הכינו את הארנקים: עוד 200 ניידות תנועה ומצלמות מהירות חדשות ב-2026
בשבועות הקרובים תכניס המשטרה לפעילות מבצעית עשרות ניידות תנועה חדשות ראשונות בשיתוף הרלב"ד. כמו כן ייכנסו לשימוש מצלמות המהירות הממוצעת החדשות
2026 עומדת להיות שנת מבחן חשובה בכל הקשור במאבק בתאונות הדרכים. אחרי שהשנתיים האחרונות – 2024 ו-2025, התאפיינו בעלייה רציפה במספר ההרוגים, שנובעת בין היתר מירידה דרסטית באכיפה ובעיקר מחסור בניידות, שוטרים ואמצעי אכיפה אלקטרוניים.
הרלב"ד קיבלה תקציב של 50 מיליון ש"ח על מנת להציב ולאייש 200 ניידות תנועה חדשות. כל זאת על מנת להגביר את נוכחות המשטרה בכבישים. על פי דו"ח מבקר המדינה מ-2023, בישראל מוצבת ניידת בכל 100 ק"מ. במהלך המלחמה האחרונה, המשטרה יצאה בהוראה המחייבת 2 שוטרים לאיוש כל ניידת ובכך הובילה למצב שבו נהג ישראלי רואה ניידת תנועה בממוצע כל 200 ק"מ. הנתון הזה הוא נתון קשה לתפיסה לעומת מדינות ה-OECD שם נהגים רואים ניידת תנועה בכל 10 ק"מ בממוצע – פי 20 יותר מאשר בישראל.
גורמים במשטרת ישראל מסבירים ל"אוטו" כי הכנסת הניידות החדשות תוביל למהפכה בהרתעה ובאכיפה של משטרת ישראל בתחום התנועה. הכנסת הניידות החדשות, מותנית בכך שהן יועסקו אך ורק כניידות תנועה תוך דיווח לאחראים עליהן במשטרה וברלב"ד, מבחינת המשטרה מדובר יהיה בשינוי מגמה דרמטית של פריסה מוגברת של ניידות נוספות בכבישים על מנת להילחם בתופעת הנפגעים בתאונות דרכים שצפויה השנה לרשום שיא חדש.
גם ההתנהלות של המשטרה והמדינה בנוגע לאכיפה אלקטרונית, מוכיחה שעד היום, מדינת ישראל היא גן עדן לעברייני מהירות. פרויקט א3 פועל בעצלתיים כשרוב המצלמות שיושבות בכבישים הן "דחלילים" – מצלמות לא פעילות שאין להן חלקי חילוף. במקביל, מצלמות טקטיות בפריסה ארצית ומצלמות מיוחדות לניידות המתעדות עבירות חמורות, הן דבר שנכנס לשירות אם בכלל, בעצלתיים, אם משיקולי תקציב ואם משיקולי תקינה, מהימנות או מכרזים שהמשטרה מנהלת ברשלנות עם טווח זמן של שנים מרגע ההחלטה על הצורך ועד הגעה של אמצעי האכיפה בשטח.
נכון להיום 80% מהדו"חות שמקבלים בארץ הקודש הם דו"חות הניתנים על ידי שוטרים ו-20% על ידי מצלמות מהירות/רמזור. היעד העתידי של הרשויות הוא להפוך את המגמה ולהגיע ל-80% דו"חות מאמצעים אלקטרוניים לעומת 20% דו"חות שיינתנו על ידי שוטרי תנועה.
אם שאלתם את עצמכם עד כמה המצב חמור לעומת העולם, הרי שמקובל לבחון זאת על פי שני מדדים עיקריים – מספר ניידות משטרה על כל ק"מ כביש ומספר מצלמות מהירות על כל מיליון תושבים. במדינות OECD נכון להיום תפגשו ניידת משטרה כל 10 ק"מ, לעומת זאת בישראל, תפגשו ניידת משטרה בכל 200 ק"מ יחס שלילי של פי 20 של פריסת ניידות משטרה לרעת ישראל.
במקרה של מצלמות מהירות, בישראל יש כ-10 מצלמות פעילות על כל מיליון תושבים. במדינות ה-OECD לעומת זאת, ישנן כ-130 מצלמות מהירות על כל מיליון תושבים בממוצע כשבשוודיה, מומלץ לכולם לנסוע לאט, עם שיא של 211 מצלמות מהירות על כל מיליון תושבים. בישראל נכון להיום יש מספר של מצלמות מהירות נמוך בממוצע של פי 13 פחות מהממוצע במדינות אירופאיות.
משטרת ישראל מתכוננת במהלך 2026 לצמצם חלק מהפער הזה ולגרום לנו לנסוע לאט או לשלם ביוקר בדו"חות ונקודות המסכנות את רישיון הנהיגה. הפרויקט הראשון שצפוי להיכנס לתוקף בחודשים הקרובים הוא מצלמות לייזר חדישות "ממל"ז" שיכולות להיות מוצבות במיקומים שונים (לעומת המצלמות הקיימות שמוצבות במיקום קבוע), מצלמות אלה יבצעו אכיפת מהירות כאמור במקטעים אקראיים שונים וישלחו אלינו דו"חות כמקובל כיום במערכת א3. הפרויקט השני הוא התקנה של 250 מצלמות מסוג חדש אשר יתנו דו"חות מהירות על פי מהירות ממוצעת. לפרויקט הזה יש כבר פיילוט בהכנה ומצריך לכל מקטע שתי מצלמות דרך מתואמות שיצלמו את הרכב בכניסה וביציאה מהמקטע ויחשבו את המהירות הממוצעת.
על פי פרסומים קודמים, מומחי תחבורה בישראל מעריכים כי הורדה של מהירות הנסיעה עשויה להוריד את מספר ההרוגים בכ-30%, על פי הנתונים בישראל, אם הפרויקט הזה יצליח להוריד את מהירויות הנסיעה בעיר ובדרכים בינעירוניות, הרי שמבחן התוצאה יהיה הפחתה של כ-130 הרוגים בשנה מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בישראל. ההערכה שלנו, היא שקודם נשלם ביוקר בקנסות ונקודות, ורק לאחר מכן נוכל לבחון אם ההטרדה הזו של ציבור הנהגים אכן תביא את התוצאה המבוקשת ותוביל באמת לירידה במספר ההרוגים בכבישים. לאור "ביצועי" פרויקט א-3 השאפתני, לא היינו מפתחים ציפיות.
כתבות אחרונות
-
מערכת אוטו, 07/12/2025כשעוגמת נפש פוגשת טוב לב: הטויוטה הישנה שזכתה למהפך
-
07/12/2025לנדו נוריס אלוף העולם בפורמולה 1
-
ניר בן טובים , 07/12/2025לובינסקי ממנה סמנכ"ל מכירות חדש למותגי הרכב
-
שרון ביידר, 07/12/2025התחזית: שווי השימוש ימשיך להתייקר ולשבש את שוק הרכב
-
ניר בן טובים , 07/12/2025הדור הבא של מכוניות הביצועים מגיע מטויוטה ולקסוס
-
ניר בן טובים , 07/12/2025אבארט הבינו שנעשתה שגיאה חמורה. חוזרים לבנזין רגיל?
-
ניר בן טובים , 07/12/2025מאות רכבי פורשה הושבתו בבת אחת
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?