זו השנה ה־27 ברציפות בה נערכת תחרות ’אוטו השנה‘. כבכל שנה, גם השנה בחרו עיתונאי הרכב של אוטו ב'אוטו השנה של ישראל', ואליהם הצטרפו קולותיהם של קוראיו במגזין, באתר אוטו והגולשים באתר מאקו. ההכרזה על הזוכה בתואר ’אוטו השנה 2022‘ ועל הנבחרים בקטגוריות השונות נעשתה בשביעי לשלישי, באירוע שנערך בתל אביב. 

המועמדים
מאז סגירת הרשימה ב־2021 ועד סגירתה השנה, נבחנו על־ידי עיתונאי הרכב של אוטו לא פחות מ־44 דגמים חדשים לגמרי שהגיעו לישראל – 10 דגמים יותר מאשר בשנה שקדמה לה, קרוב ל־4 דגמים חדשים כל חודש. כידוע, רק דגמים חדשים שנבחנו בישראל מתמודדים על תואר ’אוטו השנה‘. עם זאת, ובמקביל לפרס הגדול, התמודדו כלל הדגמים בשוק על המקום הראשון בקטגוריה אליה הם שייכים ופרטים על הזוכות האלה נפרסם בהמשך. 

אוטו השנה של ישראל 2022 – טסלה מודל 3!
צילום: עזרא רפאל

נציין, שוב, כי ’אוטו השנה‘ לא חייב להיות הרכב הטוב ביותר, החזק ביותר או החסכוני ביותר. הזוכה בתואר ’אוטו השנה‘ כן חייב להיות כזה המביא עימו בשורה בעלת ערך יוצא דופן– שובר מוסכמות, מתחיל מגמה או משנה כזאת, מחדש טכנולוגית באופן משמעותי, או פשוט כזה המשלב ביצוע מרשים עם חבילה מצוינת ומעניק תמורה מעולה.

אחרי ניפוי ארוך, קשה וסבוך, לפחות בחלקו, הגיעו חמישה דגמים לגמר – ג'ילי גאומטרי C, טסלה מודל 3, יונדאי איוניק 5, מרצדס S קלאס, פורד ברונקו.

וכן, שלושה מהם – אלה הפונים לעיקר השוק – הם מונעי חשמל, וגם זה מסימני הזמן הזה. השניים האחרים, אלה עם מנוע הבעירה הפנימית, הם אייקונים מסוגם, בולטים בתחומים ייחודיים.

אוטו השנה של ישראל 2022 – טסלה מודל 3!
צילום: עזרא רפאל

הנבחרים הסופיים, הנבחר

ג'ילי גאומטרי C
זה הדגם לו ייחלנו. רכב פנאי קומפקטי, חשמלי, עם טווח מכובד ביותר של למעלה מ־400 ק"מ בפועל בגרסת 460 – ובמחיר הנמוך מזה של דגמים קרובים עם מנוע בעירה פנימית. וכן, הוא מביא עמו מפרט אבזור נאה ומכבד, מערכות בטיחות עכשוויות והביצועים שלו בצד היותר טוב של הסקלה. מי שהגיע למקום הראשון במבחן הטווח של אוטו, הוא גם המבטא הצרכני המוצלח ביותר כיום למהפכה החשמלית.    

אוטו השנה של ישראל 2022 – טסלה מודל 3!
צילום: עזרא רפאל

יונדאי איוניק 5
הדגם החשמלי־ייעודי של יונדאי מביא את יתרונות ההנעה הזאת גם לעיצוב היפהפה המוצא ביטוי בחזית נטולת השבכה המסורתית, גם בממדים של רכב פנאי קומפקטי שבסיס הגלגלים שלו משתרע לאורך שלושה מטרים, כמעט כמו במכונית פאר, להענקת מרחב נדיר מסוגו. העיצוב הכה־עכשווי חוגג גם בסביבת הנהג – ובלב כל אלה מערכת הנעה חשמלית יעילה מאוד, המשלבת ביצועים מכובדים, טווח משובח המושלמים באיכות נסיעה ראויה, ליצירת רכב משובח, דגם חשמלי מצוין.

אוטו השנה של ישראל 2022 – טסלה מודל 3!
צילום: עזרא רפאל

מרצדס S קלאס
מכונית הפאר של מרצדס הייתה לקובעת התקן בתעשייה בזכות שילוב של טכנולוגיית עילית – שבמקרים רבים הייתה חלוץ לפני המחנה – פאר ברמה הגבוהה ביותר, אבזור מתקדם מאוד, איכות נסיעה משובחת ביותר. הדגם החדש, בדור ה־10 שלה מ־1972 וה־14 בשושלת הדגמים שמקורה עוד ב־1954, משמר את כל המעלות האלה, ומחבר אותה בתחומים אחדים גם לעתיד לבוא.   

אוטו השנה של ישראל 2022 – טסלה מודל 3!
צילום: עזרא רפאל

פורד ברונקו
רכב שטח כל־חדש, כשמו של אייקון משנות השישים, המיועד משלדת הסולם שלו ומעלה, דרך מערכות ההנעה וההינע, ועד מבנה המרכב והזוויות שלו, להתמודד עם אתגרי עבירות קשים ככל שיהיו, ולעשות זאת בקלות. על כל אלה מוסיף ברונקו עיצוב מבריק, שפע גרסאות לסוגי שימוש ותוואי שונים, ומציע בין השאר שפע תוספות מקוריות רבות־ערך, ועם זאת כולל גם מערכות בטיחות עכשוויות. עצם השקתו הייתה אירוע נדיר, יכולתו בשטח וגם בכביש העניקה לחגיגה הזאת תוכן רב לכשעצמו.

אוטו השנה של ישראל 2022 – טסלה מודל 3!
צילום: עזרא רפאל

אוטו השנה של ישראל 2022 — טסלה מודל 3 !
הנימוקים לבחירת טסלה מודל 3 כ'אוטו השנה של ישראל 2022' נכתבו לא רק עם יציאת המפעל הנוכחי לדרך כי אם לפני שנים רבות: "'אוטו השנה של ישראל' כן אמור להיות הדגם שהביא בשנה האחרונה בשורה גדולה, רוח חדשה, פריצת דרך, גישה רעננה, אפילו תמורה מיוחדת למחיר. 'אוטו השנה' אמור להיות הרבה יותר מאשר עוד דגם חדש, טוב ככל שיהיה, מבין המוני דגמים חדשים. רק דגם חדש כזה הוא הוא שראוי לתואר 'אוטו השנה של ישראל'". ואכן, טסלה מודל 3 הוא הדגם שהביא את כל הדברים האלה – ואז הוסיף.

אוטו השנה של ישראל 2022 – טסלה מודל 3!
צילום: עזרא רפאל

הדגם החשמלי הזה הוא שיצר במו סוללותיו ומנועיו את המהפכה החשמלית שישראל עברה ב־2021, קבע תקנים לביצועים של טווח ושל יכולת, ועם זאת העניק איכויות נהיגה ונסיעה ברמה גבוהה ביותר. לא זאת אף זאת: כל אלה מוצעים בתג מחיר סביר בהחלט ביחס לאותן תכונות.

טסלה מודל 3, מכל הסיבות האלה, היא הזוכה בתואר ’אוטו השנה של ישראל 2022‘.

אוטו השנה של ישראל 2022 – טסלה מודל 3!
צילום: עזרא רפאל