נהיגה חסכונית ברכב חשמלי: איך לנהוג כדי להגדיל את טווח הנסיעה?

האם באמת ניתן להשיג את טווח הנסיעה המוצהר של הרכב החשמלי שלכם? ואיך כדאי לנהוג כדי להתקרב אליו? המדריך המלא לנהיגה חסכונית ברכב חשמלי

הרצון של נהגי העולם לנהוג באופן חסכוני זה לא דבר חדש או ייחודי לעידן הרכב החשמלי, אבל המוטיבציה לכך שונה באופן מהותי. אם ברכב בעל מנוע בנזין ה"פרס" המצופה הוא החיסכון בעלות הבנזין או הדיזל – במקרה של רכב חשמלי הנהגים מחפשים לחסוך באנרגיה כדי להאריך את טווח הנסיעה, וזה עניין שעשוי להיות משמעותי בנסיעות ארוכות ובהיעדר עמדת טעינה קרובה. 

אז איך כדאי לנהוג כדי למקסם את טווח הנסיעה של הרכב החשמלי שלכם? מה דומה ומה שונה מנהיגה ברכב בנזין "רגיל"? ואיך ניתן להוסיף קילומטרים רבים עוד לפני שבכלל יצאתם מהבית?

קודם כל – תכנון מראש
כמו תמיד בחיים, תכנון מראש עשוי לחסוך לכם לא מעט כאבי ראש – גם כשזה נוגע לטווח הרכב החשמלי שלכם. זה לא סוד ששחזור נתון הטווח הרשמי הוא עניין די נדיר, אולם תכנון נכון עשוי בהחלט לשפר את הסיכויים שלכם להתקרב אליו.

לפני שיוצאים לדרך לנסיעה ארוכה, בוודאי אם מדובר במסלול שהוא פחות מוכר לכם, שווה להקדיש מעט זמן בבית לתכנון המסלול. אם המטרה היא למקסם את טווח הנסיעה חפשו מסלול יעיל וחסכוני באנרגיה, כזה העושה שימוש בכבישים פחות מהירים (או כאלה בהם פחות תתפו לנהוג מהר…) – לעיתים דווקא הדרך קצרה יותר היא גם האיטית יותר ולכן חסכונית יותר באנרגיה. בנוסף, נסו להימנע ככל שניתן מהפרשי גובה גדולים אשר יצריכו האצות לטובת טיפס בזבזני באנרגיה.

אגב, לרוב לא צריך להתאמץ יותר מדי בשביל תכנון המסלול. חלק גדול מהמכוניות החשמליות מציעות אפשרות שכזו במחשבי הניווט המקוריים שלהן. ישנן גם אפליקציות חיצוניות – הבולטת שבהן היא ABRP (ר"ת של A better route planner) הזמינה לאנדרואיד ולאייפון ומבטיחה לעשות בדיוק את זה.

טיפ נוסף, רשמו לעצמכם היכן נמצאות כמה עמדות טעינה מהירות מרכזיות לאורך הדרך. תמיד טוב שזה יהיה בראש וזמין באפליקציית הניווט.

הפעלה מרחוק ומיזוג
לא לשכוח, מרבית המכוניות החשמליות מציעות אפשרות לתפעול מרחוק באמצעות אפליקציה. אם המכונית החשמלית שלכם מחוברת לעמדת טעינה הפעילו אותה מראש לפני שאתם יוצאים לדרך. קררו/חחמו את סביבת הנוסעים "על חשבון" החשמל של הרשת במקום זה של הסוללה. בנוסף, במצב זה מרבית החשמליות "יכינו" את הסוללה לקראת הנסיעה מה שעשוי לשפר את היעילות באופן ניכר – במיוחד בתנאי טמפ' קיצוניים ובקילומטרים הראשונים. 

האם באופן כללי היינו ממליצים על הימנעות משימוש במערכת המיזוג? לא ולא, במיוחד לא במדינתנו החמה. היינו שוקלים זאת רק במצבי קצה הדורשים ניצול של כל וואט-שעה של אנרגיה להגעה ליעד. וכן, למקרה שתהיתם, את החלונות עדיף להשאיר סגורים.

קחו את הזמן
בדיוק כמו ברכב עם מנוע בנזין, גם ברכב חשמלי הגורם המרכזי הוא סגנון הנהיגה – וזהו גם כנראה הגורם בו לנהג יש את ההשפעה הגדולה ביותר.

מה עושים? קודם כל נסו להימנע ככל הניתן מתאוצות חזקות – אלה מקצרות משמעותית את טווח הנסיעה, וההשפעה של אלה גודלת ככל שמדובר ברכב חזק יותר או בעל סוללה קטנה יותר. נסו להאיץ במתינות כלל שניתן בהתאם לתנאי הדרך והסביבה. 

בנוסף, השתדלו לשמור על מהירויות נסיעה בצד המתון של הסקאלה – לא צריך לעכב את התנועה, אבל אם אתם נוהגים מהר מכולם כנראה שאפשר קצת להאט. נסיעה במהירות גבוהה בזבזנית יותר באנרגיה ביחס למהירות נמוכה יותר – זה נכון בכל כלי רכב, והמשמעות בטווח ברכב חשמלי עלולה להיות גדולה.

שלבו את אלה עם הסתכלות רחוק וקריאת הכביש טוב ככל שניתן. נסו לצפות מה עומד לקרות בהמשך הדרך ולהגיב מבעוד מועד – לא רק שזה חסכוני יותר באנרגיה (אין סיבה להמשיך להאיץ אם הרמזור התחלף לאדום, למשל) זה גם הרגל טוב לשיפור הבטיחות בנהיגה. 

שימוש חכם בבלמים
כלי רכב חשמליים מצוידם במערך בלימה רגנרטיבי. מדובר במערכת אשר מסוגלת לאחזר חלק מהאנרגיה הקינטית של הרכב ולהמירה חזרה לאנרגיה חשמלית האנגרת בסוללה. נתוני הטווח השונים של כלי הרכב החשמליים מושגים, בין היתר, באמצעות שימוש במערכת זו – כך שוויתור מצידכם שקול לוויתור על לא מעט קילומטרים חשובים לטווח הנסיעה.

כל יצרנית מציעה סגנון משלה אבל העקרון דומה – בעת עזיבת דוושת התאוצה הרכב יאט באמצעות מערכת זו ברמות עוצמה משתנות. יש יצרניות המציעות רמה אחידה של בלימה (טסלה), ויש כאלה אשר יציעו מספר עוצמות לבחירת הנהג – הכירו את הרכב שלכם. ומתי להשתמש בה? תמיד, השאלה באיזה אופן ובאיזו עוצמה. 

רמת בלימה חזקה/גבוהה. בנסיעה עירונית, פרברית בתנועה עמוסה או פקוקה כדאי להעביר את המערכת לאחד ממצבי הבלימה החזקים יותר. ההאטות התכופות והחזקות יחסית הן כר פורה לאחזור אנרגיה וחבל "לפספס" הזדמנות כזו החולפת מהר. גם בנסיעה באזור הררי, בדגש על ירידות כמובן, מומלץ לשמור את המערכת על המצב החזק – כבונוס היא גם מפחיתה שימוש וחימום הבלמים הראשיים.

רמת בלימה חלשה/נמוכה. כאשר אתם נוסעים מחוץ לעיר בכביש מהיר ומישורי או בעליה נמליץ להעביר את המערכת למצב בלימה חלש-יחסית – ויש יצרניות רבות (טסלה ויונדאי, למשל) אשר מליצות כך גם כן. מצב זה ידרוש מכם פחות תשומת לב למצב דוושת התאוצה וימנע תאוטה חדה מדי – לאחריה תדרשו לתאוצה בזבזנית ולא יעילה. 

זו עדיין מכונית
כך שכמעט כל המלצה מוכרת מרכבי הבנזין תקפה גם כאן. נסו להיפטר ממשקל עודף של פריטים בהם אין לכם צורך. אל תתפתו לכל מיני תוספות חיצוניות בהתקנה מקומית (מגיני גשם, למשל) אשר עשויות להשפיע לרעה על מקדם הגרר של הרכב.

אל תשכחו את הצמיגים – מומלץ לבדוק בכל כמה שבועות את לחץ האוויר ולוודא כי הוא ברמה המומלצת לפי היצרנית. אגב צמיגים, וודאו כי לרכב יש צמיגים יעודיים לרכב חשמלי או לפחות כאלה בעלי דירוג אנרגטי נמוך. 

בנוסף, כדאי לוודא את תקינות הרכב, ובהקשר של טווח הנסיעה בדקו בעיקר את גרסת התוכנה העדכנית ביותר. מפעם לפעם משחררות יצרניות הרכב עדכוני תוכנה – הן דרך רשת המוסכים והן באמצעות עדכונים מהאוויר לדגמים המתקדמים יותר – ולעיתים אלה כוללים שיפורים ועדכונים למחשב ניהול האנרגיה. האם העדכונים האלה נפוצים? לא, אבל הייתם רוצים לפספס דווקא את העדכון ההוא שכן יוסיף כמה ק"מ לפני הנסיעה הארוכה ההיא? ככה חשבנו. 


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.