הובלת מטעם איגוד היבואנים את המאבק מול המס הירוק בנושא הדיזל. מה עמדתך בנושא?
"אני חושב שאנחנו, קרסו וצ'מפיון מוטורס הם הנפגעים העיקריים מהמס הירוק. משרד האוצר המציא נוסחה ששמה דגש בעיקר על ה-NOX (תחמוצות חנקן). ה-NOX מפריע יותר באזור עירוני שם הוא לא מתנדף, אבל יש לכך פתרונות. העולם מתחלק לשניים – ארצות הברית ואירופה ששמות את הדגש על אפקט החממה, ואסיה הצפופה שתמיד הייתה לה בעיה עם ה-NOX.
הבעיה שבחרו כאן נוסחה שאינה מקובלת באף מקום בעולם ,ואנחנו נפגעים. PSA נחשב היצרן הראשון או השני בעולם מבחינת ניקיון ופה אנחנו נחשבים למזהמים. וכדי שיהיה ברור, אני בעד מיסוי ירוק. עוד ב-2004 שלחתי מכתב לבועז סופר לטובת ביצועו".
 
אתה טוען שהמס הירוק יצר עיוותים. אתה יכול לתת דוגמא?
"בנוסחה שנוצרה אתה בעצם נותן תגמול למכוניות בזבזניות יותר. הרי יותר CO2 זה יותר בזבוז דלק. וכשאתה נותן משקל רק ל-NOX אתה בעקיפין מעודד את צריכת הדלק. לא רק בדיזל אלא גם במנועי בנזין. אני יכול לתת דוגמא מתוך הבית בסיטרואן C4. יש לנו מנועים חדשים בזכות השיתוף עם ב.מ.וו והם חזקים וחסכוניים יותר, אבל גם יקרים יותר. היצרן הציע לנו אותם בתוספת קטנה של 500 אירו אבל עם השינוי במס זה כבר מייקר את המנוע הזה. לכן נשארנו עם המנוע הקודם והצרכן מפסיד בגלל המס הירוק.
ויש עוד עיוותים. למשל הג'אמפי שלנו, שנכלל במס הירוק והבוקסר שמעליו שאינו נכלל (כי הוא מעל רף המשקל של 3.5 טון. א.ש.). יוצא מצב שחברה שמתאים לה ג'אמפי מבחינת מידות תקנה בוקסר כי הוא זול יותר. היא בעצם קונה מכונית בזבזנית וגדולה ממה שהיא צריכה.
הפגיעה היא לא רק בנו כי יש לנו יתרון יחסי בתחום הדיזל. הרי גם מכרנו מסחריות עם מנוע בנזין. הפגיעה היא בזה שאנחנו מכפילים את כמות הדלק שנצרכת. כנראה ששם (במשרד האוצר) לא מעניין הנושא של צריכת דלק, אחרת זה היה פרמטר במשוואה"...
 
האם הצעתם פתרונות?
"בוודאי. הצענו הרבה פתרונות שיגנו על הציבור וגם יחסכו דלק. הייתי עשרות פעמים בירושלים, אבל יש שם קיבעון של הזנחת ה-CO2 והתמקדות ב-NOX. עשינו ניתוח של כל השוק. הצענו שצריכת הדלק תיכנס בנוסף לנוסחה שהתקבלה ובמשקל שווה ואז העיוותים יוקטנו. זה היה עוזר גם לכלים היברידיים כי היתרון שלהם בא לידי ביטוי גם בחישוב ה–CO2".
 
על המס הירוק, סיטרואן ו-MG / ראיון עם מנכ
צילום: מנהל
 
עד מתי תמשיכו להילחם?
"נמשיך לפעול כל זמן שזה מעוות והצרכן והמדינה נפגעים. אבל אנחנו כמובן רוצים לעצור את זה לפני שזה נולד".
 
איך מסתכלים על כך ב-PSA?
"בתמיהה מוחלטת. יש שם תחושה של אכזבה. הם אומרים 'אנחנו משקיעים מיליונים בשיפור המנועים וזה רק מרע את מצבינו בשוק הזה'".
 
מצד שני משרד האוצר מבטל את הקבוצות. איך אתה מסתכל על כך?
"זה יחזיר את השוק לשפיות. הרי מפת המיצוב לא קיימת בשוק. כל יצרן שמגיע לכאן אומר 'איך יכול להיות שכל המכוניות כאן בהפרש של 100 שקלים'. זה לא נורמאלי".
 
האם זה לא יעלה את המחירים?
"בחלק מהמקרים תהיה עליה ובאחרים ירידה. אבל זה יבטל את העיוות. לא יהיה סבסוד צולב. הרי נוצר מצב שליבואן לא משתלם למכור במחיר נמוך מהותית, אלא במחיר המקסימלי עם ההנחה הכי גדולה לצי. מצד שני היו כאלה שנדחסו לתוך הרף ועכשיו יהיו קצת יותר יקרים. אבל השוק יקבע את המחיר. מה שיהיה יקר מדי יאלץ לרדת. זה שיעור ראשון בכלכלה".
 
אתם נמצאים לפני אחת התקופות המעניינות בתולדות לובינסקי. כניסת סאיק הסינית. איך זה מתקדם?
"כרגע לפי התוכניות, כך שאין חדש".
 
האם אתם כבר עורכים פעילויות להכנת הקרקע?
"אנחנו בהמתנה לתאריך הסופי ולאור הירוק. ניסמך בתקופה הראשונה על התשתית הקיימת וכולם ברשת ישמחו להתחבר אליה. ולכן עוד לא לחצנו על כפתור ההפעלה".
 
על המס הירוק, סיטרואן ו-MG / ראיון עם מנכ
צילום: מנהל 
 
לובינסקי הייתה חברה שמרנית ובשנים האחרונות אנחנו רואים אתכם בהרבה חזיתות וסין היא רק אחת מהן. מה קרה?
"זה נכון, פעם זו הייתה חברה מאוד שמרנית עם קשר הדוק ליצרנים. אנחנו עובדים איתם כמעט כמו עם משפחה ובפיג'ו אנחנו היבואן הוותיק ביותר. בעבר כשבאה לכאן משלחת יפנית והציעה לנו לקחת את מאזדה בדקנו עם פיג'ו והם אמרו 'או אנחנו או הם'. ובנאמנות הזו גם נפגענו במשך השנים.
אבל משנת 2000 שער האירו עלה וזה אומר שהמחירים שלנו התייקרו בכ-70%, זה פגע קשות בנתח השוק. אז לקחנו החלטה שבפיתוח העסקי של לובינסקי אנחנו לא רוצים לשים את כל הביצים בסל אחד. עשינו המון דברים. נכנסנו לליסינג עם פריים ליס, עם דל"ב לתחום הקטנועים והטרקטורונים של פולאריס. עם לובינסקי-טרייד נכנסנו לתחום המשומשות. נכנסו לייצור של חלקים ליצרני רכב רבים בציפורית. קנינו את טלרון, הנציגה של וורטא וקיבלנו את ייצוג שמני טוטאל. גדלנו בהרבה.
ויש עוד נקודה. החוסן הפיננסי נותן לנו יכולת לעמוד בעסקאות שאחרים לא יכולים. בגלל שזו חברה משפחתית יש כאן ראיה לטווח ארוך".
 
PSA לא הסכימו למאזדה. איך הם אשרו את סאיק?
"שדרת הניהול של PSA עברה כמה תהפוכות בזמן האחרון. המנהלים החדשים חושבים בדרך "רזה", יעילה ואפקטיבית. פעם היה מגיע נציג חלפים ונציג שירות בנפרד מפיג'ו ומסיטרואן – היום זה איש אחד דו-מותגי ובעל שני תפקידים.
בדרך הם הבינו שאם יש מותג שאינו מתנגש בהם חזיתית אבל מחזק אותנו כיבואן זה טוב להם. אני אוכל להיות יותר תחרותי וגם הלקוח ירוויח".
אתם מדברים באופן תכוף על שיפור השירות. מה קורה בחזית הזו?
"אנחנו לקראת סיום פרויקט השירות היקר בתולדות החברה. כל עובד בארגון עבר הדרכה ואנחנו רואים תוצאות ברשת. עברנו שינוי תפיסתי. במקום לחשוב מכונית אנחנו חושבים לקוח. לבדוק איזה מפגשים היו לו, מתי הוא פנה, האם הוא היה מרוצה. אנחנו פועלים עם מערכת CRM מבוססת מיקרוסופט. כל זאת כדי לענות לצרכים של הלקוח בצורה הטובה ביותר. בחודשים האחרונים ראינו שמסך הפניות לחברה יש 40% מכתבי שבח שזה די נדיר. אבל אנחנו מרגישים זאת לא רק בסקרים אלא גם בכך שהמכוניות איכותיות ואמינות יותר".
 
על המס הירוק, סיטרואן ו-MG / ראיון עם מנכ
צילום: מנהל 
 
האם זו הייתה יוזמה שלכם?
"היוזמה הייתה שלנו אבל פעלנו עם היצרן. הוא יכול להגיע עד רמת הלקוח. ב-2008 לובינסקי הייתה במקום הראשון בעולם מבחינת שירות עם פיג'ו ובחמישייה הראשונה עם סיטרואן".
 
אתם מתחילים עם ה-C5 באיחור גדול. למה?
"כמו כל יצרן אירופאי גם PSA מכוונת כלפי מעלה. הם רואים את התחרות מקוריאה וסין ויודעים שהיתרון שלהם זה במכוניות איכותיות. שם יש להם את היכולת להיות רווחיים ולהוביל. אנחנו רואים את זה בפיג'ו כבר כמה שנים וכעת גם ב-C5 החדשה. היא הייתה אמורה לעלות 191,000 שקלים ונאלצנו לחכות שנה וחצי עד שיגיע המשבר הכלכלי ויגרום להם להוריד את המחיר".
ובכל זאת היא יקרה מבעבר.
 
האם היא תוכל לשחזר את הצלחת קודמתה?
"עוד לא התחלנו וכבר יש לנו 150 מכוניות מכורות. אלו אנשים שהתמכרו ל-C5 ולא מוכנים להחליף אותה. החל מינואר לא יהיו יותר קבוצות והשאלה איפה יהיו האחרות? ואני לא יכול לדבר על כמויות כי המחיר שקיבלנו הוא לכמות מוגבלת".