מזה כמה שנים ששוק הרכב הישראלי חווה מעבר מהיר להנעה חשמלית, כאשר גם השנה הצמיחה נמשכת ו-17.9% מהמכוניות החדשות היו עם הנעה זו. תהליך דומה קורה גם באירופה, חלקים מארה"ב ומקומות נוספים, אולם כאן בישראל הביטוי שלו שונה – זהות המותגים והדגמים לא אותו הדבר. בתחילת העשור ראינו פעילות מצומצמת של מותגים סינים חדשים וצעירים שהחלו מטפטפים לשוק המקומי (AIWAYS, למשל), גם כאלה מוכרים שהחלו להיכנס לתחום החשמלי (MG) – אולם את התנופה החשמלית הגדולה הביאה טסלה עם תחילת שיווקה בישראל בשנת 2021. ובכל זאת, מהר מאוד המותגים הסינים תפשו את מרכז הבמה החשמלית, ושנת 2023 היא ביטוי מאוד ברור לכך.

ג'ילי C מתיחת פנים
צילום: בן חסון
 

כלי רכב החשמליים הנמכרים ב-2023

BYD אטו 3 – עם 14,244 יח' 
ג'ילי גיאומטרי C – עם 7,129 יח'
טסלה מודל Y – עם 4,150 יח'
יונדאי איוניק 5 – 2,397 יח'
טסלה מודל 3 – 2,391 יח'
MG 4 – עם 1,624 יח'
סקודה אניאק – 1,432 יח'
יונדאי קונה – 1,325 יח'
טויוטה bZ4X – עם 965 יח'
אורה פאנקי קאט – 932 יח'

כמו בשנה הקודמת, נראה לנו שהדרך הטובה ביותר להתחיל להמחיש זאת היא במספרים. הדגם החשמלי הנמכר ביותר בישראל הוא ממוצא סיני (גם בשנה שעברה), אלא שהשנה מדובר בסדר גודל אחר לגמרי – שכן אותו הדגם הוא גם הנמכר ביותר בדירוג הכללי. מדובר על BYD אטו 3 שנמסר במספר חסר תקדים בשוק הישראלי. דגם מהווה לבדו יותר מ-5% מכלל שוק הרכב בשנת 2023 ויותר מ-30% מהסגמנט החשמלי.

טסלה מודל Y
צילום: בן חסון

עוד מספרים שממחישים את השליטה הסינית בשוק: מתוך עשרת הדגמים הנמכרים ביותר ארבעה הם של מותגים סינים, ואחת נוספת מיוצרת בסין (טסלה מודל 3). אותם דגמים מהווים יחד יותר מ-50% מהשוק החשמלי וכלל הדגמים הסינים מגיעים לנתח שוק של יותר מ-58%. נתונים אלה לא כוללים דגמים של יצרניות מערביות המייצרות בסין (טסלה, ב.מ.וו ועוד) או מותגים בבעלות סינית (פולסטאר, וולוו).

ובכל זאת, השנה המותגים המסורתיים מראים נוכחות בולטות יותר – אם כי עדיין רחוקה מהדומיננטיות של המותגים הצעירים מסין. אומנם ג'ילי גיאומטרי C (שהיה הנמכר ביותר מסוגו בשנה הקודמת) נמצא במקום השני עם נתון מסירות נאה, אך זה מגלם צמיחה קטנה יחסית של כ-4.5% בלבד. לעומתו הדגם הבא ברשימה הרשים יותר – טסלה מודל Y נהנה השנה מצמיחה אדירה בזכות שילוב של הורדת מחיר לגרסאות ההנעה הכפולה והצגתה של גרסת הנעה אחורית במחיר נגיש יחסית – הוא כמעט ריבע את המסירות ביחס לשנה הקודמת.

יונדאי איוניק 5
צילום: מערכת אוטו

גם יונדאי איוניק 5, נציג ראשון של מותגי ה"מורשת", צמח במסירות ביחס לשנה הקודמת (34.3%+) והתמקם רביעי. למרות העדכון שעברה בחודש ספטמבר טסלה מודל 3 מסרה השנה בערך מחצית מהנתון של השנה הקודמת, אך זה מספיק לה כדי להתברג למקום החמישי בטבלה.

מותג סיני נוסף הוא MG אשר חזר השנה לתחום החשמלי עם השקה של לא פחות מארבעה דגמים חשמליים חדשים לגמרי (4), חדשים עבור השוק המקומי (מארוול R, ו-5) או מחודשים (ZS). המובילה במסירות היא כמובן ה-4 המשפחתית, המכונית המודרנית ביותר בהיצע של היצרנית אשר התמקמה שישית במסירות רכב חשמלי ב-2023.

בהמשך הרשימה עוד דגמים ממותגים מסורתיים: סקודה אניאק במקום השביעי, יונדאי קונה עם מיקום שמיני מפתיע בהתחשב בוותק שלו וטויוטה bZ4X במקום התשיעי – כולם מציגים צמיחה נאה במסירות ביחס לשנה הקודמת.

טויוטה bZ4X
צילום: עזרא רפאל

אורה פאנקי קאט סוגרת את העשירייה הפותחת עם נתון מסירות לא רע בהתחשב בהצעה הלא ממש זולה ולא ממש שימושית שלה. העיצוב הכובש כנראה עושה עבודה אחרי הכל. 

עוד דגמים ששווה להזכיר: MG ZS שחזר השנה לשוק הספיק להימסר ב-705 יח'. למרות הציפיה והעניין לקראת הגעתה יונדאי איוניק 6 מסרה רק 702 יח', הרחק מאחורי טסלה מודל 3 המתחרה. BYD הספיקה למסור רק 516 יח' של הדולפין, נתון כמעט זהה לשל פולקסווגן iD.4 הגדול והיקר בהרבה. קיה EV6, האחות היקרה של יונדאי איוניק 5, מסרה הרבה פחות ממנו – 265 יח' בלבד.

אורה פאנקי קאט
צילום: בן חסון