זה בוודאי נשמע לכם מוכר – הקטנוע שנדחף, נהג המונית שיודע שאם הוא לא עובר את הרמזור הוא מרוויח שקל, הגרוטאה האיטית שמולכם, ההוא במכונית היקרה שעסוק בשיחה עם הטלפון ביד וההיא שלא ברור איך היא רואה משהו מעבר ללוח המחוונים. סקר שנערך בקרב 4,000 נהגים ונהגות בארצות הברית מנסה לברר מי מאיתנו מועדים יותר לסבול מזעם בכבישים (Road rage).

הנתון הראשון שעולה מהסקר הוא ש-83% מהמועסקים בארצות הברית נוהגים בעצמם לעבודה. לשם השוואה, מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה ש-58% מהתושבים בישראל דווקא משתמשים בתחבורה ציבורית, אך ללא הפרדה בין אלו המשתייכים לכוח העבודה ואלו שלא.
יותר ממחצית (58%) מתוך אותם 83% מדווחים שחוו או חווים זעם בכבישים במהלך נסיעותיהם לעבודה וחזרה. רובנו, כידוע, מרגישים בטוחים יותר בתוך המכונית שלנו, ולפעמים מרשים לעצמנו לומר מילים שלא היינו אומרים פנים מול פנים. לפעמים אנחנו אפילו מגיבים בצורה קיצונית ביחס לאישיות שלנו עם תנועות ידיים, פיזור קללות עם חלון פתוח ואפילו הפרעה מכוונת לתנועה. בסקר האמריקני לעומת זאת, אחד מכל עשרה, או 9% ליתר דיוק, אפילו מדווח על מעורבות בתגרה אמיתית כתוצאה מזעם בכביש(!). לא בבית ספרנו, בבקשה.

באמריקה כמו באמריקה, הכל סובב סביב המיתון. המשיבים לסקר גילו ש-12% מהעובדים נאלצו לעבור למקומות עבודה מרוחקים יותר. עובדתית, הסתברותית והגיונית, המשמעות של זה היא סיכוי גבוה יותר להיקלע למצבי זעם בכבישים. ככל שהנסיעה קצרה יותר, כך סביר שתוכלו להימנע ממצבים אלו. מצד שני, בארצות הברית אין תל אביב.

ועכשיו לשאלת השאלות – מי כועס יותר, גברים או נשים? הקרב צמוד אבל יש בו מנצחים, או למעשה מנצחות. מנתוני הסקר עולה ש-61% מהנשים נתקלות במצבי זעם בכביש, לעומת 56% "בלבד" מהגברים. כמו כן מתברר שאנחנו נרגעים עם השנים, כאשר נהגים בני 25-34 הם הנוטים ביותר למצבי זעם, ובני 55 ומעלה הם הרגועים ביותר.

ויש גם פן בטיחותי. אחד מכל ארבעה משיבים (24%) הודה כי היה מעורב בתאונת דרכים. אחד מכל שלושה (30%) הודה כי שלח מסרונים (הודעות טקסט, SMS או כל כינוי אחר שתרצו לפעולה). חוץ מזה שזה מסוכן, אנחנו יכולים גם לומר לכם שזה עשוי להיות ממש מעצבן עבור נהגים אחרים.

מטרת הסקר, אגב, הייתה לנסות ולבדוק כמה עובדים מושפעים ממצבי זעם בכבישים. מזמיני הסקר, אתר ההשמה האמריקני 'CareerBuilder', שמים דגש על השפעת הנהיגה בעצבים לעבודה על התפקוד במשרד. אנחנו שמים גם דגש על התפקוד שלכם בכביש, ובכלל על לחץ הדם שלכם. אז כמו שאמרנו, תישארו רגועים. ואם יש לכם סיפורים על מצבים שהזעימו אתכם או תגובות לא הגיוניות שנתקלתם בהן, הנה הזדמנות לספר ולהוריד את האבן מהלב.