שר התחבורה, ישראל כץ
"גוש דן הינו אחד המקומות המפגרים ביותר בעולם כולו מבחינת תחבורה ציבורית, ולא רק בעולם המודרני." את הדברים האלה אמר היום (א') שר התחבורה, ישראל כץ, בוועידת ישראל לעסקים במושב בנושא התפיסה המטרופולונית לניהול עירוני. לדבריו, שנים של חוסר תכנון, או תכנון לקוי הם אלה שהובילו למצב הנורא בו אנו נמצאים.
מצד שני, כדי לא "להרים גלים", השר כץ הודיע כי הוא אינו מפנה אצבע מאשימה כלפי ראשי העיריות, אלא להיפך: "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם ראשי הערים." אמר כץ. אבל ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, שהיה בפנל הנואמים, לא נשאר חייב. "הרשות המקומית בת"א יכולה לתכנן ולבצע את התכניות הנדרשות, אולם הממשלה לא נותנת לנו לנהל זאת." לדברי חולדאי, בכ-95% מהמטרופולינים בעולם ישנו גוף מטרופוליני מיוחד שמטפל בנושא התחבורה, אבל בכדי שזה יקרה גם בישראל יש צורך בשינוי חקיקתי. חולדאי עוד הוסיף כי יש צורך ביצירת העדפה לתחבורה הציבורית על חשבון הנסיעה הפרטית וניתן לעשות באמצעות הוזלת תעריף הנסיעה בתחבורה הציבורית ושיפור מהירות הנסיעה.
ראש עיריית חיפה, יונה יהב, ציין כי לו דווקא אין כל טענה כנגד הממשלה: "הכל תלוי איך אתה ממצב את עצמך, גם מול השלטון." לדבריו, בחיפה נעשה מהפך תחבורתי והכל בניהול נכון של עיריית חיפה. כדוגמאות ציין יהב את המטרונית שתחל לפעול באופן רשמי בספטמבר 2012 ואת מנהרות הכרמל שנפתחו כשנה לפני המועד המתוכנן "והכל במסגרת התקציב ללא חריגות." הוסיף יהב.
ישראל 2025
עוד ציין השר כץ כי משרדו עמל על תוכנית רב שנתית. על פי התוכנית, תוטל אגרת גודש בכניסה למטרופולינים ותתייקר החנייה. בנוסף, עד לשנת 2025 במטרופולין דן נמצא רשת מסועפת של הסעת המונים הכוללת רכבת קלה וקווי אוטובוסים מהירים. מצד שני הודיע כץ כי בכוונתו להוזיל את מחיר המכוניות החדשות כדי שמצבת הרכב הישראלית תהפוך בטיחותיות יותר ומזהמות פחות.
פרופ' ערן פייטלסון, מהמחלקה לגאוגרפיה, מהאוניברסיטה העברית, ציין כי יש סתירה בדבריו של כץ בכך שהוא מבקש לעודד רכישת רכב חדש במקביל לרצון לשנות את העדפות הנהג. פרופ' פייטלסון גם יצא נחרצות כלפי משרד התחבורה: "המשרד אינו משתמש בידע שצברו אנשיו, וגם שהגיעו מומחים מחו"ל בעלי 'קבלות' בעניין תשתיות ותחבורה, אף נציג ממשרד התחבורה לא הגיע להתייעץ או אפילו לפגוש אותם."
בינת שוורץ, ראש מנהל התכנון במשרד הפנים, ציינה כי ייתכן ויש לבחון את מחדש את התשתית הארצית. לדבריה במקום ראייה של 4 מטרופולינים גדולים (גוש דן, חיפה, ירושלים ובאר שבע) יש להתייחס לישראל כמטרופולין אחד גדול ולחבר את חיפה, נצרת, ירושלים ובאר שבע בקו אחד ארוך. עוד ציינה כי יש "כיסים" בעייתיים במטרופולין דן שאינם מטופלים מבחינה תחבורתית. מקומות כמו: בני ברק, רמלה-לוד וכפר קאסם-קאלנסווה. "מדוע שהקו האדום של הרכבת הקלה יפסיק בראשון ובפתח-תקווה? יש להמשיכו לרמלה-לוד מצד אחד ולכיוון כפר קאסם בצד השני."