קיה סטוניק 2021 חוות דעת
-
רקע כללי
קיה סטוניק, שהוצג באמצע 2017, משתייך לסגמנט רכבי הפנאי הקטנים (B-SUV).
כמקובל בקרב דגמים מסוגו, סטוניק מבוסס על רצפת קיה ריו; בסיס הגלגלים (258 ס"מ) זהה, אך שאר הממדים גדולים משל ריו.
סטוניק הושק בישראל ביולי 2018, עם שתי מערכות הנעה לבחירה — 1.4 ליטר עם 100 כ"ס ותיבה אוטומטית-פלנטרית עם 6 היל', או 1.0 ל' טורבו עם 120 כ"ס ותיבה דו-מצמדית עם 7 היל‘. בנובמר 2020 הופסק שיווק גרסת ה-120 כ“ס של מנוע ה-1.0 ל’ — במסגרת מתיחת הפנים של הדגם הוחלף מנוע זה במנוע חדש בנפח דומה בעל הספק של 100 כ“ס.
מפרט האבזור התקני כולל מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות, המזכות את סטוניק בדירוג בטיחות של 5 כוכבים במבחני הריסוק האירופאיים.
השיווק בישראל החל ביולי 2018. באוגוסט 2020 נחשף סטוניק מעודכן לאחר מתיחת פנים. שיווק סטוניק המעודכן בישראל החל בנובמבר 2020.
-
עיצוב ונוכחות
ההופעה החיצונית מוצלחת, וניכר הבידול ביחס לסופרמיני עליה הוא מבוסס. לרכב הנבחן היה מרכב עם צביעה דו-גוונית, המוצעת רק ברמות גימור EX ופרמיום.
-
תא נוסעים ומטען
סביבת הנהג נעימה לשהייה - חומרי הדיפון אמנם פשוטים יחסית, אולם נוחות התפעול טובה, האבזור עשיר (בעיקר ברמת גימור 'פרמיום' של רכב ההדגמה) וניכרת ההשקעה בנראות (בעיקר ברמות הגימור הגבוהות).
מרחב הפנים מתקבל על הדעת לארבעה מבוגרים, לנוסע חמישי לא. המושבים נוחים ותומכים, אם כי תנוחת הנהיגה נמוכה כמעט כמו ברכב 'רגיל'.
-
מנוע וביצועים
מנוע הטורבו (1.0 ל' טורבו, 120 כ“ס) והתיבה הדו-מצמדית מוצלחים בדרך כלל — המומנט הגבוה וזמינותו תורמים מסייעים לכושר תנועה טוב, וגם התיבה נעימה בדרך כלל. נקודת החולשה העיקרית — הורדת הילוכים מהוססת, שעלולה להפריע במתארים מסוימים של האצות ביניים. צריכת הדלק במהלך המבחן עמד על 13.8 ק“מ לליטר.
גרסת ה-1.4 ל’ (100 כ“ס, אוטומטית) מציע ביצועים עצלים למדי — רצועת הכוח צרה, המומנט נמוך והתיבה מגיבה באיטיות. לזכות היחידה הזו צריכת דלק נמוכה: 14 ק“מ לליטר במבחן דרכים.
-
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה טובה ביחס לכלי רכב מסוג זה. אמנם פעולת המתלים נוקשה מהרצוי, אולם אין 'התרסקות' על שיבושים - וכמקובל, המצב פחות נעים בנסיעה עירונית ומשתפר בנסיעה בינעירונית.
מעבר לכך, בידוד הרעשים מוצלח. בזכות הכיול הנוקשה-יחסית, מתקבלת תחושת ניהוג בטוחה ונעימה, ולפרקים אף מהנה.
-
תמורה למחיר
סטוניק מציע תמורה גבוהה יחסית למקובל בקבוצתו. מעבר להיותו מוצר מוצלח, מחיריו הם מהנמוכים בקטגוריה, מפרט אבזור הבטיחות עשיר ויש אחריות נדיבה מהמקובל.
-
חדש בדגם
בנובמבר 2020 החל שיווקה של מתיחת הפנים של הדגם. השינויים שעבר כוללים עיצוב מעודכן לחזית ולאחור ומספר צבעי מרכב חדשים. סביבת הנהג עודכנה גם היא וכוללת כעת מערכת מולטימדיה עם צג בגודל 8 אינץ‘.
מנוע ה-1.0 ל‘ הוותיק הוחלף במנוע חדש בנפח דומה (טורבו, 3 ציל‘) מסדרת ’סמארט-סטרים‘. למנוע זה הספק של 100 כ“ס (120 כ“ס בעבר). הביצועים על הנייר מעט פחות טובים, אך הוא מפצה עם נתון צריכת דלק רשמי טוב במעט.
שיווק גרסת ה-1.4 ל‘ (100 כ“ס, תיבה אוטומטית) הופסק עם הגעת מתיחת הפנים ויחודש בתחילת 2021.
-
סיכום
להיט בטוח.