סוף עידן הפוקוס: פורד נוטשת את המכונית שהייתה בכל חניה
לאחר 27 שנים, הייצור של פורד פוקוס באירופה מסתיים, והיצרנית מתמקדת כמעט לחלוטין ברכבי פנאי
פורד סיימה את ייצור הפוקוס באירופה, עם ירידת הדגם האחרון מקו ההרכבה במפעל סארלואי שבגרמניה. הפוקוס, שהושקה ב-1998, הייתה אחת המשפחתיות המזוהות ביותר ביבשת ושימשה במשך שנים כעמוד תווך בהיצע של פורד. הפסקת הייצור מצטרפת לדגמים נוספים שנעלמו מההיצע האירופי של היצרנית בעשור האחרון, בהם הקא, המונדאו והפיאסטה.
המהלך משקף שינוי אסטרטגי נרחב: מעבר ממכוניות משפחתיות נמוכות לרכבי פנאי וקרוסאוברים קומפקטיים, שבהם שיעור הרווח גבוה יותר והביקוש יציב יותר בעשור האחרון. הפוקוס נפרדת אחרי למעלה מ-12 מיליון יחידות שעזבו את המפעלים.
מכירות הפוקוס בעולם ובישראל
ברמה עולמית, פורד פוקוס הייתה אחד הדגמים החשובים ביותר של פורד. בשנות השיא של תחילת שנות ה-2000 נמכרו ממנה מאות אלפי יחידות בשנה באירופה, והיא דורגה בין הדגמים הנמכרים בעולם. במהלך העשור האחרון מכירותיה ירדו באופן עקבי, בעיקר בעקבות התחזקות רכבי הפנאי וצמצום הביקוש למכוניות משפחתיות מסורתיות.
בישראל נרשמה מגמה דומה. בעשור הקודם הפוקוס הייתה מהדגמים הבולטים של פורד, במיוחד בקרב שוק הליסינג, ותרמה לעשרות אלפי מסירות בשנים 2010 עד 2014. עם שינויי המס, התחזקות המתחרות מקוריאה, סוגיות אמינות שנקשרו לתיבה הדו מצמדית, חדירת הדגמים החשמליים והקטנת הליסינג המסורתי, צנחו המסירות במהירות - והדגם איבד את מעמדו בשוק המקומי.
השלכות על המפעל והתעשייה
מפעל סארלואי, ששימש במשך יותר משני עשורים מוקד ייצור מרכזי לפוקוס, עובר כעת רפורמה. חלק מהעובדים ימשיכו בהרכבת חלקי חילוף לשנים הקרובות, אך היקף הייצור והכוח התעסוקתי קטן באופן משמעותי.
היעלמות הפוקוס משקפת מגמה אירופית רחבה שדנה תאורטית וגם מעשית בצמצום מגוון המשפחתיות הקלאסיות לטובת קרוסאוברים המותאמים לדרישות השוק ולרגולציות החדשות.
נהגים באירופה, שבמשך שנים בחרו בפוקוס כמכונית עיקרית מוצאים עצמם כעת ללא אלטרנטיבה זהה תחת החטיבה האירופית של היצרן האמריקני. המעבר של פורד למיקוד ברכבי פנאי ממחיש את העובדה שהשוק שינה כיוון, וכי ההגדרה של "מכונית משפחתית" הקלאסית הולכת וגוססת.
כתבות אחרונות
-
ניר בן טובים , 25/12/2025 -
מערכת אוטו, 25/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהגים רותם סלע וליאור רז?
-
קינן כהן, 25/12/2025BYD סיליון 5 פלאג אין: מבחן דרך
-
יואל פלרמן, 25/12/2025מבחן בטיחות למסחריות – משפרים ומשתפרים
-
שרון ביידר, 25/12/2025השרה רגב שומרת על לקוחות היוקרה
-
ניר בן טובים , 24/12/2025רגע מכונן: יגואר נפרדת ממנוע הבעירה
-
ניר בן טובים , 24/12/2025המבוך / המסמר האחרון בסטיישן של וולוו
-
אלי שאולי, 24/12/2025מקסוס e-דליבר 5 בגרסת קומבי – המחיר החל מ-205,000 שקלים
-
ניר בן טובים , 24/12/2025"רכב עולה כאן 2000 שקל": כך נראית התופעה ברשות הפלסטינית