יונדאי אלנטרה N – מבחן דרכים

מוסד המשפחתית הספורטיבית, זו שיודעת להעלות חיוך בכביש המפותל ולהציע צידוקים רציונליים להחלטה אמוציונלית, מתחזק בנציגה קוריאנית שנוסעת רחוק מאוד מהמקור ומהר באופן כללי ופלילי

הילד עמד בין האלנטרה המשפחתית הלבנה שלהם מעדות הליסינג דוט.קום ובין היונדאי אלנטרה N התכולה. גם ממרום שש או שבע שנותיו הוא הבין שיש פה משהו אחר, כששאלתי אותו אם הוא רוצה לשבת בפנים (ומאוד השתדלתי לא לצאת איש זר מאוד קריפי) הוא זינק לתוכה לפני שהספקתי לפתוח את הדלת במלואה. אחרי שנבלע בתוך מושב הספורט העוטף וליטף את ההגה על שלל כפתוריו, וסיים ללחוץ על כולם, הוא פנה לאמא שלו ושאל אותה באופן שרק ילד יכול "אמא, למה האוטו שלנו לא ככה?". אז ילד, אני לא יודע איך קוראים לך, אבל זו באמת שאלה מצוינת...

תראו, ככלל, אם נאמין ל"מומחים", מכונית כמו יונדאי אלנטרה N לא הייתה אמורה להתקיים. כבר שנים מספידים את מכונית הסדאן, אומרים שהנאה מנהיגה לא מדברת לאף אחד, שהצעירים בכלל לא מתעניינים במכוניות, על ההספדים למנוע הבנזין אני לא צריך לספר לכם ויש, עדיין, כאלו שרצף המילים "מכונית ספורטיבית של יונדאי" לא מצליח לחדור לתודעה שלהם. והנה לפניכם מכונית סדאן, מהנה לנהיגה שמאוד עניינה בעיקר צעירים, עם מנוע בנזין למהדרין והיא מגיעה מיונדאי. איך אמר גלילאו אל מול הספקנים? "אף על פי כן נוע תנוע" ואו-הו איך שהמכונית הזו נעה. 

הרכב הנבחן

יונדאי אלנטרה N
יונדאי אלנטרה N, אוט', 2.0 ל' טורבו
  • החזר חודשי
    mimun-logo.png
  • צריכת דלק - ממוצעת (ק"מ/ליטר)
    צריכת דלק - ממוצעת
    צריכת הדלק המשולבת לפי נתוני יצרן. כמה קילומטרים תוכלו לנסוע בכל ליטר של דלק
    9.6
  • 0 ל-100 קמ"ש (שניות)
    5.3
  • יתרונות
    ביצועים, התנהגות כביש, תמורה למחיר
  • חסרונות
    נוחות נסיעה ובידוד רעשים, שימושיות, איכות חומרים

אירוע משפחתי משמח

למרות שאני מאוד מאוד אשמח, ברשותכם, אדלג על הרצאת המבוא "המשפחתית הספורטיבית: מקורה והתפתחותה בראי הזמנים". כן נציין שמזה עשורים ידעו יצרניות הרכב לשמר לצד גרסאות הלחם והמרגרינה גם חלופות מהירות ומהירות חימה. חלקן למטרות הילה כללית שתעטיר אבק כוכבים ובלמים על הגרסאות הרגילות, חלקן היו חוליה מקשרת בין המשפחתית העממית למכוניות המירוץ על מסלולי האספלט והראלי וחלקן פשוט כי אנשים באמת רצו לשלב בין חטא ההנאה מהנהיגה למצוות פרו ורבו.

בישראל, תת הז'אנר הזה מאוכלס כיום בשתיים וחצי מכוניות שיכולות לענות לקריטריון הזה. יונדאי אלנטרה N, סקודה אוקטביה RS ועוד חצי שייך למאזדה 3 טורבו שאינה ספורטיבית בהגדרתה, אבל מהנה ביסודה. 

PXL_20251027_121909799.MP~2.jpg

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

באשר לאלנטרה N, זו הגרסה הספורטיבית של המשפחתית סדאן של יונדאי. המימדים הם 467 ס"מ מספוילר לספוילר, 182 ס"מ לרוחב, 141 ס"מ מצמיג המישלן פיילוט ספורט לגג השמש ובסיס גלגלים של 272 ס"מ. תא המטען בנפח 402 ליטרים. 

האות N מעידה שהיא עוברת השבחת מכלולים וסדרת חינוך בחטיבה הספורטיבית של יונדאי. זו שאחראית גם לדגמים שפגשנו פה בעבר כמו i30N או i20N, גם דגמים שלא הגיעו לפה כמו וולוסטר N ואפילו יונדאי קונה N והיא גם מטפלת בגרסאות הספורטיביות של איוניק 5 ואיוניק 6 החשמליות. 

ההשבחה כוללת מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטרים, מוגדש טורבו עם 276 כ"ס ו-40 קג"מ, למיטיבי לכת, ההספק והמומנט המירביים מתקבלים ב-5,500 ו-2,100 סל"ד למביני לכת זה כבר מצייר את עקומת אספקת הכוח המצוינת שלה, אבל על כך בהמשך. מה שעוד מופיע כאן זו תיבת הילוכים כפולת מצמד עם 8 הילוכים. בינה לבין הגלגלים דיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני נשלט, דיסקים מאווררים 360 מ"מ מלפנים ו-314 מ"מ מאחור, הגה מהיר ו"קצר" משמעותית מזה של אלנטרה רגילה. מתלי המקפרסון מלפנים והרב חיבוריים מאחור מקבלים בולמים אדפטיביים, קפיצים מוקשחים והצצה לתא המטען חושפת גשר חיזוק אדום ואימתני בין בתי הגלגלים. 

PXL_20251028_070611859~2.jpg

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

אבזור

בסעיפי האבזור, אלנטרה N מצטיידת בשלל קישוטים חיצוניים ובאבזור מתוגבר בתא הנוסעים. אלו כוללים את החצאיות האדומות, חישוקי 19 אינץ', קאליפרים אדומים, פגוש קדמי עמוק וספוילר אחורי על דלת תא המטען. בתא הנוסעים מושבים ספורטיביים בריפוד עור ונאפה, חימום למושבים ולהגה, מנופי העברת הילוכים, כפתורי מצבי נהיגה וכפתור "בוסט" על ההגה, משטח טעינה אלחוטי לנייד, שיקוף אנדרואיד ואפל על גבי מסך 10.25 אינץ', לוח מחוונים בגודל דומה, בקרת אקלים מפוצלת, מערכת שמע של BOSE, מפתח חכם ועוד. סוללת מערכות הבטיחות כוללת בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, תיקון סטייה מנתיב, התרעת רכב ב"שטח מת", זיהוי רכב חולף בפתיחת דלת, תזכורת למניעת שכחת ילדים, נעדרת מהרשימה – בקרת שיוט אדפטיבית.

PXL_20251028_070829006~2.jpg

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

עיצוב חיצוני ותא נוסעים

את האלנטרה N אפשר לקבל על הספקטרום הצבעוני של לבן, אפור ושחור כמו רוב אחיותה בציי הרכב, אבל אלינו היא הגיעה במדי הקבוצה הרשמיים של החטיבה הספורטיבית "פרפורמנס בלו" הם קוראים לו אני קורא לו "כחול ממש קל למצוא אותה בחניון". ההופעה באופן טבעי בהחלט מגרה את בלוטות הטעם, מהיציבה הנמוכה והרחבה, החישוקים השחורים, עד הכנף האחורית. למרות שאיני מחסידיה וכנראה תהפוך לפריט גניב כמו בימי האימפרזה WRX העליזים. את כל החבילה מקיף הפס האדום כמו סרט על מתנה. 

תא הנוסעים מנמיך את גובה הלהבות. אמת, המושבים עצמם הם חגיגה בתמיכה, בתנוחה ובחומרים שלהם וגם ההגה בקוטר המדויק ללפיתה. אבל שאר התא, למרות תוספת האבזור לא ממריא לגבהים חדשים. מזכיר את הבסיס שהינו משפחתית אמצע הדרך קלאסית. זה בא לידי ביטוי באיכות החומרים, בפלסטיקה הכהה מקצה לקצה, גודל המסך והפונטים בו ועוד. אגב מושבים, הם בעלי כוונון ידני, ויצקצקו המצקצקים על כך שכיום מכוניות בסכומים נמוכים בהרבה מציעים כיוון חשמלי, אבל אפשר לסנגר על יונדאי שבמקרה הזה, על פי רוב יהיה נהג אחד שיעשה שימוש במכונית הזו ואחרי הכיוון הראשוני, לא ממש סביר שהפיצ'ר המוערך יתר על המידה הזה יבוא לידי ביטוי.

PXL_20251028_070252207~2.jpg

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

מושב אחורי ותא מטען

בהיותה מכונה פשוטה בבסיסה, גם התפעול השוטף קל ופשוט. אין התחכמויות מיותרות ומסיחות דעת, לכל פונקציה מרכזית יש כפתור או חוגה נגישים וברורים. יצוינו לחיוב גם מערכות הבטיחות שהיו מאופקות מאוד ולא דרשו טקסי ביטול מציקים. השימוש שלה במראות "אמריקניות" כאלו שמגדילות את המשתקף בהן, דורשות פרק הסתגלות.


השימוש במושבים הספורטיביים הדקיקים "מרוויחה" ס"מ לא מבוטלים במרווח הרגליים ליושבים מאחור, אבל כאן נגמרות המחמאות. שורת המושבים השנייה דורשת התכופפות רבתי לכניסה אליה, וזה עשוי להקשות גישה לטיפול בילדים בכיסאות בטיחות, יציאות מיזוג הם לא יקבלו וגם על מסעד היד הנפתח תצטרכו לוותר. מהבחינה הזו, המתחרה הישירה שלה האוקטביה RS בהחלט מציעה תנאי מחיה עדיפים.  


מבנה תא המטען עמוק, פתח ההטענה בינוני מבחינת הרוחב. גם ללא גלגל חלופי הוא עם נפח של 402 ליטרים. זה יספיק למשפחתית, אבל שוב, רחוק מאוד מהשימושיות שמציעה אוקטביה עם תא המטען הענקי שלה. 

1000515047.jpg

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

מנוע וביצועים

הנעה ראשונה של יונדאי אלנטרה N נעשה במקבילה לבית האופרה בווינה של מכוניות. בחניון תת קרקעי, על רצפת בטון, בחלל מקורה וקרוב לקיר - החזרי ההד לא נשארים מאחורי שתי יציאות האגזוז אלא נעים סביבי. אירוע מלבב, אבל פחות לבבי כאשר תניעו אותה מוקדם מדי בבוקר מתחת לחלון של מישהו. ולא רק בהיבט הווקאלי, יש משהו מהעומק הזה גם באופי הפעולה של המנוע. בהיותו מנוע טורבו מודרני, אין פשרות בסל"ד הנמוך וזמינות הכוח מתחילה כבר עם הלחיצה על הדוושה. כלומר שגם בשימוש עירוני-יום יומי זו מכונית שאפשר לחיות איתה. בתנאי הנהיגה האלו, מצב ה"נורמל" או ה"ECO" מביאים גם את תיבת ההילוכים לפעול בצורה חלקה יחסית לכפולות מצמד שצריכות להתמודד עם הרבה כוח. זה עדיין לא הליטוש של אלו בקבוצת פולקסווגן, ואחרי שזה נאמר, גם בנהיגה האחרונה בדרך להחזיר אותה למכלאות, עדיין היה קסם ב"גסות" הזו שלה. 

PXL_20251028_065136568.ACTION_PAN-01.COVER~2.jpg

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

השילוב של התיבה הזו עם המנוע מייצר יחידה שיודעת להזיז את המכונית בצורה משכנעת. שילוב של יחסי העברה מחולקים היטב עם רצועת כוח בשרנית שממשיכה לדחוף גם בסביבות 6,000 סל"ד, אז היא מאותת שהגיע הזמן לתת משיכה בפקד ההילוכים על ההגה ולדחוף אותה קדימה עם עוד הילוך. זה לא האופן המיידי והרציף של אספקת כוח במכונית חשמלית, וכפי שקשה לתאר את חווית השימוש החשמלית המהנה בפני עצמה, מנוע הבנזין הטוב והוותיק, כאשר הוא מבוצע היטב, מצליח בהחלט לתת חוויה ייחודית לו.

בכל הקשור למיטוב ביצועים, יש פה מדרג הסלמה שלם. ממצב "ספורט" ומעליו שני מצבי N שניתן לאפיין מראש ומופעלים מהכפתורים על ההגה, עליהם בקרת זינוק, עם שני מצבים לתיבת ההילוכים וכפתור ה-NGS האדום בהגה, שמדרבן למשך 20 שניות עוד כ-10 סוסים לתת עבודה. לחובבי הז'אנר – 5.3 שניות ל-100 קמ"ש, כן, פחות מהיר מכל מיני מכונית חשמלית שיעשו את זה גם בדממה, יופי נחמה.   

משפחתיות ספורטיביות סדאן: התחרות

ואפרופו דממה, תראו המכונית הזו רועשת. אישית, פיצוצי בקפייר מהאגזוז די נמאסו עלי. אולי כי אחרי 400 ימי מילואים מקבלים פרופורציה והקשר אחר לרעש הזה. ואולי כי בקפייר זה סוג של נפיחה של מכוניות ונפיחות זה משהו שמצחיק עד גיל מסוים. אגב, תשאלו כל מהנדס מנועים והוא יסביר לכם שמנוע שעושה יותר מדי מהם, בכל עזיבת דוושה – זה לא דבר טוב.

המחיר של השישו ושמחו הזה הוא צריכת דלק של כ-13 ק"מ לליטר בנהיגה מנהלתית (הכותב התייסר בכמעט 100 ק"מ של כזו. תקנון זה תקנון) ובפועל בסיום האירוע התייצבה הצריכה המשולבת על 9.3 ק"מ לליטר.

PXL_20251027_132429070.MP~2.jpg

צילום: קינן כהן

נוחות נסיעה, התנהגות דינאמית

שנייה לפני שנצלול לכיף, על הצד הפחות כיף – זו מכוניות בעלת נוחות ובידוד רעשים נסבלים במקרה הטוב ועל כביש טוב. אבל מאוד לא אוהבת כבישים עם שברים חדים או סלילה לא מצוינת. הבולמים האדפטיביים עושים מה שאפשר, אבל יש גבול כשהצמיג בחתך 35. אז תצפו בעיקר לקופצנות והמון המון רעשי צמיגים בתא הנוסעים. כמה זה נסבל? בעיני במקרה שלה זה היה מחיר ששווה את התמורה, אבל בניגוד לפרמטרים מדידים ואובייקטיביים, כאן אתם צריכים לנהוג כדי להחליט את זה. 


ובסופו של כל קטע מנהלתי מחכה הכביש המפותל, שמתעקל כמו חיוך. אלנטרה N מחייכת, חושפת שיניים ואז נועצת אותם באספלט ואם מגזימים אז גם בתחת (מותר לכתוב תחת פה? שואל בשביל חבר). בצבא קוראים לזה "קנה מלווה מבט", היא עושה משהו דומה עם ההגה. הוא קצרצר ויש לו קצת יותר מ-2 סיבובים מנעילה לנעילה, וביניהם כל מעלה מתורגמת לשינוי כיוון של החרטום. אחרי כל כך הרבה חשמליות, גם כאלו המתיימרות לספורטיביות, שבהן המשקל מנהל את המכונית, פתאום פוגשים מכונית שבה אתם מנהלים את המשקל – וזה עובד לטובתכם.

היא אוהבת נהיגה חלקה של תיקול פניות בתהליך של בלימה משמעותית, הפחתת לחץ, הפניית הגה, הגעה לשיא, פתיחת מצערת והגה החוצה. היא אוהבת לא פחות נהיגה פחות סטרילית, של הפניית הגה חדה תוך כדי הבלימה החריפה וערעור האחיזה של האחוריים, של חזרה מוגזמת לגז ושימוש בדיפרנציאל מוגבל ההחלקה כדי להתפרע החוצה במהירות, אבל בלי לצאת מהקו. זו דואליות שהיא תולדה של כיול בולמים, מתלים, היגוי והעברת כוח שלמעט יצרניות אכפת מזה, ויש עוד פחות שמגיעות אליה. 

PXL_20251027_091053758~2.jpg

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

סיכום - אבא תקנה לך

בינואר 1995, נחתה בישראל סובארו אימפרזה GT, אולי אם המשפחתיות הספורטיביות המודרניות. היו לה 211 כ"ס, היא נחשבה למפלצת ונזקקה להנעה כפולה כדי להתמודד עם כל הכוח הזה. 30 שנה אחר כך עם הספק גבוה ב-65 סוסים והנעה קדמית בלבד, יונדאי אלנטרה N לא ממצמצת היכן שהאימפרזה הייתה כבר מאבדת את זה לגמרי. ואם לפעמים נדמה גם לך שהשיח הנוכחי סביב מכניות הוא רק על AC או DC במונחי טעינה ביתית או מהירה. באה יונדאי אלנטרה N שהיא AC/DC בהקשר של להקת הרוק, של highway to hell בעליות של מבוא חמה ו- thunderstruck בכביש הגלבוע. המתחרה הישירה שלה היא סקודה אוקטביה RS, על הנייר, לכל אחת מהן מענה בתחום אחר, האלנטרה חזקה וזולה משמעותית מ-265 אלף השקלים של האוקטביה, הסקודה איכותית ושימושית משמעותית מהיונדאי. איך הן זו מול זו על הכביש? בשביל זה צריך השוואתי רציני שלנו. כאשר שמים את המונח "משפחתית ספורטיבית" היא חסרה כמה רכיבים שהיו משפרים את ההצעה שלה כמשפחתית – תנאי מחיה, איכות חומרים, אולי בתחום האבזור ויהיו כאלו שיגידו גם בקרת שיוט אדפטיבית (אני לא, אני אוהב לנהוג). אבל היא כל מה שתצפו ואפילו יותר מספורטיבית. אז אם אתם מוכנים לשנות את הסדר מ"משפחתית ספורטיבית" ל"ספורטיבית משפחתית", ב-235 אלף שקלים היא המלצת קנייה חד משמעית, באופן שלא השמעתי כבר הרבה מאוד זמן.

יונדאי אלנטרה N: השאלות החשובות

זוהי גרסה ספורטיבית שעברה השבחה מלאה בחטיבת הביצועים N של יונדאי – עם מנוע חזק, שלדה מוקשחת, בולמים אדפטיביים ודיפרנציאל מוגבל החלקה.

0

מנוע 2.0 ליטר טורבו מפיק 276 כ"ס ו-40 קג"מ, המאיצים את הרכב ל-100 קמ"ש בכ-5.3 שניות בלבד.

0

היא מדויקת, זריזה ושובבה - היגוי חד במיוחד, אחיזה גבוהה ודיפרנציאל אלקטרוני שמאפשר שליטה מדויקת גם במגבלות.

0

היא ניתנת לשימוש יומיומי, אך נוחות הנסיעה ובידוד הרעשים בינוניים; המתלים קשים והצמיגים בחתך 35 גורמים לקופצנות.

0

גבוהה מאוד – מושבים ספורטיביים בריפוד נאפה, מערכת BOSE, מסך כפול 10.25 אינץ’, חימום להגה ולמושבים, כפתורים למצבי נהיגה על ההגה ומצב “בוסט”.

0

מצוידת בכל מערכות הבטיחות המתקדמות של יונדאי, כולל בלימה אוטונומית ותיקון סטייה, אך חסרה בקרת שיוט אדפטיבית.

0

תא המטען בנפח 402 ליטר ומרווח הרגליים האחורי טוב, אך הגישה למושב האחורי מוגבלת ואין פתחי מיזוג או מסעד יד.

0

רועם ומרשים, עם פיצוצים באגזוז בנהיגה ספורטיבית – חלק יאהבו, אחרים ימצאו זאת מוגזם.

0

כ-13 ק"מ לליטר בנהיגה רגועה וכ-9.3 ק"מ לליטר בממוצע משולב.

0

במחיר של כ-235,000 ש"ח, היא מציעה ביצועים ותחושת נהיגה של מכוניות ספורט אמיתיות עם שימושיות משפחתית – תמורה גבוהה לחובבי נהיגה אמיתיים

0

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.