רכב ישראלי, מוסך פלסטיני – עבירה פלילית

ח"כ שמחה רוטמן פנה לממונה על רשות שוק ההון בעקבות תופעה מדאיגה: יותר ויותר ישראלים רוכשים ביטוח מקיף מחברות פלסטיניות – ונתקלים בסירוב תשלום או כפייה לתקן בשטחי הרשות. גם המשטרה פועלת נגד תיקוני רכב בניגוד לחוק

בחודש האחרון חשפנו כאן תופעה מתרחבת: ישראלים שביקשו לחסוך בעלויות ביטוח הרכב, פונים לרכישת פוליסות מחברות ביטוח פלסטיניות. השבוע איפוא, פורסם במגזין 'פוליסה' כי יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן, פנה במכתב רשמי לעמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, בדרישה לבחון את ההשלכות של רכישת ביטוח מגופים פלסטיניים.

לדברי רוטמן, חברות אלו "מקשות מאוד על תהליך הגשת תביעות, אינן עומדות בסטנדרטים המקובלים בשוק הביטוח בישראל ולעיתים אף מתחמקות מתשלום". גם כאשר משולמים תגמולי ביטוח, הם ניתנים לאחר עיכובים משמעותיים ולעיתים אף בסכומים חלקיים בלבד.

כפייה על מוסכי הסדר במזרח ירושלים

מהעדויות שהצטברו עולה כי חברות הביטוח הפלסטיניות מנסות לשכנע מבוטחים להפנות את רכביהם לתיקון במוסכים המצויים במזרח ירושלים או בשטחי הרשות הפלסטינית – מוסכים אשר, לפי רוטמן, אינם מפוקחים ואינם עומדים בתקני איכות ובטיחות.

עוד נטען כי חלק מהחברות אף כופות על מבוטחים לוותר על זכותם לבחור את מוסך התיקון, תוך פגיעה בזכויות צרכניות בסיסיות. רוטמן דרש לבחון גם את מדיניות קיזוז החלפים בתביעות צד ג', שלדבריו פוגעת בציבור המבוטחים.

1705414צילום: דוברות משטרת ישראל

גם המשטרה פועלת – בעקבות הסיכון הביטחוני

במקביל להתפתחויות בצד הרגולטורי, המשטרה ממשיכה לפעול נגד התופעה במסגרות מבצעיות. כך, לפני כחודש פשטו לוחמי היחידה המבצעית של אתג"ר (להב 433) על ארבעה מוסכים בכפר נבי אליאס, לאחר שהתברר כי ישראלים העבירו לשם את רכביהם לצורכי תיקון – בניגוד לחוק.

במהלך המבצע אותרו תשעה כלי רכב ישראליים, ובמשטרה הדגישו: תיקון רכב בשטחי הרשות הפלסטינית מהווה עבירה על החוק.

החוק ברור: אסור לתקן רכב ברשות

עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, מציין כי האיסור מעוגן בחוק הגבלת השימוש בחלקי רכב משומשים (תשנ"ח–1998). סעיף 18א(ב)(1) קובע בפירוש: "לא ימסור אדם רכב לתיקון בשטחי האחריות האזרחית הפלסטינית". סעיף נוסף – 18א(ב)(2) – אוסר גם על העברת רכב באמצעות רכב אחר (כמו גרר) לתיקון באותם שטחים.

למשטרה, כך עולה ניתנה סמכות להטיל סנקציות מיידיות. אם רכב הועבר לתיקון בשטחי הרשות באמצעות רכב אחר – ניתן להוציא נגדו הודעת איסור שימוש ל־30 יום. אם זו לא הפעם הראשונה – התקופה תוארך ל־60 יום. במקרה שההעברה בוצעה ללא רכב מסייע, ניתן להשבית את הרכב לשבעה ימים.

איפה הכסף?

עם זאת, חשוב לציין כי אף שהחוק אוסר על כניסה לשטחי הרשות הפלסטינית, במקרה של גניבת רכב המבוטח בביטוח מקיף – סביר להניח שחברת הביטוח תידרש לשלם את תגמולי הביטוח. הדבר נובע מחוזר של אגף שוק ההון והפיקוח על הביטוח, הקובע כי בפוליסה התקנית לביטוח רכב פרטי ומסחרי עד 4 טון מופיעה ההוראה: "פוליסה זו אינה מכסה אובדן, נזק או חבות שאירעו מחוץ לשטח מדינת ישראל, אזור יהודה ושומרון, ואזור חבל עזה". מכאן, שאין אפשרות להחריג את שטחי האוטונומיה מתחולת הכיסוי הביטוחי בפוליסה.

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.