מקסוס eTERRON 9 - מבחן דרכים: טנדר גלמפינג

הטנדר החשמלי של מקסוס הוא לא הטנדר החשמלי הראשון בשוק, אבל עבור מי שיצליח לעשות שינוי יסודי של התפיסות בנוגע לתצורה, להנעה ולשימוש, מחכה משהו שאף אחד אחר לא מציע

הרכב הנבחן

electric.svg
מקסוס eTERRON 9
מקסוס eTERRON 9 חשמלי, Premium, 4x4
  • מחיר
    ₪309,990
  • החזר חודשי
    mimun-logo.png
  • טווח נסיעה חשמלי WLTP (ק"מ)
    432
  • טווח נסיעה בפועל (ק"מ)
    טווח נסיעה בפועל
    הטווח אליו הגענו במבחן הדרכים שלו, על אספלט ישראלי, בתנאים אמיתיים, בנהיגה הגיונית, על סוללה אחת
    350
  • 0 ל-100 קמ"ש (שניות)
    5.8
  • הספק טעינה מהירה DC (קילוואט)
    הספק טעינה מהירה DC
    הטעינה המרבית שהרכב יכול לקבל, לפי נתוני יצרן. רכב שיכול לקבל 50 קילוואט, יוגבל גם במטען חזק יותר
    115
  • יתרונות
    אבזור, תא נוסעים, ביצועים, נוחות ואיכות נסיעה
  • חסרונות
    טווח נסיעה, כושר העמסה, בלמים, יכולת בשטח טכני, תמורה

זה היה צירוף מקרים, או החיווט החבוט של הנוירונים במוח שלי, אבל כאשר התחלתי לנסוע במקסוס eTERRON 9 והשיר "אמריקן פאי" של דון מקלין התחיל להתנגן ברדיו לא יכולתי שלא להפליג במחשבות אוטו-פילוסופיות. השיר מתאר את "היום שבו המוזיקה מתה", באותה התרסקות מטוס ב-1959, שעל סיפונו היו באדי הולי, ריצ'י ואלנס וג.פ. ריצ'רדסון, מהאבות המייסדים של הרוקנ'רול האמריקני. ויחד עם שלושת המוזיקאים האלו מתה גם חתיכה מאמריקה ההיא. גם הטנדר הקלאסי הוא חתיכת אמריקנה וכמו הרוקנ'רול שהתחיל שם והתגלגל לכל העולם, גם הטנדר קיבל שלל גרסאות והתאמות לשווקים השונים ואבולוציות שונות ומשונות. מה-UTE האוסטרלי ושברולט אל-קמינו הזכור לטוב, לטנדר סובארו, מהמפלצות נעולות צמיגי הענק בקרחוני איסלנד ועד לקאדי בדרום אפריקה שהוא בעצם פולקסווגן גולף דור ראשון עם ארגז ובברית המועצות מוסקוביץ' טנדר.


הטנדר המודרני הוא כבר לא המכונה החסונה שהחליפה את הסוס אצל הבוקר


PXL_20250930_075636701.ACTION_PAN-01.COVER~2.jpg

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

לאלו מצטרפים, או למעשה אפשר לומר גם חוזרים לשוק בשנים האחרונות שלל כלים שהם הצעת הגשה שונה לגמרי של מוסד הטנדר. כבר לא המכונה החסונה שהחליפה את הסוס אצל הבוקר, נושאת את החקלאי לקצה הגד"ש, עומסת עליה את כלי העבודה והחומרים של קבלן השיפוצים או ארבעה פועלים וכלי הגינון של מחלקת גנים ונוף בעירייה. יש זן חדש של טנדרים כמו פורד מאבריק, או ריוויאן וגם טסלה סייברטראק או ג'יפ גלדיאטור שהגישה שלהם לכל אירוע הטנדר מנותק מכל הקשר מוכר שיש לנו לעולם שאנחנו מכירים מכלים כמו טויוטה היילקס, איסוזו די מקס, פורד ריינג'ר ודומיהם כחולי הצווארון. כלי רכב שאולי ראויים ביותר לתואר השחוק מדי של "רכב פנאי" בטח ראויים יותר משלל הקרוסאוברים שסביבנו. מקסוס eTERRON 9 הוא אחד מהם.

PXL_20250930_052156993.MP.jpg

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

הקשר, פרטים

מקסוס, הינה זרוע של קונצרן הרכב SAIC הסיני. המיקוד שלה – כלי רכב גדולים ומסחריים. החל במיניוואנים שבישראל אנחנו מכירים כמקסוס מיפה 7 ו-9, עבור בוואנים ומשאיות קלות ויש גם טנדרים. ה-TERRON שהוצג ב-2024 הוא הבינוני בהיצע הטנדרים של היצרנית, שהתחיל עם מנוע דיזל ולקראת סוף אותה שנה נוסף לו גם ה-eTERRON בעל ההנעה החשמלית.

בישראל משווק הדגם בשתי רמות גימור, "לקשרי" כגרסת הכניסה ומחירה 290 אלף שקלים ו"פרימיום" שמחירה 310 אלף שקלים. ההבדלים הם בהיבט הטכני ובאבזור הנוחות. כאשר בפן הטכני הגרסה המאובזרת מוסיפה קפיצי אוויר (אופציונליים כחלק מחבילת "פרו" בתוספת 15 אלף שקלים גם ברמת הגימור לקשרי) וחישוקי 20 אינץ' עם צמיגים מוטי כביש לעומת 18 אינץ' וצמיגי AT בלקשרי. אבזור הנוחות יפורט בהמשך בנפרד.

PXL_20250930_052503097.MP~2.jpg

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

עם 550 ס"מ מפגוש לפגוש, הוא ארוך בכ-15 ס"מ מטנדרי ה-1 טון דוגמת טויוטה היילקס, איסוזו דימקס או פורד ריינג'ר. גם הרוחב של 200 ס"מ מייצר לו נוכחות ובולטות מובחנת. הגובה של 186 ס"מ נמצא ב"תקן" של הטנדרים שאינם מזן המשאיות מאמריקה ובסיס הגלגלים שלו 330 ס"מ - גם הוא מציג עדיפות ביחס לטנדרים 1 טון. ומכיוון שבטנדר מדובר יש גם ארגז, והוא במידות אורך ורוחב של 156 ו-150 ס"מ בהתאמה ועומק של 53 ס"מ. כנגזרת מהמימדים החיצוניים שלו, הארגז גדול משל טנדרים אחרים, אולם בשל משקל עצמי גבוה משלהם (2,880 ק"ג בגרסת המבחן) כושר ההעמסה שלו נמוך משמעותית – 620 ק"ג (או 650 ברמת הגימור "לקשרי"). ומה שיש לו ואין לאחרים, זה תא קדמי נפתח חשמלית בנפח 236 ליטרים. זה מקום מצוין שפותר סוגייה בעייתית בטנדרים - השארת חפצים חשופים בארגז הפתוח. מרווח הגחון נע בין 23 ס"מ נכבדים ל-30 מכובדים עד מאוד עם הנפת הכלי למלוא גובה כריות האוויר.

על ההנעה, שני מנועים חשמליים היוצרים הנעה כפולה, הקדמי עם 170 סוסים והאחורי עם 272 סוסים, כלומר, אורווה משותפת של 442 כ"ס ו-71.4 קג"מ. כאן כבר מתחיל להתבהר ביתר בהירות הפער בינו לבין טנדרים "רגילים". זהו פער שהוא כפול מההספק והמומנט המקובלים של טנדרי ה-1 טון. כושר הגרירה שלו זהה ועומד על 3.5 טון לעגלה עם בלמים.


בקיבוץ שלי, כמו בכל קיבוץ, הטנדר הוא מוסד. כך שהמקסוס eTERRON 9 זכה להתעניינות כלל משקית.


אבזור: עוד, תעמיס עוד

למרות שמחירם כבר לא עממי, טנדרים עדיין לא מציעים אבזור יוצא דופן, להוציא חלק מהאמריקנים הגדולים. זה לא המצב במקסוס. אצלו הרשימה כוללת בין השאר בולמי אוויר, מושבים חשמליים ומחוממים, בזה של הנהג גם אוורור ועיסוי, ריפוד עור בשני גוונים, בקרת אקלים מפוצלת, מצלמה אחורית במראה המרכזית, פתיחה של הארגז ותא המטען הקדמי מהשלט, לוח מחוונים ומולטימדיה 12.3 אינץ', תאימות אנדרואיד ואפל, מערכת שמע של JBL, טעינה אלחוטית לנייד, גג פנורמי עם תריס חשמלי, מד שקילה מובנה, שקע חשמל מלפנים ושניים בארגז ועוד. מערכות הבטיחות כוללות תיקון סטייה מנתיב, בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, זיהוי תמרורים, בקרת שיוט אדפטיבית, מצלמה היקפית כולל תחתית הרכב, התרעה על שכחת ילדים ועוד. רמת האבזור הבטיחותי שלו היא 7 מתוך 8, חריג גם למכוניות נוסעים. למקסוס eTERRON 9 אחריות של 5 שנים או 160,000 ק"מ על הרכב, 8 שנים או 200,000 ק"מ על הסוללה. מרווח הטיפולים הוא 30,000 ק"מ או שנתיים.

בא לשכונה בחור חדש

בקיבוץ שלי, כמו בכל קיבוץ, הטנדר הוא מוסד. כך שהמקסוס eTERRON 9 זכה להתעניינות כלל משקית. מבטים מרחוק, ואז סיבוב מסביב, רחרוח מתחת לקו המרכב, קצת עיקום אף למראה החישוקים והצמיגים החלביים, הסתייגות מהחוסן שתפגין לאורך זמן מערכת קפיצי האוויר, אבל החסם העיקרי היה כאשר נפתחה הדלת לתא הנוסעים האולטרה מהודר שלו, "שום סיכוי שהוא שורד סבב קווי השקייה בחורף". אבל כאמור, לא לשם הוא נוסע, לא אליהם הוא יגיע. לעומת זאת בקרב בני אדם מן היישוב, הכלי הזה לא השאיר אף אחד אדיש. ההופעה החיצונית בהחלט נושאת את המסר הנכון עם המרכב הזוויתי, החזית האטומה, המימדים, וגם לצביעה המדברית והמדבקה על רכב המבחן הייתה תרומה.

PXL_20250930_052545919.MP~2.jpg

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

תא הנוסעים שלו, שסייג את מסוקסי הבלורית והתואר, הוא דווקא מנקודות החוזקה של הכלי הזה. אתם יכולים בקלות לשכוח שאתם בטנדר למראה הקבינה הזו. אני יודע שזה מתחיל להישמע נדוש – אבל הוא באמת רחוק מכל מה שטנדר "רגיל" מסוגל להציע. במראה, באיכות וגימור החומרים, בפרטים הקטנים, המרווח והשימושיות שלו. שילוב החומרים, המרקמים והצבעים נראים כלקוחים מעולמות היוקרה ועדיין בלי להיות מצועצעים מדי.


גם הפטנט של מראה אחורית שהיא בעצם מצלמה לוקה בביצוע. הן בשל הלכלוך שהיא צוברת והן בשל איכות התמונה המגורענת בחשכה


 

PXL_20250928_130325409~2.jpg

צילום: קינן כהן

הטיפוס פנימה מפגיש תנוחת ישיבה גבוהה מאוד, ותצפית טובה החוצה עם שני מסכי 12.3 אינץ' המונחים על פאנל מאורך, אחד ללוח המחוונים והשני למערכת המולטימדיה. לוח המחוונים שימושי ואינפורמטיבי, אבל סובל גם הוא מהאופנה של הדמיית הסביבה וכלי הרכב הסמוכים על ידי מערכות הבטיחות; מציק, מיותר, מרצד. ישנו גם "פסנתר" מתגים פיזיים לשליטה על בקרת האקלים ומערכות מרכזיות המקל על תפעול הרכב השוטף. גם התפעול מהמסך סדור ולוגי, לקח לי דקה להגיע לביטול הפונקציה של אוורור מושב הנהג כך שלא יפעל אוטומטית בכניסה לרכב (כן, הוא עד כדי כך מאובזר). אבל פטור ללא כלום אי אפשר וגם הוא לוקה בפרוצדורת ביטול מערכות בטיחות מסובך. לפחות את תיקון הסטייה מנתיב אפשר להסיר דרך קיצור דרך. לעומת זאת את הפונקציה של הקרנת ה"שטח מת" על גבי המסך עם הפעלת האיתות – בדיוק על המקום בו מוצגת המפה – אין אפשרות לבטל. גם קביעת דרגת הרגנרציה לא זמינה בקלות וגם הפטנט של מראה אחורית שהיא בעצם מצלמה לוקה בביצוע. הן בשל הלכלוך שהיא צוברת והן בשל איכות התמונה המגורענת בחשכה.

בסיס הגלגלים שלו מאפשר גם מושב אחורי נדיב כל עוד הוא לא מושווה למפלצות האמריקניות. המושב מרווח אפילו לשלושה מבוגרים ואלו נהנים מרצפה שטוחה, יציאות מיזוג, חימום למושבים ושקעי טעינה. החיסרון היחיד בו הקורה האחורית העבה שמסתירה חלק מהנוף.

עוד באותו נושא

הטנדר נוסע

יותר מכל חשמלית בה נהגתי בעבר, תחושת הביצועים ב- eTERRON 9 הייתה מטעה במיוחד. אולי כי ההרגל הוא לצפות לתגובות איטיות משהו מטנדר, ובכל אופן תמיד כאלו המלוות בשאון מנוע דיזל נוהם. כאן אין את שניהם, הוא מגיב כנשוך נחש לכל נגיעה בדוושה גם במצב ECO, כל שכן במצב הספורט וכל זה נעשה בשקט מוחלט שמאוד מטעה ביחס לקצב האמיתי בו הקובייה הזו שועטת קדימה. השילוב הזה גורם ל-5.8 השניות הרשמיות שלו מעמידה ל-100 קמ"ש להידמות כקצרות יותר משמעותית. אותו סיפור חוזר גם בעקיפות ותאוצות ביניים. למעשה, ברוב המוחלט של השימוש בו, נדיר מאוד שתעברו את 50% בלחיצה על המצערת. בבדיקת ההעמסה, כאשר הוא עם כמה מאות קילוגרמים בארגז ובמצב ECO לא נדרשנו ליותר מ-30% בנהיגה רגילה.


הביצועים נהדרים, אבל בפניות חדות ובשינויי כיוון הוא מזכיר לך שיש גבול פיזיקלי עליו הוא לא יכול להערים ועם הגובה הזה וכאשר נושקים ל-3 טון עם נהג


 

PXL_20250930_075209035~2.jpg

צילום: קינן כהן

בכלל, שפעת הסוסים הזו גרמה לנהיגה שלו באופן בלתי מהוגן לחלוטין עבור טנדר. זו הייתה הפעם הראשונה בה תקפתי עם טנדר פניות במהירות שהשתיקה יפה להן כאשר השוטר שואל אם יש לך מה לומר להגנתך וכל דבר שתגיד ישמש נגדך בבית המשפט. תוקף כן, אבל כוחו תקף רק לכניסה לפנייה, כי במהלכה ובשינויי כיוון הוא מזכיר לך שיש גבול פיזיקלי עליו הוא לא יכול להערים ועם הגובה הזה וכאשר נושקים ל-3 טון עם נהג – יש גבול לכל תעלול. אגב, גם הבלמים לא עומדים בקו אחד עם מערכת ההנעה. נשיכתם של אלו חלשה משמעותית מהבעיטה של ההיא. זה רק המבט למחוון המהירות שמזכיר שאנחנו בכלל מחוץ לאזור הנוחות של טנדר, כל טנדר.

וכאשר חוזרים איתו לאזור הנוחות, יש לו הרבה נוחות להציע בזכות אותם קפיצי אוויר. זה שוב, ולא בפעם האחרונה בפער העצום מכל מה שאתם תופסים או מצפים מטנדר. זה לא רק השקט החשמלי, אלא גם ובעיקר בליעת מהמורות, גיהוץ שקעים וריסון שברים. הכל נעשה בצורה מעולה, לא רק בסדרי גודל של טנדר, אלא בכלל. אלו רק הצמיגים בחתך הלא סביר לרכב מסוגו (55) שמצליחים להפריע.

PXL_20250930_052701409.MP~2.jpg

צילום: קינן כהן

עמל וחשמל

בכל הקשור לטווח, ל- eTERRON 9 סוללה בקיבולת 102.2 קוט"ש. זו אמורה להעניק שלו טווח מוצהר משולב של 432 ק"מ על פי תקן WLTP. נכון שתנאי נהיגת מבחן הינם מכבידים יותר משימושים שוטפים רגילים, וגם טנדר דיזל הוא לא בדיוק גמל, אבל אנחנו עדיין לא הצלחנו להתקרב לנתון הזה. אצלנו לפי צריכת החשמלי והמדידות שלנו, עמדה הצריכה על כ-31 קילוואט ל-100 ק"מ והטווח על בין 330 ל-350 ק"מ. בדיקת גרירה הביאה להפחתה שלו לבין שליש לחצי, תלוי בעומס.

ככל רכב חשמלי, את חשבון הנפש של השעשועים מעבירים בזמן הטעינה. בשקע ביתי הוא יוכל להשיב לעצמו אנרגיה בקצב של עד 11 קילוואט, שזה אומר 12 שעות לטעינה מלאה ובעמדה מהירה הוא מגיע לקצב של 115 קילוואט, שהם כ-40 דקות מ-10 ל-80 אחוזים.


הוא טוב מאוד לשבילים, בהחלט יתאים לגרירת קרוואן או עגלה של אופנועי שטח, טרקטורון ו-SBS, אבל כאשר השטח יהפוך לקשוח, תשאירו אותו ותמשיכו עם הכלים הייעודיים


PXL_20250930_075036170.ACTION_PAN-01.COVER~2.jpg

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

מתח בשטח

ומן הכביש הסלול, אנחנו חותכים גם לשטח. אמרנו שהוא שונה מכל טנדר? אז גם פה. בעוד כוח כמובן לא חסר לו, וגם מומנט, מרווח גחון וזוויות גישה ונטישה טובות מאוד. קשה לומר שה- eTERRON 9 הוא מכונת עבירות. באופן בסיסי זווית הבטן והממדים שלו מגבילים ככל טנדר, באופן ממוקד יותר הוא חסר נעילות ובעל בקרת משיכה בעלת פעולה איטית ומהוססת אם בכלל, מהלך המתלים רחוק מלהציג את היכולות של סרן חי, ובאופן ספציפי לרכב המבחן בעל צמיגי כביש מובהקים שממהרים לאבד אחיזה למראה דרדרת. מהלך המתלה גם הוא לא מרשים. אני כן רושם לפני שצריך לנסות גם את גרסת הלקשרי עם צמיגים ראויים יותר במידות 265/65 על חישוק 18. הוא טוב מאוד לשבילים, בהחלט יתאים לגרירת קרוואן או עגלה של אופנועי שטח, טרקטורון ו-SBS, אבל כאשר השטח יהפוך לקשוח, תשאירו אותו ותמשיכו עם הכלים הייעודיים.

PXL_20250930_053935914.MP~2.jpg
  • הספק

    442 כ"ס

  • תאוצה 0-100

    5.8 שניות

  • טווח מוצהר/מבחן

    350/432 ק"מ

סיכום

עד סוף המאה ה-19, סוס היה כלי תחבורה, עבודה מרכזי ובעל יישומים צבאיים ובשוליים שימש לפנאי או הנאה. היום, הסוס נמצא בצד השני, כאשר עיקר השימוש בו הוא לפנאי ומיעוט זניח מהם משמשים לצרכי עבודה. זו גם ההמשגה הכי טובה לכלי כמו המקסוס eTERRON 9, הסיכוי שמי שרוכש טנדר לצורך עבודה ייעודי ייקח אחד כזה לא ממש גבוה. מגבלות כושר ההעמסה, הטווח המתקצר בגרירה או שמרנות ירחיקו ממנו את לקוחות הטנדר הקלאסי. אבל הוא בהחלט עשוי להיות פתרון מצוין למי שרוצה רכב שיכול להיכנס לשטח (בלי להגזים), מציע איכויות נסיעה ודינאמיות כמותן לא פגשתי בכל טנדר אחר. הביצועים נהדרים, תא נוסעים משובח באבזור, במרווח ובגימור שלו והוא גם הפגין הצטיינות במבחני הריסוק האירופיים עם 5 כוכבים. לחובתו פוטנציאל שטח לא ממומש, עודף התחכמות באבזור, כושר העמסה לא כשל טנדר "אמיתי" וטווח ריאלי שהיום כבר לא נחשב למרשים בעידן של חשמליות עם 400-450 ק"מ. אבל האתגר האמיתי שלו נמצא בכלל בתג המחיר, כאשר הוא מתחיל ב-290 אלף שקלים ומגיע ל-310 למכונית המבחן, הוא לכאורה ב"טווח" המחירים של טנדרי ה-1 טון. אובייקטיבית, בשקלול הגודל, הביצועים, החיסכון, האבזור ושאר הרכיבים – זה מחיר ראוי בהחלט. אלא שכאשר לוקחים בחשבון שהוא לא מתחרה בכלי העבודה, אלא בתחום הפנאי, לא מספיק להרשים ברמת המוצר, צריך לצרף אליו תג מחיר שיעזור ללקוחות האלו לשים סימן קריאה ליד ההחלטה לבחור דווקא בו, כי ראוי לשבח – הוא בהחלט כן.

PXL_20250928_131748331.jpg

צילום: קינן כהן

מקסוס eTERRON 9 השאלות החשובות

למקסוס eTERRON 9 שני מנועים חשמליים בהספק כולל של 442 כ"ס ו-71.4 קג"מ – כפול כמעט מההספק והמומנט של טנדרי ה-1 טון הקלאסיים כמו היילקס או דימקס.

0

בטעינה ביתית (11 קילוואט) נדרשות כ-12 שעות לטעינה מלאה, ובעמדת טעינה מהירה (115 קילוואט) ניתן להגיע מ-10% ל-80% בתוך כ-40 דקות.

0

למרות שטווח הנסיעה המוצהר הוא 432 ק"מ לפי תקן WLTP, במבחן בפועל התקבל טווח של כ-330–350 ק"מ, ובגרירה – ירידה של עד חצי מהטווח הזה.

0

כן. אורכו 550 ס"מ – כ-15 ס"מ יותר מהיילקס ודומיו – רוחבו 200 ס"מ ובסיס הגלגלים שלו 330 ס"מ. גם הארגז שלו גדול, אך בשל משקל עצמי גבוה (2,880 ק"ג) כושר ההעמסה מוגבל ל-620–650 ק"ג.

0

ש לו תא קדמי נפתח חשמלית בנפח 236 ליטר – פתרון נדיר בטנדרים, המאפשר אחסון מוגן לציוד שאינו מתאים לארגז הפתוח.

0

תא הנוסעים של ה-eTERRON 9 מעוצב ומאובזר ברמה המזכירה רכב יוקרה, עם ריפודי עור דו-גוניים, מושבים מחוממים ומאווררים, גג פנורמי ומערכת מולטימדיה 12.3 אינץ'.

0

בין היתר יש בלימה אוטונומית גם ברוורס, תיקון סטייה מנתיב, מצלמה היקפית כולל תצוגה מתחת לרכב, זיהוי תמרורים, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שכחת ילדים ועוד. רמת הבטיחות מוגדרת כ-7 מתוך 8.

0

כן. המקסוס eTERRON 9 קיבל 5 כוכבים במבחני הריסוק של Euro NCAP.

0

הוא מתאים לשבילים, טיולים וגרירת קרוואן, אך לא לשטח טכני קשה. חסרות לו נעילות דיפרנציאל, ובגרסת המבחן היו לו צמיגי כביש.

0

פחות למשתמשי טנדרים "עובדים" ויותר למי שמחפש רכב פנאי גדול, חזק, יוקרתי וחשמלי שיכול גם לגרור ולצאת לשטח קל.

0

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.