העיקרון שעמד בבסיס רכב הפנאי – נראה כמו רכב שטח, מבוסס על רצפה, מתלים ומכלולי הנעה של מכונית נוסעים – נשמר פחות או יותר מאז הדגמים הראשונים שהופיעו באמצע שנות התשעים (לפי הסדר: טויוטה ראב4, הונדה CR-V, סובארו אאוטבק). 

אלא שהדגמים האלה, וגם אלה שבאו במהלך השנים הבאות, שמרו כולם על הנעה כפולה ומרווח גחון סביר. בהמשך הוצעו דגמים שהנעה כפולה הייתה רק אופציה, וגם כאלה שאפילו זו לא הייתה בהיצע הגרסאות. בישראל, רוב דגמי הפנאי נמכרים עם הנעה קדמית, וגם דגמים שיש להם אופציה לכפולה בגולה, לא מוצעים איתה כאן.

רכב פנאי מציע יכולת טובה מזו של מכונית נוסעים לנסיעה בשבילים; ככל שהוא מותאם יותר לשטח, כך הוא יכול להגיע רחוק יותר, עמוק יותר ולהתמודד טוב יותר עם האתגרים שם. עם השנים, נתוני המרכב התקרבו למספרים המאפיינים מכוניות נוסעים, התרחקו מאלה הנדרשים להרחבת המעטפת בשטח. 

ובכל זאת; עדיין יש דגמים שמעניקים יותר ומאפשרים למטיילים לגוון ולהעשיר את מסלולי הנסיעה שלהם, להגיע למקומות שווים, שאחרת לא היו יכולים לבקר בהם. 

מ-120,000 שקלים – אלו רכבי הפנאי הטובים לשטח


נתוני כניסה לסקירה 
כל עשרת הדגמים שמככבים בסקירה זו אלו דגמי פנאי בטווח המחירים שבין 120,000 ל-300,000 שקלים, ולכולם הנעה כפולה כתנאי כניסה לכאן. הערה: מבין הדגמים המשווקים כיום בארץ ואשר מופיעים ברשימה, מחירו של היקר ביותר הוא 232,000 שקלים. כמו כן, קיימים – בעיקר סביב הקצה העליון של טווח המחירים – גם טנדרים ורכבי פנאי-שטח (רקסטון, לנד קרוזר, רנגלר, גרנד צ'ירוקי) בעלי מבנה ומפרט ייעודיים לשטח, על כך המשתמע מכך.

כדי למצוא מי הם הדגמים בעלי יכולת השטח הטובה ביותר מבין דגמי הפנאי שמחירם סביר, בדקנו מתוך עשרים דגמי הפנאי כפולי ההנעה המשווקים בארץ ברמות המחיר הנ"ל, את נתוני המרכב הרלוונטיים לנהיגה בשטח: מרווח גחון וזוויות גישה, בטן, נטישה וגם התייחסנו למערכות עזר; יצוין כי בדגמי שטח ניתן לשפר, בין השאר, את נתוני המרכב, אבל אלה מחוץ לתחום בסקירה זו.

הדגמים מסודרים לפי מידת ההתאמה שלהם לשטח, על פי תמהיל של נתוני מרכב וקיומם של אביזרי שטח. המחירים המוצגים לכל דגם מתייחסים לגרסת ההנעה הכפולה הזולה ביותר. בסוף הרשימה יוצגו דגמים שאינם מוצעים כיום בישראל, אך יגיעו לכאן במהלך השנה הקרובה –​ וגם לחלק הזה הוכנסו רק דגמים בעלי מפרט טוב לשטח.

מ-120,000 שקלים – אלו רכבי הפנאי הטובים לשטח


המושגים החשובים לשטח
מרווח גחון. המרחק בין הנקודה הקרובה ביותר בתחתית הרכב למשטח עליו הוא עומד. ככל שהמספר גדול יותר, יכולת הרכב בשטח טובה יותר. נתונים אופייניים לרכבי שטח של ממש הם לקראת 25 ס"מ ומעבר; ברכבי פנאי נקודת ייחוס טובה היא 20 ס"מ. 

זווית גישה. הזווית שבין הגלגל הקדמי לבין הפגוש. גם אם הרכב מוגבה כיאות מעל הקרקע, מבנה מסוים של חלקה התחתון של החזית שלו יעזור או יפגום ביכולת של הרכב "לגשת" למכשול ולעבור אותו, כמו גם בקטע מישורי בתחתית מורד. נתון טוב ברכב שטח נע סביב ל-32 מעלות, ברכב פנאי 30 מעלות הוא נתון טוב, ברובם אינו מגיע ל-25. יצוין כי דגמים אחדים בעלי יכולת נכשלים כאן בגלל שהמתכננים לא באמת חשבו על שטח מאתגר, והעדיפו מרכיבי עיצוב. 

מ-120,000 שקלים – אלו רכבי הפנאי הטובים לשטח


זווית בטן. הזווית שבין נקודת המגע של הגלגלים בקרקע ובין מרכז בסיס הגלגלים, בחלק העליון של תחתית הרכב. נתון זה מתייחס ליכולת הרכב לעבור לאורך מכשול, ומבוטא בזווית קהה (לפי חלקו התחתון של המשולש, כמו בסקירה) או חדה (לפי החלק המשלים). נתון זה מסביר מדוע אותו דגם עם מרווח גחון זהה אבל עם בסיס גלגלים קצר (מרכב 3 דלתות מול 5 דלתות), יהיה עדיף על הארוך יותר במעברים סלעיים, או, בקיצור: לא יתיישב עליהם. ככל שהזווית הקהה קטנה יותר, כך היכולת טובה יותר. 155 מעלות ומטה טובים לרכב שטח, בין 160 ל-155 טובים לרכב פנאי.

זווית נטישה. כמו גישה, רק ביציאה, הזווית שבין הגלגל האחורי ובין הפגוש. זווית נטישה גדולה יותר מאפשרת יציאה נוחה יותר ממדרגות או ירידות ללא ניגוח הפגוש האחורי על מכלוליו. את זווית הנטישה ניתן לשפר על ידי הגדלת קוטר הצמיגים או הגבהת מרכב הרכב. וו גרירה או משקל משא רב מקטין את זווית הנטישה. ברכב שטח נתון טוב הוא מעל 30 מעלות, וברכב פנאי ראוי לשטח מדובר סביב ל-25 מעלות. 

מערכות עזר. ברכבי פנאי מהסוג המופיע כאן, ההיצע נמוך-עד-לא קיים, ובכל זאת, ניתן למצוא גם בדגמים האלה מערכות ייעודיות לשטח, כמו נעילת דיפרנציאל, הילוך כוח וכיו"ב. בנוסף, מוצעים דגמים אחדים עם מערכות בקרה לנסיעה איטית במורד ומערכות עזר לזינוק בעלייה.

מהלך מתלה. מרכיב זה, החשוב מאוד בשטח – ככל שהוא גדול יותר, היכולת בשטח מאתגר גבוהה יותר – אינו מופיע בנתונים כאן, אך אנחנו מתייחסים אליו בטקסט המצורף. 
_________________________________

דאצ'יה דאסטר – מ-123,000 שקלים
מערכת הנעה 1.5 ל' דיזל, תיבה ידנית (6 היל')
מרווח גחון 21 ס"מ
זווית גישה/ בטן/ נטישה (מעלות) 30/ – / 33
עזרים נוספים מתלה אחורי שונה (רב-חיבורי), נעילת 'דיפרנציאל' מרכזי
מערכות בטיחות מתקדמות אין

כמו בדור הראשון, גם לזה השני של דאצ'יה דאסטר יכולת שטח משמעותית. דאסטר הוא רכב פנאי פשוט, אך מתוכנן ובנוי היטב – זוויות המרכב סבירות (אם כי פחות טובות משל הדגם הקודם), מערכת העברת הכוח יעילה ופעולת המתלים משובחת, ואלו מעניקים לו כושר תנועה מפתיע בשטח, אפילו כזה מהסוג המאתגר.

מערכת ההנעה הכפולה כוללת בורר המאפשר בחירה בין שלושה מצבי הנעה, כולל מצב המדמה נעילת דיפרנציאל מרכזי הפועל עד מהירות של 40 קמ"ש. בנוסף, שילוב בין מומנט רב (יחסית) הזמין מסל"ד נמוך יחד עם הילוך ראשון קצר מאפשרים תמרון איטי בתנאי עבירות קשים יחסית; לא יחס העברה נמוך אמיתי, אבל התוצאה דומה במידה מסוימת.

החיסרון של דאסטר, לפחות ככל שהדברים אמורים לגבי נהיגת שטח, הוא העובדה שדאסטר 4x4 מוצע עם תיבה ידנית בלבד – דבר שמצריך מיומנות בקטעי נהיגה טכניים ומאתגרים.

מ-120,000 שקלים – אלו רכבי הפנאי הטובים לשטח


ג'יפ רנגייד – מ-190,000 שקלים
מערכת הנעה 1.4 ל' טורבו בנזין, תיבה אוט'-פלנטרית (9 היל')
מרווח גחון 20.1 ס"מ
זווית גישה / בטן / נטישה (מעלות) 21/ 156 /32.1
עזרים נוספים בורר מצבי ניהוג לשטח
מערכות בטיחות מתקדמות יש

רכב הפנאי הקטן, ג'יפ רנגייד, מוצע במספר גרסאות מרכב, בעלי התאמה שונה לשטח; לגרסאות ההנעה הקדמית וההנעה הכפולה מרווח גחון וזוויות מרכב שונים, וגם בין גרסאות ההנעה הכפולה יש הבדל בין גרסת הנעה כפולה 'רגילה' לגרסת הנעה כפולה ייעודית ('טריילהוק'). מבין גרסאות ההנעה הכפולה, בישראל מוצעת כיום רק גרסת ההנעה הכפולה ה'רגילה', לה מפרט סביר לשטח – פרט לזווית גישה בעייתית.

בהמשך השנה תוצע גרסה מעודכנת, עם מערכת הנעה חדשה (1.3 ל' טורבו, 180 כ"ס, תיבה אוט'-פלנטרית 9 היל' בגרסת ההנעה הכפולה).

מ-120,000 שקלים – אלו רכבי הפנאי הטובים לשטח


סובארו XV – מ-140,000 שקלים
מערכת הנעה בנזין, 1.6 ליטר/2.0 ליטר, תיבה אוט'-רציפה
מרווח גחון 22 ס"מ
זווית גישה / בטן / נטישה (מעלות) 18/ 158.4 / 29
עזרים נוספים מצב 'שטח', בקרת ירידה במדרון
מערכות בטיחות מתקדמות בגרסת 1.6 ליטר - בתוספת תשלום; בגרסת 2.0 ליטר – יש באופן תקני

סובארו XV מציע מפרט שטח מכובד לכלי רכב מסוגו, פרט לזווית גישה בעייתית (בעיה מסורתית בדגמי סובארו בכלל, בשל מבנה המנוע). הפעלת מצב 'שטח' משנה את פעולת המצערת, תיבת ההילוכים ומערכת העברת הכוח (דיפרנציאל מרכזי) לטובת תנועה בשטח. 

יתרון נוסף של XV הוא שמדובר באחד משני הדגמים ברשימה בעלי תג מחיר 'עממי' (עד כ-150,000 שקלים), ובשונה מדאסטר – XV מציע שילוב של מערכת הנעה כפולה ותיבה אוטומטית.

מ-120,000 שקלים – אלו רכבי הפנאי הטובים לשטח


ג'יפ קומפאס – מ-210,000 שקלים
מערכת הנעה 1.4 ל' טורבו בנזין, תיבה אוט'-פלנטרית (9 היל')
מרווח גחון 20.8 ס"מ
זווית גישה / בטן / נטישה (מעלות) 16.8/ 157.1/ 31.7
עזרים נוספים בורר מצבי ניהוג לשטח
מערכות בטיחות מתקדמות יש

כמו דגמים אחרים ברשימה, גם ג'יפ קומפאס מציע מפרט טוב לשטח – כולל מערכת העברת כוח המסוגלת להעביר 100% מהמומנט לכל גלגל בנפרד – אבל עם זווית גישה בעייתית. בנוסף, במבחן הדרכים שערכנו לקומפאס, נוכחנו לדעת כי פעולת מערכת העברת הכוח המתוחכמת פועלת באופן לא מוצלח (זמן תגובה איטי, לצד מערכת הנעה בעלת פעולה גסה).​

מ-120,000 שקלים – אלו רכבי הפנאי הטובים לשטח


סובארו פורסטר – מ-180,000 שקלים
מערכת הנעה 2.5 ליטר, תיבה אוט'-רציפה
מרווח גחון 22 ס"מ
זווית גישה / בטן / נטישה (מעלות) 22.9/ 160.4 / 24.6
עזרים נוספים מצב 'שטח', בקרת ירידה במדרון; ברמת הגימור 'ספורט' - בורר מצב 'שטח' מתקדם משופר (כולל אפשרות לניתוק בקרת היציבות)
מערכות בטיחות מתקדמות יש

סובארו פורסטר נחשב לאחד מדגמי הפנאי הקומפקטיים העדיפים לשטח, בעיקר בזכות מערכת הנעה יעילה. מרווח הגחון נדיב, אבל זוויות המרכב מגבילות.

מ-120,000 שקלים – אלו רכבי הפנאי הטובים לשטח


ניסאן X-טרייל – מ-212,000 שקלים
מערכת הנעה 2.0 ל' דיזל, תיבה אוט'-רציפה
מרווח גחון 21 ס"מ
זווית גישה / בטן / נטישה (מעלות) 18/ 160 / 27
עזרים נוספים נעילת 'דיפרנציאל' מרכזי, מערכת עזר לזינוק בעלייה
מערכות בטיחות מתקדמות יש

ניסאן X-טרייל נמכר בישראל בעיקר עם מנוע 1.6 ל' דיזל והנעה קדמית, אבל קיימת גם גרסה משופרת בעלת מנוע חזק משמעותית והנעה כפולה. נתוני המרכב סבירים ביחס למקובל אבל לא מרשימים בפני עצמם. מערכת ההנעה הכפולה כוללת בורר המאפשר בחירה בין שלושה מצבי הנעה, כולל מצב המדמה נעילת דיפרנציאל מרכזי הפועל עד מהירות של 40 קמ"ש.​

מ-120,000 שקלים – אלו רכבי הפנאי הטובים לשטח


מאזדה CX-5 – מ-217,000 שקלים
מערכת הנעה 2.5 ליטר בנזין, תיבה אוט'-פלנטרית (6 היל')
מרווח גחון 19.3 ס"מ
זווית גישה / בטן / נטישה (מעלות) 23/ – / 25
עזרים נוספים אין
מערכות בטיחות מתקדמות יש

כמו ניסאן X-טרייל, גם מאזדה CX-5 מוצע בגרסה משופרת – עם מנוע שונה והנעה כפולה. עם זאת, המפרט לא מותאם בצורה מיטבית לשטח – זוויות המרכב טובות יחסית, אך מרווח הגחון לא מזהיר, ומערכת העברת הכוח מסוגלת לדמות מצב של 'דיפרנציאל מרכזי נעול' – אך הדבר נעשה באופן עצמוני, ללא יכולת שליטה של הנהג.​

מ-120,000 שקלים – אלו רכבי הפנאי הטובים לשטח


סקודה קודיאק – מ-232,000 שקלים
מערכת הנעה 2.0 ל' טורבו – בנזין או דיזל; תיבה דו-מצמדית (7 היל', מצמדים 'רטובים')
מרווח גחון 19.3 ס"מ
זווית גישה / בטן / נטישה (מעלות) 22 / 160.3 / 23.1
עזרים נוספים מצב 'שטח' מורחב, מערכת עזר לזינוק בעלייה, מערכת עזר לירידה במדרון
מערכות בטיחות מתקדמות יש

נתוני השטח של סקודה קודיאק טובים רק באופן יחסי למקובל, אבל לא מרשימים בפני עצמם. המפרט של קודיאק, בגרסת ההנעה הכפולה, כולל מצב 'שטח' המשפיע על מערכת ABS כמו גם על פעולת המצערת, תיבת ההילוכים, בקרת היציבות ועל פעולת המצמדים האחראיים על העברת הכוח לגלגלים האחוריים.​

מ-120,000 שקלים – אלו רכבי הפנאי הטובים לשטח


סקודה קארוק – מ-175,000 שקלים
מערכת הנעה 2.0 ל' דיזל, תיבה דו-מצמדית (7 היל', מצמדים 'רטובים')
מרווח גחון 17.6 ס"מ
זווית גישה / בטן / נטישה (מעלות) 19.9 / 159.7 / 27.8
עזרים נוספים מתלה אחורי שונה (רב-חיבורי), מצב 'שטח' 
מערכות בטיחות מתקדמות יש

לגרסת ההנעה הכפולה של סקודה קארוק יש נתוני-שטח טובים ביחס לגרסת ההנעה הקדמית; נתונים אלו נחשבים סבירים ביחס למקובל, אך לא מזהירים בפני עצמם. מפרט מערכות העזר לשטח בסיסי, כאשר מצב 'שטח' בגרסה הישראלית (ובשונה מקודיאק) משפיע רק על פעולת מערכת ABS (פעולה מתונה יותר של נעילת הגלגלים – טוב לתנאי שטח בעלי אחיזה דלה, בהם כושר הבלימה מוגבל ופעולת מערכת ABS יותר מפריעה מאשר מועילה).​

מ-120,000 שקלים – אלו רכבי הפנאי הטובים לשטח


סובארו אאוטבק – מ-200,000 שקלים
מערכת הנעה בנזין 2.5 ליטר, תיבה אוט'-רציפה
מרווח גחון 20 ס"מ
זווית גישה / בטן / נטישה (מעלות) 18.5/ 160/ 22.7
עזרים נוספים מצב 'שטח', מערכת עזר לזינוק בעלייה, מערכת עזר לירידה במדרון
מערכות בטיחות מתקדמות בתוספת תשלום

סובארו אאוטבק, המוצע בישראל בגרסה מעודכנת מאז דצמבר האחרון, סובל – עוד יותר מדגמי סובארו אחרים – מזוויות מרכב לא טובות לשטח. עם זאת, נתוניו מספיקים על מנת להיכנס לעשרייה ולזכותו מערכת העברת כוח יעילה המאפשרת להתגבר בקלות יחסית על מצבים של חוסר אחיזה.

מ-120,000 שקלים – אלו רכבי הפנאי הטובים לשטח

_________________________________

דגמים שיוצעו בישראל במהלך השנה הקרובה

סוזוקי ג'ימני
מערכת הנעה בנזין 1.5 ליטר, תיבה ידנית (5 היל') או אוט'-פלנטרית (4 היל')
מרווח גחון 21 ס"מ
זווית גישה / בטן / נטישה (מעלות) 37/ 152 / 49
עזרים נוספים יחס העברה נמוך 

הדור השני של סוזוקי ג'ימני, שיושק בישראל בשבועות הקרובים, נותר נאמן למקור – רכב שטח קטן (במגבלת קטגוריית 'קיי-קאר', המקובלת ביפן) עם מכלולים המתאימים לעבודת שטח, כולל שלדת סולם ושני סרנים קשיחים. לא רק שג'ימני אמור להציע את יכולת השטח הטובה מבין הדגמים ברשימה, אלא שמדובר למעשה באחד מרכבי השטח היחידים כיום בייצור סדרתי.​

מ-120,000 שקלים – אלו רכבי הפנאי הטובים לשטח


ג'יפ צ'ירוקי טריילהוק
מערכת הנעה V6 בנזין 3.2 ליטר, תיבה אוט'-פלנטרית (9 היל')
מרווח גחון 22.1 ס"מ
זווית גישה / בטן / נטישה (מעלות) 29.9/ 157.1 / 32.2
עזרים נוספים יחס העברה נמוך, נעילת דיפרנציאל אחורי, בורר מצבי ניהוג, מערכת עזר לירידה במדרון, צמיגי שטח, מיגוני גחון

בשלב זה, ג'יפ צ'ירוקי אינו מוצע בישראל – לפני מספר חודשים הוצג דגם מעודכן, ושיווקו בישראל יחל בהמשך. המפרט עמו יוצע הדגם בישראל אינו ידוע, אולם בפעם האחרונה שהוצע בישראל צ'ירוקי, הוא הוצע בגרסת הנעה כפולה רק בגרסת 'טריילהוק' הקרבית. גרסה זו כוללת שיפורים רבים ביחס לגרסאות האחרות של הדגם – כולל ביחס לגרסאות עם הנעה כפולה.

המפרט המשופר מקנה לצ'ירוקי נתוני מרכב משובחים לשטח, וככל שמדובר במפרט, הוא אמור להציע את היכולת השטח הטובה ביותר לרכב פנאי שמחירו עד כ-300,000 שקלים.

מ-120,000 שקלים – אלו רכבי הפנאי הטובים לשטח