הפוקוס החשמלית בפרנקפורט
בין שלל המכוניות הידידותיות-לסביבה שהופיעו בתערוכת פרנקפורט היתה גם גרסה חשמלית של הפורד פוקוס, עם מערכת הנעה מתוצרת בעלת-הבית החדשה המיועדת של אופל, מאגנה. פורד מכנה את הפוקוס הזו BEV, לאמור Battery Electric Vehicle. מצברי ליתיום-איון בקיבולת 23 קילווט"ש מספקים אנרגיה שאמורה להספיק לטווח נסיעה של 110 ק"מ, אבל פורד לא מדברת – בינתיים – על שום אפשרות לטעינה מהירה אלא רק מהרשת הרגילה, מה שאומר הלכה למעשה לחבר את המכונית ל-220 וולט למשך הלילה. המנוע החשמלי מייצר 136 כ"ס ו-32.6 קג"מ, ויביא את המכונית למהירות מרבית של 130 קמ"ש. בין הפרטים המענינים: מערכת מיזוג אוויר יעילה במיוחד, עם מדחס הפועל על מתח חשמלי גבוה, אשר נלקחה מאחד מדגמי פורד ההיברידיים המשווקים בארה"ב. פורד מתכננת לערוך ניסוי בתנאים מעשיים בלונדון עם צי קטן של 15 מכוניות, בשנה הבאה.
פוקוס מתחשמלת
צילום: מנהל
הפוקוס-לכוכבים של ג'יי לנו

פוקוס חשמלית אחרת, חד-פעמית במקרה זה, תספק כנראה הרבה יותר ענין לציבור הרחב (ותזכה לחשיפה גדולה בהרבה). מדובר בפוקוס ST ספורטיבית שעברה הסבה להנעת חשמל עבור תוכניתו החדשה והמדוברת של הקומיקאי ג'יי לנו, העומדת לעלות לאוויר בקרוב. לנו, איש מוטורי במיוחד עם אוסף מכוניות ענק, העתיק ללא בושה את הפורמט המצליח המוכר מ"טופ גיר", ותכניתו תכלול את ה-Green Car Challenge: אורחיו הסלבריטאים ינהגו בפוקוס החשמלית וינסו לקבוע את זמני ההקפה המהירים ביותר.
יחידת ההנעה החשמלית דומה לזו שתשמש את הפוקוס BEV המוזכרת לעיל. ההספק מעט גבוה יותר, 141 כ"ס, אך המומנט זהה – 32.6 קג"מ. מערך של 98 מצברי ליתיום-איון מציע את אותה קיבולת כמו בפוקוס BEV המוצגת בפרנקפורט, אך טווח הנסיעה המוצהר גדול יותר – 130 ק"מ. ההסבה לפוקוס (האירופית, יש לציין – הפוקוס האמריקנית היא מכונית שונה לגמרי) בוצעה במפעל פורד בדירבורן שבמישיגן בתוך 6 שבועות בלבד. בנוסף להחלפת כל רכיבי ההנעה המכנית זכו גם מכלולי השילדה לשדרוג, ובתא הנוסעים הותקנו מושבי מירוץ מתוצרת רקארו, רתמות מירוץ וכלוב התהפכות.
ה-ST החשמלית תבצע את נסיעותיה הטלביזיונית במסלול שהוקם לצורך זה באתר של רשת NBC בלוס-אנג'לס, שם ממוקם הסטודיו של התכנית החדשה. לצורך פיתוח המכונית והתאמתה ספציפית למשימה הוקם במפעל פורד בדירבורן מסלול זהה ששימש כאתר ניסויים...