מאז הושק ב-2015, הדור הראשון של GLC היה לדגם הנמכר ביותר של מרצדס. יחד עם קודמו, GLK שהוצג ב-2008, נמכרו 2.6 מיליון יחידות כלים של דגם הפנאי הבינוני (D-SUV) של מרצדס. לא בכדי נבחר GLC ב-2018 להיות דגם חשמלי ראשון של מרצדס במסגרת חטיבה EQ.


הקשר, פרטים

הדור החדש שהוצג ב-2022 מבוסס על אותה פלטפורמה ששירתה את קודמו (MRA), אך עבר מספר שינויים משמעותיים ביחס אליו. הממדים גדלו במקצת – 1.5 ס"מ בבסיס הגלגלים ל-288.8 ס"מ ו-6 ס"מ באורך ל-472 ס"מ – הרכב אווירודינמי מקודמו (מקדם הגרר 0.29 לעומת 0.31), ובעיקר המפרט הטכני שודרג: ברמות אבזור מסוימות הוא מוצע גם עם קפיצי אוויר וגם עם היגוי אחורי (עד 4.5 מע').

הדגם מוצע בעולם ב-6 גרסאות מנוע טורבו 2.0 ליטר – בבנזין או בדיזל, עם מערך היברידי מתון (48 וולט) או בגרסה היברידית-נטענת. בכל הגרסאות תיבה אוטומטית עם 9 הילוכים וההנעה כפולה.
בישראל משווק GLC בשתי גרסאות בנזין – 200 עם 204 כ"ס ו-300 עם 258 כ"ס – ובהיברידית-נטענת 300e עם 313 כ"ס. במפרט הבטיחות בכל הגרסאות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית.

GLC300 מבחן צד
צילום: אלי שאולי

כל גרסה מוצעת ב-3 רמות גימור: 'פרמיום', 'פלטינום', 'AMG ליין'.

המחירים מתחילים ב-470,000 שקלים ל-200, מחיר גרסה 300 החל ב-510,000 שקלים, ואילו 300e מתחילה ב-550,000 שקלים ומגיעה עד ל-630,000 שקלים. למבחן קיבלנו את גרסה 300 ברמת הגימור 'AMG ליין' שמחירה 590,000 שקלים.

במפרט הטכני קפיצי אוויר והיגוי אחורי, ובאבזור: תאורת לד אדפטיבית, חישוקי "20, מצלמות היקפיות, גג זכוכית, שמשות מבודדות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים, בקרת אקלים ארבעה-אזורית, מסך מגע "11.9, תצוגה עילית, מערכת שמע משודרגת של בורמיסטר, ריפוד דמוי עור, תאורת אווירה – וכיאה ל-'AMG ליין', פריטי עיצוב ספורטיביים בחוץ ובפנים.

GLC300 מבחן  פרונט
צילום: אלי שאולי


עיצוב, נראות

במבט ראשון GLC החדש נראה כמו עדכון מתבקש של הדור היוצא, אבל ירידה לפרטים תגלה הבדלים של ממש. הפרופורציות המעט שונות והדופן הנקייה יותר יוצרים רושם שהרכב ארוך בהרבה מקודמו וגם נמוך ממנו (בפועל, רק ב-0.4 ס"מ). המראה קליל וספורטיבי יותר, בייחוד ברמת הגימור 'AMG ליין' ברכב המבחן שיש לה 'סבכת יהלומים', חישוקי "20 מרשימים ומסיטי אוויר מלפנים ומאחור. עם זאת משהו בהופעה, בייחוד מאחור, מעט אנמי, קרוב מדי ל-GLA.

פנים הרכב 

כבר כאשר קרבים לרכב משחקי התאורה מפגינים כי אותה תאורת לד מתקדמת מוצאת ביטוי לא רק בנהיגה, והמפגן בולט יותר בהתנעה לילית. בתנועה הרכב מסמן על הכביש קרבה מוגזמת לרכב שמלפנים; נחמד גם אם לא תמיד מובן.

GLC300 מבחן  הגה
צילום: אלי שאולי

השינוי בסביבת הנהג גדול ובדגם החדש מאפיינים שפגשנו בדגמי קצה של מרצדס, ואלה כוללים קווי עיצוב עדכניים, איכות חומרים טובה מאוד. הפרט הבולט בסביבת הנהג הוא הצג האנכי והגדול במרכזה, הנראה מתקדם ואלגנטי. חלקו התחתון מוקדש לשליטה בבקרת האקלים והתפעול נוח; גם פעולות אחרות הנעשות באמצעות הצג נוחות לביצוע בזכות גודל האייקונים.

בנוסף, מרצדס שמרה גם על קיצורי דרך פיזיים למצבי ניהוג ועל הפעלת המצלמות ההיקפיות ברמת האבזור הזו. מאידך, חבל שבחרה בפסי מגע לתפעול גג הזכוכית, שכיסויו אינו איכותי ובפסים כאלה לכיוון עצמת השמע (ניתן לבצע גם בלחיצות). השליטה מההגה באמצעות הזזת האצבע עלולה לעצבן ב'מקריות' שלה, בייחוד בגלל שצפיפות פקדי המגע גדולה. גם תפעול כיוון המושב במעין מגע אינו נוח. במחוונים ניתן לגבש בקלות תצוגה נאה, והתצוגה העילית איכותית וניתן לשנות אותה.

מרצדס GLC300 מבחן מושבים
צילום: אלי שאולי

תנוחת הנהיגה טובה, המושבים נוחים וגם נראים נהדר בזכות ריפוד דמוי עור בגווני שחור וחום.
המרחב מאחור מצוין, ורק לנוסע במרכז יהיו מרווחים טובים פחות.

תא המטען גדול (620 ליטר) ושימושי. בדופן מתגים שידאגו לקיפול המושב האחורי (הקדמי יזוז אוטומטית כדי לאפשר זאת) ולהנמכת הרכב.

מנוע, ביצועים

מנוע הטורבו-בנזין 2.0 ליטר 4 צילינדרים מייצר בגרסה 300 הספק של 258 כ"ס ב-5,800 סל"ד ומומנט בן 40.8 קג"מ בתחום שבין 2,000 סל"ד ל-3,200 סל"ד. משך ההאצה ל-100 קמ"ש 6.2 שניות והמהירות המרבית 240 קמ"ש.

GLC300 מבחן  פנים הרכב
צילום: אלי שאולי

עם התנעה קרה, פעולת המנוע נשמעת והשאון מעט דיזלי, ולפעמים זה נמשך כך גם בנסיעה איטית. כאשר המנוע מתחמם והקצב עולה הרכב שקט יותר. מעיכת המצערת כאשר הרכב משייט תגלה שחולף שבריר שנייה לפני שהמנוע נכנס לתחום האפקטיבי – ואז הביצועים טובים, ולמרות ממדיו ומשקלו ניתן לעקוף איתו במהירות. עם זאת, התחושות אינן בוטות כמו שניתן לצפות ברכב עם נתוני ביצועים כאלה.

תחת עומס מייצר המנוע צליל שלפעמים נשמע ספורטיבי, לפעמים נשמע טוב פחות, לא תמיד הולם ופחות מרנין ממנועי שישה צילינדרים למשל. המנוע גם אינו שש לעלות לסל"ד גבוה, והוא במיטבו במרכז השדה עם מומנט נדיב ושיוט מהיר ונטול מאמץ.

GLC300 מבחן  חלק קדמי
צילום: אלי שאולי

פעולת תיבת ההילוכים נעימה לרוב, אך שילוב ההילוכים אינו מהיר תחת עומס. בהורדות הילוך במהירות איטית נתקלנו לעיתים בהעברות פחות חלקות. פעולת המערך ההיברידי-מתון נעימה, אך ניתוק המנוע כבר בזחילה עשוי ליצור 'תחושה עסוקה', ובמקרים מסוימים הרכב הדרדר קלות לאחור גם במצב D.

צריכת הדלק סבירה ביחס לרכב בממדים כאלה, ועמדה בתוואי המבחן על 8.9 ק"מ/ל' והייתה בשיוט נינוח 12.5 ק"מ/ל'.

GLC300 מבחן  חלק אחורי
צילום: אלי שאולי


נוחות, התנהגות

נוחות הנסיעה בעיר על אספלט עם שיבושים קטנים טובה. עם זאת, הרכב נוח פחות עם מעבר על שיבושים גדולים וירידות מפסי האטה גדולים מזעזעות את המתלה האחורי;  צמיגים צנומי דופן ביחס (285/40-20) לא מאוד עוזרים בספיגת שיבושים. 

איכות הנסיעה, ככל שמדובר בסינון, רעשים טובה מאוד, והשמשות הכפולות מבודדות היבט את רעשי העולם שמחוץ לרכב. דגם הפנאי הזה אינו מאוד נוח בשבילים, בייחוד במצב 'שטח' שמגביה אותו, אך הוא משדר חוסן מבני מכובד.

GLC300 מבחן  צד נהג
צילום: אלי שאולי

כבר בעיר הרכב מסתיר את גודלו: ההיגוי האחורי מאפשר תמרון מצוין, גם בחניות (וצריך להסתגל לכך), ואפילו בנהיגה עירונית מורגשת התגובה החדה להפניה. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה, ובמצב 'נוחות' הרכב נע מעט על גלי כביש.

בכביש המפותל, היכולת בפניות פשוט מעולה. ההנעה הכפולה עם חלוקת כוח נכונה, האחיזה הטובה בזכות הצמיגים רחבי הסוליה, ההיגוי האחורי ופעולת המתלים הטובה בזכות ריסון עדיף מאשר בדגם הקודם, יוצרים מערך דינמי מכובד ביותר.

GLC300 מרצדס סמל
צילום: אלי שאולי

הרכב פשוט פורח בעיקולים, עם כניסה נחושה לתוכם, גם בזכות ההגה המהיר (2 סיבובים מנעילה לנעילה). הבלמים פועלים היטב, גם אם תחילה נראה היה שחסרה נשיכה ראשונית. 

סיכום, תמורה

מרצדס GLC החדש טוב משמעותית מקודמו והוא עשיר, מאובזר, מפנק ומציע יכולות גבוהות ברמות הגבוהות ביותר. והוא יקר.

מחיר הרכב שנבחן 590,000 שקלים, וגם ויתור על 'AMG ליין', שישמר את כל המפרט הטכני וגם זה של האבזור, ישאיר את הרכב עם תג מחיר גבוה. כך, למשל, ב'פלטינום', הכוללת את כל המפרט, מחיר הרכב גבוה בכ-100,000 שקלים מזה של X3 בגרסת 30e שיש לה 292 כ"ס. אלא שמנגד, ל-GLC הזה כאמור גם קפיצי אוויר, גם היגוי אחורי.

GLC300 מבחן  חלק קדמי
צילום: אלי שאולי