נהיגה ראשונה: לינק אנד קו 01 המחודש
למרות שהפחתת המחיר שלו תפסה את עיקר תשומת הלב, לגרסה מתוחת הפנים של לינק אנד קו 01 יש גם חידושים אמיתיים. פגישה ראשונה עם הטוען לבכורה בקרב הנטענים פלאג אין
שוק הרכב העולמי - וגם המקומי - נמצא כבר חמש שנים בסחרור ובטלטלה המשמעותית ביותר מאז המצאת ה"כרכרות ללא סוסים". אחרי שבתחילת המאה ה-20 דחקו מנועי הבנזין את החשמליים, כעת אנחנו בעידן שבו ההנעות החלופיות שוב מתנגשות עם מנוע הבעירה. ההבדל הפעם הוא כפול: יש הנעה היברידית-נטענת כפתרון ביניים שמחבר את היתרונות של מנוע בעירה עם אלו של הנעה חשמלית לטווחי ביניים. ויש את ההשפעה הסינית - סין כבר אינה שולית, אלא תובעת מקום מרכזי סביב שולחן הכוחות המשפיעים על תעשיית הרכב העולמית.
הלינק אנד קו 01 מגלם היטב את שני הצירים הללו. מתיחת הפנים שלו מוסיפה גם זווית מקומית: הורדת מחיר דרמטית שמציבה אותו מחדש מול מתחריו הישירים.
הרכב הנבחן
הדגם והשוק
ה-01 הוצג לראשונה ב־2017, וזהו עדכונו הרביעי. לישראל הגיע בראשית 2023, אך עד כה לא רשם הצלחה מסחררת: פחות מ־1,000 מסירות בכל שנות שיווקו. לשם השוואה, מתחילת 2025 ג'אקו 7 פלאג-אין רשם מסירות של כ-9,200 יחידות ו-BYD סיל U פלאג אין כ-3,000. ולצורך הנקודה כרגע לא משנה כרגע אם זה היה ללקוחות פרטיים או ציים. גם בניכוי המסירות הסיטונאיות, זה הרבה הרבה יותר מה-01.
התמחור הוא פיל די גדול שעומד פה בחדר ושלא ניתן להתעלם ממנו
כעת המחיר ירד מכ-230 אלף שקלים ל-180 אלף שקלים לגרסת PRO ו-199 אלף לגרסת HALO. והתמחור הוא פיל די גדול שעומד פה בחדר ושלא ניתן להתעלם ממנו. לא נלאה אתכם הפעם במאגיה השחורה של מלאכת תמחור המכוניות בשוק המקומי. השמות שעושה מס הקנייה בהן, הבחישה של היצרן במשא ומתן עם היבואן וגם הרצון של האחרון להשיא רווח נאה מכל העסק הזה שנקרא למכור מכוניות, שהוא, ובכן, העסק שלו. שינוי המחיר, כך לפי היבואנית, נבע משני גורמים מרכזיים: הראשון הוא הצורך להתאים את רמת המחירים לזו של המתחרים (ג'אקו 07 פלאג אין ו-BYD סיל U פלאג אין שמתייצבים בגזרת 190-200 אלף שקלים). השנייה היא הכניסה של האח הגדול, ה-08 לזירה במחיר של 230 אלף שקלים.
היבואנית אף פנתה ללקוחות קיימים והציעה להם טרייד-אין במחיר מחירון מלא, כדי למזער את הפגיעה בירידת הערך – צעד לא מאוד נפוץ בשוק המקומי.
השינויים בדגם
באשר לשינויים שחלו בדגם, נעבור עליהם בזריזות כאן, נעמיק בהם בפרקי המבחן הרלוונטיים. אלו החיצוניים מינוריים: גריל חדש, פלסטיקה מעודכנת, צבעים נוספים ופנסי לד אחוריים רציפים. בתא הנוסעים גדל מסך המולטימדיה, נוספה רמת גימור חדשה כגרסת כניסה בשם PRO , ממשק המשתמש עודכן ומערכת ההפעלה עם מעבד חזק יותר.
בסעיף ההנעה עשתה היצרנית שינוי משמעותי, יחידת ההנעה הוחלפה לאורך כל שרשרת אספקת הכוח – מנוע, תיבת הילוכים ומנועים חשמליים.
עיצוב חיצוני
המראה החיצוני שומר על רעננות למרות הגיל. לא דרמטי או פורץ דרך, אך בהחלט נאה. הדמיון ל־02 הקטן ול־08 הגדול ניכר, ואפילו קווי דמיון לזיקר 001 שגם הוא מבית החברה האם ג'ילי. וזה גם אך טבעי כאשר סטודיו העיצוב של זיקר ולינק שוכנים זה ליד זה בבניינים מספר 1 ו-3 ברחוב פומפגאטן בגטבורג שוודיה.
בהשוואה למתחרים
תא נוסעים
בתא הנוסעים השינויים מתרכזים בגזרת סביבת הנהג. החומרים טובים, אך ברכב שפגשנו בהשקה נשמעו חריקות פלסטיק. המסך גדל ל־15.4 אינץ' ודחק את פתחי המיזוג מטה – פחות נוח. הסרת הפקדים הפיזיים של בקרת האקלים ועוצמת השמע מכריחה שימוש במסך מגע בלבד. אמנם יש סרגל קבוע ונגיש, אך השליטה בעוצמת השמע באמצעות "סליידר" אינה נוחה בנהיגה. לוח המחוונים קטן יותר מבעבר (10.2 לעומת 12.3 אינץ'), עם פריסה פחות קריאה. גם כאן – תפעול מסורבל להצגת נתוני צריכת דלק למשל שדורש סדרת לחיצות ומופיע רק פרק זמן קצר ונעלם. תפעול בורר ההילוכים דורש שתי פעולות לבחירה בין D ל-R בדומה לחלק מדגמי וולוו.
הסרת הפקדים הפיזיים של בקרת האקלים ועוצמת השמע מכריחה שימוש במסך מגע בלבד
הן המרווח והן הנוחות במושבים הקדמיים טובים מאוד, גם קל למצוא תנוחת נהיגה מתאימה. מאחור – בסיס גלגלים 273 ס"מ מספק מרווח טוב לרגליים ולראש, אם כי בסיס המושב קצר לנוסעים מבוגרים שישבו בו לאורך זמן. על הושבה של ילד, מתבגר או מבוגר במושב במרכז כדאי לוותר. בליטה בתחתית המושב, תעלת הינע בולטת וחריגה של החלק האחורי של הקונסולה המרכזית די מבטלים אותה. אבל הוא כן מציע יציאות מיזוג ושני שקעי USB.
תא המטען מרשים: 509 ליטרים, במבנה רבוע ושימושי – אך ללא גלגל חלופי.
אבזור ובטיחות
אנחנו נהגנו במכוניות במפרט האבזור האירופי שמעט שונה מזה שמשווק פה. בניגוד לגרסה של טרום מתיחת הפנים, יש כאן שתי רמות גימור. PRO כוללת גג שמש, תאורת לד, כניסה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת, חימום מושבים קדמיים וריפוד עור סינתטי, נעילה בסיסמה לתא הכפפות, קישוריות אפל ואנדרואיד, עדכונים דרך האוויר, אפליקציה ייעודית, אפשרות להפעלת מכשירי חשמל מסוללת הרכב (V2L) ועוד. HALO מוסיפה ריפוד בד ממוחזר (בדומה לזה בפולסטאר), מראות עם הטייה בנסיעה לאחור, גג שחור, פתיחה חשמלית לגג הפנורמי, דלת תא מטען חשמלית, כיוון מושב נהג חשמלי וטעינה אלחוטית.
הגיע הזמן להטמיע קיצורי דרך לביטול מהיר של מערכות הבטיחות, או לפחות להתרעות הקוליות שלהן
בטיחות: בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה וזיהוי תמרורים כסטנדרט. רמת HALO מוסיפה התרעת שטח מת, התראה על פתיחת דלת ברכב חולף, התרעת תנועה חוצה ותצוגת 360 מעלות. שאחד מתפקודיה הוא הפעלת מצלמת הצד בעת איתות שמעלימה את המסך כולו. אפשר לבטל אותה כמו את שאר מערכות הבטיחות, אבל זה נעשה בהתעסקות ונבירת תפריטים. הגיע הזמן להטמיע קיצורי דרך לביטול מהיר של מערכות הבטיחות, או לפחות להתרעות הקוליות שלהן. וגם את העובדה שכדי לקבל את חבילת הבטיחות המלאה צריך לעלות לרמת הגימור הבכירה אהבנו פחות.
מנוע, ביצועים
כאמור, החולפה יחידת ההנעה במלואה. לינק עוזבת את יחידת המנוע שקיבלה מוולוו לטובת מנוע של HORSE, המיזם המשותף של רנו וג'ילי לפיתוח יחידות הנעה. בצד הבנזין הוא עדיין עם 1.5 ליטרים ומגדש טורבו, אבל עם 4 צילינדרים ולא 3. בצד ההנעה החשמלית יש פה למעשה שני מנועים, האחד להנעה והשני משמש כגנרטור ובין כל אלו לגלגלים הקדמיים תיבת הילוכים פלנטרית בת שלושה יחסי העברה שעושה שימוש במצמד רב דיסקיות מופעל חשמלית. הוא מחליף את תיבת ההילוכים כפולת המצמד. באופן כללי, המשמעות של מיקום תיבת ההילוכים בין שרשרת ההנעה לגלגלים מאפשרת לייצר "יחסי העברה" גם בהנעה החשמלית. לדברי היצרנית למרות אובדני הכוח של תיבת הילוכים פלנטרית, יעילות העברת הכוח שופרה כך שכמעט ואין השפעה.
לינק עוזבת את יחידת המנוע שקיבלה מוולוו לטובת מנוע של HORSE, המיזם המשותף של רנו וג'ילי לפיתוח יחידות הנעה
ההספק של מנוע הבנזין הוא 139 סוסים וזה פחות מ-180 הסוסים של המנוע הקודם, אבל יחד עם המנוע החשמלי החדש שלו 145 כ"ס במקום 81 כ"ס מההנעה החשמלית בגרסה הקודמת – מקבלים הספק משולב גבוה יותר – 280 כ"ס ו-54.6 קג"מ לעומת 43 קג"מ בעבר. מנוע הבנזין משמש גם להנעה במהירות שיוט גבוהה שם הוא יעיל יותר ממנוע חשמלי, לסיוע בהאצות ולטעינת הסוללה.
באשר ליחידה החשמלית, היא מקבלת את הכוח מסוללת 17.7 קוט"ש, דומה מאוד לקיבולת הגרסה היוצאת שעמדה על 17.6 קוט"ש. ואין שינוי גם בטווח החשמלי המוצהר של 75 ק"מ. הרכב ללא אפשרות לטעינה מהירה שיש כבר למתחריו, ה-BYD סיל U והג'אקו. וזו הביתית גם היא לא מהזריזות ועומדת על 6.6 קילוואט.
יש לו יציאה נמרצת עד 30 קמ"ש בזכות המנוע החשמלי, ואז השתהות קלה עד שמנוע הבנזין נכנס לדחוף קדימה
מבחינת ביצועים נרשם שיפור של 3 עשיריות בתאוצה ל-100 קמ"ש 7.7 שניות כעת, המהירות המירבית היא 200 קמ"ש לעומת 210 בעבר.
"על הכביש" מקבלים יחידת הנעה טובה, מאוזנת, לא סנסציית ביצועים אבל בהחלט כזו שהוכיחה יכולת גם בעקיפות, בתאוצות מהמקום ותאוצות ביניים. בבדיקת תאוצות במצבי הנהיגה השונים לא נרשם שינוי משמעותי. יציאה נמרצת עד 30 קמ"ש בזכות המנוע החשמלי, ואז השתהות קלה עד שמנוע הבנזין נכנס לדחוף קדימה.
מדידת צריכת דלק במכונית פלאג אין, על אחת כמה וכמה בכזו בעלת יכולת טעינה עצמית של הסוללה היא עניין טריקי. ובכל זאת פטור ללא כלום אי אפשר, אז אחרי ההסתייגות נספר שהלינק 01 צרך בין 14.9 ל-17.6 ק"מ לליטר בנהיגה שכללה ברוב המוחלט נהיגה בין עירונית ומספר מבדקי תאוצה.
-
תאוצה 0-100
7.7 שניות
-
טווח חשמלי (מוצהר)
75 ק"מ
-
טווח מחירים
180-199 אלף שקלים
-
צריכת דלק (מבחן)
14.9-17.6 ק"מ לליטר
נוחות והתנהגות
גרסאות ההשקה צוידו בצמיגי 20 אינץ' חתך 45 (בישראל: 19 אינץ' חתך 50). הדבר פגע בנוחות על שברים ובורות שדרשו ספיגה שמערבת את דופן הצמיג עם שיכוך "עדין" של הבולם. בידוד הרעשים טוב, גם בזכות השימוש בשמשות אקוסטיות.
בהיבט התנהגות הכביש, הלינק 01 מציג יכולות נאות ומעלה. לא רק בהשוואה למתחרים הישירים שלו, שרחוקים מלהרשים, אלא בכלל. ההגה בעל משקל טוב, הגוף מגיב היטב להפנייה שלו, הוא לא מתרגש משינויי כיוון גם תחת בלימה ובאופן כללי ניכרת ההשפעה האירופית על הכיול שלו.
לסיכום
לינק אנד קו 01 המחודש הוא שדרוג משמעותי. יחידת הנעה חדשה, אבזור עשיר ושיפור באיכות הכללית. יש עדיין נקודות תורפה - ממשק משתמש מסורבל, נוחות פחותה על כבישים משובשים וחוסר בטעינה מהירה - אך כמכלול הוא מציע חבילה מאוזנת מאוד. היתרון הגדול הוא המחיר החדש שהביאה התחרות והביאה את היצרנית והיבואנית להתעשת ולהוריד אותו מ-230 אלף ל-180 אלף שקלים. בכך הוא מתיישר מול ג'אקו 7 פלאג אין ו-BYD סיל U פלאג אין. אך מציע אפיל אירופי ומעניק תחושה בוגרת יותר. אמנם לא נוצץ בצעצועים ואורות, אבל מעניק תחושת רכב מהודק ודינמי יותר. המחיר הקודם הצמיד אותו בטעות לאירופיות היקרות מדי, ופגע קשות ביתרון היחסי של ז'אנר הסיניות בשוק הרכב – הרבה יותר בהרבה פחות. התמחור החדש נותן לו סיכוי אמיתי להתמודד, ממש כמו שעשה אחיו לאולם התצוגה ה-02. רק שעכשיו, מול מתחרים חזקים ועם ההתחלה הלא מבריקה שלו בשוק, התנועה כבר תהייה קשה יותר.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה