תמרור שבר מראת RAM - הקבלן חויב בפיצוי

מראת צד של טנדר RAM התרסקה מפגיעה בתמרור בעבודות הרכבת הקלה בירושלים. הנתבעת טענה שהנזק "סותר את חוקי הפיזיקה". בית המשפט חשב אחרת

בפברואר 2024 נפגעה מראת צד של טנדר RAM במהלך נסיעה בנתיב השמאלי ברחוב דב יוסף בירושלים, בעלייה לגילה. הנהג העיד כי נע ב-30 קמ"ש בתנועה צפופה, וכי בליטת התמרור לשטח הנסיעה הובילה לפגיעה שלא ניתן היה למנוע. כל ניסיון בלימה או סטייה, לדבריו, היה מסתיים בהתנגשות ברכב סמוך, והעובדה שרק המראה ניזוקה חיזקה את טענתו כי לא סטה ממסלולו.

הנזק הוערך בכ-15,888 שקלים, ובאת כוחו של הנהג, עו"ד רעות ממן, טענה כי התמרור נטה לכביש והוצב באופן רשלני. לדבריה, הנתבעת, האמונה על תחזוקת השטח, לא שמרה על תקנים בסיסיים ולא דאגה לסילוק מפגעים לאורך העבודות.

הפיזיקה לא הסתדרה עם גרסת הנתבעת

הנתבעת טענה מנגד כי הנזק אינו הגיוני. נציג החברה ציין כי "אפילו לא שריטה" נראתה על התמרור, וכי אילו המראה פגעה בו במהירות של 30 קמ"ש התמרור היה "מסתובב על צירו". הוא הוסיף כי אלפי כלי רכב עוברים במקום מדי יום ללא תלונות, והעלה אפשרות שהנהג היה בשכרות או שדעתו הוסחה בשל שימוש בטלפון.

בית המשפט לא קיבל את הגרסה הזאת. הרשם הבכיר דוד ארמון ציין כי הנתבעת לא הציגה הסדר תנועה, לא הוכיחה מהו התקן להצבת התמרור, ולא הציגה תיעוד של סיורי תחזוקה. סרטון שהוצג בדיון חשף מפגעים נוספים בגדר הבטיחות, עובדה שחיזקה את המסקנה כי לא התקיים פיקוח ראוי.

עו"ד ממן טענה כי התמרור עצמו מהווה "דבר מסוכן", ובית המשפט קיבל את עמדתה. ההגדרה הזאת הפכה את כללי המשחק: במקום שהתובע יוכיח רשלנות, הנתבעת היא זו שנדרשה להראות כי פעלה כשורה. מאחר שלא הצליחה לעשות זאת, האחריות הוטלה עליה.

עם זאת נקבע לנהג אשם תורם של 30 אחוז, כיוון שהוא מכיר היטב את המסלול והיה עליו להתאים את נסיעתו לתנאי הדרך, אולי אף לקפל את המראות.

סך הפיצוי שנפסק עמד על 11,122 שקלים, בנוסף לאגרות ושכר טרחת עורך דין.


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.