מטה המחקר והפיתוח של הונדה בטוצ'יגי. הרוג וכ-30 פצועים ונזק כבד למבנים (צילום ארכיון)
האסון הכבד שפקד את צפון-מזרח יפן היום (ו') לפני שעות אחדות, גרם נזקים כבדים גם לתעשיית הרכב היפנית. תעשיית הרכב המקומית הגדולה, שכוללת את יצרנית הרכב הגדולה בעולם (טויוטה), הודיעה על סגירת עשרות מפעלי ייצור, בין היתר בשל נזקים שנגרמו להם. באחד המקרים אף דווח על עובד שנמחץ למוות בעקבות רעידת האדמה החריגה בעוצמתה, 8.9 בסולם ריכטר, לאחר שקיר במרכז מחקר ופיתוח של הונדה קרס עליו.
מרבית יצרניות הרכב היפניות הגדולות נאלצו לסגור את פסי הייצור שלהן באזור הרעש, בעקבות רעידת האדמה והצונאמי שפקד את צפון יפן בעקבותיה. חלק מהמפעלים ישארו סגורים למשך ימים ארוכים, שעה שכוחות החילוץ מאתרים נעדרים ועד שיפן תחל בשיקום אזור האסון.
בין היתר נמסר כי בין היצרניות שנפגעו, ניתן למנות את סובארו, טויוטה, הונדה וניסאן. פוג'י תעשיות, בעלת הבית של סובארו, מדווחת כי כל מפעלי הייצור בצפון המדינה הושבתו, בהם עשרה מפעלי ייצור רכב וחלקי רכב. הונדה מדווחת כי אחד מעובדיה, גבר בגיל 43, נהרג במרכז המחקר והפיתוח של היצרנית בטוצ'יגי, וכ-30 עובדים נוספים נפגעו במפעלים ומרכזי פיתוח אחרים באזור בעקבות התמוטטות קירות ותקרות.
גם במפעל ניסאן בטוצ'יגי נפגעו שני פועלים כתוצאה משריפה שפרצה במפעל, והיצרנית הודיעה על סגירתו יחד עם מפעלה בפוקושימה. בטויוטה מדווחים על סגירת מספר מפעלים, בהם מפעל משותף ליצרנית הרכב וליצרנית המצברים פנאסוניק, בו מיוצרות ערכות מצברים לדגמי הכלאיים של טויוטה. באף אחד ממפעלי יצרנית הרכב הגדולה בעולם לא דווח על נפגעים או נזק משמעותי.
ומה עם סוזוקי, מיצובישי ומאזדה? נכון לשעה זו, לא ידוע על נזקים שנרשמו במפעלי שלוש היצרניות הללו, אם כי הן עשויות להודיע על סגירה זמנית של מפעליהן לאות הזדהות עם הנפגעים באסון הטבע. אסון, שמתגלה כאחד מהחמורים שידעה יפן ב-100 השנים האחרונות.