רמת קושי: מסלול קצר אבל עבה. לא נדרש כושר גבוה, אבל מי שרמתו הטכנית פחות מגבוהה יאלץ ללכת ברגל מדי פעם. מדד SUNNTO 5.0 דופק ממוצע 140
מפות: הכרמל של הוועדה לסימון שבילים בעריכת אורי דביר
ציוד נדרש: מים, ציוד תיקון תקרים, מזון, סוללות רזרביות ל-GPS, טלפון נייד וקרם הגנה.
ציוד ניווט: מגלן אקספלוריסט 600, Sunnto X10
מקומות למנוחה: עצים לאורך כל הדרך, שלושה חניוני קק"ל כמתואר במסלול
מזון: בשבתות יש סיכוי לפגוש דוכנים בצמתים ובחניונים – אבל לא כדאי לסמוך על כך. מים בחניון קק"ל בסוף הטיפוס, כמתואר במסלול.
אופניים: סקוט ג'יניוס 40, סקוט רנסום 30
הקיץ הישראלי חסר רחמים, מכה ברוכב בשמש קופחת, טמפרטורות לא הגיוניות ולחות בלתי אפשרית. לרוכב הממוצע נשארות שלוש ברירות: לחכות לסתיו, לרכב בשעות הקרירות (לילה או אור ראשון) או לחפש מסלולים קרירים יותר. מכיוון שאופציה א' לא מקובלת עלינו, ואופציה ב' יוצרת בעיות עם האישה והילדים, נשארה לנו רק אופציה ג'. ואם כבר מפלט מהחום הישראלי, אז אין כמו מסלול בשוויצריה הקטנה שבהרי הכרמל. לא רחוק מדי, מוצל ברובו והכי חשוב: עם נופים שנותנים הרגשה של חו"ל במרחק שעה (וקצת) נסיעה מת"א.
המסלול הפעם לא ארוך, כדי שתספיקו לסיים אותו לפני שהחום הופך להיות בלתי נסבל, ומגוון מאוד מבחינת התוואי. החל בסינגלים קלים, דרך תוואי מסולע וטכני מאוד וכלה בשבילים לבנים פתוחים ומהירים, בהם אפשר ומומלץ לתת לאופניים לטוס וליהנות מהרוח ששורקת בקסדה. אולם יש לשים לב כי חלק מהסינגלים עוברים במסלולי טיול פופולאריים גם בקרב הולכי רגל בעוד על השבילים המהירים יש סיכוי לפגוש מכוניות. כמו כן, יש לנקוט זהירות רבה בקטעי הקישור על הכביש.
נקודת ההתחלה היא החניה של חוות הסוסים ומסעדת הופה היי בכניסה לישוב בית אורן, לא רחוק מחנות האופניים סינגל טראק, שכוללת גם בית קפה (סגורה בשבת). מכביש החוף יורדים במחלף עתלית, פונים שמאלה בצומת עם כביש 4 ומיד ימינה לכביש 271 לכיוון בית אורן. בכניסה המשולטת לישוב פונים שמאלה ומיד נכנסים למגרש החניה. נ.צ 1.
טיול אופניים: שוויצריה הקטנה שבהרי הכרמל
צילום: זהר שחור
איפוס
יוצאים מהחניה וחוזרים כמה עשרות מטרים לכיוון הצומת עם הכביש הראשי, ואז פונים שמאלה לשביל עפר שהופך במהרה לסינגל רחב.
0.5 ק"מ - פיצול שמאלה ומיד ימינה. נ.צ 2
1.5 - ממשיכים ימינה עם הסימון האדום. סימון השבילים האדום ילווה אותנו לאורך מספר קילומטרים - אם הוא נעלם לכם כנראה ש"נסחפתם" עם אחד מהסינגלים והמירעולים הרבים שפורצים מהשביל ימינה ושמאלה. שימו לב. זה החלק ה"אירופאי" ביותר של המסלול. הסינגל חותך דרך יער סבוך והשביל מוצר ברובו. משמאלכם יפתח נוף מרהיב לערוץ נחל כלח התלול ומערבה אל עבר הים. הבניין הגבוה על הפסגה הוא בנין אוניברסיטת חיפה. למרות שאין כאן מקום מוסדר לישיבה, שווה לעצור ולספוג קצת שוויצריה. תחילת הסינגל במגמת ירידה קלה והוא נוח יחסית לרכיבה, אולם בהמשך התוואי הופך לסלעי מאוד ודורש יכולת טכנית טובה ורגליים חזקות כדי לשמור על תנועה רציפה. אולם שימו לב - השביל צמוד לתהום, ונפילה יכולה להיגמר באסון. אל תתעקשו ואל תהמרו - אין שום בושה בללכת ברגל חלק מהדרך.
2.7 - שער ברזל.עוברים דרכו ובוחרים בשביל הרחב, ולא בסינגל הצר, שמוביל לחניון מסודר. אפשר לשבת ולנוח ולכרסם איזה חטיף אנרגיה, אבל מומלץ לחכות קצת. מהחניון ממשיכים על הכביש.
עוזבים את הכביש ופונים ימינה לסינגל רחב.
איפוס
0.4 ק"מ - הסינגל חוצה כביש. פונים על הכביש ימינה ומטפסים לפסגה.
חניון עם שולחנות מוצלים, מים ונוף. נקודה טובה לנוח מהטיפוס, למלא את מנשא השתייה ולאכול משהו קל. מהחניון ממשיכים עם השביל הראשי בכיוון מזרח, ומתעלמים מפיצולים לשבילים משניים.
1.9 - פונים ימינה לסינגל במגמת ירידה. בסופו שביל רחב בו אנו פונים שמאלה ומיד ימינה להמשך הסינגל בירידה.
2.2 - הסינגל נהיה פחות ברור בין העצים - אתם צריכים להגיע לחניון הקק"ל שנמצא כמאתיים מטרים מולכם.
2.4 - חניון רחב ידיים עם אנדרטה בצורת שער אבן ענק, שמהווה עמדת תצפית מעולה לכיוון דרום מערב. אם אתם שוב רעבים, או שלא עצרתם בחניון הקודם, זו נקודה מומלצת.
מהחניון יוצאים לכביש הראשי - זהירות, יש הרבה מכוניות! - ופונים ימינה. אחרי כקילומטר מגיעים אל הצומת עם כביש 271 - חובבי הסינגלים המהירים שעיתותיהם בידם, מוזמנים לפנות ימינה עד לשלט המפנה למסלול בנחל כלח, סינגל מהיר הסגור במנהרה של חורש ים תיכוני סבוך. מהנה מאוד, אבל הופך לבלתי אפשרי לרכיבה בהמשך, כך שמדובר בכיף קצר מועד שבסופו חזרה אחורה אל הצומת הראשי, בכל זאת שווה. כמה עשרות מטרים אחרי הצומת יש שלט המפנה לכניסה לפארק הר הכרמל. נ.צ 3.
טיול אופניים: שוויצריה הקטנה שבהרי הכרמל
צילום: זהר שחור
איפוס
פונים שמאלה בפניה הראשונה ומיד ימינה במקביל לערוץ הנחל. מדובר בדרך נוף רחבה ומהירה. מומלץ להוריד קצת את המושב, לשחרר מנטאלית את הברקסים, לכוון את המבט רחוק קדימה ולטוס. רק לשים לב לתנועת מכוניות ולקטעים בשביל שמכוסים בפסולת עץ גרוסה שמציעה אחיזה מעורערת למדי. לזהירים והשקולים יותר שביננו מומלץ לשים לב שלא "לטגן" את הבלמים - ובכל מקרה לא לגעת בדיסקים בסוף הירידה, הם ישאירו בכם הטבעה יפה וכואבת.
3.4 ק"מ - נ.צ 4. פניה ימינה.
4.9 - סיום בחוות הסוסים. בימי השבוע ושישי אפשר להשלים קלוריות במסעדת הבשרים הצמודה לחווה. הארוחה העסקית מציעה כמויות בשר מכובדות ומרק גולש מעולה בתמורה למחיר סביר של 160 ש"ח לזוג. חובבי הניגובים, או מטיילי השבת, יעדיפו בוודאי את אחת המסעדות בכפרים הדרוזיים שבסביבה.