כבר עשרים שנה, החל משנת 1995, אנו בוחרים ב'אוטו' את 'אוטו השנה' – המכונית הכי מיוחדת, משמעותית או מלהיבה שהגיעה השנה לארץ (לחצו כאן לבחירת אוטו השנה 2015). חתיכת היסטוריה – ולא מעט השתנה בארץ בעשרים השנים האלו. הבחירות שלנו, ושל הקהל, ב'אוטו השנה' מהוות שיקוף מרתק של השינויים הללו – והזדמנות לבדוק עד כמה הבחירות הללו מצליחות בכלל לנבא את העתיד, הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינת הצלחה כלכלית.
אך מכיוון שעשרים שנה ויותר מעשרים בחירות (בחלק מהשנים הקהל בחר מכונית שונה מהמערכת) הן רשימה ארוכה מדי לכתבה אחת, החלטנו לפצל את הרשימה. וראשית –האלף הקודם (1995 עד 2000).
אוטו השנה: מלנטיס ועד פורשה 911 טורבו
צילום: מנהל
הרודסטר של מאזדה הביא איתו התנהגות כביש מהנה למרות התדמית הנשית שדבקה בו. בייחוד בצבע אדום
95' – מאזדה מיאטה ופיג'ו 306
הרודסטר של מאזדה הוצגה כבר ב-89', אך הגיעה ארצה רק הרבה אחרי זה – בגלל החרם היפני ובגלל שיקולים מסחריים של היבואן, והעם בציון, ובעיקר כתבי אוטו, נאלצו לערוג מרחוק לרודסטר הקטנה והשובבה. לכן לא מפתיע כי היא נבחרה על ידי חברי המערכת ל'אוטו השנה'. המיאטה אומנם עדיין איתנו, ולשמחתנו אפילו מציגה את אותו אופי שובב וישיר שקנה לה אוהדים מאז לידתה. אך מצד שני, לצערנו היא לא הצליחה לגרוף אחריה יצרניות נוספות, ולהחיות מחדש את הרודסטר הקלאסית.

ה-306 של פיג'ו היא מכונית עממית בהרבה, אך חולקת לפחות מרכיב מהותי אחד באופיה עם המיאטה – הנאה מנהיגה. כן, מתברר שזה היה מרכיב מהותי בסיבה שבגללה בחר בה הקהל ב-95 – לא מערכת השמע או מספר ההילוכים בתיבה האוטומטית... ובמקרה הזה, הבחירה בהחלט ניבאה את ההצלחה המסחרית, וה-306 היתה אחת המשפחתיות הנמכרות ביותר בארץ בזמנה, ועדיין נחשבת על ידי רבים לפסגת עידן ה"פיג'ו לנהג" (גילוי נאות – כותב שורות אלו נוהג ב-306XSI מודל 95 – ונהנה מכל רגע...).
אוטו השנה: מלנטיס ועד פורשה 911 טורבו
צילום: מנהל
פיג'ו 306. אחת ממכוניות ההנעה הקדמית המהנות בכל הזמנים. הנה אחת כמו של אביבי, רק יפה

96 – פיאט קופה ומאזדה לנטיס
אנשי המערכת התפעמו מהעיצוב היפיפה של הפיאט קופה (עד כדי כך שדני פרומצ'נקו קנה לעצמו אחת בהמשך) ומעוצמת המנוע (220 כ"ס – כן, זה נחשב אז להמון) ובחרו בה ל'אוטו השנה' שלהם. הקהל, לעומת זאת, הלך עם הראש ובחר במאזדה לנטיס בזכות האבזור החשמלי ואבזור הבטיחות (בימים ההם ABS לא היה דבר מובן מאליו). לא באמת צריך להרחיב מי מהמכוניות הללו התבררה כמשמעותית יותר בראי ההיסטוריה, נכון? אומנם פיאט קופה התמודדה בהמשך הדרך על תואר "מכונית הספורט של העשור" באוטו, והיא עדיין יפיפה, אך הלנטיס היתה המכונית שבישרה את עלית מאזדה לשלטון בטבלה המכירות הישראלית, שלטון בו החזיקה עשור וחצי.
אוטו השנה: מלנטיס ועד פורשה 911 טורבו
צילום: מנהל
פיאט קופה. התנהגות כביש טובה ומעל 200 כ"ס שירדו לגלגלים דרך דיפרנציאל מוגבל החלקה
97' – תמימות דעים – פורשה 911
ה-911 של פורשה הפכה לאייקון מוטורי הרבה לפני שהגיעה ארצה, ובארץ זכתה למעמד מיוחד בזכות העובדה שהיא היתה, פחות או יותר, מכונית הספורט האמיתית היחידה שהיה אפשר לקנות כאן בצורה מסודרת. העובדה שבאותה שנה הוצג דור חדש, שהיה מתקדם משמעותית מזה שקדם לו (ה-996, עם מנוע מקורר מים, בניגוד לקירור האוויר של הדורות הקודמים), היתה רק בונוס – הקוראים וחברי המערכת התאהבו בצפרדע הגרמניה ללא תנאי. היום, 18 שנים אחרי, ה-911 היא עדיין אחת ממכוניות הספורט הנמכרות ביותר בעולם, וממשיכה בדיוק באותה הדרך – שילוב של פרקטיות יום יומית עם יכולת מסלול בסוף השבוע.
אוטו השנה: מלנטיס ועד פורשה 911 טורבו
צילום: מנהל
פורשה 993. מקוררת האוויר האחרונה מבית פורשה. עיצוב קלאסי, בלמי ברמבו ודוושות שיוצאות מהרצפה
98 – אלפא 156 וב.מ.וו 3
קרב "מכוניות מנהלים" קלאסי – אלפא בדיוק החלה את חזרתה לחיים עם ה-156 הנהדרת, ששילבה עיצוב איטלקי מרהיב עם יכולת דינאמית שסוף סוף היתה ראויה לשם, אחרי דור של "פיאטים בתחפושת". הקוראים העריכו את הרנסנס של המותג האיטלקי והעניקו לה את ליבם. אנשי המערכת, לעומת זאת, העדיפו את הבחירה השמרנית יותר – ב.מ.וו 3. אם תשאלו אותי, האלפא עדיין יפה יותר מהב.מ.וו, וגם אם היא פחות מבוקשת בקרב חובבי השיפורים, עדיין מגיע לה מקום של כבוד בהיסטוריה. חבל רק שנראה שההיסטוריה חוזרת על עצמה באלפא, ושוב אין בהיצע אלפא גדולה שתוכל להתמודד בכבוד עם הגרמניות.
אוטו השנה: מלנטיס ועד פורשה 911 טורבו
צילום: מנהל
אלפא רומיאו 156. אחת מהמכוניות הנאות ביותר בשנות ה-90'
לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן

99' - אודי TT ופורשה בוקסטר

שוב היה זה העיצוב שהכריע את בחירת הקוראים – הביטו באודי TT המקורית, נכון שאפשר להבין אותם? הרכב הזה נחשב עד היום להישג עיצובי מרשים, ולא אחת נכלל ברשימות בסגנון "המכונית היפה ביותר" או מוזכר על ידי מעצבי רכב בולטים כהשראה או רכב שאהוב עליהם במיוחד. אז למי אכפת שבדיעבד התברר שהעיצוב היפיפה יוצר יותר מדי כח עילוי במהירות גבוהה, מה שעלול לגרום לחוסר יציבות? עדכון זריז, שכלל הוספת ספוילר קטן בקצה תא המטען, פתר את הבעיה. ה-TT לא רק איתנו עד היום, אלא שבאודי מדברים על הפיכתה למשפחת דגמים. כולל גרסת 4 דלתות ואפילו גרסת שטח!

הבוקסטר של פורשה קצת פחות מבריקה מבחינה עיצובית (אבל עדיין מושכת) אבל המפרט מעורר – מנוע בוקסר תאב-סל"ד המותקן מאחורי הנהג תורם ליכולת הדינאמית יוצאת דופן, אפילו במונחי מכוניות ספורט. עד כדי כך, שיש הטוענים כי הבוקסטר, ואחותה הקיימן, הן הן מכוניות הספורט הטובות ביותר שמייצרת כיום פורשה, ולא ה-911. אבל מבלי להכנס לויכוחים אבודים, אין ספק שהבוקסטר היא עדיין מושא חלומות לגיטימי, שאף חובב רכב לא היה מסלק מהחניה.
אוטו השנה: מלנטיס ועד פורשה 911 טורבו
צילום: מנהל
אודי TT. עיצוב מבית פיטר שרייר. היכולת הדינאמית לא תאמה את העיצוב החדשני
2000 – פורשה 911 טורבו ופיאט מולטיפלה
שוב היו אלו דווקא הקוראים שהלכו עם הלב, בעוד אנשי המערכת ממלאים את תפקיד המבוגר האחראי. אין ספק שה-911 טורבו של פורשה (בתמונה הראשית) היא מכונית מדהימה, ולא רק במונחי האלף הקודם. העובדה שנמכרה רק יחידה בודדת ממנה בארץ באותה שנה לא באמת מעיבה על יכולת התאוצה הפסיכית, והיכולת בכלל.

יש מעט מאוד מן המשותף בין ה-911 טורבו לפיאט מולטיפלה, מלבד העובדה ששתיהן מכוניות (ושאת שתיהן יש המכנים צפרדע, בגלל צורת החרטום). בעוד ה-911 היא אבן נוספת בשרשרת של מכוניות ספורט רבות יכולת, שרק שיפרה והשחיזה נוסחה מוכרת, המולטיפלה היתה הברקה חד-פעמית, שהגיחה לפתע עם תכנון יוצא דופן (מרכב רחב וגבוה אבל קצר, שאיפשר הובלה בנוחות של שישה אנשים בשתי שורות). גם העובדה שצוידה במנוע דיזל יעיל וחסכוני – לא עניין נפוץ בישראל של שנת 2000, קנו לה מקום בלב חברי המערכת. לרוע המזל, המולטיפלה נעלמה מבלי שתוצג לה יורשת ראויה.
אוטו השנה: מלנטיס ועד פורשה 911 טורבו
צילום: מנהל
פיאט מולטיפלה. שלושה מושבים מלפנים, שלושה מאחור, שימושיות טובה ועיצוב...אמממ... נזרום על מיוחד

על אלפא 147, ב.מ.וו 5, מונדיאו ופיאט 500 – בפרק הבא!