ב-5 לספטמבר יוזנק לראשונה מירוץ מדבר חדש – 'ראלי דרך המשי' – מהעיר קאזאן, בירת הרפובליקה טטרסטן שברוסיה (בדקנו, יש דבר כזה). הראלי יעבור במגמה כללית מצפון לדרום, חוצה בדרכו את רוסיה, קזחסטן וטורקמניסטן, שם הוא אמור להסתיים ב-13 לספטמבר, בבירה אשגבאט אשר על גבול איראן. הנתיב עובר בדרכים שמעולם לא ראו משהו מהיר יותר מחמור או טנדר מאובק, לא שכן מכוניות ראלי השועטות במדבר.
ראלי 'דרך המשי' יוצא לדרך
צילום: טל זהר, מגזין פול גז
דרך המשי הוא שם כולל למספר צירי תנועה ראשיים (ימיים ויבשתיים) המובילים מאירופה לאסיה ולאפריקה שמקורותיה מתחילים לפני 3,000 שנה לפחות. חלקים מהדרך שימשו מגלי ארצות מן העבר אך גם – כשמה כן היא – נתיב להעברת סחורות מאסיה לאירופה ובחזרה, בהם המשי יקר הערך והמבוקש. 'דרך המשי' שימשה קטליזטור חשוב ביותר להתפתחות מעצמות עתיקות כמו סין, הודו, רומא, מצרים ועוד.
'ראלי דרך המשי' מאורגן על-ידי החברה שהפיקה את מרוצי הדאקאר (ASO) ובא למלא חלק מהחסר מאז הופסק מירוץ השטח הגדול בעולם, עקב איומי טרור.
ראלי 'דרך המשי' יוצא לדרך
צילום: טל זהר, מגזין פול גז
מדובר במרוץ השני באורכו בעולם כיום – כ-4,500 ק"מ, מתוכם כ-3,200 ק"מ מדודים בקטעים מיוחדים – אחרי מירוץ 'ארגנטינה-צ'ילה' המכסה כ-9,000 ק"מ (החלופה של 'פאריז-דאקאר, ז"ל). המארגנים מבטיחים תנאי עבירות ונהיגה קיצוניים, תנאים הכוללים סלעים, סוואנות, דיונות ושאר מרעין בישין.

ישראלים על המפה!
שני צוותים ישראליים ישתתפו בראלי – לשניהם ניסיון מכובד באירועים שכאלו: רז הימן והלל סגל יצאו עם מיצובישי פאג'רו T1 (צוות 146 בראלי) וניצן שקל עם דובי נוימן יצאו עם הפאג'רו T2 שלהם (צוות 143 בראלי). לשני הצוותים ניסיון רב במירוצים בינלאומיים מפרכים, כאשר הרזומה המרשים כולל בין היתר 6 פעמים השתתפות בראלי הפרעונים, פעמיים ראלי טוניס וראלי פאריס דאקאר אחד לרז, באחה קליפורניה, 3 פעמים דאדאר ו-4 פעמים ראלי הפרעונים להלל סגל ופעמיים ראלי הפרעונים לניצן שקל. למי שלא ממש מבין את המשמעויות נציין כי מדובר בישראלים עובדים, בעלי משפחות, הפועלים בתנאים קיצוניים של היעדר משאבים ותמיכה בענף הספורט בהם הם עוסקים, למעט נותני חסויות וכיס פרטי עמוק. מול ה"חבר'ה" שלנו מתמודדים מיטב נהגי הראלי והמסלול בעולם, נהגים אשר עבור רבים מהם מדובר בדרך חיים ובפרנסה. מבחינתנו עצם הסיום יהווה הישג מרשים.
ראלי 'דרך המשי' יוצא לדרך
צילום: טל זהר, מגזין פול גז
ארבעת המתחרים יקבלו תמיכה מצוות הסיוע המנוסה הכולל את איציק קרסקס וצביקה נפתלי, בוגרי ראלי הפרעונים של 2006 ו-2007 ושגיא הימן, בוגר 'באחה קליפורניה' של 2008.
אגב, זו הפעם הראשונה שספורטאים ישראלים משתתפים באירוע ספורט רשמי במדינת טורקמניסטן.
ראלי 'דרך המשי' יוצא לדרך
צילום: טל זהר, מגזין פול גז
טל זהר מ'פולגז' מצטרף ככתב-צלם מלווה לראלי ויעביר דיווחים שוטפים מדי יום. אנו נעביר את דיווחיו מכאן ונעקוב יחד אחר הצוותים הישראלים. בינתיים נאחל לכולם את מירב ההצלחה!

שני הצוותים מודים לספונסרים שבזכותם התאפשרה היציאה לראלי דרך המשי:
פוינטר, טלפארמה, מולטיפלאסט, ליוגב, נפתלי ניסן ובניו, תנועה מערכות מחשוב וניווט.
לאתר הראלי הרשמי לחצו כאן