משרד האנרגיה לוחץ: לבלום את התייקרות הרכב החשמלי
בפנייה רשמית לאוצר מזהיר משרד האנרגיה שהעלאות המס ייקרו את הרכב החשמלי, יבלמו את השוק ויאיימו על היעדים הלאומיים
משרד האנרגיה העביר פנייה רשמית למשרד האוצר בדרישה להפסיק את שינויי המיסוי המתוכננים על רכב חשמלי. על פי עמדת המשרד, העלאה נוספת של מס הקנייה צפויה לפגוע בשוק שנמצא עדיין בתהליך התבססות, ולהחזיר את הציבור להנעה מסורתית דווקא בתקופה שבה נרשמת פתיחות גוברת לטכנולוגיות נקיות.
במשרד מדגישים כי חלק ניכר מהחדירה המהירה של רכב חשמלי לישראל התאפשרה בזכות דגמים נגישים במחירם. כל התייקרות, גם אם מתונה, עלולה ליצור דחיית רכישות ולהאט את המעבר של משקי הבית לכלים חשמליים. לצד זה מצוין כי רכב חשמלי הוא חלק משמעותי במאמץ הלאומי להפחתת זיהום האוויר, לצמצום התלות בדלקים ולהגדלת היעילות האנרגטית של המשק.
במכתב ששלח מנכ"ל משרד האנרגיה, יוסי דיין, למנכ"ל משרד האוצר, נכתב כי יש "לשמר את ההטבות הקיימות על רכבים חשמליים ולהימנע מהעלאות מס מתוכננות, העלולות לפגוע בהמשך הצמיחה של הענף וביכולת המדינה לעמוד ביעדי האנרגיה והתחבורה הירוקה". דיין מציין כי "הרכב החשמלי הוא אחד הכלים המרכזיים להפחתת פליטות מזהמים, לחיסכון באנרגיה ולצמצום התלות בדלקים פוסיליים".
דיין קורא למשרד האוצר לפעול בשני ערוצים: האחד, קביעת מס קנייה מופחת ויציב לטווח ארוך שיאפשר ודאות למשק ולעודד השקעות; והשני, הארכת שיעור ההטבה לשימוש ברכב חשמלי לתקופה נוספת של חמש שנים. בנוסף מבקש דיין כי "יגובש יחד עם צוותי האוצר מסלול מס ארוך טווח" שיתמוך בהמשך המעבר של המשק הישראלי לתחבורה נקייה ויעילה יותר.
שינויי המס המסתמנים
לפי ההחלטות האחרונות שהתגבשו ברשות המסים, שיעור מס הקנייה על רכב חשמלי צפוי לעלות מ-45 אחוז ל-52 אחוז. במקביל תקרת ההטבה צפויה לרדת מ-35 אלף שקלים ל-30 אלף שקלים. שינוי נוסף הוא הפיכת מס היוקרה על רכבים מעל מחיר של כ־300 אלף שקלים למס קבוע, לצד צמצום בהטבת המס הירוק בכ-750 שקלים.
העלאות אלו צפויות להעלות את מחירם של דגמים שונים בכמה אלפי שקלים, אם כי בענף מציינים שכמה יבואנים כבר נערכים לספיגה חלקית של ההתייקרות כדי לשמר את רמת התחרותיות ולצמצם את הפגיעה בצרכן.
דרישה למסלול יציב ותמריצים משלימים
במשרד האנרגיה מבקשים לבסס מדיניות מס ברורה שאינה משתנה אחת לשנה, מתוך תפיסה כי שינויים תכופים יוצרים אי ודאות ומקשים על תכנון מצד יבואנים ולקוחות. לצד זאת, מציע המשרד לעודד שימוש ברכב חשמלי צמוד, מתוך כוונה להרחיב את בסיס המשתמשים ולהבטיח המשכיות גם כאשר מחירי הרכישה עולים.
המשרד מדגיש כי בעולם נהוג לקבוע מסגרות רב שנתיות קבועות, וכי כדי לשמור על קצב הצמיחה של השוק המקומי נדרש מודל דומה גם בישראל. בסיום הפנייה מזהיר משרד האנרגיה כי החמרת מיסוי ללא תכנית מוסדרת עלולה לגרום לנסיגה בשוק ולפגוע במימוש היעדים הלאומיים.
כתבות אחרונות
-
ניר בן טובים , 28/12/2025 -
ניר בן טובים , 28/12/2025איתות מסיאט: אחריות של עד 8 שנים בשוק אסטרטגי
-
אלי שאולי, 28/12/2025התכניות של MG ל-2026 בישראל
-
יואל שוורץ, 28/12/2025טסלה מודל 3 המחודשת - מבחן דרכים (לונג ריינג׳, הנעה אחורית)
-
ניר בן טובים , 25/12/2025חורף, טווח והאמת על רכב חשמלי
-
מערכת אוטו, 25/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהגים רותם סלע וליאור רז?
-
קינן כהן, 25/12/2025BYD סיליון 5 פלאג אין: מבחן דרך
-
יואל פלרמן, 25/12/2025מבחן בטיחות למסחריות – משפרים ומשתפרים
-
שרון ביידר, 25/12/2025השרה רגב שומרת על לקוחות היוקרה