הישראלים, כמו רבים אחרים בעולם, אוהבים רכבי פנאי – וזה נכון לכל גודל, סגמנט ותקציב. רכבי הפנאי הקומפקטיים כבר מזמן הוכיחו את הדומיננטיות שלהם, אולם אחיהם הקטנים פופולריים למדי גם הם. רכבים מסגמנט הפנאי הקטן (B-SUV) היוו השנה 14.6% מסך שוק הרכב הישראלי – צמיחה של כ-10.6% ביחס לנתון של השנה הקודמת. במקביל, חלקן של המשפחתיות – המוצעות לרוב בסביבת מחיר דומה לשל רכבי הפנאי הקטנים – ממשיך לרדת.

יונדאי קונה
צילום: אלי שאולי

רכבי פנאי קומפקטיים (B-SUV)

טויוטה יאריס קרוס – 6,826 יח'
יונדאי קונה – 4,710 יח'
סוזוקי S-CROSS – עם 3,872 יח'
קיה סטוניק – 3,191 יח'
יונדאי באיון – 3,169 יח'
יונדאי וניו – 2,929 יח'
פיג'ו 2008 – 2,619 יח'
סיאט ארונה – 2,312 יח'
סקודה קאמיק – 2,024 יח'
מאזדה CX-3 – עם 1,853 יח' 

השחקנים המרכזיים נותרו השנה ללא שינוי משמעותי, ובראשם עדיין נמצא טויוטה יאריס קרוס שאף מציג צמיחה של 13% ביחס לנתוני השנה הקודמת. מרבית היחידות שנמסרו הן של הגרסה ההיברידית היקר היותר.

סוזוקי S-CROSS
צילום: בן חסון

במקום השני נמצא, ממש כמו בשנה הקודמת, יונדאי קונה שגם הוא הגדיל מעט את המסירות. כאן נציין כי במהלך השנה הושק הדור החדש של קונה שהוא גדול מקודמו ומשתייך לסגמנט הפנאי הקומפקטי – נתונים אלה יבואו לידי ביטוי בשנה הבאה. בכל מקרה, יונדאי קונה הוא גם מהדגמים הבודדים בסגמנט עם הנעה חשמלית ועם כ-1,350 יח' שנמסרו מגרסאות אלה הוא גם רכב הפנאי החשמלי הקטן הנמכר ביותר.

סוזוקי S-Cross (שלישי) מחליף את מקומו עם קיה סטוניק שיורד למקום הרביעי. הגעתו של דור מחודש ומשופר לסוזוקי הובילה לעלייה של כ-16% במסירות ביחס לשנה הקודמת, ולעומת זאת שנה נטולת חידושים בצד של קיה התבטאה בין היתר בירידה במסירות הדגם (22%-).

קיה סטוניק
צילום: יואל פלרמן

במקום החמישי והשישי נמצאים שני דגמים נוספים של יונדאי: באיון ווניו, בהתאמה. יחד עם קונה יוצגה השנה יונדאי על ידי שלושה כלים בסגמנט וזה בא לידי ביטוי גם במספרים – בערך רבע מהמסירות בסגמנט היו של אחד משלושת הדגמים שלה.

פיג'ו 2008 מתמקם שביעי השנה עם עלייה של 69% במסירות ושלושה מקומות בטבלה ביחס לשנה הקודמת. רכב הפנאי הקטן מצרפת הגיע לישראל ממש לאחרונה לאחר מתיחת פנים, וזה בוודאי יסייע לו להמשיך בתנופה. האחים לקבוצת פולקסווגן – סיאט ארונה וסקודה קאמיק – סיימו השנה במקום השמיני והתשיעי, בהתאמה (שביעי ותשיעי אשתקד). שניהן נהנו מצמחיה במסירות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

מאזדה CX-3 סוגר את העשירייה הפותחת, ירידה מהמקום השישי בשנה הקודמת המגיעה בין היתר על רקע ירידה בהיקף מסירות הדגם (כ-22%-).

פיג'ו 2008
צילום: מערכת אוטו