יש תחושה שמשהו משתנה בקבוצת מכשירי תנועה עם מכירת פורשה ופעילות חלקי החילוף. מה זה אומר?
"קרו לנו שני תהליכים עיקריים. אחד זה הגידול המשמעותי במכירות סוזוקי והשני זה קליטתה של מאן בקבוצה ושל מוצרים חדשים. גם פעילות המפעל בנצרת גדלה. נוצר מצב שבאופן יחסי פורשה, שהיא חברה שכיף לייצג אותה, לא מביאה מספיק רווח, וגם מוטורפארטס לא הייתה משמעותית לקבוצה יותר.
"חלק מתהליך המכירה נובע מכך שמישהו רצה לקנות את הפעילויות האלה. מצד שני הייתי אומר שאנחנו מתמקדים במחוללי הגידול שלנו. מבחינתנו, ברור ששוק הרכב גדל בכל התחומים, פרטי וציבורי, ויש לנו כאן פוטנציאל גידול שעדיין לא מיצינו. הייתה מציאות שמישהו רצה את פורשה, שמבחינתנו היא מותג מצוין, אבל הגידול בו יהיה במקרה המרבי מ-60 כלי רכב בשנה ל-120 – זה פחות ממכרז אחד במאן".

האם אתם שואפים להתמקד בכיוון מסוים?
"בשנה הבאה נהיה הרבה יותר ממוקדים ומושקעים בגידול חלקינו בתחום המכוניות, המשאיות והאוטובוסים. אפילו בקבוצה של קרייזלר ישנו דודג' ראם שמביא כמויות יפות ומבחר גדול. אז אנחנו נתמקד בדברים הגדולים ונשיר את הנוצות".
על הקו עם צבי נטע
צילום: מנהל
ומה קורה באמת בפורשה?
"אני משער שהיבוא יעבור רשמית לצ'מפיון בזמן הקרוב, ושנמשיך להפעיל את המותג כחצי שנה לאחר זאת. כרגע אנחנו מתנהלים שם כרגיל בתמיכה הטכנית, בהדרכות ואפילו בהשקת מוצרים חדשים".

הצד האמריקאי שלכם היה שקט. האם הוא יתעורר?
"בקבוצת קרייזלר אנחנו מוכרים כיום בייחוד את ג'יפ, את המיניוואנים ואת דודג' ראם. כרגע הם לא מציעים לנו את המכוניות הפרטיות למעט ה-C300. אבל קרייזלר מאז ומתמיד לא ייצאה לאירופה את כל המבחר. תראה מה קורה בראם. יש כלים כמו ה-1500 שנמכרו לצבא, אבל הם לא נתנו אותו לנו לשיווק פרטי בארץ. ומדובר בכלי עם פוטנציאל גדול.

"אבל זה ישתנה. אנחנו מתחילים עכשיו בשיווק הצ'ירוקי והוא יביא גידול במכירות בשנה הבאה, ואחרי כן נציע את הרנגייד הקטן. תהיה הרחבת מוצרים בכל אחד מהמותגים. בראם נקבל את ה-1500 שהינו תוספת חשובה מאוד. בקרייזלר נקבל את ה-200 שתירש את הסברינג, ותוכל להתחרות במשפחתיות הגדולות".

דובר לא מעט על האפשרות שייצוג קבוצת קרייזלר יעבור לידי יבואני פיאט. האם זה עדיין על השולחן?
"הסיפור קיים אבל הוא עוד סיפור, הרי היה לנו בזמנו מצב דומה עם מרצדס (שהייתה בעלת השליטה בקרייזלר. א.ש). בסופו של דבר זה לא תלוי בנו, היבואנים בארץ, אלא בכיוון אליו יתפתח היצרן. הם לא תמיד מגיעים להחלטה שהיא מונעת שיווקית, ובראייה עולמית תמיד יכול להיות איזה שוק שיפגע. כרגע אני חושב שזה לא יקרה. זה לא קרה בעבר בחילופי הבעלויות והיו בקרייזלר כמה חילופי בעלויות. אסור לשכוח שחלק מהעסק שלהם מתאפיין בכך שהם מותגים אמריקאים, שמזוהים עם אמריקה, והם רוצים לשמור על זהות זו".
על הקו עם צבי נטע
צילום: מנהל

חגגתם 30 שנים עם סוזוקי, מה אומר קשר כה ארוך ועד כמה הם קשובים אליכם?
"יש תיאום מאוד טוב בין צרכי השוק שלנו ליצרן וזה בעצם הסוד. היו דגמים שהם עשו רק בשבילנו. למשל בזמנו בסוויפט 1.5 ל' הם יצרו בשבילנו גרסה אוטומטית, כאשר לאחרים נתנו גרסת 1.3 ל' עם תיבה רציפה. ליאנה סדאן יוצרה בעיקר לישראל ולרוסיה. אפילו בג'ימני אנחנו מקבלים את הגרסה עם ה-ESP לפני אירופה, והכניסו עבורנו שינויים קוסמטיים".

אתם עובדים עם שפע יצרנים, מה הייחוד של סוזוקי?
"קודם כל העקביות. תראה כמה פעמים התחלף יו"ר סוזוקי בשנים האלה. הנשיא נולד בתוך החברה. ביפן אנשים נמצאים בתפקיד הרבה זמן ונהיים מאוד מקצועיים. אין הרבה תחלופה, כמו למשל בקרייזלר.

"לא סתם היפנים כבשו את העולם. הסוד הוא באיכות הייצור, והציבור יודע בסוף מה עובד. יש להם עקביות במחשבה, בהחלטות ובמדיניות והם לא מזגזגים.

"לסוזוקי מאוד חשובה העצמאות. הייתה להם שותפות עם ג'נרל מוטורס והם קנו את חלקם. הייתה להן שותפות עם פולקסווגן אבל הם רצו להיות לבד. הם קצת כמו "טויוטה קטנה" שעדיין נשלטת על ידי המשפחה. סוזוקי דומה לה אבל לא התפרשה כמוה".
להיכן יכולה סוזוקי להתפתח במבחר ובכמות?
"את 2014 סיימנו עם כ-14,000 מכוניות, וזו תהייה השנה הכי טובה שלנו בהיסטוריה. אחד ממחוללי הגידול היה השוק עצמו. כאשר תהיה לסוזוקי מכונית משפחתית אמיתית, במלוא מובן המילה, תתבצע הפריצה הגדולה הבאה שלנו. אמנם אנחנו משווקים את הקרוסאובר לתחום המשפחתי, אבל חסרה לנו מכונית משפחתית קלאסית. לא מן הנמנע שנציג דגם כזה בעוד כשנה, מתוך מגוון המוצרים של סוזוקי. ב-2016 המכונית הזו תהיה כאן באופן וודאי, והיא יכולה להביא כמויות גדולות, כ-6000 מכוניות בשנה".
על הקו עם צבי נטע
צילום: מנהל
האם הופתעתם מהצלחת הקרוסאובר?
"הציפיות שלנו דברו על 4000 כלים השנה, ואנחנו כבר מגיעים ל-6000. אני חושב שהניסיון שלנו לשכנע שמדובר ברכב שמתאים למשפחה הצליח. אני חושב שכלים כמו הטראקס לא נתפסו כתחליף משפחתי אמיתי. וזה מעלה כמובן מחשבות על הויטארה שנביא בשנה הבאה".

איך אתה רואה את 2015?
"לדעתי השוק יהיה דומה ל-2014. מצד אחד ישנה עליית מחירים של 2%-5% בגלל עדכון המס הירוק והתחזקות הדולר. מצד שני, הביקוש גדל. ההרגשה היא שיש יותר אנשים עם הכנסה פנויה לרכישת רכב חדש. יש כאלה שיצאו מחברות מבוססות ויש אוכלוסייה עם יכולת. אנחנו מרגישים שיש יותר גידול בתחום הפרטי".

כראש חברה שעסקה בכך בעבר, האם אתה מאמין שיש עוד מקום לבנות מכוניות בישראל?
"ישראל ניסתה עד שנות השמונים לבנות תעשיית רכב עם הגנה בשוק המקומי, אבל עד תחילת שנות התשעים היה חרם ערבי וחרם קומוניסטי ושני שליש מהעולם לא קנה מישראל. כיום המצב שונה ומבחינת ידע וטכנולוגיה אין בעיה לייצר כאן ולייצא. גם קוריאה ויפן מייצאות הרבה יותר ממה שהן מוכרות בבית. העולם בנוי על יצרני ענק, ואם בישראל היו רוצים לייצר אלפי מקומות עבודה היו מזמינים למשל את פורד לייצר כאן ונותנים לה תנאים דומים למה שעשו עם אינטל".
מה קורה עם הצד הסיני? אנחנו יודעים שגם לכם קשרים שם
"אני מעריך שהיצרן שאנו קשורים אליו לא יפרוץ לאירופה בשנתיים הבאות, ואולי אף יותר מכך. אבל בסוף זה יקרה. תראה מה קרה בתחום האוטובוסים. הגיע אחד וכבר תפס 10% מהשוק. אנחנו מביאים ציוד מכני כבד מסין וכבר מכרנו יותר מעמיסים (שופלדוזרים א.ש.) מאשר קאטרפילר הגדולה. אז כשזה יקרה, זה יקרה מהר".
על הקו עם צבי נטע
צילום: מנהל