ב.מ.וו קונספט אקטיב טוררב.מ.וו החליטה הגיע הזמן להשאיר את העקרונות מאחור ולהתקדם. תכירו – זהו ב.מ.וו קונספט אקטיב טורר (Active Tourer) – שם מפוצץ למיניוואן שצפוי להוות התחלה של דרך חדשה אצל היצרנית מבוואריה. הוא נושא איתו שתי בשורות חשובות – יש לו הנעת כלאיים (פלאג-אין), PHEV שמה, שמעבירה את הכוח – אנחנו מקווים שאתם יושבים – לגלגלים הקדמיים. כן, גבירותיי ורבותיי, זוהי מכונית ההנעה הקדמית הראשונה של ב.מ.וו, והיא עמוסה בהצהרות לעתיד הלא-רחוק.

מבחוץ פנימה
האקטיב טורר הוא לא בדיוק מיניוואן, אלא איפשהו על הגבול בין משפחתית קומפקטית למיניוואן קומפקטי. מכאן ברור למי מנסה ב.מ.וו להסתכל בעיניים – מרצדס B קלאס. אורכו עומד על 435 ס"מ (סנטימטר אחד פחות מה-B קלאס), רוחבו 183.4 ס"מ (כ-4 ס"מ רחב יותר), גובהו 156 ס"מ (זהה ל-B קלאס) ובסיס הגלגלים הוא 267 ס"מ (קצר ב-3 ס"מ). בסיס הגלגלים גם קצר ב-2 ס"מ מזה של ב.מ.וו סדרה 1, עליה הוא ככל הנראה מבוסס.

העיצוב החיצוני של הקונספט הוא יותר הגיוני ובשל מאשר קונספטואלי. ניתן לראות פה את שפת העיצוב של ב.מ.וו עם ראייה הגיונית לעתיד. זו לא סתם תצוגת תכלית, אלא סימן לבאות.
מבפנים, לעומת זאת, החבר'ה במחלקות העיצוב והתכנון יצאו מגדרם מעט יותר. אפשר למצוא פה את הב.מ.וו שאנחנו מכירים, עם ידית ההילוכים המוכרת, צורתו הכללית של ההגה וגם כפתור הבורר המגודל של מערכת המידע. לא ניתן לומר כעת מה מגבב החידושים הזה מהווה באמת כוונות לעתיד, אבל אין ספק שב.מ.וו מייחסת להכל חשיבות רבה, כשהיא מפרטת (כהרגלה, יש לומר) רבות על כל מאפיין.
מביטים קדימה: ב.מ.וו עם הנעה קדמית
צילום: מנהל

ואלה שמות
ישנם כמה מאפיינים בולטים במיוחד בעיצוב הפנים של האקטיב טורר. הראשון שכנראה תבחינו בו הוא שילוב של גוונים בהירים של עור, שגם חלקיו הכהים – בהירים יחסית. תאורה אמבייטנית כתומה משולבת לאורך כל האלמנטים ואת החוויה היוקרתית משלימים גימורי עץ. מאפיין בולט נוסף הוא הקונסולה המרכזית החדשה, שנראית (כך ב.מ.וו) כאילו היא "מרחפת" בין שני המושבים הקדמיים. העיצוב הארגונומי והנקי שלה נועד כמובן לעשות שימוש יעיל יותר בחלל הנוסעים ולהשאיר מרווח רב יותר לרגליהם.

המסך המרכזי הוא בגודל 8 אינץ' והוא משמש כמובן לכל הפעולות המוכרות – שליטה על מערכות המידע והשמע, ניווט וכו'. לוח המחוונים מורכב ממסך גדול עוד יותר – 10.25 אינץ' – שמחליף את המחוגים האנלוגיים, משנה צבעיו בהתאם למצב הנהיגה ועוד.
בין גלגל ההגה (ומעל לוח המחוונים) לשמשה ישנו מסך זכוכית שמתרומם חשמלית עם תצוגה אינפורמטיבית עילית. שימו לב, אגב, שעל אף שמדובר ברכב קונספט, ב.מ.וו מגדירה את המסך כאופציונלי.

על גב המושבים הקדמיים ישנן מסילות ייחודיות שמאפשרות חיבור של חפצים שונים, לנוחיות הנוסעים מאחור. ניתן לחבר שולחנות מתקפלים, כמו אלו שבמטוסים, מתקני אחסון ואפילו מכשיר טאבלט למי שהילדים שלו כבר גדולים ולא מסתפקים באמצעי הבידור שהמציאות מספקת. על הדרך, ב.מ.וו גם מספקת דרך חדשה להשתיק את הזאטוטים מהספסל האחורי עם אפליקציה ל-iPad (עם משתמשי אנדרואיד הסליחה) שהיא משחק המשתמש בנתונים מהמכונית (מהירות, תאוצה וכו') ומטרתו לצבור נקודות על-ידי נהיגה חסכונית. כלומר, כל הנוסעים משתתפים, חוסכים וזוכים גם לחינוך לעתיד (אלא אם הם משתמשים באנדרואיד).
מביטים קדימה: ב.מ.וו עם הנעה קדמית
צילום: מנהל

גג הזכוכית הגדול שווה אזכור גם כן. הוא עשוי מ"זכוכית חכמה", שנקראת גם SPD (ר"ת: Suspended Particle Device), המאפשרת קביעה ידנית של מידת הכהות שלה לפי העדפתם האישית של הנוסעים. היא יכולה לחסום את אור השמש כמו משקפי שמש כהים במיוחד וגם להיות שקופה כמעט לגמרי.

מניעים את המהפכה
אנחנו מקווים שהפתיחה הארוכה סיפקה לכם את הזמן הדרוש כדי להתרגל לרעיון של ב.מ.וו עם הנעה קדמית שכן עם הקונספט אקטיב טורר היצרנית עושה עושה היסטוריה. זו לא רק זניחה של העקרונות, אלא מהלך הגיוני שפותח עבור החברה את האפשרות לייצר קו דגמים חדש ותחרותי. כאן יש הנעת כלאיים פלאג-אין, עם מנוע בנזין חדש ומוגדש בעל 3 צילינדרים (גם כן לראשונה בב.מ.וו) בנפח 1.5 ליטר ומנוע חשמלי. ההספק המשולב עומד על 190 כ"ס מכובדים, שמניבים תאוצה ל-100 קמ"ש ב"פחות מ-8 שניות" ומהירות מרבית של כ-200 קמ"ש.
ב.מ.וו מצהירה על צריכת דלק ממוצעת של 40 ק"מ לליטר ופליטת מזהמים נמוכה שעומדת על ("פחות מ-") 60 גרם פחמן דו-חמצני לקילומטר.
מביטים קדימה: ב.מ.וו עם הנעה קדמית
צילום: מנהל

כאשר הסוללה טעונה במלואה, מאפשר הקונספט אקטיב טורר נסיעה באמצעות המנוע החשמלי בלבד לטווח של עד 30 ק"מ. מערכת ניהול אנרגיה מחשבת לפי מסלול הנסיעה המתוכנן שנלקח ממערכת הניווט ומחליטה מתי להשתמש יותר בכוח החשמל באופן שחוסך עד 10% מהאנרגיה.

מה צופן העתיד
ב.מ.וו תציג את האקטיב קונספט טורר בתערוכת פריז הקרובה. על אף שטף המידע שהיא מספקת, לא ניתן לומר בבירור אם ומתי נזכה לראות גרסת ייצור. למרות זאת, אין ספק שמדובר בשילוב בשל של עיצוב ושל טכנולוגיה, כאשר כבר נפוצו בעבר שמועות על זניחת ההנעה האחורית המסורתית. הניחוש שלנו הוא שכבר בשנה הבאה נראה גרסת ייצור שעשוייה להיקרא סדרה 1 GT (גרנד טורר). מה שבטוח זה שיש מה לצפות.