סובארו BRZ, שהושק בדורו השלישי בשנה שעברה, אמנם נמכר בארה"ב ויפן — אך לא באירופה. גורמים רשמיים מסבירים כי רגולציות של זיהום אוויר ותקני הבטיחות החדשים (General Safety Regulations 2) לא אפשרו את שיווקו באזור בשל הצורך בשינוי מקיף בפלטפורמה והוצאות משמעותיות לשינויים טכניים, שהופכות את הפרויקט ללא רווחי עבור מוצר נישתי.
במסגרת מחויבותה להישאר רלוונטית בשוק האירופאי ולענות על רצון חובבי הנהיגה, סובארו אינה שוללת אפשרות שה-
BRZ יחזור בשלב מאוחר יותר — אך רק בגרסה חשמלית. בכירים מטעם החברה בהובלת מנהל אירופה, דייוויד דלו סטריטו, ציינו ש"האפשרויות פתוחות בהחלט". עם זאת, הם מציינים כי השוק החשמלי צריך להוכיח תחילה את עצמו באמצעות דגמים משפחתיים כמו ה-Uncharted — לפני שיכניסו מוצר ספורטיבי ונישתי כמו BRZ EV.
אינואו מסהיקו, בכיר בחטיבת נהגי המבחן של סובארו ומנהל מיזמי הרכב החשמלי, ציין בפני כלי התקשורת באנגליה כי נבדקה האפשרות להפוך את ה-BRZ לחשמלי במשותף עם טויוטה, לה כאמור תאומה בדמות ה-GT86, אולם התכנית תתקדם רק אם תהיה תועלת הדדית ברורה לשתי החברות. הוא אף הוסיף שבניית דגם חדש מהיסוד המוקדש להנעה חשמלית תהיה סבירה יותר מאשר המרה של הדגם הקיים.
צילום: תומר פדר
לנו אין בעיה כזו
בישראל, למרות שהרגולציה מתבססת על התקינה האירופית, היישום שלה גמיש יותר בתחומים מסוימים. הדגם הנוכחי של BRZ עומד בתקני הבטיחות ומדדי זיהום האוויר הנדרשים. הקריטריונים באירופה, ובמיוחד עמידה ביעדי צמצום פליטת המזהמים בציי רכב, מציבות על היבואנים קנסות משמעותיים אם הם משווקים רכבים עם מנועי בנזין בעלי נפח בינוני וצריכת דלק גבוהה יחסית.
בישראל, מנגד, אין מנגנון קנסות דומה - והייבוא של רכב ספורט עם מנוע בנזין בנפח 2.4 ליטר (שנחשב יחסית גדול לרכב רודסטר כיום) הינו אפשרי מבחינה חוקית וכלכלית, כל עוד הוא עומד בבדיקות זיהום האוויר התקניות כאן.
בשורה התחתונה, סובארו אכן בוחנת גרסה חשמלית של ה-BRZ כדי לספק לקהל האירופי גישה לאחד מהכלים הבולטים ביותר שלהם בשנים האחרונות. מצד שני, מי יודע מה החשמל יעולל לרכב הנפלא הזה, ולכן גם בסובארו נזהרים מלנקוט במהלכים שעשויים לרדת לטמיון.