בכבישי הגדה המערבית שולטת מציאות של אנרכיה תחבורתית. נהגים צעירים נוהגים ללא רישיון, האכיפה כמעט ואינה קיימת, ותאונות קשות הפכו לחלק מהשגרה. בכפרים וביישובים הקטנים אין פיקוח ממשי, וגם בערים הגדולות הענישה מסתכמת לרוב בקנסות נמוכים בלבד.

על רקע זה מספר למערכת 'אוטו' סוכן ביטוח פלסטיני: "הרוב שמגיעים לשיעורי נהיגה כבר יודעים לנהוג. אני התחלתי לנהוג בגיל 10 וכך גם רוב חבריי". התופעה מקבלת בפועל לגיטימציה, שכן האכיפה של המשטרה הפלסטינית רופפת והיכולת של הרשויות הישראליות מוגבלת – 79% מהקנסות שהוטלו על נהגים פלסטינים לא נגבו בפועל, והסנקציה המרכזית שנותרה היא שלילת אישורי כניסה לישראל.

"תרבות הנהיגה בגדה מתעצבת כבר בגילאי 10–12", אומר לנו סוכן הביטוח, וכל זאת  "ללא הכשרה ורישוי מסודרים". מחקרים של קרימינולוגים פלסטינים מצביעים על ביטחון עצמי מופרז וחוסר מודעות לסיכונים בקרב נהגים צעירים. נהיגה במהירות גבוהה נתפסת כסימן למיומנות או אומץ, לא כעבירה מסוכנת. האכיפה הדלה מחזקת את דפוסי הנהיגה המסוכנים – החל מעבירות סטייה מנתיב, אי חגירת חגורות ושימוש בטלפון בזמן נהיגה, ועד לרכיבה על אופנועים ללא קסדות ועם מספר נוסעים חריג.

בין השנים 2019 ל־2023 נהרגו בגדה 630 בני אדם ו־911 נפצעו קשה בתאונות דרכים, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הפלסטינית. הגורמים המרכזיים כוללים תשתיות ירודות, כבישים צרים ומלאי מפגעים, לצד טעויות נהיגה כמו מהירות מופרזת, עקיפות מסוכנות וחוסר שמירה על מרחק בטיחות. כלי רכב לא מתוחזקים ושימוש בטלפונים בזמן נהיגה מגבירים עוד יותר את הסיכון.

1697696צילום: שחר כלב

נתוני האכיפה ממחוז ש"י ממחישים את הפער: בין 2019 לרבעון הראשון של 2022 נרשמו פי שניים יותר דוחות לנהגים פלסטינים בהשוואה לישראלים (119,224 מול 54,885). עבירות אי חגירת חגורות מהוות 28% מהדוחות לפלסטינים מול 13% לישראלים, סטייה מנתיב – 19% מול 14%, ואילו שימוש בטלפון בזמן נהיגה גבוה יותר בקרב ישראלים (17% לעומת 14%).

השלכות המצב ניכרות גם בצד הישראלי. עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, מסביר כי כאשר תאונה מערבת רכב פלסטיני, יש להבחין בין כלי רכב המבוטחים בחברות ביטוח פלסטיניות לבין כאלה הנוסעים ללא ביטוח. "במקרה הראשון ניתן לתבוע את חברת הביטוח בבית המשפט בירושלים, אך ההליך ממושך. כאשר הרכב הפלסטיני אינו מבוטח, הסיכוי לקבל פיצוי כמעט ואינו קיים – גם אם הנהג אחראי לתאונה". 

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.