מכוניות קלאסיות מהלכות קסם גם על מי שאינו "חובב רכב". משהו בקימורים של אותן אצילות קשישות מושך את מבטו של מי שלא יזרוק אפילו מבט על מכוניות יוקרה חדישות. אולי זו הנוסטלגיה לימים שהיו ואינם, אולי הערכה למי ששרדה כל כך הרבה, אולי זה המופע הכל כך ייחודי, ואולי זה המעמד האייקוני שכמה מהן זכו לו; גיבורות תרבות של ממש.

בדרך כלל מכוניות אספנות הן דבר יקר. מאוד. אבל אפשר להיכנס לתחום גם בתקציב צנוע יחסית, של עשרות אלפי שקלים בלבד – מחיר פעוט עבור מכונית שתגרום לכם לחייך חיוך מאוד גדול בכל פעם שתעברו לידה.

הבחירה והפרוצדורה
שוטטנו באיביי ואספנו עבורכם כמה מכוניות שאפשר לייבא ארצה תחת ההגדרה של "רכב אספנות" – כלומר, כאלה שהן בנות 30 שנים או יותר. את התקציב הגבלנו לכזה המקביל למחירה של משפחתית חדשה בארץ, פחות או יותר, אבל מצאנו גם מכוניות בחצי מהמחיר הזה, ופחות. כלל האצבע הלא רשמי לחישוב העלות הסופית בארץ הוא, במקרה של מכוניות שמקורן בארה"ב (וזה המקרה הנפוץ), להוסיף 0 למחיר בדולרים לקבלת המחיר בשקלים. במכוניות זולות יחסית (5000 דולרים ופחות) "שער ההמרה" יהיה גבוה יותר, בגלל שעלויות ההובלה אינן פרופורציונאליות למחיר הרכב, ולכן הן מקבלות משקל גדול יותר במחיר הסופי של מכוניות זולות. כמובן שמדובר בכלל אצבע בלבד, ויש להתייחס אליו ככזה. נתונים רבים יכולים להשפיע על הסכום הסופי – למשל עלויות הובלה עד הנמל בארה"ב, ששונות מאוד בין מכונית שנמצאת בניו-ג'רזי לבין מכונית שנמצאת בטקסס, למשל.

שימו לב שבחרנו מכוניות במצב טוב יחסית, עם נסועה (קילומטראז') נמוכה יחסית, מה שכמובן מעלה את מחירן. אם אתם חובבי שיפוץ, ומוכנים להיכנס לפרויקט שחזור בארץ, אפשר למצוא מכוניות זולות בהרבה. כך גם אם מוכנים להקדיש זמן לחיפוש מציאות והתמודדות במכרזים – זאת בניגוד למכירה על בסיס "קנה עכשיו" שהן הבסיס להיצע בכתבה זו.

אפשר בהחלט לייבא לבד את המכונית, אבל קחו בחשבון שההתמודדות עם הבירוקרטיה המקומית עלולה לגרום לכאב ראש לא קטן. אופציה אחרת, יקרה אך נוחה יותר, היא להיעזר בחברות המתמחות בנושא.

הנה כמה דוגמאות למכוניות קלסיות במחיר סביר. המחירים הם בשקלים ומבטאים את ההוצאה הסופית על הרכב עד לביתכם.

***********
פורשה 944
צילום: מנהל

פורשה 944 שנת 1983 – כ-55,000 שקלים
כן, פורשה במחיר של סוזוקי אלטו ידנית. נכון שמדובר ב-944, ולא ב-911 הנחשקת יותר, אבל זו גם הסיבה למחיר הנמוך יותר – ובכל זאת: זו פורשה. מנוע 2.5 ל' מספק 150 כ"ס, משודך לתיבה ידנית עם 5 הילוכים ומניע את הגלגלים האחוריים. כמובן. ה-944 מתהדרת בחלוקת משקל כמעט מושלמת של 50.7% מלפנים ו-49.3% מאחור, וגם אם הביצועים לא מרשימים במונחים מודרניים, התנהגות הכביש אמורה להיות מהסוג שכבר לא פוגשים היום. לרכב הספציפי שמצאנו יש כ-165,000 ק"מ והמחיר המבוקש הוא 5495 דולרים, מה שאומר כ-55,000 שקלים בישראל. ובעניין זה: מי שרוצה יותר כוח (ומוכן גם לשלם יותר) יכול לבחור בגרסת הטורבו שיש לה 217 כ"ס ויוצרה משנת 85'. שנת ייצור זו מאפשר לייבא אותה לארץ החל מהשנה כ"רכב אספנות".

במשפט. פורשה שווה, במחיר שווה לכל נפש.
MG MGB
צילום: מנהל

MG MGB שנת 1973 – כ-65,000 שקלים
רודסטר בריטית קטנה וקלאסית, מהימים שבהן האימפריה הבריטית עוד נראתה כאימפריה מוטורית – במחיר של מכונית מיני חדשה. למעשה, אולי אפילו פחות; ממש לא בטוח שהמכונית באמת תשיג את מחיר ה"קנה עכשיו" שלה (6500 דולרים), ויש סיכוי כי המכרז ייסגר על מחיר נמוך יותר. בארבעים ומשהו השנים האחרונות היא נסעה רק 85,000 מייל (137,000 ק"מ), יש לה מנוע 1.8 ליטר המשודך לתיבת הילוכים ידנית.

במשפט. קלאסיקה של רודסטר בריטית, במחיר כמעט עממי.
ב.מ.וו סדרה 6
צילום: מנהל

ב.מ.וו סדרה 6 שנת 1979 – כ-70,000 שקלים
סדרה 6 של ב.מ.וו – לא זו העכשווית מ-2003 שכבודה במקומה; זו המקורית של 89'-76' – היא לדעתנו אחת המכוניות היפות ביותר שייצרה החברה מבוואריה אי פעם, ובהחלט ראויה למעמד של מכונית אספנות. את המכונית הזו מצאנו באירופה, ו-6000 האירו הנדרשים עבורה שם, יהפכו לכ-70,000 שקלים כאן. מדובר ב-633, מה שאומר מנוע בנפח 3.2 ליטר, 6 צילינדרים בטור (כמובן) שמספק 197 כ"ס. כאן הוא משודך לתיבת הילוכים ידנית עם 5 הילוכים.

במשפט. קלאסיקה אמתית, תקסים אתכם בכל פעם שתביטו בה, תחייכו לפני שנהגתם מטר.
מרצדס SL אספנות
צילום: מנהל
מרצדס SL שנת 1982 – כ-78,000 שקלים
קצת פחות מ-80,000 שקלים – ויש לכם רודסטר אייקונית בחניה: מרצדס SL משנות השמונים. מצאנו SL380 משנת 82', מה שאומר מנוע V8 בנפח 3.8 ל' עם 218 כ"ס. האקסמפלר הזה נסע כ-150,000 מייל (כ-240,000 ק"מ), נראה נהדר, יש לו ריפודי עור, בקרת שיוט וגם מזגן כמובן. לצידו של הגג הרך המתקפל תקבלו גם גג קשיח – לטובת היומיים בשנה בהן יש בארץ חורף אמיתי.

במשפט. ה-SL הזו, שמחירה כשל סופרמיני ידנית, תעשה כל טיול של סוף שבוע לחוויה.
שברולט קורבט אספנות
צילום: מנהל

שברולט קורבט שנת 1979 – כ-85,000 שקלים
מכונית הספורט של אמריקה נמצאת בהישג ידכם. ההיצע בארה"ב גדול במיוחד, ואפשר למצוא מכוניות במגוון רמות שימור ומפרטים, כך שיש מענה לכל דרישה ותקציב. אנחנו בחרנו בדוגמא מהדור השלישי, משנת 79', והמחיר הנדרש עליה הוא 8500 דולרים. היא נסעה 38,000 מייל בלבד (61,000 ק"מ) ומצבה הכללי מעולה. תמורת הכסף שלכם תקבלו מנוע אמריקאי כדת וכדין – V8 בנפח 5.7 ליטר, 198 כ"ס, "הבלוק הקטן" – וגג T שתוכלו לפרק ביום יפה. אגב, אם אתם מעריצים של הדור הרביעי (1984-1996), אין בעיה למצוא מכוניות נאות גם מהדור הזה – ובמחירים זולים עוד יותר.

במשפט. עיצוב מרהיב עם צליל של V8, מי צריך יותר?
יגואר XJ6
צילום: מנהל

יגואר XJ6 שנת 1972 – כ-85,000 שקלים
מכונית פאר בריטית במחיר של סופרמיני מודרנית. ליגואר XJ6 מנוע 4.2 ל' 6 ציל' בטור, השוכן בכבוד בפנתאון המנועים של עולם הרכב. האקזמפלר הספציפי יקר (יחסית) בגלל מצבו ובגלל נסועה נמוכה יחסית (אם כי לא ברור בדיוק כמה, בגלל החלפת לוח המחוונים...). הרכב בילה את עשרים השנה האחרונות אצל אותם בעלים, והוא מטופל ושמור. רמת האבזור גבוהה עם מיזוג אוויר, חלונות ומושבי עור מופעלי חשמל.

במשפט. לנסוע במכונית מבית הלורדים, במחיר זול מסופרמיני חדשה.
קאדילק קאלה (Calais)
צילום: מנהל
קאדילק קאלה (Calais) שנת 1968– כ-110,000 שקלים
מסוף שנות החמישים, מכוניות אמריקאיות בכלל, המפוארות שבהן בפרט, היו גדולות מאוד. ענקיות למען הדיוק. ממדי הענק בחוץ והפאר בפנים הן חלק מהקסם שלהן. כך שאם אמריקאית משנות השישים, אז כמו שצריך – מה דעתכם על אורך קרוב לשישה מטרים (571 ס"מ בדיוק), רוחב מעל שני מטרים ומשקל של יותר משני טונות? ואלה רק חלק מהדברים שעושים את קאדילק קאלה (על שם העיר הצרפתית; שם המותג מוקדש לצרפתי). האבזור, אפילו במונחים מודרניים, נדיב: בקרת שיוט, מזגן, וחלונות ומושבים מופעלי חשמל. המנוע אינו גדול, הוא ענק: V8 בנפח של 7.7 ליטר המייצר לא פחות מ-375 כ"ס; צריכת דלק לא צריכה להוות שיקול. מצאנו אחת עם 33,500 מייל בלבד (54,000 ק"מ), במחיר מבוקש של 10,900 דולרים, שהם כ-110,000 שקלים בישראל. אם החניה שלכם גדולה כמו החלומות שלכם, זו בהחלט אופציה שכדאי לשקול.

במשפט. פאר אמריקאי בשיאו במידה XXXL.
פולקסווגן קארמן ג'יה
צילום: מנהל

פולקסווגן קארמן ג'יה שנת 1968 – כ-112,000 שקלים
נכון, היא מבוססת על חיפושית, אבל תראו איך היא נראית! קארמן ג'יה היא מכונית יפה, במיוחד בגרסה הפתוחה שלה שאותה בחרנו. מצאנו אחת עם פחות מ-60,000 מייל (97,000 ק"מ), שעברה שיפוץ מלא לפני 15 שנים, ומאז נשמרה במצב מצוין. אפשר לקנות אותה ב-EBAY מיד ב-11,250 דולרים, שיהפכו לכ-112,000 שקלים בישראל. אבל עם קצת סבלנות וישיבה מול המחשב, כנראה שתוכלו לקנות אותה במכרז בפחות מהמחיר לקניה מיידית. רק זכרו – הבסיס המכאני הוא של חיפושית, כך שלמרות העיצוב היפיפה, אל תצפו לביצועים ספורטיביים, בטח לא במונחי היום.

במשפט. חיפושית בבסיסה, יצירת מופת בהופעתה.