כצפוי, זמן קצר לאחר שדלק מוטורס הודיעה על ייקור רוב דגמיה (פורד ומאזדה) מפרסמות יבואניות נוספות כי הן מבצעות מהלך דומה. יונדאי למשל, מותג הרכב הנמכר ביותר בישראל בשנת 2012, מודיע על ייקור שבין 1,000 ל-4,000 שקלים לכל דגמיו כך למשל ה-i35 המשפחתית התייקרה ב-4,000 שקל ומחירה עומד כעת על 127,000 שקלים. במפתיע, או שלא, מדובר במחיר זהה לזה של פורד פוקוס שהתייקרה אף היא (אם כי בשיעור של 3,000 שקלים). גרסת ההאצ'בק, ה-i30, התייקרה בשיעור נמוך יותר – 3,000 שקלים ומחירה החדש עומד על 126,000 שקלים. גם ה-i25, ה-i40 והסנטה פה התייקרו. עם זאת, מחירן של חלק מהגרסאות לא השתנה, כך למשל גרסאות הבסיס של ה-i10 (ידנית ואוטומט) שעדיין מתומחרות ב-61,500 ו-71,000 שקלים בהתאמה, ה-i20 הבסיסית (ידנית) שמחירה נותר על 75,500, הוולוסטר טורבו (ידנית ואוטומט) שמחירה מתחיל ב-159,900 וחלק מרמות האבזור של ה-ix35

צ'מפיון מוטורס מודיעה גם היא על עדכון המחירון של חלק ממותגיה. כך סקודה מודיעה על ייקור של 500- 1,500 שקלים לכל דגמי הפאביה, עלייה של 1,000 ל-3,000 לדגמי האוקטביה וכן תוספת מחיר לחלק מדגמי הייטי והסופרב. מחיר הרומסטר נותר ללא שינוי.
בפולקסווגן אין שינוי במחיר דגמי הליבה של החברה: פולו, גולף, וג'טה. אולם בעוד חלק מהדגמים הוזלו (CC וטוארג), אחרים התייקרו (שירוקו, טוראן, טיגואן, גולף+ וחלק מדגמי הפאסאט).
אודי וסיאט שומרות על יציבות מחירים.

ההתייקרות נוספת עוד לפנינו
כדאי לזכור כי עליית המחירים הזו אינה האחרונה. בתקופה הקרובה, לאחר כינון הממשלה החדשה, מתכנן האוצר לשנות את נוסחת המס הירוק כשדרכה נקבעת דרגת המיסוי על כל רכב המיובא לישראל. כתוצאה מכך אנו צפויים לראות עליית מחירים נוספת.
צילום: יואל שורץ
סקודה פאביה, מחירי הקטנות עוד צפוי לעלות

נכון להיום, על כל מכונית מוטל מס בגובה של 83% כשבהתאם לדרוגה בנוסחת המס הירוק מחושב גובה הטבת המס הנזקף לזכותה. כזכור, המהלך הזה שביצע האוצר לפני כשנתיים, שינה באופן מהותי את תמהיל הרכישות בשוק הרכב הישראלי וגרם לפריחת קטגוריה רדומה עד אז – מכוניות המיני – ולחזרתה של תיבת ההילוכים הידנית. כעת לאחר שרבים מהדגמים התברגו בקבוצות הנמוכות בדרוג המס הירוק, מתכנן האוצר לשנות את הנוסחה ובכך להקטין את גובה ההטבה עבור כל דגם. מוצדק או לא, אנחנו נשלם יותר עבור מכונית חדשה.

עיקר ההתייקרות צפויה להיות בקטגוריות הזולות ביותר: סגמנט המיני והסופרמיני שזוכות בשנתיים האחרונות (מאז החלת המס הירוק) לפופולאריות רבה בישראל עם נתח של כמעט 30% מהמכירות. בסגמנטים אלה מדובר בהתייקרות של כ-2,000 שקלים לכלי רכב. אבל לא רק קבוצות אלה יפגעו, אלא גם דגמי הדיזל, מכל הקטגוריות וזאת בשל הקטנת המשקל היחסי של פליטת ה-CO2 בנוסחה החדשה על חשבון מרכבי נוסחה אחרים. מדובר בסעיף בו דגמי הדיזל מצטיינים. עבור דגמי הדיזל מדובר בהתייקרות משמעותית יותר מאלה של דגמי המיני והסופרמיני.