לנסוע במאתיים קמ"ש, זה חינוכי?
הפואמה הפדגוגית
כלומר, זה אמור להיות טיול בר מצווה, הזדמנות לחיבור בין אב לבנו, לשיחות על תובנות, על שיקול דעת ועל בגרות; והנה שניהם צוהלים כפעוטות מול פיסת במבה כשהם שועטים במהירות המאוד לא חוקית הזו.
הכביש הוא E9, האוטוסטראדה הנפלאה שבין אנדורה לברצלונה, ובה עיקולים רחבים שמאפשרים, יחד עם נהג מקומי שהתגייס ללא ידיעתו לאבטח לנו את הדרך, להגיע למהירות ההיא. סיאט לאון קופרה משתפת פעולה עם האספלט הנפלא, ואני מנסה לחנך את הפרחח הקטן איפה מותר לנסוע מהר ואיפה אסור, היכן זה מסוכן והיכן מסוכן קצת פחות. אני מבהיר לו שיש לי הרבה ניסיון ועברתי כמה קורסים של נהיגת מרוצים, ושבאופן כללי הכל בסדר – ובעיקר שלא יספר לאמא. הוא, בתגובה, מסתכל עלי בחיוך מזלזל, מסתכל לאחור ומחפש מוביל פוטנציאלי נוסף, וכשהוא מזהה מכונית שמגיחה מאחור במהירות הוא מבשר בשמחה – "אבא, מגיע חבר חדש!".
זה טיול בר מצווה; ואם אמרת ברצלונה אמרת קאמפ נואו, ושם קשה להתחמק מהשפה העברית. שילוב של עם שאוהב כדורגל ונסיעות, העידן הגלובלי ומסי אחד, גורם לכך שאתה שומע ביציעים עברית כאילו ניימאר נולד בשכונת התקווה ולא בפבלות של ריו דה ז'נרו. בארסה עברה אזרוח ישראלי מלא, כולל מושבים שמורים שמצוינים במדבקות בעברית.
סוף קונצרט, תחילת מופע
אחרי הקונצרט על הדשא אנחנו אוספים את הלאון קופרה. "זה הדגם הפחות חזק" מתנצל איש השיווק של סיאט, "יש לה רק 265 כוחות סוס". "נסתדר עם מה שיש" אני עונה ותוהה אם הקונה הברצלונאי הממוצע מתגאה בפטריוטיות שלו כשהוא קונה מכונית של סיאט. "אבל אנחנו לא ספרדים", האיש מחייך ומזכיר "אנחנו קטלאנים".
למרות שמאה קילומטרים מברצלונה יש מפעל של סיאט (שעד לפני עשור ישב בברצלונה ממש), מבחינת הקטלאנים סיאט היא ספרד, שנמצאת עכשיו בקשיים כלכליים קשים. וספרד היא הגנרל פראנקו וריאל מדריד, היא המדינה שלא נותנת לקטלאנים לקבל עצמאות.
מי שמטיילים מתוך מטרה לסמן V ברשימות, יהיו חייבים ללכת לאחד הסמלים הקטלאנים – מנזר מונסראט הנמצא מעל ברצלונה וחבוי בין מצוקי ענק משוננים וסלעיים. חוץ מלראות את הגרסה המקומית למנשקי הקמעות ומדליקי הנרות, אפשר מהגובה הרב לצפות בנוף המרהיב, כשהורים ספורטיביים במיוחד (עם ילד שעדיין מקשיב להם) יוכלו לצאת גם לטרק של כמה שעות בשמורת הטבע שבמקום.
צילום: דני קושמרו
אבל מבחינתנו, הכבישים המובילים אל מונסראט הם הסיבה האמיתית להגיע לכאן. אם אתם חושבים כמונו – ואם לשותף שלכם יש קיבה עמידה – הביקור בברצלונה יכול להיות תחילתו של טיול נהיגה מענג בן יומיים או שלושה, מברצלונה צפונה לאנדורה, בין קטלוניה לפירינאים.
טיול בר מצווה כזה יכול להיות שילוב של הרבה דברים. קצת כדורגל קטלוני, מעט סקי באנדורה, דיבורים על מכוניות ותרבות נהיגה, נופים עוצרי נשימה – ובעיקר חיבור בין הגבר הצעיר לזה המזדקן.
את החוויה יכולה להעצים מכונית ספורטיבית מסוגה של הקופרה, בת לוויה מעולה לטיול כזה: מרווחת ונוחה – אבל גם מהירה באוטוסטרדות ובעלת היגוי מצוין בעיקולים. בהם, בעיקולים, אתה מרגיש את המאבק בין המנוע עם הכוח הרב ובין הצמיגים הרחבים, זה רוצה לזרוק אותך החוצה ואלו נאבקים לשמור על הקו הנכון. אפשר רק לחלום כמה מהנה עוד יותר זה היה יכול להיות אם ההנעה הייתה אחורית... הקופרה היא מכונית עם דם סוער שמפתה לקחת אותה לקצה, אבל עם זאת היא עדיין מכונית משפחתית נוחה – כבשה וזאב וקופרה.
תוואי טיול
ראשית, אזהרה חשובה – וכפולה. 1. רבים מהכבישים ברשימה האלו צרים עם עיקולים עיוורים ולעיתים ללא שום גדר שמפרידה בין היגוי יתר לתהום עמוקה. 2. הספרדים הם חובבים גדולים של רכיבת אופניים, ובהרבה מהכבישים תפגשו בהם.
במילה אחת: זהירות!
תודה גדולה למתכנן המסלול, דודו אדרי, החברה הגיאוגרפית
יום א'. צאו מברצלונה לאורך כביש c17 לעבר granollers נסיעה עד ל-sant caloni ועלו על דרך נוף יוצאת דופן – זה כביש מסוכן, לעיתים עם מצוק בלי גדר הפרדה, ועם לא מעט רוכבי אופניים. התמורה שווה את זה – פסגת turo de l'homme, הגבוהה ביותר במזרח הפירנאים, 1706 מטרים מעל פני הים, שממנה נשקף נוף מרהיב של ברצלונה כולה. משם יורדים לאורך כביש bv 5114 לעבר c25, שבו פונים שמאלה ויוצאים ביציאה 187 לעבר כביש n141. מגיעים לסכר של אגם pantano de sau ונוסעים עם הכביש עד לחנייה לתצפית על הכנסייה הטבועה. חוזרים 500 מטר, פונים שמאלה במגמת עלייה לכביש משובש אך מדהים, לכפר הציורי והיפה ביותר באזור, rupit, ושם פשוט חובה לצאת למסלול הליכה. ואם אתם בפורמט זוגי רומנטי, מומלץ גם לישון שם; parador vic sau יכול להיות אופציה לא זולה אבל ייחודית מאוד.
יום ב'. נסיעה לאורך כביש c153 לכפר tavertet לקפה של בוקר ותצפית על האגם; בכניסה לכפר, פנייה שנייה שמאלה בין הבתים לכביש משובש נופי – נוסעים 300 מטר לאורך קו המצוק ועוצרים לתצפית. בהמשך יוצאים לעבר הכפר manlleu ומשם צפונה לאורך c17 לעבר Ripoll. כ-3-4 ק"מ לפני פונים לדרך נופית c26 עד לעיירה berga וממנה ממשיכים לאורך כביש bv4241 הפתלתל במיוחד לאורך כפרים ציורים ונוף מרהיב של רכס Serra del Cadí. מי שמחפש עוד קצת אתגר (ובעיקר אם אתם אופנוענים על אופנוע אדוונצ'ר) ניתן לעלות צפונה מ-berga כ-16 ק"מ, ולרכב לאורך כביש נופי ויפה במיוחד שלcadi moixero b400. מסיימים את הרכיבה – סליחה, נהיגה – בכביש n260 ועולים לעיירה la seu d'urgell וממנה לעבר אנדורה.
צילום: דני קושמרו
יום ג'. בבוקר המחרת חוזרים על כביש n260, עולים לעיירה puigcerda ולאורך הכבישים n20 ו-e9, ב-col de puymorens פונים שמאלה לכביש cg2 ,שחוצה את הפירינאים במעברי הרים מפותלים להפליא, בין צרפת לספרד ואנדורה, בגובה 2085 מטר, עד לאנדורה שאליה נכנסים מצפון דרך אתר הסקי grand d'envalira. בעיירה canillo פונים לכביש cs240 עד לעיירה ordino ואז תוכלו לומר, רשמית – ברוכים הבאים לאנדורה.
גם באנדורה
למבלים באנדורה מומלץ מאוד לעלות על שני כבישי נוף המציעים חווית רכיבה/נהיגה ראויה מאוד. 1. מאורדינו לאורך כביש cg3 עד לאתר הסקי elserrat ו-arcalis ומשם לצאת למסלול רגלי באגמי tristaina (מסלול הליכה מעגלי של כשעה וחצי לכל היותר). 2. מהעיירה erts אפשר לעלות לעבר אתר הסקי pal ובצומת הכניסה לאתר לפנות ימינה עד לנקודת הגבול בין אנדורה וספרד לתצפית מדהימה על הפירינאים. משם אפשר להתחבר לדרך עפר הקרויה ‘דרך המבריחים' סמוך למעבר ההרים call de cabris.