תחזוקה וטיפולים ברכב חשמלי: יש דבר כזה?
רכב חשמלי דורש פחות תחזוקה מרכב עם מנוע בנזין, אבל זה לא אומר שהוא לא זקוק לטיפול תקופתי. מהי שגרת הטיפולים של רכב חשמלי? אילו פעולות מבצעים? והאם באמת אסור לוותר עליהם?
הרכב החשמלי הבטיח להביא עימו בשורות רבות ושינוי של ממש בחווית השימוש והבעלות על רכב בישראל ובעולם. נסיעה חלקה ושקטה, עלויות תפעול נמוכות משמעותית בזכות השימוש בחשמל ושימוש נרחב יותר בתוכנה מתקדמת להעצמת חווית השימוש הם חלק מאותן "הבטחות".
תחום אחד בו ניתן היה לצפות למהפיכה של ממש הוא כל מה שקשור בתחזוקת הרכב והטיפולים השוטפים. בהיעדר מנוע בעירה פנימית ותיבת הילוכים מורכבים ושלל מערכות משנה תומכות – רבים ציפו להיפרד לשלום מהמוסך המורשה. עם זאת, בישראל 2025 אנחנו כבר יודעים שציפיות לחוד ומציאות לחוד וכמעט כל רכב חשמלי שנמכר כיום מגיע עם דרישה לשגרת טיפולים, לרוב שנתית – ממש כמו רכב עם מנוע בעירה פנימית.
אבל למה צריך לטפל אם אין מנוע?
ראשית, חלק מאותה הבטחה אכן מומש והמצב הרבה פחות מורכב מאשר ברכבים בעלי מנוע בעירה פנימית. הרכב החשמלי נפרד לשלום ממנוע מורכב ומרבית המערכות התומכות בו – שכחו מהצורך בשימון המנוע, המונח רצועת תזמון לא קיים, אין מערכת פליטה, מערך הקירור שונה לגמרי וגם תיבת ההילוכים פשוטה משמעותית – ואלה רק דוגמאות חלקיות.
אלא שכל המערכות הללו אינן לבד, וגם ברכב החשמלי הפשוט-יותר נותרו לא מעט מערכות הדורשות תשומת לב ותחזוקה. קחו את מערכת הבלימה כדוגמה הבולטת ביותר – זו, בגדול, דומה מאוד למערכת בלימה ברכב "רגיל" למעט תוסף מערך הבלימה הרגנרטיבי. מערך זה מאפשר להמיר את אנרגיית התנועה חזרה לאנרגיה חשמלית על ידי האטת הרכב וכך גם חוסך שימוש בבלמים ביחס לרכב ללא מערכת דומה.
עם זאת, למרות ששימוש נכון ותכוף במערכת זו בהחלט יכול לחסוך לא מעט ע"י הארכת חיי בלמי הדיסק והרפידות כמעט כל רכב חשמלי נדרש עדיין להחלפת נוזל הבלמים, לרוב אחת לשנתיים. מעבר לכך, מדובר בכלי רכב כבדים ממקבילים ה"רגילים" ומרבית היצרניות ממליצות על בדיקת בלמים אחת לשנה מטעמי בטיחות.
גם מערך המיזוג דומה לזה של רכב "רגיל" ורוב יצרניות כלי הרכב החשמליים יבקשו להחליף אחת לשנתיים את פילטר המזגן.
הרכיב המשמעותי ביותר בטיפול ברכב החשמלי הוא לרוב נוזל הקירור של הסוללה. לא כל יצרניות דורשת להחליפו באופן שגרתי (טסלה, למשל) אבל מרבית הדגמים כן ידרשו לכך בשלב כזה או אחר של חיי הדגם. בדגמים הרלוונטים תדירות החלפת נוזל הקירור (לעיתים כמה נוזלים לאותו הדגם המוחלפים בתקופות שונות) משתנה בין הדגמים והיצרניות ויכולה לנוע בין כ-4 שנים או 60,000 ק"מ וכמו במקרה של טסלה ללא צורך בכלל. העצה הטובה ביותר שלנו: לפני רכישת הרכב הרימו טלפון למרכז שירות הלקוחות של היבואן או אחד המוסכים המורשים ושאלו את הפרטים על הדגם הספציפי שאותו אתם מתכננים לקנות.
מה עוד עושים? כמעט כל יצרנית רכב מציידת את מוסכי הרשת שלה ברשימת בדיקות ארוכה בה עוברים על: מערכת ההיגוי, החשמל, תוכנת הרכב, בריאות הסוללה, מערך הבלמים, מערך הקירור ועוד.
עניין אחרון נוגע לצמיגים עצמם. כאמור, כלי הרכב החשמליים כבדים ביחס לכלי רכב רגילים ומכאן גם מגיע קצב שחיקה מהיר יותר של הצמיגים. היינו שמים עין על הצמיגים ובודקים אותם אחת לרבעון – או לכל הפחות מוודאים כי המוסך בודק את מצבם במסגרת הטיפול השנתי.
כמה זה עולה ואיך אפשר לחסוך?
למרות שעל הנייר נראה כי היקף העבודה נמוך מאשר ברכב בנזין, עלות טיפול ברכב חשמלי לא תמיד תחסוך לכם יותר מדי ביחס. כפי שתיארנו, יצרניות הרכב דורשות סדרת בדיקות ארוכה במסגרת הטיפולים ה"קטנים" — עניין שממלא לא מעט שעות עבודה של המוסך שגם חייב להיות מתאים ומורשה לעבודה ברכב חשמלי עם מתח גבוה. זו אולי הנקודה המשמעותית ביותר לחיסכון – גם בין מוסכי רשת המותג יכולים להיות הבדלים בהצעות המחיר ועלות שעת העבודה – ושווה לעשות סקר אחר המחיר המשתלם ביותר.
הטיפולים הגדולים כוללים לרוב החלפת נוזל בלמים – וגם זה עניין שלא היינו מקלים בו ראש. בהמשך לרוב תזדקקו להחלפת נוזל הקירור – עלות החלפת נוזל קירור ברכב חשמלי יכולה להגיע לבדה לכמה אלפי שקלים. לכן גם כאן כדאי מאוד לעשות סקר שוק בין המוסכים השונים למציאת העסקה המשתלמת ביותר.
האם אפשר לוותר על הטיפולים ? ההמלצה החד משמעית שלנו היא לעקוב במדויק אחר הוראות היצרנית. נכון, זה מתסכל כי הפשטות היחסית של מערכת ההנעה לא תמיד תביא להוזלה בעלויות התחזוקה במוסך – אך במסגרת הטיפולים מבוצעות בדיקות חשובות לשמירה על תקינות ובטיחות הרכב. מעבר לכך, תחזוקת הרכב שלא לפי הוראות היצרנית עשויה לפגוע באחריות ולאור תקופת האחריות הארוכה המוצעת עם מרבית כלי הרכב החשמליים גם זה שיקול שכדאי לקחת בחשבון.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה