רמת קושי: בינונית פלוס. מורדות תלולים זרועי אבני בזלת, קוליסים עמוקים ומעט בוץ. 46 ק"מ. מדד SUNNTO 3.5 דופק ממוצע 136.
מפות: מס' 1 – החרמון הגולן ואצבע הגליל – של הוועדה לשבילי ישראל בעריכת אורי דביר
ציוד נדרש: מים, פנימיות, מזון, סוללות ל-GPS וטלפון נייד, עוד מים. קרם הגנה מהשמש
ציוד ניווט: מגלן אקספלוריסט 600, SUNNTO X10
מקומות למנוחה: תחת כל עץ רענן
מזון: רק לפני או אחרי ומה שתוכלו לשאת על הגב!
אופניים: רוקי מאונטיין אלטיטיוד 70, מרידה AM90
עוד טיול חנונים – הפעם במגמת ירידה. הנתיב ייקח אתכם לאיזורים הפחות מטוילים של הגולן, פינות ונקודות שגיליתי בעת שירותי הסדיר באיזור. המסלול מתחיל מהרכס המזרחי ביותר בגולן – רכס בשנית – שהוא גם שמורת טבע מרתקת ומכיל מסלולי הליכה, מעיינות ויער אלונים מקסים. ממנו נגלוש דרומה לתל פארס, נסובב את התל ממערב ונמשיך דרומה בקטע כביש קצר עד לשרידי דרך רומית עתיקה אשר תוליך אותנו – כמו את הכרכרות בעבר – עד לשפת הכנרת. נתחיל בגובה של כמעט 1,100 מטרים מעל לפני הים ונסיים 180 מטרים מתחת לפני הים. המסלול אינו מעגלי ודורש הקפצה או פיזור מקדים של המכוניות. קדימה לדרך.

קל מאד להגיע לנקודת הזינוק – למרות ריחוקה. בעיקרון צריך להגיע לישוב אלוני הבשן. ניסע לצפון הכנרת ונפנה ימינה בצומת כפר נחום לכביש מספר 87. מאותו הרגע נמשיך וניסע על 87 לכל אורכו במשך 33 ק"מ עד צומת בשן והמפגש עם כביש 98. נפנה שמאלה לכביש 98, נחלוף על פני הכניסה לאלוני הבשן ואחרי 5 ק"מ נפנה ימינה לכביש משני ושבור המשולט "חזקה". ניסע לאורך הכביש, נפנה ימינה בצומת הראשון עד שנגיע לשביל לבן ורחב המשולט "לאלוני הבשן". זו נקודת הזינוק.
טיול אופניים: מהר חזק לכנרת
צילום: תומר פדר
נקודת התחלה במוצא שביל לבן ורחב. נ.צ. 1 – איפוס.
נרכב דרומה לעבר תל פארס – מורד תלול ומהיר מאד.
1.1 ק"מ – צומת ימינה – נ.צ. 2.
3.0 – כביש משני שמאלה - נ.צ. 3.
3.4 – שביל רחב ימינה מסומן בסימון שבילים ירוק/לבן/כחול – נ.צ. 4.
6.0 – צומת T שמאלה. נ.צ. 5.
7.0 – צומת T ימינה נ.צ. 6.
8.8 – צומת. פונים שמאלה אחרי שער בקר – לעבר תל פארס וכביש שבור לאורך שדרת אקליפטוסים. נ.צ. 7.
10.0 – אחרי לופ קטן נגיע לכביש שבור צפונית לתל פארס – צומת T שמאלה – נ.צ. 8.
איפוס על הכביש
1.0 ק"מ – נפנה ימינה לשביל המשולט "תל פארס" – נ.צ 9.
2.3 – נחצה את הכביש למחצבות פארס ונמשיך ישר. – נ.צ 10.
5.8 – אחרי מורד ארוך וקטע קצר בכרמים נגיע לכביש 98. נפנה בכביש שמאלה בזהירות רבה. – נ.צ. 11.

איפוס על הכביש
6.5 ק"מ – המשכנו דרומה על הכביש עד לפניה ימינה לעבר תל ג'רניה. – נ.צ. 12

איפוס על מכשול הבקר
2.0 ק"מ – מפגש עם שביל רחבי מימין סלע עם הכיתוב "תעשה מערוף". נפנה ימינה ואחרי כמה עשרות מטרים שמאלה על דרך רחבה המסומנת במפה כ"שרידי דרך רומית". המגמה מערבה. נ.צ. 13.
5.4 – כביש רמת מגשימים (808). חוצים בזהירות וממשיכים ישר לעבר מאגר סמך. נ.צ. 14
9.9 – נמשיך ישר כל הזמן גם כשהדרך הופכת לקוליסים "עמומים" אחרי כמה מאות מטרים נעבור שער בקר לשביל רחב ונוח וממנו לדרך עפר מסודרת. על הדרך נפנה שמאלה. נ.צ. 15.
12.6 – נרכב כשמשמאלנו מטע מטופח ומימין הקניון המעמיק של נחל סמך. נפגוש את סימן השבילים השחור ונמשיך עימו מערבה. נגיע לצומת שבילים שחור עם כחול. נפנה על הכחול שמאלה. נ.צ. 16. הסימון הכחול יוריד אותנו מהרמה דרך "חוות רמות" לישוב רמות. אחרי מעבר שער בגדר הישוב יש לפנות מיד ימינה ולעקוב אחרי הגדר ההיקפית על לשער היציאה מרמות.
22.7 – תחנת הדלק "דלק" בצומת רמות. סוף המסלול. נ.צ. 17.
טיול אופניים: מהר חזק לכנרת
צילום: תומר פדר
מתחם לביאה
אחת הפינות המוכרות פחות הוא מתחם לביאה (או לוויה). מדובר במתחם מבוצר על גב שלוחת לביאה בגולן, כ-2 ק"מ ממזרח למושב רמות, והוא נקרא כך בגלל קרבתו לכפר הסורי הנטוש לוויה. המתחם נמצא על השלוחה שמפרידה בין נחל סמך לנחל כנף הצפוני לו, משתרע על שטח של כ-90 דונם, והוא שימש בעבר כמכלאות צאן ובקר של נוודים למחצה. בחפירות משלחת "ארץ גשור" של אוניברסיטת תל אביב בראשות פרופ' משה כוכבי (בשנים 1987–1997) התגלה כי בלביאה היה ישוב עירוני מבוצר מתקופת הברונזה הקדומה לפני כ-5,500 שנה. ישוב זה נבנה על שלוחה הצופה לכנרת, שאורכה כקילומטר אחד, והיו בו ביצורים אדירים, בינם חומה חיצונית שרוחבה 16 מטר לפחות (!), חומה פנימית וחומות לאורך המצוק, מבני מגורים רבים, מבני ציבור, מתקני תעשיית שמן ומתקני אגירה. בנוסף התגלה במורדות הדרומיים של מתחם לביאה בית קברות מגליתי מהשלב הראשון של תקופת הברונזה הקדומה.
(מתוך אתר www.golan.org.il).