זו שנה חמישית בה נערכת בתערוכת לוס אנג'לס תחרות עיצוב. וכפי שכבר סיפרנו לכם בשני הפרקים הקודמים, יצרניות הרכב משקיעות בהתמודדות לא מעט משאבים. נושא העיצוב לתערוכה השנה (שתיערך בין ה-21 ל-30 לנובמבר), הינו ספורט מוטורי בשנת 2025; על בסיס כיוון זה מציגות יצרניות הרכב את פרשנותן. פרק שלישי ואחרון בסדרה.
* תחרות העיצוב של תערוכת לוס אנג'לס: אודי, ב.מ.וו ומרצדס (פרק ראשון)
* תחרות העיצוב של תערוכת לוס אנג'לס: פולקסווגן, הונדה ומיצובישי (פרק שני)
טויוטה לה-מאן – נהג משנה שאינו טועה
מעניין לבחון את עבודתם של מעצבי טויוטה. מצד אחד היצרן הגדול בעולם אשר חייב לכוון למכנה המשותף הרחב (נמוך?) ביותר ומצד שני חברה המתחרה בפורמולה אחת. כיצד עתיד המרוצים נראה בעיניהם? ובכן, כזה המצריך עמידות גבוהה וגמישות גבוהה לא פחות...
תערוכת לוס אנג'לס: אדמה רוח ואש (פרק שלישי ואחרון)
צילום: מנהל
מתרחב וצר לפי הצורך
המכונית של טויוטה אינה זקוקה לעצירות תדלוק וזאת בזכות השימוש בתא דלק מימני אשר מייצר אנרגיה חשמלית מלוא הצורך. לצורכי פרצי אנרגיה, למשל לצורך עקיפה, ניתן יהיה להשתמש באנרגיה נוספת שמקורה בפנלי הצד של הרכב ובהם תאים פוטו-אלקטריים אשר ייצרו חשמל בהיקפים קטנים יותר.
לרכב אפשרות התאמה לתנאי הדרך – תחרות במהירות גבוהה או כזו המאופיינת בפניות רבות. בתחרויות בהן מהירות גבוהה יחסית, גלגלי הרכב ורוחבו של הרכב הופכים צרים יותר בכדי להקטין את ההתנגדות לאוויר ולגלגול ולאפשר נסיעה במהירות של עד 560 קמ"ש. כאשר רבות הפניות במרוץ, מתרחב גוף הרכב ועמו הגלגלים כדי לאפשר שטח מגע רב ככל הניתן.
כדי לסייע לנהג לנהוג בעצם ללא הפסקה, מערכות הרכב תומכות בקלות תפעול מחד אך יכולת פתרון בעיות תחזוקה ותיקונים מאידך. לרשות הנהג עומד רובוט כנהג משנה אשר מתפעל את הרכב כמו גם מטפל בבעיות טכניות הנוצרות. ובכך בעזרתו, הנהג יכול להתמקד בנצחון.

מאזדה קאן – חשמל בסוליות צמיגיה
כמו חלק מהיצרניות האחרות, גם במאזדה זנחו את מנוע הבעירה הפנימי. לדעת מזדה, בשנת 2025 הכבישים יהיו מרושתים בחשמל לשימוש כלי הרכב הציבוריים. על בסיס חזון זה, מאזדה קאן (Kaan) קולט חשמל דרך צמיגיו ומאפשר נסיעה במהירות של עד 400 קמ"ש ללא פליטת מזהמים תוך ניצול החשמל החיצוני.
תערוכת לוס אנג'לס: אדמה רוח ואש (פרק שלישי ואחרון)
צילום: מנהל
רשת חשמלית תאפשר נסיעה באפס פליטה
כל מכונית נהוגה ע"י נהג בודד, אולם בדומה למרוצי אופניים בהם רוכבות קבוצות שלמות כדבוקה, במזדה חוזים מרוץ ובו 30 מכוניות בדבוקה אחת לשם הגברת ניצול האנרגיה והפחתת ההתנגדות לאוויר. המנועים החשמליים הנפרדים בכל גלגל חוסכים מקום ולכן הרכב קטן יחסית.

שברולט וולט וולט צ'אפאראל (Chaparral) - נושאת דגל הפטריוטיות
שברולט נושאת הפעם את דגל הפטריוטיות ומציגה מערכת הנעה ייחודית העושה שימוש בשלושה מקורות אנרגיה שונים: אדמה, רוח ואש. לטענת היצרנית, שלושת המשאבים הללו נמצאים בשפע במדינת קליפורניה, המדינה העשירה ביותר בארה"ב והמדינה בה נערכת התחרות.
תערוכת לוס אנג'לס: אדמה רוח ואש (פרק שלישי ואחרון)
צילום: מנהל
מערכת הנעה ייחודית העושה שימוש בשלושה מקורות אנרגיה שונים: אדמה, רוח ואש
הרכב מייצר אנרגיה מכוח ההתנגדות שמפעילה נגדו האדמה בהאצה ובבלימה; מנצלת כוחה של הרוח לבלימה, הקטנת ההתנגדות בעת תנועה והנעת הטורבינות של הרכב, ואש ע"י ניצול אנרגיה סולרית.
במבט מאחור קשה להבחין האם זהו צינור פליטה של F-15 או של מכונית...

אם נשפוט את המכוניות הללו בעיניים קצת יותר פרקטיות, מרבית הפתרונות אינם בנמצא עדין. אם זאת, המשותף לכל הדגמים העתידניים הללו הינו: נטישת תחום ההנעה המסורתי וחיפוש פתרונות יצירתיים ובריאים יותר, יחד עם היכולת לאגור חלק מהאנרגיה לשימוש מאוחר יותר. אולי ובשנת 2025, כאשר חוק הספורט המוטורי יוחל בישראל נוכל באמת להתחרות בכלי רכב דומים לאלה שהוצגו כאן. במהרה בימנו אמן!

רשימת המתחרים המלאה:
• אודי R25
• ב.מ.וו Hydrogen Salt Flat Racer
• הונדה גרייט רייס (Great Race)
• טויוטה לה-מן רייסר
• מאזדה קאן (Kaan)
• מיצובישי MMR25
• מרצדס פורמולה 0
• פוקסווגן ביו-רנר
• שברולט וולט צ'אפאראל (Chaparral)