החלק הצפוני של רמות מנשה כולל נוף נפלא עם קצת מים קרירים ופינות חמד מוצלות ומאווררות. תפרנו בין הנקודות הללו מסלול של 20 ק"מ בעבירות קלה. מהר גחר, שמעל יוקנעם וקיבוץ הזורע, מערבה דרך פארק רמות מנשה, תחת כביש 6, עד להר חורשן ולסיום בבת שלמה.

אבני דרך:
קיבוץ הזורע, יוקנעם, הר גחר, נחל שלף, נחל דליה, נחל השופט, עמק השלום, נחל השניים, עין פרוד, עין ששון, עין דמומית, עין מחוללים, רמות מנשה, גבעה 186, הר חורשן, יערות אלונה, בת שלמה.
עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
למסלול רמת עבירות קלה והוא מתאים גם לרכבי פנאי.
המסלול עובר בשבילים ברורים או שבילים מסומנים וחוצה שמורות טבע מוכרזות. אין כל סיבה לרדת מהשבילים ולפגוע בנוף ויש להקפיד שבעתיים בתחומי שמורות הטבע המוכרזות.
אין לזרוק זבל בשטח, גם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו חוצה שטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכל ימות השבוע.
מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 20 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il

תחילת המסלול:

תחילת המסלול בצומת הכניסה לפארק רמות מנשה על כביש 66, מדרום לקיבוץ הזורע. כ-5 ק"מ דרומה מצומת התשבי שליד יוקנעם על כביש 70 או כ-8 ק"מ צפונית לצומת מגידו שעל כביש 65.
נ.צ. 1 – צומת פארק מנשה
מתחילים ומאפסים מד אוץ
פונים מערבה לכביש האספלט עם השלט לפארק רמות מנשה ולנחל השופט.
בצומת ה-T פונים שמאלה עם האספלט (ימינה מורה השלט "אין כניסה").
0.1 ק"מ צומת אספלט קטן.
נ.צ. 2 – צומת אספלט

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה, חוצים מעבר בקר ומתחילים לטפס על האספלט המפותל לכיוון הר גחר.
0.9 ק"מ שביל מסומן באדום יוצא שמאלה מהכביש.
נ.צ. 3 – שביל אדום

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן באדום.
0.1 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמעלה, על שביל כבוש לבן ללא סימון, לקטע שביל מקסים בתוך יער גחר מעל נחל גחר שמשמאל לדרך.
0.9 ק"מ צומת שבילים בחציית נחל, בו ממשיכים על השביל המתעקל שמאלה על צלע ההר ובאותו קו גובה.
1.5 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה וממשיכים באותו קו גובה.
1.8 ק"מ צומת מרובה שבילים.
נ.צ. 4 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ומטפסים מעט למעלה ומיד בשביל הרחב שוב ימינה.
0.1 ק"מ חוצים צומת עם כביש אספלט וממשיכים ישר על האספלט. מיד לאחר הצומת פונים שמאלה ומטפסים מעט על השביל.
0.9 ק"מ צומת מרובה שבילים בקצה היער, כשמימין ומצפון רואים את יוקנעם עילית ואת עין העמק מעבר לנחל השופט, בו פונים ימינה ולמטה לכיוון השביל הצמוד לגדר ונוסעים צפונה.
1 ק"מ צומת שבילים בו בוחרים בשביל הימני הכבוש לבן ונוסעים מימין לגדר.
1.1 ק"מ צומת בו ממשיכים ימינה ולמטה מימין וצמוד לגדר לכיוון עמק השלום. בירידה רואים את הגג האדום של חוות עמק השלום. חווה חקלאית זו הוקמה בשנת 1960 על-ידי טייס גרמני ומאוחר יותר חבר אליו חוקר תנ"ך גרמני. כיום משמש המקום כמרכז טיולים לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.
1.4 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ימינה ולמטה ומיד לאחריו צומת נוסף בו ממשיכים למטה.
1.6 ק"מ צומת T בו קטע אספלט קטן.
נ.צ. 5 – צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה על השביל מעל ערוץ נחל השניים - על שמם של שני השומרים מ"אגודת השומרים הארץ ישראלית" שנרצחו באזור בשנת 1938 (פירוט בהמשך ליד האנדרטה לזכרם).
0.1 ק"מ צומת שבילים גדול בו ממשיכים ישר ושמאלה לכיוון עץ הדקל הנמוך.
0.5 ק"מ מעל סכר הבטון הקטן של עין פרוד.
נ.צ. 6 – עין פרוד

טיול רגלי קצר
כאן המקום לחנות לצד השביל ולצאת לטיול רגלי קצר במעלה הגבעה שמשמאל לדרך.
מטפסים ברגל בשביל הברור והתלול המטפס שמאלה ומזרחה לכיוון הגבעה.
בשני שליש גובה של הגבעה, ולפני הקטע התלול והחד, פונים צפונה בשביל רועים צר ומלא צמחייה.
פתח קטן מכוסה צמחיה מסתיר מאחוריו מערה בגודל של כ-30 מ"ר.
בהמשך השביל הצר ולפני הגדר, מערה נוספת בגודל של כ-15 מ"ר, ובמצוק שמתחתיה פתח מסותת רבוע המוביל למערה המחייבת זחילה.

מאפסים מד אוץ
ממשיכים דרומה על השביל הצר משמאל לשורת הדקלים ולערוץ הנחל.
0.6 ק"מ השביל יורד למטה ופוגש בצומת T, רגע לפני הסבך של נחל השופט, את השביל הרחב המסומן באדום.
נ.צ. 7 – נחל השופט

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ודרומה על השביל המסומן באדום כשבהמשך הדרך הופכת למרוצפת באבן - שריד לדרך המקורית שבין יוקנעם לג'וערה.
0.4 ק"מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור בו ממשיכים ישר עם הסימון השחור.
0.6 ק"מ אנדרטת אפרים טיקטין ואליעזר קרונגולד - ב-ז' ניסן תרצ"ח, 7.4.1938, בתקופת המרד הערבי הגדול (36-39) התקיפו הערבים שתי עגלות של נוטרים יהודים אשר נסעו על הדרך מיוקנעם לג'וערה. אפרים ואליעזר קרונגולד נהרגו במקום וגופותיהם חולצו רק למחרת על-ידי השוטרים הבריטים.
0.8 ק"מ נעצרים לצד שביל צר מימין לדרך היורד למעיין של עין ששון - בריכה מבוטנת למרגלות עץ תאנה שבקיץ יש בה מעט מים.
נ.צ. 8 – עין ששון

מאפסים מד אוץ
חוזרים לאחור על השביל המסומן בשחור 0.2 ק"מ עד הצומת השני, בו פוגשים את השביל האדום.
נ.צ. 9 – צומת שחור-אדום
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ולמטה לכיוון ערוץ נחל השופט על השביל האדום.
0.1 ק"מ חוצים את ערוץ נחל השופט ומיד לאחר מכן צומת בו פונים ימינה ומתעקלים מערבה עם ערוץ הנחל העמוס בצמחייה גבוהה גם בקיץ.
0.7 ק"מ השביל האדום חוצה את הנחל, בו זרזיף מים בקיץ, ואת הסבך וממשיכים מערבה.
1.2 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמטה לכיוון הדרך הנכנסת לתוך הסבך. שימו לב שקטע זה יכול להיות בלתי עביר או שורט לרכב, ואפשר להחנות לפני מעבר הערוץ וללכת ברגל.
נ.צ. 10 – נחל השופט
חוצים את נחל השופט לגדה הצפונית ומתקדמים כ- 100 מטרים מערבה לשרידים (עמוד) של תחנת קמח ולמטה, בתוך הסבך וערוץ הנחל, מפל קטן ובריכה צלולה גם בשיא הקיץ.

מאפסים מד אוץ
ממשיכים לטפס מערבה לצד נחל השופט על השביל המסומן באדום.
0.7 ק"מ חוצים את מעבר הבטון ובצומת פונים שמאלה לדרך הלבנה.
1.2 ק"מ כביש מספר 672 מכיוון מחלף יוקנעם דרומה לקיבוץ דליה.
נ.צ. 11 – כביש 672

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ודרומה על הכביש ונוסעים 1.6 ק"מ עד הכיכר של רמות מנשה.
בכיכר ממשיכים ישר ודרומה על כביש 672 לכיוון קיבוץ דליה.
2.5 ק"מ שביל מסומן בכחול מימין לכביש.
נ.צ. 12 – ירידה מהכביש
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ומערבה לשביל הכחול לתוך נחל שלף, ומקפידים על השביל הצמוד לערוץ הנחל.
0.6 ק"מ משטח סלע בקצה השביל הצמוד לערוץ. משמש לחנייה לצד הצמחייה הסבוכה של עין דמומית – מעין זורם עם מים זכים גם בשיא הקיץ.
חוזרים לשביל ומטפסים מעלה לכיוון השביל הראשי.
0.8 ק"מ חוברים לשביל הראשי המסומן בכחול ופונים ימינה ומערבה.
חוצים את ערוץ הנחל ופונים ימינה בצומת השבילים לכיוון ערוץ הנחל.
1.0 ק"מ עוצרים לצד האקליפטוס הגדול ויורדים לבוסתן ולפינת החמד המוצלת והמאווררת שעל גדת נחל שלף, שבו מעט מים קרירים גם בקיץ.
ממשיכים לנסוע מערבה עם השביל הכחול.
1.1 ק"מ חוצים מעבר בקר שקוע בקרקע.
1.8 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה ומערבה וממשיכים בשביל הצמוד לנחל שלף.
3 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה וחוצים את ערוץ הנחל על השביל הכחול.
3.1 ק"מ צומת T עם שביל כבוש לבן המסומן בשחור.
נ.צ. 13 – צומת כחול-שחור

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה עם השביל הכחול.
0.2 ק"מ צומת בו פונים שמאלה וחוצים את ערוץ הנחל עם המים המגיעים מעין מחוללים.
0.5 ק"מ לאחר שחוצים את המתקן של מקורות, צומת שבילים בו פונים ימינה ומערבה וחוצים מעבר בקר שקוע.
0.6 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמעלה לגבעה על שביל מקומי המסומן בכתום.
0.9 ק"מ צומת שבילים באוכף על קו הרכס.
נ.צ. 14 – אוכף
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ויורדים למטה לצד הערוץ והשדה המעובד.
0.6 ק"מ השביל עובר לצד השני של הערוץ ופונה ימינה ומערבה לכיוון הגשר של כביש 6.
1.4 ק"מ חוצים תחת הגשרים של כביש 6 וממשיכים ישר ומערבה.
1.7 ק"מ צומת T עם שביל כבוש לבן מסומן בכחול.
נ.צ. 15 – צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על השביל המסומן בכחול לכיוון עמוד החשמל והמתקן המגודר של מקורות.
0.1 ק"מ צומת גדול בו פונים ימינה ומערבה לכיוון השביל המקומי המסומן בכתום.
0.5 ק"מ חולפים על צומת כשמשמאל גבעה 186, וממשיכים מערבה לחציית השדה לכיוון הר חורשן.
1.6 ק"מ השביל מתחיל לטפס להר חורשן ומשנה צבעו ללבן.
1.7 ק"מ צומת שבילים כחול ושחור לצד מעבר בקר, ולמרגלות העלייה הסלעית החדה של הר חורשן.
נ.צ. 16 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים חזק שמאלה חוצים מעבר בקר ומטפסים על הדרך הקלה השמאלית ביותר לתוך הר חורשן.
0.4 ק"מ צומת מרובה שבילים בו פונים ימינה לשביל השני מימין.
0.5 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לעבר השטח הפתוח ונוסעים על השביל שמעל סוללת העפר.
0.7 ק"מ צומת שבילים הנמצא מעבר לסוללה.
נ.צ. 17 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה וצפונה עם הסימון השחור ונכנסים לתוך היער.
0.2 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה על השביל השחור.
0.6 ק"מ צומת שבילים בליבו של הר חורשן.
נ.צ. 18 – הר חורשן

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ויורדים למטה על השביל הראשי המסומן בירוק.
0.4 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמטה עם השביל הירוק.
0.6 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ולמטה על השביל הראשי המסומן בירוק.
0.9 ק"מ חוצים צומת בו ממשיכים ישר ולמטה.
1.1 ק"מ חוצים מעבר בקר, מתעקלים שמאלה ומגיעים לצומת שבילים גדול לצי שלט של יערות אלונה וסימון שבילים ירוק, כחול ואדום.
נ.צ. 19 – צומת גדול

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה עם השביל המסומן באדום לכיוון בת שלמה.
0.1 ו-0.2 ק"מ חוצים שני מעברי מים מבוטנים.
0.3 ק"מ צומת למרגלות המושבה בת שלמה, בו פונים ימינה לשביל הכורכר הכבוש.
0.5 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ולמעלה.
0.8 ק"מ השביל הופך לכביש ומטפס למושבה.
0.9 ק"מ מגיעים לכביש הכניסה למושבה.
נ.צ. 20 – בת שלמה המושבה

עד כאן 19.3 ק"מ של מסלול הטיול
אפשר לחנות במגרש וללכת שמאלה לתוך המושבה ולגבינות של שוורצמן.
או לפנות ימינה לכיוון המחלף של בת שלמה על כביש 70 – ימינה לכיוון צומת אליקים ויוקנעם שמאלה לכיוון זכרון יעקב וכביש החוף.

להתראות בטיול הבא...
לתגובות ושאלות: [email protected].
המדור מובא בחסות סוזוקי – https://www.suzuki.co.il
הכנת אמצעים למסלול
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים, ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים, מצפן ומכשיר GPS – נוח כשיש, מפות סימון שבילים מס' 4 (כרמל), טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת, מים ומזון ליום טיול שלם.