ה-A3 המקורית הוצגה הרבה לפני אודי A3 סדאן, לפני כמעט עשרים שנה, בשנת 96'. אודי קטנה, עם שלוש דלתות, שפנתה לקהל שעד אז לא רצה או לא יכל לקנות את דגמי החברה. וה-A3 שלחה את המנהלים והמהנדסים של החברות המתחרות להסביר למנכ"ל ולדירקטורים איך ולמה אין להם גם אחת כזו... ומישיבת ההנהלה הם רצו אל שולחנות השרטוט, לעבוד על דגם משלהם לקטגוריה החדשה, שהפכה בן לילה ללהיט.
 
 
גם אודי לא שקטה על שמריה, והוסיפה ללהיט שלה גם גרסת חמש דלתות, ובהמשך גם גרסאות ספורטיביות וקבריולט. ומה עם חובבי הישבן הבולט, אלו שרוצים את התצורה הקלאסית של סדאן, עם סמל של אודי מלפנים? עד היום הם היו צריכים לשלוח יד עמוק יותר אל הכיס ולקנות את ה-A4 – לא עוד.
 
אודי A3 סדאן (1.4 ליטר): מבחן דרכים
צילום: שחר אלגזי 
רושם ראשוני טוב
 
גרסאת הסדאן החדשה ל-A3 באה לענות בדיוק על הדרישה הזו, עם מחיר שממקם אותה בין ה-A3 ספורטבק (5 דלתות) ל-A4. בשקלים זה אומר 186,000 לגרסת ה-1.4 ליטר טורבו (122 כ"ס) ועוד 20 אלף שקלים לגרסת ה-1.8 ליטר טורבו (180 כ"ס) – כשבשתיהן מוצעות חבילת אבזור נוסף (לקצ'רי) תמורת 26,000 שקלים.  
 
סמל
הדעות על עיצוב ה-A3 סדאן במערכת היו חלוקות. עבדכם חשב שהיא נאה מאוד מלפנים (כמו כל אודי), ומאחור, אבל משהו לא לגמרי עובד מהצד, בעיקר בחלק האחורי. אבל האחרים דווקא אהבו את הסדאן הקטנה, כך שלפי הרוב (שחבל שהוא לא דומם), היא יפה. בכל מקרה, כולם הסכימו שבגרסת הלקצ'רי שנבחנה, עם החישוקים הגדולים ופנסי הלד והקסנון, היא מספקת את אפקט ההגעה הנכון והמצופה מאודי (אפקט שעלול להיפגע בגרסת הבסיס).
 
אודי A3 סדאן (1.4 ליטר): מבחן דרכים
צילום: שחר אלגזי 
העיצוב עובד בעיקר בחלק האחורי
 
כניסה לתא הנוסעים מבהירה מיד שזה לא רכב גדול. השמשה הקדמית נמוכה, וגם חלונות הצד לא מרגישים גדולים במיוחד. מצד שני, התא עדיין נאה מאוד, עם ריפודי עור משולבים כסטנדרט ומסך מגע שנשלף באלגנטיות מהדשבורד, והאבזור כולל גם דיבורית בלוטות', בקרת אקלים מפוצלת ועוד. כמקובל באודי, אין חיבור USB, אבל יש דיסק וחיבור לכרטיס SD. חבילת הלקצ'רי מוסיפה כוונון חשמלי למושבים, גג שמש פנורמי נפתח, פנסי קסנון, לד, וחישוקי 17 אינץ'. חבל שאין אף פריט של בטיחות אקטיבית, גם לא בחבילת האבזור היקרה.
 
אודי A3 סדאן (1.4 ליטר): מבחן דרכים
צילום: שחר אלגזי 
תא הנהג נאה
 
איכות החומרים במרבית המקומות טובה, אבל משני צידי ידית ההילוכים, בדיוק במקום בו נוח להשעין את הרגל, תמצאו פלסטיק שהשמיע לאורך המבחן צרצורים בולטים, משני הצדדים. שאר חלקי המרכב שמרו על שקט מופתי. המרווח מלפנים טוב בכל המדדים (גבולי לראש לגבוהים במיוחד), אבל המושב לא היה נוח במיוחד לאורך זמן.
 
מאחור תמצאו מרווח ברכיים טוב, אבל הגג נמוך במיוחד, וגם נוסעים בגובה ממוצע יאלצו להרכין ראשם. המושב האמצעי לא מבריק בגלל "מנהרת הינע" שגוזלת את המקום לרגליים, ופתחי מיזוג שמתנחלים בחלל שאמור להיות מוקדש לברכיים. תא המטען גדול, אבל פתח ההטענה מעט נמוך.
 
 
הנעה
ה-A3 סדאן "שלנו" צוידה במנוע 1.4 ליטר טורבו המספק 122 כ"ס ו-20.4 קג"מ. הוא משודך לתיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים ועם אפשרות לתפעול ידני מההגה או מהבורר. אנחנו כבר מכירים ואוהבים את יחידת ההנעה הזו, היא מציעה כח זמין ותחושה זריזה, גם אם היא לא חרישית לחלוטין, ותיבת ההילוכים מתבלבלת רק לעיתים רחוקות, בתנועה עירונית. המנוע לא חובב סל"ד גבוה, אבל בשום מצב לא הורגש חוסר בכח. יש כאן מערכת עצור-סע שעובדת בסדר, ורק בפקקים מזדחלים היא מעט מעצבנת.
 
אודי A3 סדאן (1.4 ליטר): מבחן דרכים
צילום: שחר אלגזי 
תיבת ההילוכים מתבלבלת רק לעיתים רחוקות, בתנועה עירונית
 
בעמידה תוכלו להפעיל גם את בלם היד האלקטרוני, כך שלא צריך להחזיק רגל על הברקס, ובמקביל אפשר להנות מהשקט של מנוע כבוי. צריכת הדלק בימי המבחן, שכללו הרבה נסיעה בין עירונית, היתה טובה ועמדה על ממוצע של 14.2 ק"מ לליטר ובשיוט נרשמו קצת יותר מ–18 ק"מ לליטר, נתונים נאים מאוד.
 
נסיעה
ה-A3 אוהבת להיות מחוץ לעיר. שם היא מרוסנת, נעימה למדי למעט רעשי כביש מורגשים, והיא גם יחסית נוחה, ומתמודדת טוב במיוחד עם שיבושים גדולים. את הקטנים היא אוהבת קצת פחות, אבל עדיין נעימה. עם שיבושי העיר במהירות נמוכה היא מתמודדת פחות טוב, כאשר גם שיבושים קטנים עוברים לתא, והחדים/רעים מצליחים לייצר מדי פעם חבטה קלה, כך שבעיר היא מקבלת ציון בינוני בלבד.
 
בכל הקשור להנאה מנהיגה ה-A3 סובלת מפיצול אישיות קל. מצד אחד – היא מהירה, בטוחה, צפויה ואוחזת ולא תנשך אתכם כשתתקרבו למגבלות. יחידת הכח משתפת פעולה ולא מצאנו צורך להשתמש בפיקוד הידני עלה תיבה. הבלמים טובים וההגה בסדר, גם אם לא תקשורתי. והצד השני? הכל מרגיש מנותק ואדיש, ולא ממש מלהיב.
 
 
אודי A3 סדאן (1.4 ליטר): מבחן דרכים
צילום: שחר אלגזי 
יחידת ההנעה הזו מציעה כח זמין ותחושה זריזה
 
למטה או למעלה
אודי A3 סדאן ממלאת היטב את התפקיד שיעדו לה. היא נראית מכובדת ויוקרתית, תא הנוסעים מאובזר (בשני המקרים, ברמת האבזור הגבוהה) ונותן את התחושה הנכונה. למעט הנוחות העירונית הבינונית, היא באמת רכב טוב, חסכוני ונעים. אבל קשה שלא להרגיש שהיא קצת מתקשה לבלוט בין האחיות מבית.
 
מצד אחד ה-A3 ספורטבק מציעה שימושיות דומה ועיצוב נאה יותר במחיר זול יותר, ומצד שני, ה-A4 הגדולה (ומתחרותיה) מרגישה יותר טובה ונכונה, בפער מחיר שהוא כבר לא כל כך גדול, במיוחד אם הוספתם את חבילת האבזור. אבל אם אתם חייבים סדאן, ורוצים להוציא כמה שפחות, ה-A3 סדאן היא בהחלט כרטיס כניסה מתאים למועדון הטבעות המשולבות.