שברולט ספארק מול יונדאי i10 מול פיג'ו 107 – קרב עירוני (גיליון 301)עשור וחצי שלטה מאזדה ביד רמה בראש טבלת המכירות של שוק הרכב הישראלי. לפעמים הגיעה המצב לאבסורד, כמו 2009 בה כמעט כל מכונית שמינית שעלתה על כבישי הארץ היתה מאזדה 3. אבל כבר ב-2010 היה אפשר לראות שמשהו בממלכת דלק מוטורס התערער, ושלטונה מאוים על ידי יונדאי שצמצמה את הפער. והנה, בחצי הראשון של 2011 יש לנו מהפך, עת יונדאי עברה את מאזדה והדיחה אותה אל המקום השני. יש כמובן סיבות רבות למהפך, ביניהן כאלו שאינן תלויות ביצרן או ביבואן – שער הין הגבוה שפוגע ביכולת של מאזדה להציע מחיר תחרותי, רעידת האדמה ביפן שפגעה בכושר היצור ועוד, אבל לשורה התחתונה זה לא משנה. נשאר רק לראות אם אנשי דלק מוטורס יצליחו לשלוף איזה אס לא צפוי ולהציל את הכתר. בכל זאת, לא מעט אגו מונח בתואר מלכת המכירות, וכבר ראינו בעבר קרבות מרתקים ואגרסיביים על קו הסיום כדי לנצח בפוטופיניש.

רבות המכר
למרות החלשות מעמדה של מאזדה, הרי שמאזדה 3 היא עדיין המכונית הלאומית – אבל גם שם הזאבים כבר נושכים בעקביה, והפער מצטמצם. אם בסיכום 2010 הובילה מאזדה 3 בפער של יותר מ-50% על הקורולה שבמקום השני, הרי שבחצי הראשון של 2011 הצטמצם הפער משמעותית – 7,431 מאזדות לעומת 6,268 קורולות – פחות מ-20%. גם במקום השלישי נמצא את אותה מכונית כמו בסיכום 2010 – יונדאי i30 עם 5,718 מכוניות שעלו על הכביש – אך אל המקום הרביעי טיפסה שברולט קרוז, שבעזרת המנוע והתיבה החדשים מכרה 4918 מכוניות, והצליחה להדחק לפני ה-i20, שהיא עדיין הסופרמיני הנמכרת ביותר, עם 4041 מכוניות, אבל בפער קטן ממאזדה 2 עם 3,836 מסירות (אולם יש לזכור כי נתון זה כולל גם את גרסת הסדאן של מאזדה 2. גרסת ההאצ'בק אחראית רק לכמחצית מהמכירות). את העשירייה הראשונה סוגרות מיצובישי לאנסר, רנו פלואנס, קיה ריו וסוזוקי אלטו – כולן חוץ מהפלואנס חדשות לעשירייה הראשונה עם מכירות שנעות סביב 3,000 כלים. ראויה לציון במיוחד האלטו – כמה מתאים שמכונית המיני שסימנה את הפריצה של הקטגוריה היא מכונית המיני הראשונה בעשירייה הראשונה מזה עידן ועידנים.
כלי הרכב הנמכרים ביותר בחציון הראשון של 2011 (חלק א')
צילום: תומר פדר
כלי הרכב הנמכרים ביותר בחציון הראשון של 2011 (חלק א')
צילום: תומר פדר
טויוטה ספייס ורסו מול ניסאן נוט מול סקודה רומסטר תחליף למשפחתיות המסורתיות (גיליון 303)
מיני
הקטגוריה הקטנה והזולה ממשיכה את גאות המכירות שלה והסוף לא נראה באופק – יותר מעשרת אלפים מכוניות נמכרו בקטגוריה זו בחצי הראשון של 2011, לעומת כ-8,000 בכל 2010! עם ישראל התאהב, כך נראה, ברעיון של מכוניות זולות ובסיסיות ומוכן להתפשר קצת על נוחות ופינוק בתמורה לריח הניילונים והשקט הנפשי של רכב חדש באחריות, והיבואנים קולטים את המסר, ומתחילים להציע גרסאות בסיסיות גם לקטגוריות הסופרמיני והקומפקטיות – יהיה מעניין לראות את מסר הצניעות יחלחל גם למעלה, או ששם ידבקו הישראלים בגרסאות היקרות והמאובזרות.
סוזוקי אלטו עדיין שומרת על מקומה בפסגה, אך הפער לעומת המקומות הבאים הצטמצם, כשאל המקום השלישי, מאחורי ה-i10 (שזכתה לגרסאות מוזלות השנה שהקפיצו את מכירותיה) נוחתת שברולט ספארק החדשה – גם בזכות אספקה שוטפת של מכוניות מהיצרן, בעוד בסוכנויות רבות נתקלים הקונים הלהוטים במועדי אספקה של מספר חודשים קדימה. כמו בשנה שעברה, ראוי לציין את הצלחת התיבה הידנית בקטגוריה זו – כל האלטו שנמכרו היו מהדגם הידני, וכך כמובן גם בספארק שאינה כוללת תיבה אוטומטית אפילו כאופציה. קיה פיקנטו שאך הגיעה הצליחה להתברג לחמישייה הראשונה כשסמארט – הננסית של הקבוצה – סוגרת את העשירייה. אגב, אברט 500 הקרבית ממוקמת מחוץ לטבלה במקום ה-11 והאחרון עם 27 מסירות. ראוי לציון גם כי יש רק סופרמיני אחת שמכרה יותר משלושת המיני שבפסגה, בעוד ב-2010 מכירות האלטו היו ממקמות אותה רק במקום הרביעי בטבלת הסופרמיני!

כלי הרכב הנמכרים ביותר בחציון הראשון של 2011 (חלק א')
צילום: תומר פדר
סופרמיני
בהצצה ראשונית אל צמרת טבלת הסופרמיני נראה כאילו הקטגוריה נחלשת – מלבד יונדאי i20 שמוכרת בקצב גבוה יותר מאשר בשנה שעברה, מאזדה 2 נחלשה וכך גם הדיהטסו סיריון שהיתה שלישית ב-2010. אך למעשה מכירות הקטגוריה עלו, כשהמרוויחות העיקריות הן מכוניות ששנה שעברה מוקמו נמוך יותר בטבלה. סיאט איביזה, למשל, ממשיכה את התנופה משנה שעברה ומטפסת מהמקום הרביעי אל השלישי עם גידול של כ-20% בקצב המכירות. במקום הרביעי נמצא שחקנית חדשה למעשה, הקורסה של אופל, עם כמעט 1,700 מסירות. מרשים מאוד. את החמישייה סוגרת הסיריון המזדקנת. בהמשך הטבלה ראויות לציון המיקרה החדשה שביצעה נחיתה מוצלחת מאוד הישר אל המקום השביעי עם כמעט 1,200 מסירות.

כלי הרכב הנמכרים ביותר בחציון הראשון של 2011 (חלק א')
צילום: תומר פדר
כלי הרכב הנמכרים ביותר בחציון הראשון של 2011 (חלק א')
צילום: תומר פדר
סוזוקי אלטו. הצלחה גדולה למכונית קטנה, כאן במבחן מול סיטרואן C1 (גיליון 300)
משפחתיות קטנות
רבותי, יש לנו עוד מהפך. הריו ניצלה את חילופי הדורות ביונדאי ואת "החור" שהותירה שברולט אוויאו לפריצה קדימה וכיבוש הטריטוריה שהומצאה ונשלטה ע"י האקסנט. גם אם מחברים את מכירות הדור החדש והקודם של האקסנט, עדיין היא צריכה להסתפק במקום השני (ובנפרד בכלל מתדרדרת למקום השלישי והרביעי, אחרי מאזדה 2 סדאן). יהיה מעניין לראות איך תשפיע הגעת שברולט סוניק החדשה על המצב, וכמה קיה ריו מהדור הנוכחי תספיק טלקאר למכור עד הגעת הדור החדש בתחילת 2012.

כלי הרכב הנמכרים ביותר בחציון הראשון של 2011 (חלק א')
צילום: תומר פדר
משפחתיות
הקטגוריה של עמישראל, האלפ-שש-מאות, מאבדת מכוחה. חמשת הראשונות מכרו בקצב שנתי של כ-47,000 מכוניות, לעומת 70,000 מכוניות שמכרו חמשת המובילות ב-2010. בהמשך המצב משתפר מעט – עשרת המובילות מכרו בקצב שנתי של 77,000 מכוניות לעומת 93,000 שמכרו עשרת המובילות ב-2010 – אך התמונה עדיין חד-משמעית וברורה. עמישראל מתחיל לפתח טעם מגוון, וכבר לא נעול על נוסחת האוטו עם בגאז' כמו שיש לשכן.

כלי הרכב הנמכרים ביותר בחציון הראשון של 2011 (חלק א')
צילום: תומר פדר
כלי הרכב הנמכרים ביותר בחציון הראשון של 2011 (חלק א')
צילום: תומר פדר
אופל אסטרה מול יונדאי i30 מול פיג'ו 308 – משפחתיות נטולות זנב (גיליון 302)
משפחתיות גדולות
אין ספק, 2011 היא שנת המהפכים והפעם זו סובארו B4 שמדיחה את מאזדה 6 מהפסגה. אבל בעצם לא מדובר במהפך אלא בהמשך של מגמה שהתחילה כבר ב-2010, אז צמחו מכירות הסובארו בעוד המאזדה מאבדת מנתח השוק שלה. מי שכן רושמת שינוי מגמה דרמטי היא המאליבו, שאחרי זינוק אל המקום השלישי ב-2010 נחלשת השנה ומתדרדרת אל מחוץ לחמישייה הפותחת, אל המקום השישי. את המקום השלישי תופסת הסופרב שממשיכה את מגמת העלייה משנה שעברה, וקצת מתחתיה האחות מבית פולקסווגן, שהגיעה השנה מלאת עזוז עם דגם חדש ומצליחה היטב במכירות למרות מחיר גבוה יחסית לקטגוריה. במקום החמישי נמצאת פורד מונדיאו – ירידה של דירוג אחד לעומת שנה שעברה כשלמרות גרסת האקובוסט השרירית והאטרקטיבית מצליחה רק לשמור על קצב המכירות של שנה שעברה.

כלי הרכב הנמכרים ביותר בחציון הראשון של 2011 (חלק א')
צילום: תומר פדר
מיניוואנים
הטבלה בקטגוריה זו נשלטה על ידי שלושה אירועים – הראשון הוא היעלמותו של הגרנדיס מאולמות התצוגה, והשני הוא הגעת פיג'ו 5008. הגרנדיס זכה לקראת סוף ימיו לתמחור אגרסיבי, שמיקם אותו בתחרות ישירה מול המיניוואנים הקומפקטיים למרות שבפרמטרים של מידות ומנוע הוא היה שייך לקטגוריה הגדולה יותר. עם סיום המלאי במחסני כלמוביל התאוששו מעט מכירות מאזדה 5 המעודכן. מהצד השני נגס הפיג'ו 5008 בעיקר במכירות שותפו לפלטפורמה, ה-C4 פיקסו, שירד אל המקום השלישי מאחורי הוורסו של טויוטה.
כלי הרכב הנמכרים ביותר בחציון הראשון של 2011 (חלק א')
צילום: תומר פדר
פיג'ו 5008 מול מאזדה 5 מול סיטרואן C4 פיקאסו מול רנו גרנד סניק המשפחתית המושלמת? (גיליון 299)
האירוע השלישי הוא הפסקת שיווק הלוגאן MCV השנה בגלל תקנות בקרת היציבות (ב-2010 עדיין נמכר מלאי ישן – שהספיק כדי לדרג אות ובמקום הרביעי בטבלה). אגב מעניין לציין שצמד מובילי הנוסעים של פורד מכרו בחצי השנה הראשונה של 2011 יותר ממה שמכרו בכל 2010: 341 כלים לעומת 331 כלים.
כלי הרכב הנמכרים ביותר בחציון הראשון של 2011 (חלק א')
צילום: תומר פדר