפים תיבה אוטומטית הפועלת באופן נעים יותר, מציעה ביצועים טובים יותר. 

וזה קצת חבל. כי בתחומים רבים פיקנטו המחודשת עומדת היטב בדרישות העדכניות ממיני מודרנית, גם אם הנוחות ב-'GT ליין' בינונית. היא מאובזרת היטב, משופרת בתחומים רבים מזו הקודמת, וברמת הגימור 'GT ליין' היא נראית נהדר ומציעה אווירה ייחודית ביחס לדגמי מיני אחרים.  

*פורסם ב-23.06.21 (נוסף וידאו)

קיה פיקנטו - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 1.2 ל', רובוטית)
צילום: מערכת אוטו